verstand versus gevoel

Discussie in 'De lounge' gestart door frummelk, 9 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

ik gebruik mijn

1. verstand

2. gevoel

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    #21 Amanthis, 9 jul 2014
    Laatst bewerkt: 9 jul 2014
    Mijn gevoel zegt twee kinderen, mijn verstand zegt 1 kind omdat ik ziek ben en 2 kinderen voor mij teveel wordt, dus verstand wint het hier, bij mijn dochter wist ik niet dat ik ziek was (achteraf had ik het kunnen weten) maar nu weet ik het wel en wat moet zeggen? mama is ziek dus dochter jij bent ouder en krijgt veel minder aandacht omdat je broer/zus aan de beurt is.

Liever al mijn energie in de opvoeding van mijn dochter dan halve opvoedingen of slechte voor 2 kids.

En ik heb gerouwd erom, ik weet dat sommige heel moeilijk kinderen kunnen krijgen en ik blij mag zijn met mijn dochter (wat ik ook echt ben) maar de gedachte dat door mijn ziek zijn er geen tweede kan komen maakte me verdrietig.

2. Dat ligt maar net aan de gevolgen die die beslissing heeft ;) Als het om grote dingen gaat, probeer ik toch wel met m'n verstand te beslissen. Als ik geen zin heb in een stuk komkommer, maar wel in een stuk chocola, of als ik wéét dat het verstandiger is om 's morgens vroeg boodschappen te gaan doen omdat het dan rustiger is, maar mijn bed toch nog wel érg lekker ligt, wint m'n gevoel het nog wel eens :D

3. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Poeh, dit vind ik erg kort door de bocht. Stel dat je in de bijstand zit en je hebt al vier kinderen, maar wil er graag nog een vijfde bij? Dan zie je dus niet af van je derde vakantie en je tweede auto, maar van vlees eten, schoenen en winterjassen kopen en je kinderen op sport doen. Wat dan?

On topic: als mijn gevoel iets niet wil, doe ik het niet. Als mijn gevoel het wel wil, maar mijn verstand niet, doe ik het ook niet. Anders wel.

4. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Gekozen voor verstand. Dat is niet bij alles zo. Maar wel in de keuze dat we het houden bij 1 kind.
    mijn gevoel is absoluut 2, maar door medische redenen is dit niet verstandig. Dit is voor ons de afweging geweest om voor ons verstand te kiezen

5. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Ik gebruik altijd mijn gevoel.
    Het gebeurt eigenlijk maar heel sporadisch dat mijn verstand er lijnrecht tegenover staat.

6. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik mis een optie in de poll, namelijk beiden. Afhaneklijk van de beslissing, gebruik ik mijn verstand, gevoel of beiden. Sommige beslissingen kun je in mijn ogen niet alleen op verstand of gevoel kiezen, bv kopen van een huis (ik noem maar iets). Daar gebruik ik beiden bij.

7. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Vaak toch mijn verstand.. Is mijn gevoel daar niet goed bij dan zal ik het nooit doen..

8. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.601
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Allebei eigenlijk, maar ik volg altijd het gevoel dat mij vrede geeft en tot nu toe werkt dat heel goed.
    De keren dat ik het negeerde en mijn verstand gebruikte ging het juist fout...

9. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Dat ligt aan de kwestie waar het om gaat.

Toen ik vorig jaar een nieuwe baan aangeboden kreeg, zou ik 200 euro per maand meer gaan verdienen. Maar toen ik die school binnen liep, vond ik de sfeer daar niet prettig. Ik heb wel verstandelijk overwogen wat ik zou doen, maar mijn gevoel gaf de doorslag. Ik wilde daar niet werken. (ik heb btw geen spijt)

Voor een groter gezin (dan papa, mama en 1 kindje) heeft mijn verstand het gewonnen. Ik ben draagster van een ziekte en ik wil het noodlot niet tarten. Het niet ingaan van het traject IVF met PGD is daarentegen weer een gevoelskwestie.

10. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik volg 9 van de 10 keer mijn gevoel maar ik ben gelukkig ook realistisch genoeg om bepaalde beslissingen met m'n verstand te maken.
    Wij hebben bijvoorbeeld ons huis tijdelijk uit de verkoop gehaald om bepaalde redenen. Dat is ook gewoon het beste op dit moment maar mijn gevoel van 'liever gisteren weg dan vandaag' is er wel, maar gewoon niet verstandig nu :(

11. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Dat mag. Jouw verdriet is niet minder dan die van een ander. Ik heb ook veel verdriet gehad terwijl ik een prachtige dochter heb waar ik apetrots op ben.

12. petrova

petrova Actief lid

Ik vind dit altijd een lastige vraag want naar mijn idee is net nogal verbonden... Om maar even bij het voorbeeld van gezinsplanning te blijven, vind ik dat bijvoorbeeld kijken naar het financiële plaatje ook wel deels een gevoelskwestie is - het idee dat je je niet prettig zou voelen als je je kinderen (of jezelf) niet X of Y zou kunnen gunnen in jouw financiële situatie. Dus je hebt wel een rationeel argument (financiële plaatje is niet goed) maar dat argument is dan weer gebaseerd op een gevoel (voel me niet prettig als ik me X of Y niet kan veroorloven). Snap je?

13. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Het een gaat samen met het andere.

Ik ben een emotioneel mens en heel vaak kies ik niet eens voor ik na gedacht hebt dat noemen we een kip zonder kop die na denkt impulsief woord het ook wel genoemd.

Ik kan je geen goed antwoord geven omdat ik na 40 jaar. Nog net zo impulsief kan reageren als een kind.

Met verstand kiezen is vaak wel een betere optie gevoel kan je leiden verstand maakt de beslissingen en je kunt wel altijd je gevoel volgen maar ja we kunnen niet altijd alles hebben wat we willen hebben in het leven.

Het een gaat samen met het andere.

14. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Op gevoel, ook al pakt dat soms wel eens verkeerd uit. :)

15. blijzwanger

blijzwanger Fanatiek lid

19 jan 2014
    1.832
    35
    48
    Utrecht
    gevoel. ik ben nogal impulsief dus ik denk niet al te veel na over de dingen die ik doe.. niet altijf goed maargoed dat is hoe ik ben. :)

16. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Spelen beide een rol bij het maken van beslissingen, maar als ik echt moet kiezen wint verstand het.....zegt mijn gevoel :)

17. Joycey

Joycey Niet meer actief

Op verstand; ook al geeft mijn onderbuik het ook vaak goed aan. Meestal staan ze dezelfde richting op. Zo niet, navigeer ik op verstand. Altijd.

18. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Ik ben het zeker eens met iedereen die zegt dat je beiden gebruikt. Ik ook.

Maar mijn gevoel wint meestal.
    Voorbeeld;
    Manlief en ik konden, voor een goede prijs, een huis kopen. Na bezichtiging 'voelde' het niet als hèt huis. We hebben het niet gekocht. Even later kwam ons huis voorbij. Dat voelde direct goed....

19. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Wauw! Blij voor je

20. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik heb moeten leren om naar mijn gevoel te luisteren, dat heeft t nl bijna altijd goed. Ons huurhuis, iedereen gaf aan nee niet doen, rotburen, staat slecht bekend. We liepen binnen om te bezichtigen en het gevoel was er, het voelde al als thuis. We wonen hier nu 4 jaar, na een half jaar gingen de aso buren weg en werd het hele pand gerenoveerd. Heerlijk!

We hebben een hele tijd getwijfeld over een tweede kindje, niet of maar wanneer. Ml wilde wel, ik niet, zie teveel beren op de weg. Nu ineens is het gevoel er wel, de tijd is er goed voor. We hebben het niet breed maar kunnen ons goed redden en we gaan er spijt van krijgen als we het niet proberen.

Deel Deze Pagina