Verstand vs gevoel

Discussie in 'De lounge' gestart door lennylenn, 26 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brusje10

Brusje10 Actief lid

10 jun 2013
    122
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kun je uitleggen hoezo? Ik zie dat jullie bezig zijn voor een derde. Wij zijn nu bezig voor een tweede omdat we het heel graag willen en we het berekend hebben financieel. Maar ik krijg toch soms een benauwd gevoel, zeker als ik lees over de crisis, bezuinigingen en topics over geld. Echt zo'n 'wat als' gevoel.

Jij geeft aan dat dit een verstandskeuze is, dus ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dan. :)

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Verstand, eigenlijk altijd wel. Zou soms best willen dat ik ook meer met mijn gevoel kon denken.

3. Ballie

Ballie Niet meer actief

Zoals iemand anders ook al zei: ik ga op zich wel op m'n gevoel af maar probeer het ook te beredeneren als als daar soms iets anders uitkomt dan wuif ik dat zeker niet weg.

Bij ons op de uni moesten de psychologie studenten trouwens een interessant boek lezen dat hier over gaat. Het is trouwens geschreven als leesboek, niet als studieboek en dus leuk om te lezen als je je hierin interessert: http://en.wikipedia.org/wiki/Blink_(book)

Hierin kun je dus ook lezen dat beslissingen die je maakt via je gevoel een combinatie zijn van een hele analyse van dingen die je hebt meegemaakt. Op zich heel nuttig dus want op die manier kun je snel beslissingen maken. Maar je kunt hier niet alleen op vertrouwen omdat er ook dingen meegenomen worden die misschien niet relevant zijn als je erover nadenkt. Bijv. Een experiment waarbij mensen altijd het appartement met een groene muur minder mooi vonden terwijl dat logisch gezien geen reden is om wel of geen appartement te kopen omdat je er overheen kunt schilderen (voorbeeld was uitgebreider en iets anders maar het is inmiddels zo'n vier jaar geleden dat ik het gelezen heb)

4. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ligt eraan wat op dat moment belangrijker is.
    Gevoel is vaak bepalend. Maar als het om geldzaken gaat of het kopen van een huis kan verstand veel beter zijn (maar je gevoel moet dan daarna ook wel kloppen, ze raken dan afgestemd op ekaar)

5. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Beide maar gevoel iets meer

6. knap

knap Niet meer actief

Daar ben ik met 39 jaar nog niet achter.

Wel dat ik meer me verstand moet gebruiken in plaats van mijn eerste gevoel( reactie). Dan mijn gevoel meteen laten spreken.

Kan nog wel eens hard over komen. Ben een zacht gekookt eitje hoor. Maar kan zeker wel eens door mijn gevoel te laten spreken een ander kwetsen( onbedoeld)

Vind het wel van toepassing nog steeds verstand komt met de jaren. Gevoel blijft al veranderd het wel in meer nadenken.

Tja hoop dat jullie er uit komen hihi het is z.n antwoord waar alles bij mogelijk is namelijk.

Een ding is zeker ben een gevoel.s mens tot op het bot.

7. Alexandra2008

Alexandra2008 Fanatiek lid

21 aug 2008
    3.438
    6
    38
    Vrouw
    Almere
    Met het hoofd én met het hart. Wij vrouwen zijn uitgerust met een dikkere hersenstam waardoor wij beter met beide hersenhelften tegelijk kunnen denken. Tegelijkertijd is het ook een nadeel, want het zou ook wel eens fijn zijn om gewoon puur rationeel te blijven. :D

8. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Mijn gevoel wint het meestal van mijn verstand en tot nu toe valt alles op zijn plek:)

Deel Deze Pagina