Verstand vs gevoel

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Flinn, 18 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BabyFG

    BabyFG VIP lid

    20 feb 2012
    9.071
    1.916
    113
    omgeving Rotterdam
    Ik zou er met iemand over gaan praten van een instantie die hier voor is (sorry weer even geen namen).
    De redenen die je verstand je ingeeft kan ik volledig begrijpen hoe je tot een besluit van abortus komt. En als jullie situatie echt zo schrijnend is, dan is dat misschien ook rationeel gezien wellicht de beste keuze die je kunt maken. Niet alleen voor jezelf, maar voor dat kindje, voor je andere kinderen, voor jullie als gezin. Al zal je gevoel hier lijnrecht tegenover staan en ook dat begrijp ik, en dat je hierover heel verdrietig bent snap ik ook.

    Praktische dingen zijn vaak wel op te lossen, maar een grotere auto terwijl je er geen geld voor hebt wordt lastig of idd volledig onmogelijk, betekent dat je nooit met t hele gezin ergens heen kunt rijden.
    Als jij je baan verliest (hangt die samen met je studie?) dan komen jullie in een nog lastiger financiële situatie. Kunnen jullie je dat veroorloven?
    Verhuizen kost ook een heleboel geld, buiten de vraag of je een hypotheek kunt krijgen of voor hoeveel gezien jullie bkr registratie, je moet hier een heleboel eigen geld inleggen tegenwoordig. En dan nog de kosten van het verhuizen en opknappen zelf.

    Gevoel is leuk, maar soms is t helaas wel de situatie waarin het luisteren naar je verstand toch de betere optie is.

    En nu probeer ik je niet te pushen naar een abortus trouwens, maar zet je praktische bezwaren op een rijtje. Ga erbij zetten wat er nodig is om het op te lossen (in t voorbeeld van zo’n grotere auto: welke zou je dan minimaal moeten hebben en wat zou t kosten etc, neem hierin ook inruilwaarde huidige auto mee).
    Sommige dingen zijn misschien wel op te lossen, en sommigen misschien echt niet.
    Dan kun je heel goed afgewogen een besluit nemen, en bovenal praat met zo’n instantie die je hierbij kunt helpen.

    Succes en veel sterkte gewenst met deze situatie
     
  2. Flinn

    Flinn Lid

    18 okt 2018
    62
    14
    8
    Vrouw
    We zijn bezig om de hulp rond te krijgen thuis.
    Zijn al in gesprek met het wijkteam en daar zijn we al langere tijd bekend.
    Ze weten de situatie thuis en zijn nu aan het kijken naar de juiste hulp.
    Dat loopt aardig.

    Studie zit inderdaad vast aan het werk.

    Over 5 jaar zouden we kunnen verhuizen.
    Maar 5 jaar in een krappe woning met een kind op je kamer is niet ideaal.
    Mijn contract word natuurlijk niet verlengd als ik straks ziek ben.
     
  3. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.413
    783
    113
    Ergens heb ik het gevoel dat het financieel echt slecht gaat bij jullie, een gevoel he dus ik kan er best naast zitten. Jullie komen net rond en hebben een BKR, hebben jullie schulden? Kunnen je kinderen op zwemles, kun je fietsen voor ze kopen, mee op schoolreisje? Zijn je kinderen aan onderzocht door een professional? Als je een diagnose hebt kun je wellicht dubbele kinderbijslag aanvragen.

    Ik heb juist altijd het idee dat mensen dingen goed praten om met hun gevoel te laten matchen en problemen weg wuiven. Ik heb Pedagogiek gestudeerd en ben met het werk gestopt omdat het me teveel ellende was dus ik zie veel ouders problemen zeker niet groter maken. ( niet direct voor jou bedoelt TO).
     
  4. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    #24 Flamingo1990, 21 okt 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2018
    Ik neem aan dat je reageert op mijn reactie? Ik bedoelde niet zozeer dat mensen problemen groter maken, maar dat mensen de mogelijkheden om problemen om te lossen als onmogelijk inschatten terwijl er vaak nog best veel mogelijk is. Daarmee maken ze de problemen wel nog groter dan ze daadwerkelijk zijn. En ik zeg niet dat het niet zwaar zal zijn, maar een kindje weghalen die je eigenlijk liever wil is emotioneel misschien nog wel zwaarder. En dat is wel iets waar rekening mee moet worden gehouden. Een kindje wat je weg heb gehaald krijg je niet terug, over 5 jaar ben je wel uit de schuldsanering als je het financieel zo slecht hebt.

    Ik wil benadrukken dat ik TS niet adviseer om het kindje perse te houden. Maar ik wil vooral adviseren dat ze moet kijken wat mogelijk is om haar problemen op te lossen door instanties in te schakelen, omdat je dan pas vrede zal hebben met je besluit om het evt weg te halen. :)
     
    Marchella en Bloem2310 vinden dit leuk.
  5. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.413
    783
    113
    Ja, jouw reactie maar los van de situatie van TO, ik herken dat namelijk niet zo. Misschien bij de gemiddelde Nederlander maar mensen met serieuze problemen zie ik ze eerder wegwuiven.

    In mijn ogen zijn de 3 kinderen die er al zijn belangrijker dan de emotie of wensen van een ouder. Als TO haar baan en studie kwijtraakt en dan helemaal niet meer rond komt met een vierde, hoe krijg je dan serieus ooit je hoofd weer boven water. Plus de druk van 3 kinderen met een rugzakje, zij gaan het wellicht nog moeilijker krijgen.
     
  6. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    Ik vind dat dat vooral afhankelijk is van de persoon. Je hebt mensen die problemen weg wuiven en mensen die problemen groter maken in hun hoofd vanuit paniek. En natuurlijk vanalles er tussen in. Als TO iemand zou zijn die problemen weg wuift, dus zo iemand die jij bedoeld, zou ze überhaupt niet nadenken over haar problemen en het kind weghalen. Dan zou ze over 9 maanden plotseling tegen de feiten aanlopen van; oh shit ik heb al 3 kinderen en deze erbij is teveel. Het feit dat TS hier iets post laat mij zien dat ze weldegelijk nadenkt over haar problemen en ze niet wegwuift. Vandaar dat ik er eerder vanuit ga dat ze eerder vanuit paniek kan handelen. Om dat te voorkomen moet ze goed nadenken over alle opties en zich niet blindstaren op de optie abortus. Soms voelt dat als de enige uitweg terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Een kat in het nauw maakt soms rare sprongen.

    De komst van een kleintje kan weldegelijk invloed hebben op haar andere drie kinderen, helemaal mee eens. Dat weet je alleen niet van te voren. Daar zul je eerst de feiten voor op een rijtje moeten zetten. Dan kom je er enigszins achter hoe groot de impact zal zijn op het gezin.

    Ik ken ook zat ouders die wel hun hoofd boven water houden, liefde en aandacht kunnen geven aan alle kinderen. Wellicht geen dure cadeaus maar dat is ook niet alles. Een kind kan beter liefde krijgen dan dure spullen. Ook zijn er zat mensen die prima leven zonder auto of in een klein huis. Dat zijn allemaal luxe goederen. Mijn vriend is opgegroeid met een alleenstaande vader en drie zussen, waarvan een met autisme. Toen moeder verdween kwamen ze in de financiële problemen en moesten ze het huis verkopen tegen een lagere prijs. Ze hadden inderdaad geen geld voor leuke uitjes en ze moesten kamers delen. Maar ze zijn allemaal hartstikke fijn opgegroeid omdat ze wisten dat hun vader er emotioneel onvoorwaardelijk voor ze was. M’n vriend heeft spulletjes nooit gemist. Daarnaast werd door de overheid echt wel voor dingen als zwemles, sportclub etc gezorgd. Daar heb je zoveel subsidies voor. Nu zeg ik niet dat het voor TS hetzelfde zal eindigen, maar het KAN wel.

    En om nou te zeggen dat haar gevoel minder belangrijk is zou ik persoonlijk niet zeggen. Haar 3 kinderen hebben wat mij betreft ook niks aan als mama na het weghalen van de baby in een depressie beland of iets dergelijks. Ik geloof dat een kind op z’n gelukkigst is als z’n ouders dat zijn. Als ouders gelukkiger zijn met een kind houden ondanks de problemen, is dat wat mij betreft de beste keus. Als ze gelukkiger zijn wanneer ze het weghalen, dan is dat de beste keus.
     
    Raaf92, Marchella, TigerAngel7 en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.413
    783
    113
    Dat is helaas niet waar, blijkt uit onderzoek. Even een serieuze vraag, heb jij de studie Psychologie aan een universiteit afgerond? Je hoeft niet te antwoorden hoor maar ik herken je visie niet bij andere Psychologen.
     
  8. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    #28 Flamingo1990, 21 okt 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2018
    Ja ik heb mijn opleiding afgerond aan de universiteit. En ik heb ook bijna mijn postmaster opleiding tot GZ-psycholoog afgerond voor het geval je dat relevant vindt.

    Dan ben ik erg benieuwd naar de onderzoeken waaruit blijkt dat het niet waar is, want ik ken alleen maar onderzoeken die mijn visie ondersteunen. Ik leer graag bij.

    Een ouder die gelukkig is kan namelijk aan de emotionele basisbehoeften van een kind voldoen, wanneer een ouder zelf niet gelukkig is is deze meer bezig met zijn eigen emotionele basisbehoeften. Wel is het zo dat veel ouders met problemen niet gelukkig zijn. En daar hebben hun kinderen dan last van. De ruimte die naar een kind zou moeten gaan, gaat dan naar de problemen. Daarom zeg ik ook: als het de ouder gelukkiger maakt een kind te houden ondanks de problemen, dan is dat de juiste keus. Niet als het niet gelukkiger maakt.
     
    Koektrommel en Zonnetje13 vinden dit leuk.
  9. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.413
    783
    113
    En problemen zorgen voor ongelukkigheid zeg je net, een kind erbij, nog meer zorgen (financieel, emotioneel) nog meer ongelukkigheid en meer moeite om een goede ouder te zijn.

    Ik doel met name op onderzoeken m.b.t. scheiding. Er wordt dan vaak geroepen dat een gelukkige ouder beter is dan samenblijven voor de kinderen, wat uit onderzoek niet blijkt.

    In dit geval vind ik het nogal tegenstrijdig want TO moet kiezen tussen twee kwaden, omdat iets emotioneel misschien heftig is betekent niet dat ze er minder gelukkig door wordt en andersom. Ik zou dan eerder voor de term stabiele ouder kiezen dan voor gelukkige ouder maar goed. Ik zal het topic van TO verder niet meer kapen.
     
  10. Blue lady

    Blue lady Bekend lid

    29 mrt 2015
    665
    437
    63
    Wat kan je goed verwoorden waar je tegen op kijkt en de obstakels die je waarschijnlijk tegen gaat komen.
    Ik kan je helaas geen advies geven, het gaat om jouw/jullie gevoel.
    Wel wil ik je nog laten nadenken over de optie van adoptie. Voor sommige dames geeft dit een beter gevoel dan abortus, maar voor anderen is het totaal geen optie.
    Ik wens je hoe dan ook heel veel strekte in deze moeilijk tijd en het maken van de moeilijke keuze.
     
  11. Flinn

    Flinn Lid

    18 okt 2018
    62
    14
    8
    Vrouw
    We hadden eigenlijk al gelijk zoiets van "het kan niet".
    Maar ik kan niet doen alsof het niet gewenst is.
    Ik kan niet zomaar het weg halen zonder er goed over nagedacht te hebben of het echt niet anders kan.
    Het is een leven, ik wil dat niet weg doen.
    Het idee van een abortus vind ik al verschrikkelijk, arm kind.

    Maar, ik weet dat ik kinderen heb met problemen. Er valt daar prima mee te leven overigens, maar hebben wel meer zorg nodig.
    Dat is nu aardig stabiel maar gaan wel weer een molen in met hun.
    Ik kan niet te veel zeggen ivm herkenbaarheid, maar Ze zijn niet gehandicapt o.i.d.

    We hebben voor 1 kind dubbele kinderbijslag.
    Voor de jongste kunnen we het ook krijgen zodra we meer op papier hebben over wat de jongste heeft en wat voor zorg daardoor nodig is.
    Ook zijn we bezig met zorg in natura voor 1 kind.

    Oftewel we hebben nu al "genoeg" problemen met hun.
    Moet je dan nog een kind op de wereld zetten met mogelijk problemen?
    Is dat eerlijk voor het kind?

    Onze kids kunnen nu naar sport en straks naar zwemles.
    Dat is geen probleem.
    Financieel is het over een aantal maanden wat makkelijker, dan zijn schulden een stuk afbetaald en hebben we wat ruimte over financieel.
     
  12. K00

    K00 Niet meer actief

    Sorry.... geen psychologie gestudeerd dus mijn antwoord is niet gebasseerd op wetenschappelijk onderzoek....

    Maar ik ben wel van mening dat de 3 kindjes die er nu al zijn ten alle tijden voor moeten gaan! Als een nieuwe zw echt opnames betekent, verlies van studie en werk en ook voor onrust en onbalans in het gezin dan zou ik (hoe moeilijk ook!!!!!) besluiten om niet met deze zw door te gaan...

    Overigens de opmerking om over abortus na te denken vind ik minder handig.... een deel van de praktische bezwaren begint al bij het zwanger zijn. Daarnaast lijkt het me voor ts ook lastiger om dit kindje in een later stadium los te moeten laten dan nu... het is niet dat het kindje niet welkom is..
     
  13. a2cmieux

    a2cmieux Niet meer actief

    Mijn situatie was heel anders, maar ook ik was heel erg in shock toen ik hoorde dat ik zwanger was. De gyn heeft mij toen naar maatschappelijk werk gestuurd met wie ik op zoek ging naar mogelijke oplossingen voor alle beren die ik in de weg zag. Dat was heel fijn, is dat geen optie voor jou?
     
    Roanna vindt dit leuk.
  14. Flinn

    Flinn Lid

    18 okt 2018
    62
    14
    8
    Vrouw
    Dat is idd ook een optie.
    Partner wilt er niet over praten, doet alsof het er niet is.
    Snap ik ook wel, ik voel vanalles en hij niet.

    Ik vind ook dat de kids die we nu hebben een goed leven verdienen.
    Ik ben zelf opgegroeid in een gezin waar nooit geld was. Verschrikkelijk vond ik dat.
    Dat wil ik niet voor hun.

    Het kindje is meer dan welkom, al maanden hebben we beide zoiets van 'als het kon kwam er nog 1' bij beide de wens.
    Maar we moeten realistisch blijven.

    Er is gewoon een grote kans dat ik in het ziekenhuis beland.
    Of door de hg of door vroegtijdige weeën.
    Bij de laatste zwangerschap was het al met 16 weken dat ze zeiden "we hopen dat je het red tot 24 weken" uiteindelijk met medicatie kunnen voldragen. En met veel rust.
    Mijn lichaam is er gewoon niet voor gemaakt.

    Ik zou nu wel een gesprek aan kunnen gaan hoe we dit kunnen voorkomen.
    En misschien ook de hg.
    Dat scheelt al wel denk ik.

    Praktisch, er moet gewoon een andere auto komen en er is geen plek in huis.
    Dat probleem blijft.
     
  15. Mempie

    Mempie Actief lid

    2 sep 2018
    185
    161
    43
    Vrouw
    Is het hebben van een auto voor jullie een must? M'n zus heeft destijds ivm financiële krapheid auto weggedaan en een electrisvhe bakfiets aangeschaft en 'n paar goede regenpakken.

    En over 5 jaar verhuizen, als ze klein zijn hebben ze niet zoveel ruimte nodig toch? Vroeger zaten ze met 10 in 'n mini huisje als je dat soms hoort! Ik hoor nu al spijtgevoelens bij je, echt overweeg alles heel goed want anders kan je misschien niet meer met jezelf leven en word je alsnog dood ongelukkig!

    Klinkt miss beetje vreemd zo bedoel ik het niet.
     
    Koektrommel vindt dit leuk.
  16. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Denk heel goed na. Wij hebben twee kinderen met een diagnose, oudste ook ass, dus ik begrijp waar je staat. Wij wilden vier kinderen maar hebben puur op verstand besloten geen kinderen meer te krijgen.
    En dat blijkt bij ons de juiste keuze. Want behalve dat elk kind meer prikkels betekent, worden ze steeds duurder, en dat gaat om grotere bedragen dan kinderen zonder beperking. Daarnaast nadert mijn oudste de puberteit en wordt de zorg voor hem steeds complexer, dat gaat nog meer worden, ik kan niet werken hierdoor etc.

    Niet gezegd dat het bij jullie ook zo is, maar denk goed na!!! Ik ben heel blij dat, ondanks dat we niet compleet zijn, het bij twee kindjes hebben gehouden. Het is al duur en intensief genoeg.

    Veel sterkte met jullie beslissing, erg lastig!!
     
  17. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Mijn mening is dat het gezin voor gaat. Voor de 3 kinderen wordt de zwangerschap al niet fijn, en daarna met een baby en al die prikkels ook niet. Dan zijn er nog de praktische bezwaren, geld, werkcontract, ruimte in huis en auto. En dan weet je nog niet welke zorg dit nieuwe kindje nodig zou hebben.

    Ja, over 5 jaar ben je misschien financieel wat uit de ellende, maar ook dan is het leven duurder met 4 kinderen dan met 3. En ik vind niet dat mensen zonder eigen middelen maar gewoon kinderen moeten krijgen omdat er subsidies zijn.

    Je hebt het nu al zwaar. Jullie beginnen net in rustiger vaarwater te komen. En als straks de puberteit begint in te treden, er studies betaald moeten worden en de kinderen moeten gaan leren op eigen benen te staan, krijgt het leven weer een geheel nieuwe dimensie. Met élk kind, maar ik kan me voorstellen met een puber met ass extra ingewikkeld.

    Ik denk dat het heel goed is als jullie hier een keuze maken met je verstand!

    Ik had zelf 5 jaar geleden al wel een kindje gewild. Maar mijn man en ik hadden eerst andere zaken op orde te stellen. Wij hebben ook met ons verstand gekozen om te wachten, en daar heb ik echt geen spijt van.
     
    Marchella vindt dit leuk.
  18. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    @Flinn hoe gaat het met je?
     
  19. Flinn

    Flinn Lid

    18 okt 2018
    62
    14
    8
    Vrouw
    Vanmiddag hebben we de zwangerschap met veel verdriet afgebroken.
    Totaal tegen ons gevoel in, maar we weten dat dit het beste is..
    Daar nog met iemand er over gehad, en ook zij dacht er zo over.
    Ik vind het verschrikkelijk.
    Ik heb een leven beëindigd.. het leven van ons kindje.
     
  20. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Veel sterkte met de verwerking van jullie verdriet :(
     

Deel Deze Pagina