Verstandelijk beperkte ouders

Discussie in 'De lounge' gestart door CherryAyden, 11 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Nou, dan hoop ik dat je nooit een ongeluk, hersenbloeding o.i.d. krijgt waarbij je afhankelijk word van hulp van anderen om je kind op te voeden

2. CherryAyden

CherryAyden Niet meer actief

Dit topic gaat over mensen met een verstandelijke beperking die een kind krijgen, niet om mensen die al kindjes hebben en die door nare omstandigheden ineens afhankelijk zijn van hulp. Dat is toch iets heel anders??

3. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.636
    379
    83
    ..
    Ik zou niet per definitie willen zeggen dat mensen met een verstandelijke beperking allemaal geen kinderen mogen krijgen..

Maar, het gaat niet alleen om het intellectuele functioneren,
    vaak blijft de emotionele ontwikkeling ook achter en die is
    mijn inziens het belangrijkste bij het opvoeden van een kindje,
    kunnen anticiperen op hetgeen zich voordoet, etc..

Ik denk ook dat de populatie zwakbegaafde mensen, dus IQ tussen de 70 en 85 veel groter is, dan bekend en dat een deel van deze mensen ook kinderen heeft en deze wel goed opvoed, maar uit statistieken blijkt ook dat kinderen van ouders met een verstandelijke beperking vaker in de hulpverlening komen of probleemgedrag laten zien..

Het zal altijd een discussie blijven en eigenlijk verdient ieder mens ook een individuele aanpak, kijken naar de mogelijkheden, in plaats van de onmogelijkheden..

4. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik vind net als pandora ook dat sommige uitspraken nogal hart zijn. mijn zoon heeft een gemiddeld iq van 84. ik las hier in een reactie dat er iemand was die werkte in de hulpverlening met mensen met een iq van 50 tot 85. mijn zoon zou dus in die groep vallen. hij heeft adhd en pddnos. maar als zwakbegaafd heb ik hem nooit gezien. sociaal onhandig ? ja. moeilijker leren ook maar zwakbegaafd dat is me nog nog nooit verteld. als zodanig heb ik ook nog nooit naar hem gekeken. hij heeft zeker beperkingen. maar als ik nu lees hoe de buitenwereld dat interpeteerd daar schrik ik van.

5. Alexandra2008

Alexandra2008 Fanatiek lid

21 aug 2008
    3.438
    6
    38
    Vrouw
    Almere
    Mee eens.
    Het is ook allemaal niet zwart-wit. Je kunt bijvoorbeeld niet heel simpel zeggen: "Alle mensen met een IQ beneden de 75 verplicht aan de anticonceptie."
    Elk geval zou sowieso zorgvuldig bekeken moeten worden.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik vind 75 best een hoge grens. :p

Naar mijn mening is het van zoveel dingen afhankelijk of iemand een goede ouder is of niet... Ik werk met jongeren met een (licht) verstandelijke beperking en er zitten er best tussen waarvan ik denk dat ze betere ouders zouden kunnen worden dan bepaalde mensen die ik ken die een hoger/hoog IQ hebben... Ik denk dat je dit alleen per situatie kan bekijken en zelfs dan is het nog extreem moeilijk...

7. Fullhouse1981

Fullhouse1981 Fanatiek lid

8 jun 2010
    1.903
    0
    0
    Oosten van het land
    Het moet (mijn mening) per situatie worden bekeken. Ik vindt het nogal wat om daarover te oordelen.

8. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Ik hoorde van een tante van mijn man een verhaal over een verstandelijke beperkte vrouw die beviel op de avond dat zij dienst had in het ziekenhuis. Ze had de baby op de arm en wilde de fles geven. Ze spoorde het kind aan 'toe nou', in de veronderstelling dat de baby zelf de fles zou pakken en zou gaan drinken. Ze hebben haar die dagen in het ziekenhuis heel erg intensief begeleid, in de hoop dat ze haar genoeg mee gaven zodat ze in ieder geval veilig voor het kindje kon zorgen. Het kindje is groot geworden, maar het is wel een verhaal wat haar altijd is bij gebleven.

Volgens mij is zoiets beter van niet... Ook voor het kind op latere leeftijd, je ziet toch dat zulke kinderen vaak vastlopen.

9. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Ik geloof wel dat je twee reacties door elkaar heen haalt. Degene die iets zei over dat ze in de hulpverlening werkte heeft het niet gehad over zwakbegaafde kinderen, dat was iemand anders :)

Daarnaast klinkt zwakbegaafd erg maar het valt reuze mee. Zwakbegaafd is precies hoe jij je zoon beschrijft, een lager IQ, minder goed kunnen leren en dus minder goed of snel mee kunnen komen in vergelijking met leeftijdsgenootjes.

De term zwakbegaafd wordt alleen altijd verkeerd gebruikt of gezien, dat is het probleem.

10. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    nee dat vind ik als je het heel zwart wit bekijkt niet anders!!! waarom zouden degene die vinden dat iemand met een verstandelijke bepering ze niet mag krijgen, wel vinden dat iemand die later een verstandelijke beperking krijgt ze wel mogen houden????????
    jaaaaaaaaaaa omdat dan ineens het gevoel wat de ouder al tegenover het kind heeft en de band van het kind met de ouder om de hoek komt kijken ;)

11. CherryAyden

Maar een hersenbeschadiging is toch heel anders dan een aangeboren hersenafwijking? Het lijkt mij dat je na een ongeval of hersenbloeding of weet ik het niet ineens een IQ 30 hebt ofzo. Dan kun je misschien minder, dat uit zich vaak fysiek maar geestelijk ben je nog wel gezond. Als verstandelijk gehandicapte niet.

12. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Je kan verstandelijk dan ook heel beperkt raken. Dat heeft te maken met hersenbeschadiging, het deel wat beschadigd raakt en de mate waarin bepaald hoe beperkt je raakt. (als ik het goed heb)

13. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    klopt ;)

14. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Maak het wat uit waar het is? ;) Het was geloof ik in Engeland (zie de link die Aszz gegeven heeft), maar dat maakt het toch niet minder triest? En..ik verzin het verhaal niet hoor ;) Ik zie nu dat het meisje 12 i.p.v. 8, maar dat maakt het niet minder erg. Extreem of niet, het gebeurd wel en dat vind ik gewoon ontzettend zielig voor die kinderen...

15. CherryAyden

Oke maar dan nog vind ik dat een klein beetje appels met peren vergelijken. Je kunt nou eenmaal niet van te voren weten of je ooit verstandelijk beperkt zal raken. En als je een gezond persoon bent en je raakt gehandicapt en je hebt hulp nodig omdat je niet meer alleen voor je kind kunt zorgen dan is dat intens zielig en triest en ook iets waar je als ouder nooit zelf voor zou hebben gekozen, maar het is nou eenmaal zo. Je hebt heel bewust gekozen voor kinderen en je hebt ervoor gekozen om ze zo goed mogelijk op te voeden. Dat is voor velen een goed doordachte keuze geweest.

Een verstandelijk beperkte die al zijn of haar hele leven gehandicapt is en dus wel de keuze heeft om een kind in deze wereld te brengen om daarvoor te zorgen, terwijl ze niet kunnen beseffen wat het inhoudt vind ik dan toch echt een heel ander verhaal.

16. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Toch vind ik het dan nog steeds wat anders ;)
    Dit topic begint met dat het gaat om ouderS (!) met een verstandelijke beperking. Wanneer iemand door een ongeluk verstandelijk beperkt raakt heeft vaak nog wel een partner met wie 'niks aan de hand is'.

Daarom nuanceerde ik ook dat een uit huis plaatsing heel rigoreus is, er zijn zoveel meer opties.

17. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Het nichtje van mijn moeder heeft het downsyndroom. Mijn moeder's tante heeft haar dochter op een bepaalde leeftijd laten steriliseren. Zij vond dit heel moeilijk, maar haar dochter had een vriendje in de instelling waar zij woonde. Het is in goed overleg gegaan met haar dochter en alle hulpverleners en artsen. De dochter nam het haar moeder ook niet kwalijk, ze begreep heel goed dat zij anders was dan haar broer. Daarentegen deed het de tante van mijn moeder wel veel verdriet, maar ze moest wel de verstandigste beslissing voor haar dochter maken.

Ik ben van mening dat mensen met een verstandelijke beperking geen kinderen zouden moeten krijgen. Het ligt er wel aan in hoeverre zij verstandelijk beperkt zijn, je kunt ze niet allemaal over 1 kam scheren, maar over het algemeen zijn ze vaak niet in staat om voor zo'n kleintje te zorgen. Ik heb zelf een vriendin met een verstandelijke beperking en zij is echt enorm lief voor haar nichtjes en neefje, maar als ze gaan huilen weet ze niet wat ze ermee aan moet en raakt ze in paniek. Je ziet vaak dat kinderen de dupe van hun ouders verstandelijke beperking zijn en dat het zonder allerlei opvangnetten om het gezin heen eigenlijk niet gaat.

Ik moet wel zeggen dat ik het een moeilijk onderwerp vind. Het liefst ontneem je niemand het recht op een kindje, maar je moet ook in het belang van het toekomstige kind denken...

18. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    en dan nog kun je niet zeggen dat iemand die al zn hele leven een verstandelijke beperking heeft ( afhankelijk van de mate van de verstandelijke beperking ) dat diegene niet in staat kan zijn een kind op te voeden!!!!
    Iemand met het syndroom van down kan geen kind opvoeden...maar er zijn tal van andere verstandelijke beperkingen die het wel mogelijk maken een kind op te voeden! mijn ex buurvrouw, was alles behalve de intelligentste....gewoon iemand met een verstandelijke beperking, ook haar man.....maar super ouders!!!!!!!!!!!!
    Hoeveel mensen met autisme ( ook een verstandelijke beperking ) hebben kinderen..VEEL!!!! want niet iedere autist woont in een instelling, of heeft dagelijks hulp nodig...sterker nog veel erg geleerde mensen, met een SUPER goede baan, hebben een vorm van autisme ( verstandelijke beperking dus ) die hebben gewoon een gezin etc
    dus daarom vraag ik...........waar ligt voor jullie de grens?
    Hier werd door sommige gezegd....mensen met een verstandelijke beperking mogen geen kinderen krijgen, en dat vind ik kort door de bocht...in dat geval heeft de TS haar vraag verkeerd gesteld...en moet het zijn ouders met een matige of ernstige verstandelijke beperking

19. CherryAyden

Ik heb in het begin van het topic duidelijk gezegd dat ik het niet heb over mensen met autisme, of borderline. Ook mensen die niet bijster intelligent zijn "tellen" niet mee. Ik heb het over echte verstandelijk gehandicapten. Ik noemde het voorbeeld van de film I am Sam. Dat soort mensen. Dus ik heb mijn vraag heel duidelijk gesteld dus misschien moet je het veranderen in: ik heb de vraag van TS niet duidelijk gelezen

20. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    dat komt dan misschien omdat er als topic titel staat "verstandelijk beperkte ouders" ;)
    en verstandelijk beperkt is een heel ruim begrip

Deel Deze Pagina