Hoi allemaal, Vandaag een tien minuten gesprek gehad en te horen gekregen dat mijn zoontje van 5 de einddoelen van groep 2 heeft gehaald. Waarschijnlijk is hij eind dit jaar op midden groep 3 niveau. Hoe nu verder had ze geen duidelijk antwoord op, noemde alleen maar dingen op die hij al beheerst. Wie heeft hier ervaring mee? Het is nog best een lange periode om te overbruggen tot groep 3. Groetjes Suzanne
ze kijken dan naar het kind zijn ontwikkeling. sociaal emotioneel. en ze zoeken ook wat extras die hem passen.
De juf begint erover, maar heeft geen antwoorden hoe nu verder? Wat zijn trouwens de jouw genoemde 'einddoelen'?
Ik begrijp dat de juf daar antwoord op moet geven, maar die krijg ik dus niet. Ik ga in gesprek met de ib'er en zoonlief wordt besproken in de izc (voor andere problemen maar neem dit ook mee). Ik vroeg mij af wat andere scholen hierbij aanbieden, om te kijken welke oplossingen scholen voorstellen hierbij. De einddoelen van rekenen en taal eind groep 2, ze hanteren het observatiesysteem kijk. Groetjes Suzanne
Maar heeft de juf gezegd wat de gevolgen zijn van het behalen van de einddoelen? Volgens mij zijn dat redelijk technische doelen waarnaast kinderen nog tig andere activiteiten/leerstof hebben gedurende het tweede jaar. Zit je zoon op zijn gemak in de klas? Zijn er andere problemen? Wat is het schoolbeleid tav niveau verschil binnen de klas enz?
Ik dnek dat het vooral tijd is voor een heel uitgebreid gesprek want met de info die je nu hebt kun je eigenlijk niks. Er is veel meer te leren in groep 2 dan tellen en die paar letters die ze echt moeten weten.... Maar het is ook niet de bedoeling dat hij zich gaat zitten vervelen. Eigenlijk wil je van school weten wat ze van plan zijn te gaan doen om te zorgen dat hij zich niet enorm gaat zitten vervelen. Dat kan zijn door middel van de puzzels in de kast, aangepaste werkjes en misschien zelfs wel smartgames of plusklas. De mogelijkheden zijn legio maar de school moet keuzes maken. Ze kunnen niet alle opties tegelijk inzetten.
Wij hebben van de week ook het tienminutengesprek gehad. Onze dochter zit ook in groep 2 loopt ook wat voor. Omdat ze een vrij stil en rustig meisje is, was ik bang dat ze dit niet op school zouden oppikken, maar dit doen ze gelukkig wel. Ze krijgt inmiddels een plus-weektaak (werkboekje met extra en moeilijkere opdrachten) en na de kerstvakantie gaan ze met een groepje meer met letters en woorden doen. Ze is zelf wel tevreden en blij op school, dus voor mij is dit op dit moment voldoende. Hoe het dan volgend jaar gaat in groep 3 als ze al kan lezen en schrijven zien we dan wel weer. Ik ga er vanuit dat ze dat op school dan ook weer goed oppikken, net als nu.
Een vraagje: wat doen ze bij jullie kinderen in groep 2 tot nu toe aan beginnende geletterheid? Hier zijn ze al druk bezig met hakken en plakken, en letterkennis. Daar zijn al toetsen voor afgenomen en' voldoende' is al het kind 20 letters (zowel opnoemen als schrijven) kent, en 16 van 20 aangeboden woorden kan hakken en plakken. Voor mijn gevoel is het met dit tempo de bedoeling dat ze al lezen voor het eind groep 2?
Hmm ik heb geleerd dat je moet kunnen hakken en plakken om te kunnen leren schrijven en lezen. Ze noemen dat auditieve synthese (plakken) en voor hakken is ook zo'n term. Als je kind een beetje leeszin heeft is de overstap van bekende letters en hakken en plakken naar daadwerkelijk lezen niet zo heel groot.
beginnen lezen is een andere ontwikkeling dan letterkennis, hakken plakken. een andere stap. een kind kan heel lang deze oefeningen foutloos doen zonder een woord te kunnen lezen. en na woorden lezen heb je ook een brug naar het lezen van zinnen, woordgroepen en dan zinnen op kunnen schrijven. er zijn natuurlijk wel veel kinderen die eind gr2 al kunnen lezen. dat is niet zo bijzonder. maar dat is inderdaad allemaal technische kant van lezen. ze oefenen met de woorden die ze al kennen. dus het werkt van woord herkenning naar letter-klank kennis en dan weer terug.
mijn dochter voldeed eind vorig schooljaar aan de overgangseisen voor groep 3 op taalgebied, helaas was dat het enige gebied haha Ze doet dus nogmaals groep 2 maar zij hoeft niet meer mee te doen aan de letterkennis opdoen wat de andere kinderen doen, maar mag uit een apart boekje werken dat daarvoor is. Haar meneer biedt haar de eerste stappen veilig leren lezen aan (de methode vanaf groep 3) ze kon toen idd al hakken en plakken en kende alle letters. Hakken en plakken is hier echt groep 2 gebeuren. Maar nog niet lezen aan het eind van groep 2 hoor, dochter kon dat toevallig wel in simpele avi boekjes, maar dat is niet iets dat verwacht wordt.
Ik hou mijn hart vast voor onze zoon Die is net 3 maanden op school en maakt nu al simpele sommen, schrijft zinnen na en weet alle letters.. Hij leest nog niet trouwens. ( dat ik weet) Een 2e heeft zoiets ook wel eerder meestal.
Het lijkt mij n nogal eenzijdig gesprek. Groep 2 is niet alleen einddoelen halen. oudste heeft de hele kleuterschool flink voorverlopen en had op alle cito's op alle gebieden n A+ ze kreeg gewoon extra stof aangeboden en had groep 2 echt nodig om oudste kleuter te zijn, sociaal-emotioneel te groeien, enz. Dat vond ik eigenlijk ook t belangrijkste
Mja en in de kleuterklas is differentiëren nog heel makkelijk... Pas in hogere klassen wordt dat steeds lastiger.
Hier hetzelfde. Mijn dochter is van december 2008 en zit nu in groep 2 (Op onze school hanteren ze de oktobergrens). Qua werk is ze klaar voor groep 3, maar ze moet dus nog een half jaar. Wel werkt ze snel en ongeduldig en hier gaan we dus mee aan de slag. Verder geeft de juf haar veel uitdagingen: extra werk, maar ook bouwpakketjes die ze zelf in elkaar moet knutselen. Ook krijgt ze extra leesles, want hier is ze echt aan toe. Wij helpen haar hier ook mee, dus ze leest al best aardig! Ze zal groep drie ook met een voorsprong beginnen, hier komt ze dan waarschijnlijk in een plusklasje.
Zie je reactie nu pas... Het is geen avi-boekje maar denk dat het wel vergelijkbaar is. Er staan makkelijke woorden in zoals Rik, Tim, kin, Jos, kip, was. Zoonlief begint nu eindelijk interesse in lezen te tonen, daar ben ik blij om
Vandaag ook van juf te horen gekregen dat mijn dochter het 'niveau' van groep 2 (nodig om naar groep 3 te kunnen) ook al gehaald heeft. Verbaasd me niet zo, ze kan al best wat lezen (al is ze daar niet heel druk mee bezig) en sommetjes doen e.d. Begrijpt ook veel, ben haar ook steeds meer dingen aan het uitleggen (die dan tot mijn verbazing goed blijven hangen ). Maar ze vindt het heerlijk op school, ze geven haar de 'moeilijke' variant van taakjes en ze doet sociaal-emotioneel lekker mee. De juffen hebben er naar mijn idee best kijk op en houden er rekening mee. Denk dat ze zonder problemen en met plezier gewoon met haar klasgenootjes meehobbelt naar de zomer. Ben vooral nieuwsgierig hoe ze het in groep 3 dan gaan aanpakken?