Ik heb een gezond gewicht...maar... Ik voel me niet heel gezond en ik eet ook niet heel gezond... Ik eet volgens mij veel te veel snelle suikers. Veel boterhammen op een dag met hagelslag, pasta en jam. Weinig tussendoortjes, waardoor ik aan het eind van de dag enorme trek heb en begin te bunkeren op allerlei koekjes en snoepjes. Ook drink ik veel frisdrank... Ik merk dat mijn lichaam echt behoefte heeft aan suiker, door dit verkeerde eetpatroon. Ik heb het geluk dat ik een prima gewicht heb, dus ik wil niet echt af gaan vallen, maar wel gezonder gaan leven. Ik voel me echt zo'n schommel met al die suikerdips... Waar kan ik beginnen in het aanpassen van mijn voedingspatroon? Minder brood, maar welke alternatieven dan? Welke tussendoortjes?
al die zoete troep cold turkey stoppen. brood is echt niet zozeer slecht, ligt eraan wat je erop doet. kies voor kip, ham, rosbief, huttenkase, eitje, of ander mager beleg. frisdrank weg. water en thee, of water met bv munt of citroen erin. elke drie uur iets eten zo voorkom je aan het einde van de middag snaai zin. tussendoortjes geen koek en snoep maar een gekookt eitje, stuk fruit, handje noten, bordje rauwkost, rijstwafel met pindakaas, avocado, bakje kwark. probeer bij elke maaltijd koolhydraten eiwitten en vetten te eten. vervangers voor brood, lekkere salades met kip of vis, soep, omelet. varieer veel. gebruik volkorenvarianten, zorgt voor een lang verzadigd gevoel. goed en stevig ontbijten met bv brinta of havermout en stuk fruit. je zult in het begin knallende koppijn krijgen, twee weken dan word het beter
Zo te horen weet je al hoe het zit Ik eet om de 3 uur iets. 1 boterham per keer, met groente of fruit of zuivel erbij (afwisselen). Geen fruitsap, dan mis je de vezels en krijg je teveel fruitsuikers binnen. Nootjes tussendoor, of een cracker (= halve boterham).
Ik had hetzelfde. Ben drastisch mijn suiker gaan minderen, bak bijv mijn eigen brood in de combi magnetron en het is superlekker. Als ik Wel een keer eens per se suiker wil gebruiken pak ik kokosbloesemsuiker, daar krijg ik geen pieken en dippen van. Ik vind (bijna) suikervrij makkelijker dan ik dacht.
Idd weg met de zoete producten op brood, kies voor eiwitten, die geven langer een verzadigd gevoel. Eventueel tomaat, sla en/of komkommer extra op je brood. Vult en is lekker En calorieën moet je eten, niet drinken.
Update van dag 1 tot nu toe: Het valt best wel tegen, ik heb zooooon zin in een glas frisdrank en zin in zoetigheid. Ik heb ontbeten met een boterham en een appel, tussendoor een halve avocado op en als lunch twee boterhammen met geplakte avocado. Maar die drang naar zoetigheid...die wordt dus na 2 weken minder?
Als je zo'n zin hebt in suiker heb je misschien last van candida. En in brood zit ook (verborgen) suiker dus daar moet je mee stoppen. Je moet meer eiwitten gaan eten tijdelijk tot het hongergevoel verdwijnt. Ik heb jouw probleem namelijk ook en ben afgelopen maandag begonnen met koolhydraatarm eten (ik wil wel afvallen) en donderdag was de lekkere trek al over. Nu gaat het een stuk beter. Ik eet: Ontbijt: halfvolle biogarde met roodfruit (zo zuur mogelijk fruit, van appels krijg je ook snel honger, later kunnen die wel weer, of kies granny smith).Soms doe ik er een paar druppels stevia bij (natuurwinkel). Stevia doet niets met de suikerspiegel, zoetstof weer wel. Tussendoor : een gekookt ei en heel veel thee. Lunch: een salade met gerookte kip, tomaatjes, komkommer, eventueel iets van kikkererwten, flink olijfolie en wat citroensap of balsamico. Middag: twee volkorencrackers met mager beleg, eventueel pindakaas. Of handje noten en kop koffie. Geen zoet. Avondeten: Van alles maar geen koolhydraten. Wel beperkt aardappels. Omdat jij niet wil afvallen kan je gewoon alles eten maar geen witte pasta, juist volkoren of spelt producten, quinoa, vezelrijke rijst (lassi). Meer groenten opscheppen dan koolhydraten. Een rauwkostsalade of gewone salade erbij en dan is het nog gezonder. Je moet het even 3 dagen volhouden en dan trekt het hongergevoel weg. Is heel lastig maar ik ben blij dat ik heb doorgezet. Het is gewoon gewenning. Niet te veel brood! Beter is het dan om crackers als tussendoortje te nemen en de hoofdmaaltijden juist meer richting eiwitten en salades. Smoothie doe ik ook niet elke dag, krijg ik ook meer trek van. Succes,
Je moet het wel een beetje leuk en lekker maken he! Dit lijkt me erg saai zo en demotiverend. Koop een leuk kookboek en ga aan de slag, er is zo veel lekkers te vinden wat tegelijkertijd ook heel gezond is! Ook online kun je veel vinden hoor!
Hoezo saai Ik vond mezelf best creatief met mijn geroosterde boterhammen met avocadospread (zelf gemaakt), maar bedankt voor de tip!
Geheel suikerloos eten is zoooo achterhaald! Net als koolhydraat arm... Dat is effectief als je snel wilt afvallen, maar zeker niet verstandig als vast eetpatroon!! Kies vooral volkorenproducten, daar zitten "langzame suikers" in. Dat kan echt geen kwaad! Het zijn de snelle suikers waar je spiegel van piekt en dipt. Eet vooral gevarieerd, dan krijg je alle voedingsstoffen binnen en tussendoortjes als rijstwafel, volkoren crackers en volkoren beschuit (naast fruit en groente) zijn prima voor de afwisseling. Waarom neem je niet een keer per dag (light) frisdrank? Als je er zon trek in hebt? Ga je echt niet dood van en is echt niet zo slecht!
Nee niet dood. Maar ts heeft duidelijk een suikerverslaving. Als ik naar mezelf kijk helpt dan het beste om cold turkey te stoppen voor een tijdje. Die echte drang naar suiker neemt best snel af. Daarna kan je best af en toe frisdrank drinken als dat je gelukkig maakt. Ben het wel met je eens dat je goed vullend eten moet nemen zoals volkoren. Maar je hoeft jezelf niet te vullen met veel koolhydraten, ook niet met langzame. Je kan best 1 of 2 maaltijden koolhydraatarm eten. Als je veel eiwit en gezonde vetten toevoegt vult dat ook goed!
Neem volkoren brood met biologische pindakaas als je zo'n behoefte hebt aan suiker! Zeker als je niet hoeft af te vallen dan is pindakaas echt goed broodbeleg. Goede vetten en vult voor lange tijd.
Download de app MyFitnessPal en houd een paar weken bij wat je precies binnen krijgt. Dit geeft meer inzicht! En je kunt streepjescodes scannen, dus je hoeft niet alles handmatig in te voeren. Kijk verder in de winkel al op de verpakkingen. Als je iets echt moet hebben, om wat voor reden dan ook vergelijk dan met andere merken. Welke heeft het minste suiker? Bedenk trouwens ook of je alle suikers wil vervangen door zoetstoffen. Persoonlijk heb ik dat niet gedaan, om de volgende redenen: - De meeste zoetstoffen zijn erg discutabel, zoals Acesulfaat-K en aspartaam - Ik vind stevia niet echt lekker - Als je zoetstoffen blijft gebruiken, dan wen je ook niet aan de minder zoete smaken Qua beginnen: - Vervang suikerhoudende dranken met suikervrij, of beter: Gewoon water en thee. - Vind je thee zonder suiker niet lekker? Begin dan eerst (als je dat wel lekker vindt) met kruidenthee/infusies/rooibos/groene thee, etc. Ik vind die allemaal minder bitter dan zwarte thee (de meeste vruchtenthee heeft zwarte thee als basis) en lust ik dus wel zonder suiker. - Geen snoepjes, taart, koekjes, chips (zit ook toegevoegde suiker in!) - Geen vruchtenyoghurts/yoghurtdrankjes meer - Niet te veel fruit ineens. Geldt ook voor grote glazen verse jus. Beter meerdere momenten waarbij je kleine porties eet. Als je niet wil afvallen: Die app berekent je calorieën. Je kunt aangeven dat je niet wil afvallen en hij geeft aan hoeveel je per dag zou moeten binnenkrijgen. Probeer rond dat aantal te zitten. Te veel er onder en je valt af, teveel er boven en je komt aan. In de app kun je ook de percentages macronutriënten ingeven, onder 'Doelen' geloof ik. Wat de ideale verhoudingen zijn, daar verschillen de meningen over. Maar volgens mij staat ie standaard wel goed. Je kunt daar zelf ook een beetje mee spelen. Je krijgt ook grafiekjes te zien van hoe je je eten verdeeld hebt over de dag. Hoeveel vet, eiwitten en koolhydraten. Daar kan bijvoorbeeld uit komen, dat je te veel van één van die drie binnenkrijgt. Dan kun je zelf gaan bedenken wat je dan kunt aanpassen, om die verhoudingen wat beter te krijgen. Inzicht in je eigen eetpatroon, en in de voedingsstoffen van wat je eet/kunt eten, daar draait het eigenlijk om.
Kán, hoeft niet. Ik heb het ook niet gehad. Dat is bij iedereen anders. Misschien helpt het om je snacktrek te stillen met iets, wat je heel lekker vindt, maar weinig of geen suikers bevat? Iets hartigs of rauwkost? Ze heeft het toch niet over geheel suikerloos? Dat is niet eens haalbaar. In een schaal yoghurt zitten al suikers... Kh-arm is zeker niet achterhaald, maar je moet niet als vast eetpatroon in ketose proberen te blijven zitten (onder de 20-30 gram kh per dag). Dat is zeker niet gezond om lang vol te houden. Maar als je rond de 100 gram per dag zit, krijg je echt wel voldoende gram kh binnen, hoewel het nog wel valt onder de noemen 'kh-arm of -beperkt. Maar goed, TS heeft het niet over kh-arm... Ik eet wél kh-arm. Nu al bijna een jaar. Maar dat is volgens mij niet een antwoord op de vraag van TS. TS, als je je eetpatroon wil wijzigen voor de rest van je leven en dus niet als tijdelijk dieet, dan raad ik je wel aan om vooral géén 'cheatdag' of 'cheatmoment' te gaan doen. Psychologische onderzoeken hebben uitgewezen dat die dingen je kunnen belemmeren om je nieuwe eetpatroon te aanvaarden als 'de norm'. Het is de bedoeling dat je er over een jaar (of eerder ) niet eens meer over na hoeft te denken en gewoon uit gewenning kiest voor de gezondere producten. Als je zo'n cheatdag of -moment hebt, dan loop je tegen de volgende obstakels aan: - Je gaat het als beloning zien voor je harde werk. Je gaat de periode, die je gezond eet daardoor onbewust ondergeschikt stellen aan wat je mag op zo'n 'cheatmoment' - Je leeft er naartoe, waardoor de focus bij de cheat blijft, daar waar de focus moet liggen op het gezonde deel. Wat bij mij werkte, was me focussen op wat ik echt lekker vind, wat wél gezond is. Bijvoorbeeld (in mijn geval), Franse kaasjes, olijven, zalm, etc. - Het begint met "Eén keer (per week) / één snoepje kan geen kwaad", maar het is heel moeilijk om het ook daadwerkelijk bij één keer of één snoepje te houden. Je maakt het jezelf alleen moeilijker. - Door het 1 keer per week tóch te eten, blijft het, hoewel in mindere mate, in je eetpatroon. En je blijft gewend aan de suikers. Maar je wilde er toch vanaf? Af van de verslaving? Dat werkt niet op die manier. Iemand, die 1x per week rookt, is nog steeds een roker. - Ook van één keer kan je suikerspiegel flink gaan schommelen, met alle gevolgen (voor iedereen anders) van dien. Oja, pas ook op met alcohol. Niet alleen zitten de meeste drankjes boordevol suiker, ook in de minder zoete drankjes zit alcohol en van alcohol vervagen je grenzen. Klinkt zwaar, maar ik bedoel eigenlijk dat het met een drankje in je hand net iets makkelijker is om naar dat schaaltje te grijpen Zelfde met roken. Stoppers hebben er meestal meer moeite mee als ze in de kroeg of op een feestje zijn, met een drankje in de hand. Heel veel succes in elk geval!
+1....even afkicken en dan kan je rustig weer opbouwen. Als je nu zo'n trek hebt en gaat maar steeds 1 boterham nemen dan kan ik me voorstellen dat je honger krijgt....of je er nou zelfgemaakt avocado puree op doet of niet. Even tijdelijk meer eiwitten en veel groenten. Twee rauwe wortels en eenkop thee smiddags en je hebt echt geen honger. Koolhydraatarm is helemaal niet achterhaald. Je hebt het gewoon niet nodig al die boterhammen de hele dag. Uit een gevulde salade krijg je veel meer energie. Myfitnesspal doen wij nu ook sinds een paar dagen. Gaat een wereld voor me open! Je wordt meteen heel bewust van waar je de mist in gaat.