Wij kopen eind dit jaar een woning, nou wil ik gelijk een aanvraag doen voor teruggave hypotheekrente vanaf januari 2012. Maar heb een paar vraagjes: Bij eigenwonigschuld vul je toch het bedrag in wat je aan rente dat jaar moet betalen? en daar valt niet de overdrachtbelasting in toch? Dan over de verdeling, ik heb geen baan mijn partner wel, maar als ik de verdeling doe en ik zet 100% bij mij krijgen we veeel meer terug dan als ik het 50/50 doe of 100% bij mijn partner...Terwijl mijn partner dus werkt en ik niet? En dan het verzamelinkomen als ik 100% bij mij doe hebben we opeens een heel laag verzamelinkomen? Kan iemand mij hier bij helpen, dankjewel alvast!
Oja, nog 1 vraag, alls ik alles heb ingevuld, waar geef ik dan aan dat ik het per maand wil? Waarschijnlijk is dat al duidelijk omdat ik juist daarom dit formulier invul? Maar weet iemand dit zeker!
bij eigenwoningschuld vul je niet de rente in maar de eigenwoningschuld. Dus het deel van de hypotheek dat aftrekbaar is voor de belasting. (bijvoorbeeld 200.000 euro ofzo) Je moet altijd een beetje puzzelen met wat je bij wie zet maar je mag het doen zoals je wilt. En je verzamelinkomen wordt inderdaad lager want het bedrag dat je aftrekt (bijv de hypotheekrente) wordt van je verzamelinkomen afgetrokken.
Debby, soory ik bedoelde bij het kopje aftrekbare rente en finacieringskosten eigen woning...hier vul je toch de rente wat je moet betalen in? Eigenwoningschuld staat er namelijk niet tussen. Alleen dit kopje (2012) en de andere aftrekbare dingen zijn bijzondere situatie, dus die hebben wij niet. Nou snap ik alleen nog niet het verdelen, en dan ook de verschillen tussen teruggave.... je zou denken als ik alles bij partner zet (die werkt) dat je meer terug krijgt maar juist als je bij mij 100% doet krijgen we meer terug???
Ik snap er ook nooit wat van....Succes Thirza72. Ff een kleine inbreuk op de topic... Wij hebben ook pas een huis gekocht en het staat alleen op mijn naam. Mijn vriend heeft zich later ingeschreven bij mij. Nu moeten we dus samen aangifte gaan doen...maar bij voorlopige teruggave 2012 bij hypo-aftrek moet ik het toch 100% bij mij invullen? Bij hem mag het niet toch omdat het niet op zijn naam staat? Sorry voor de misschien domme vraag haha, maar beter vragen dan een fout maken. Alvast bedankt!
mama van d als je fiscaal parter bent mag je alles verdelen zoals je wilt bij elkaar. thirza bij aftrekbare rente vul je de rente in + alles wat je eenmalig kan aftrekken (notariskosten voor de hypotheekakte, taxatierapport, bouwkundig rapport, afsluitprovisie, borgtochtprovisie etc. ) Ik zit even te denken en op zich zou het idd meer moeten zijn als je het bij je man invult. Maar ik ken verder je specifieke situatie niet. Je kan altijd met de belastingtelefoon bellen als je vragen hebt.
En hou er rekening mee dat je verzamelinkomen je inkomen is waar je aftrekposten zoals hypotheekrente al vanaf is Dus stel je man verdient bruto 30.000 per jaar en je hypotheekrente is 10.000 per jaar, dan is jullie verzamelinkomen dus 20.000 en NIET 30.000 Veel mensen gaan hiermee de mist in en lopen zo veel geld mis Verzamelinkomen is altijd het inkomen waar de aftrekposten vanaf zijn
ja daantje dat is zo... vind ik altijd een beetje bizar. Als je een eigenwoningschuld heb krijg je dus bijvoorbeeld meer kinderopvangtoeslag dan als je huurt... is toch een beetje raar?
Je kunt eens op die vakjes met een ? drukken voor de vragen, dan weet je als t goed is wel wat je moet invullen. Dat met die verdeling is even kijken hoe het uitpakt. Stuur anders ff een pb met een print screen (zonder bedragen hoor) als je nog ergens vragen over hebt, kan ik je miss beter helpen..
Ik heb nog een en ander nagevraagd en ben er inmiddels helemaal uit. Dankje jullie voor de reactie's.