Ik heb zelf 3 verstandskiezen laten verwijderen. Niet allemaal tegelijk hoor, er zat steeds wel een paar jaar tussen. Het verwijderen van de eerste verstandskies was wel behoorlijk heftig. Ik moest hiervoor naar de kaakchirurg. Ik kreeg toen eerst een verdoving. Dat is niet heel prettig, maar zeker niet het eind van de wereld. Vervolgens moest ik op de behandelstoel plaatsnemen en gingen hun van alles voorbereiden. Ze hebben me daar vervolgens een half uur in die stoel laten wachten, zonder iets te zeggen. Er hing een klok boven die stoel, dus ik zag echt alle minuten voorbij kruipen. Vervolgens gingen ze beginnen. Omdat de kies dwars lag, en dus niet door was moesten ze het open snijden en stukje voor stukje werd de kies eruit gekrikt. Naar mijn idee werd m'n gezicht de vernieling ingedrukt, zo hard waren ze aan het sjorren en duwen. Toen de kies eruit was vroeg de chirurg aan z'n stagiair: wil jij eens een keer hechten? Mij werd niets gevraagd, maarja, kon ook weinig zeggen Nou ja, dat hechten ging dus niet goed. Het waren oplosbare hechtingen, maar pas na 6 maanden waren de hechtingen opgelost. Er stak ook steeds een stukje van die hechting in m'n wang, en na een paar weken viste ik opeens nog een stukje kies uit m'n mond. Ook was m'n wang onwijs dik en blauw/geel/groen voor ongeveer een week. En na 2 jaar kwam er weer opeens nog een stukje kies tevoorschijn. Nee, dat was dus geen succesverhaal:x Een paar jaar later moest ik weer naar de kaakchirurg om een andere kies te laten verwijderen. Na het eerdere verhaal zat ik daar dus niet bepaald naar uit te kijken. Ik vertelde de chirurg dat ik er erg tegenop zag vanwege alle toestanden de vorige keer. Hij was nogal een hork en zei dat het allemaal wel mee zou vallen. Dat was deze keer ook het geval: binnen een minuut was de kies eruit en was ik klaar. Ik vroeg nog of het niet gehecht moest worden, het is toch een flink gat. Maar dat was volgens de kaakchirurg niet nodig. Nou, wel dus! Want ikheb heel lang met een groot gat in m'n tandvlees gelopen, waar leuk de rijst etc tussen ging zitten. Niet zo lekker dus. Toen ik een paar maanden later ter controle naar de tandarts ging had ik nog een gat, hoewel die wel wat kleiner was. De tandarts zei ook dat het zeker gehecht had moeten worden:x Een paar maanden geleden heeft m'n tandarts ook een verstandskies verwijderd, omdat die kies best lang was. Dat was echt een eitje! Prikje gehad, kies getrokken, en klaar! Duurde echt maar een paar seconden! Ik denk dat zolang de kies goed door is, dat er niet zoveel aan de hand is, en dat het erg mee zal vallen. Dat zal bij jou wel het geval zijn. Moet je er trouwens voor naar de kaakchirurg of doet je eigen tandarts het?
ik heb een paar jaar geleden ook twee verstands kiezen moeten laten verwijderen, het enige wat ik vervelend vond waren de verdovings prikjes maar de kies verwijderen op zich heb ik echt niet gevoeld, en ze hebben bij mij ook de kies er stukje voor stukje uitgekrikt, ben trouwens ook bij de kaak chirurg geweest .. Na de ingreep heb ik niet veel last gehad .. ik ben en zal altijd een scheitert zijn wat betreft de tandarts...
Ik had er 3 en heb die een paar maanden geleden alle 3 in één keer laten verwijderen (onder volledige narcose door de kaakchirurg) Achteraf behoorlijk last gehad. Veel pijn, eerste dagen kon ik nauwelijks eten en mond kon niet open etc. Na een week of 1,5 werd het beter. Het is niet niks, maar ik zou het toch laten weghalen hoor. Je moet je er toch overheen zetten, want je moet goed voor je gebit zorgen. En één voordeel; als ie er eenmaal uit is komt ie nooit meer terug! Sterkte!
Naast een paar negatieve ervaringen lees ik ook veel goede. Bedankt voor de reacties. Ik laat me maar gewoon 'opereren' vrijdag.
Ik heb al mijn verstandskiezen laten trekken. Er werden 3 tegelijk getrokken. De verdoving vond ik het ergst. Die naald is superlang en je voelt het goed in je tandvlees, vreselijk. Het trekken zelf deed geen pijn, maar je voelde wel dat hij heen en weer zat te duwen om die kiezen los te krijgen. Maar het ging vrij snel eruit gelukkig. Maar bij mij waren ze allemaal al doorgekomen. Geen snijwerk (lijkt mij ook verschrikkelijk). Na het trekken beide wangen heel erg dik, voelde een beetje onprettig aan. Nou ja succes in ieder geval als je het laat trekken.
9 van de 10 keer is het best te doen het eruithalen bedoel ik dan , maar ik heb 3 weken erna met een ontsteking tot op het bot rondgelopen en dat is wat minder , dus wel opletten dat het niet gaat ontsteken en gelijk actie ondernemen wat de tandarts ook zegt :x
Mijn man heeft maandag 1 verstandskies laten verwijderen, van wat ik hoorde viel het reuze mee.. het moest wel aardig opengesneden worden omdat de kies vrij diep zat (was nog maar een klein stukje doorgekomen) en daarna bloeden natuurlijk, maar was ook alleen de eerste paar uren. Maar als de tandarts zegt laten doen, idd gewoon laten doen (gelukkig heb je je al laten overhalen door de meiden hier ). Anders ben je over een half jaar weer op controle en zal ie er weer over gaan zeuren (dat was dus bij mijn man!) En het gaatje zal waarschijnlijk alleen nog maar erger worden in de toekomst, met pijn vandien . Het ding is trouwens wel onwijs groot Succes/sterkte morgen!!!
Dankjewel Desiree. Maar nu jij het hebt over opensnijden word ik wel weer zenuwachtig zeg... Maarja... mijn man zegt ook: je moet het maar gewoon ondergaan. Ik laat morgen wel ff weten hoe het afgelopen is. Ik hoop dat ik kan zeggen dat het me meegevallen is.
ik heb hem de laatste keer bij de tandarts laten verwijderen en daar heb ik dus echt totaal niks nada noppes van gevoeld echt waar...! Moet er wel bij zeggen dat de kies er wel al doorgekomen was (had ook gaatje erin) dus ander verhaal als bij de kaakchirurg (dat vond ik persoonlijk zelf wat minder leuk) maar bij jou is je kies ook al door schrijf je dus je voelt er ect niks van....zelfs de verdoving heb ik niks van gevoeld !!!
AAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!!!! Ik ben een beetje zenuwachtig, moet er strakjes zijn... :x Verstandskies eruit en ook een kies laten vullen waar een stukje vulling uit is. En daarna gewoon werken. Dat word vast geen succes: koffie drinken tijdens de pauze. Straks valt alles ernaast en kwijl ik gigantisch. Duimen jullie voor me?
Hallo allemaal. Vanmorgen is mijn verstandskies er dan eindelijk uitgetrokken en ik kan jullie vertellen dat het me enorm meegevallen is. Het kraakgeluid was het vervelendste. Verder voelde ik er helemaal niks van. Alleen bloedde het heel erg na die tijd, en nu nog steeds. Weet niet of dat normaal is. Heb wel een paar keer een nieuw watje in 'het gat' gepropt. Bedankt voor al jullie reacties.