Verstandskies wegsnijden?

Discussie in 'De lounge' gestart door TempusFugit, 9 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.185
    113
    Ik had ook een amper doorgekomen verstandskies die ontstoken raakte, en geloof me: ik ben ook bang voor de tandarts maar zo'n ontsteking is hels!
    Ik ben naar de kaakchirurg doorverwezen en hoewel de injecties niet echt een lolletje waren, was de arts binnen 5 min klaar. Ik hoefde niet eens gehecht te worden en ik heb geen greintje pijn gehad daarna.

2. Sylva

Sylva VIP lid

23 jan 2017
    5.695
    3.526
    113
    Vrouw
    Midden van Nederland
    Hier ook angst voor de tandarts, dus heb ze alle vier onder narcose laten wegsnijden bij de kaakchirurg. Daarna flinke napijn gehad, flink last van zwelligen in m'n gezicht en heb een week amper tot niets kunnen eten van de misselijkheid. Was 5 kilo afgevallen. Maar na die week ging het al snel beter en kon ik weer naar school en m'n dagelijkse dingen doen. Zou het zo weer laten doen en heb er nooit spijt van gehad. Was er zo in één keer vanaf.

Mijn advies als je het bij de kaakchirurg laat doen, zorg vooraf en naderhand dat je een constante spiegel hebt qua pijnstilling. Daar was ik niet zo consequent in, maar dat had echt een hoop pijn gescheeld.

3. catlady

catlady Bekend lid

26 jun 2013
    939
    397
    63
    Vrouw
    Nederland
    Hier twee laten trekken en twee laten wegsnijden, preventief sinds ze de andere kiezen in verdrukking zouden zetten.

Moest naar de kaakchirurg, was bloednerveus.

Maar wat viel het mee, de behandeling was snel geen pijn tijdens de behandeling en erna minimaal. Een ontsteking is pijnlijker..

Neuzeke vindt dit leuk.
  4. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Ik ben als de dood voor de tandarts en ben in een speciaal traject beland bij het radboud UMC Nijmegen. Maar ik kan je vertellen het wegsnijden was heel goed te doen. Dit is me heel erg meegevallen. Het wordt veel beter verdoofd en je ligt onder een blauw doek zodat je niks ziet. Daarna heb ik gekoeld met een diepvrieszak erwtjes en dat helpt goed omdat je die om je kaak heen kan vouwen zodat de zwelling niet groot wordt.

Dat was mijn ervaring er zijn er 1000de laat je niet meeslepen en ga en ervaar. Ook ik moest en was als de dood maar gelukkig viel het mee. Het hoeft gelukkig ook maar een keer (de zeldzame uitzonderingen daar gelaten waar iets fout is gegaan!).

Sterkte

5. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.328
    681
    113
    Utrecht
    Bij mij zijn op 14-jarige leeftijd mijn 4 verstandskiezen door de kaakchirurg verwijderd voordat ze dus doorkwamen .
    Dat is toen in 2 stappen gebeurd, eerst de ene kant en daarna de andere kant.
    Ik kreeg toen gewone verdoving en middels prikken en heb dus niets gevoeld.
    De onderste verstandskiezen moesten stuk worden geboord. Dat schijnt normaal te zijn.
    Ik heb de 2 uit de bovenkaak meegekregen naar huis.
    Ik heb na de behandelingen beide keren direct gekoeld met een meegenomen koelelement in een washandje.
    De wangen werden erg dik en bont en blauw gekleurd. Ook heel normaal.
    Ik ben er niet ziek van geweest, maar ben toen beide keren 1 week thuisgebleven van school ( beide keren viel het in de vakantie).

6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.174
    23.254
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zo kwam ik die behandelkamer uit, zag mn vriend en begon zo hard te huilen. Ik heb hyperventilerend in die stoel gelegen, verdoving werkte eerst niet goed, dus moest nog meer bij. Ik vond het echt verschrikkelijk, zo'n lap over je gezicht heen en de chirurg die alle instrumenten op mn buik legde telkens. Nou goed, ik dus janken, en zat er nog iemand. De assistente dirigeerde me snel naar een kamertje achteraf om even bij te komen. En ik riep nog snel naar die ander: het doet geen pijn hoor, vond het gewoon eng. :roflmao:

Bailey07 vindt dit leuk.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    St Franciscus was t een fluitje van een cent. Waren ze ook zo vriendelijk om de ander er ook gelijk uit te halen. Ik was panisch na een rot ervaring bij de clara (nu maasstad) bij dr Geit, maar St Franciscus deed t werkelijk top. Moesten beiden gesneden worden, was nog geen puntje boven. Brak ook nog in tweeën, dus mijn moed zakte lekker in mn schoenen maar hadden ze zo geregeld. geen centje pijn en ik ben niet makkelijk te verdoven (meervoudige zenuwbanen).

Geen enkel probleem gehad, ja een rotsmaak in mn mond meer niet, maar dat trekt wel weg.

En nog altijd vind ik mn tandarts een prima kerel, maar vooral in de kroeg, en vooral niet in functie. Simpele controle wordt ik al niet vrolijk van. Hij kan me als enige in de hele praktijk goed verdoven. Ben zooo blij met hem, buiten die stoel dan :roflmao:

Maar kan ik morgen door naar t St Franciscus om alles te laten trekken, dan lig ik er echt geen tel wakker van.

8. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.012
    3.667
    113
    Ik ga liever naar de kaakchirurg dan naar de tandarts.

De kaakchirurg verdoofd zo goed en weet je wat ze gaan doen. Bij de tandarts weet je het nooit wat ze gaan doen met die haak tussen je tanden enz.

Mijn verstandskiezen hebben ze er ook uitgesneden want er lag er 1 op een zenuw.

Het is ff een paar dagen vloeibaar eten maar dan heb je het ook gehad.

9. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.693
    18.773
    113
    Vrouw
    Mijn tandarts begint er niet eens aan, aan wijsheidstanden
    Die stuurt altijd door.
    Ik moet zeggen dat ik zelfs van het inspuiten niet veel voelde.
    Enkel die in de zijkant van mijn gehemelte prikte eventjes maar dat is natuurlijk geen pijn en de andere 2 heb ik niet gevoeld.

esklessebes vindt dit leuk.
  10. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.012
    3.667
    113

Daarom bij de kaakchirurg weet je waarvoor je komt.
    Heb een hoge pijngrens hoor maar de tandarts ben er niet bang voor maar dat gewroet beval nog liever.

Neuzeke vindt dit leuk.
  11. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.900
    113
    't Gezellige Brabant
    Hier ook bij de kaakchirurg geweest. 2x omdat ze niet aan 2 kanten tegelijk deden. Ze zijn er uitgesneden. De ingreep zelf voelde ik nauwelijks, meer het kraakgeluid dat ik naar vond. Maar daarna beide keren blauw geweest tot in mijn nek. Kreeg mijn kaken ook niet van elkaar zowat. Vloeibaar eten en poeder pijnstilling (gewone tabletten ging niet). Beide keren ruim een week niet gewerkt. Ik meld me verder nooit ziek, dus dit was voor mij echt wel een dingetje.

12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.398
    21.792
    113
    Dit was bij mijn man ook... En die is écht niet kleinzerig maar echt, pijnlijkste wat ie ooit heeft meegemaakt :( Dat heeft mijn tandartsangst er iig niet beter op gemaakt zeg maar :roflmao:

13. Boedah

Boedah Niet meer actief

Hier ook weggesneden bij de kaakchirurg terwijl het ontstoken was. Ik ben niet snel ergens bang voor qua medische behandelingen, maar als ik dit nog eens moet doen dan spuiten ze me maar plat.

verdoving werkte niet tot nauwelijks, dat gekraak wat je hoort :| de pijn erna.. mijn wang was zo dik dat de afdruk van m’n bril er gewoon in stond.

wat mij wel hielp trouwens als ik weer zo’n ‘aanval’ van pijn had voordat hij eruit was: bijten op een watje gedrenkt in waterstofperoxide. Te goor, maar dan hield de pijn op de 1 of andere manier wel op. (Was een tip van de tandarts toen)

14. Yeuu

Yeuu Fanatiek lid

25 jul 2017
    1.434
    805
    113
    Vrouw
    Ik kan alleen zeggen dat alle goedbedoelde verhalen mij niet geholpen hebben.
    Ik was zo verschrikkelijk bang. Mijn kiezen moesten er alle vier uit. Zeiden ze zo'n 8 jaar geleden al. Vanaf dat moment de tandarts vermeden en alleen gegaan als het echt nodig was (kies was een keer gebroken).
    Maar ik zat dus écht spugend op de wc als ik alleen al met mijn kinderen mee moest...

Overgehaald om toch op controle te gaan, waarbij IK het voor het zeggen had. Toen toch gehoord dat 1 van de kiezen zsm eruit moest omdat hij schade aan ging brengen...
    Week erna een afspraak gemaakt bij kaakchirurg, als een klein kind zitten huilen. Waarop de assistente vroeg "bent u echt zo bang voor naalden?"
    Maar dat ben ik niet. Eenmaal op de stoel wist ik het. Ik heb huilend, janken bekant gesmeekt of hij ALLES wilde vertellen.

En dat deed hij. Vanaf dat moment werd ik kalm en heb ik het over me heen laten komen. Eitje! Tand in vele stukken geboord en toen gaan snijden en wroeten.
    Na een half uur begonnen met de pijnstillers en na een dag of 3 had ik de ergste pijn, vooral in de avond had ik het idee in elkaar geslagen te zijn. Het was niet eens de wond zelf, maar gewoon mijn hele kaak deed zeer. Na twee weken voelde ik niks geks meer.

Het is bij iedereen anders, maar toen die man mij ter plekke alles vertelde en gerust stelde was het oke voor mij. En die Na pijn was vervelend maar niet zo'n hel als ik had gedacht.

Vooral de eerste twee dagen slikte ik echt alle voorgeschreven medicatie plus daar tussen nog een paracetamol. En ik verdoofde mn wang de eerste dag door bij een pijnaanval direct 20 min. een icepack erop te doen.

15. Roodborstj

Roodborstj Actief lid

17 mei 2020
    274
    265
    63
    Vrouw
    Dit deden ze bij mij ook maar niets van gevoeld hoor gewoon met verdoving. Afgelopen maandag net de laatste eruit laten halen.

16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb er twee laten trekken bij de tandarts en een laten snijden bij de kaak chirurg. Het snijden ging niet helemaal goed, er was een stukje achtergebleven dus dat ging uiteindelijk ontsteken. Maar verder deed het niet super veel meer pijn dan het trekken vind ik. En ik heb trouwens ook nooit vloeibaar gegeten na verwijderen van verstandskiezen. Gewoon de stukjes appel uit het gat pulken :roflmao:

Oh, en alles gewoon met plaatselijke verdoving. Ik wist niet eens dat ze hiervoor narcose deden. Zou ik niet doen, narcose is toch wel troep.

Neuzeke vindt dit leuk.
  17. Priscillaxxx

Priscillaxxx Actief lid

5 jun 2013
    184
    45
    28
    Ze trekken/snijden vaak niet kiezen waar het tandvlees ontstoken is. Dit omdat de kans op nabezwaren dat erg groot is.
    Voor narcose geldt tegenwoordig een behoorlijke wachttijd ivm covid. Je moet vaak wel 6 weken wachten voordat je aan de beurt bent.
    Als ik jou was zou ik naar de tandarts gaan om het tandvlees schoon te spoelen met een oplossing van waterstofperoxide. Sterkte in ieder geval!

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.962
    113
    Je hebt ook praktijken die zelfstandig met narcose werken. Dan zit je niet aan een ziekenhuis vast. Moet je vaak de narcose zelf betalen. In mijn geval niet omdat het om 4 verstandskiezen ging en ik heel bang was.

19. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Mijn verstandskiezen moesten deels weggesneden worden ivm ruimtegebrek in de kaak. Er moest echt in mn wang gesneden worden en de kies werd in stukken geboord.

Door een ervaren kaakchirurg laten doen (ben 3x terug geweest naar dezelfde man, ja, 1 kies per keer haha) en echt geen last gehad behalve de gebruikelijke zwelling. Prima te doen!

Deel Deze Pagina