Hoi, mijn zoontje van 6 maanden heeft sinds een maand of 2 eczeem op zijn gezichtje. Vooral op zijn slaap en voorhoofd is het zo nu en dan vrij heftig. Eerst werd er gedacht aan een koemelkallergie, maar dit blijkt gelukkig niet het geval. Nu zijn we vanmiddag bij de kinderarts geweest en hebben hormonzalf klasse 2 meegekregen. Nu ben ik zelf geen voorstander van hormoonzalf en ik ben eigenlijk te bang om het te gaan smeren! Ik smeer wel met cetamacro...zalf om het vet te houden. Ik zat net te lezen op www.kindereczeem.nl dat je in het gezicht alleen klasse 1 moet gebruiken dus nu heb ik het helemaal niet meer....Zit al te denken om een homeopaat te bellen voor alternatieven. Wie heeft ervaring met klasse 2 zalf of met eczeem in het gezicht? Ik ben benieuwd hoe het bij jullie kindjes gaat. Zijn mijn angsten terecht?
Hee ik wilde even graag reageren. Ik heb zelf ook eczeem al mijn hele leven lang. Ik heb dus ook eens een keer klasse 2 gekregen voor op mijn gezicht. Als ik jou was zou ik deze dus niet gebruiken! Je huid wordt er erg dun van, en het pigment verdwijnt waardoor je in de zomer witte plekken overhoudt. Ik gebruikte deze klasse 2 dus wel en de gevolgen waren dus echt niet leuk! Zat ook nog in mijn pubertijd... Ik zou alleen klasse 1 gebruiken voor in het gezicht, maar wil er wel even bijzeggen dat dit wel 10 jaar geleden is en dus ook echt géén arts ben, ik kan je puur vertellen wat mijn ervaring was. Daarbij is ie nog zo jong, maar weet dus niet hoe erg hij het heeft. Ik zou vooral met de vette zalf smeren doe ik ook. Als mijn meisje in ieder geval eczeem zou krijgen zou ik het smeren met hormoonzalf zolang mogelijk uitstellen, mits dat kan natuurlijk. Want als je helemaal niks doet als het erg is kan de huid gaan ontsteken. Homeopaat heb ik ook geprobeerd maar vondt ik dus helemaal niks! Ik geloof hier echt niet in, maar ieder zijn eigen als het bij jullie wel helpt, ik zou het gewoon proberen. Ook zou ik even contact opnemen met de kinderarts en gewoon vragen waarom je de klasse 2 hebt gekregen en waarom niet de klasse 1, mischien is er wel een goede reden voor. Succes!
Bedankt voor je reactie. Ik heb besloten dat ik het echt niet ga smeren. Ik zou het mezelf nooit vergeven als hij littekens of vlekken in zijn gezichtje krijgt. Smeer wel veel met de vette zalf en dat geeft ook al wat rust zie ik. Ik heb de ka gevraagd waarom hij klasse 2 voorschreef. Hij vertlede dat klasse 1 volgens hem vaak niet werkt en dat je beter kort met een zwaardere dan lang met een lichtere zalf kan smeren. Nu zal dat best zo zijn, maar toen had ik nog niet gelezen dat klasse 2 voor het gezicht wordt afgeraden. Zolang het uit te houden is smeer ik dus geen hormoonzalf en ik ga nu op zoek naar een alternatief. Heb ook al dingen gelezen over acupunctuur, maar moet het nog even goed uitzoeken.
Ik zou het ook eens met je huisarts bespreken, bij Sam hielp klasse 1 niet en toen kreeg ze ook klasse 2 met pleisters en idd die hielpen wel. En nee, ik zou het ook niet "zomaar" gebruiken, helemaal niet als je alleen maar berichten over afraden leest, maar soms zijn bepaalde dingen helaas wel het beste alternatief. (helemaal als je geen alternatief hebt). Is er overigens wel al klasse 1 geprobeerd?
Dat hij dan toch niet eerst de klasse 1 aanraadt, niet? Gebruik neutral, tenminste werkt hier perfect en niet teveel creme`s en ander duur spul gebruiken werkt alleen maar tegen, hier wel bepathen, erg goed! Ik zou ook eerst alle andere alternatieven proberen voordat ik die hormoonzalf gebruik. Wat voor een eczeem heeft jullie kleintje eigenlijk? Ligt het mischien aan het waspoeder, eten ik bedoel er kunnen zoveel redenen zijn voor de eczeem. Meestal als de zomer komt met het zonnetje wordt het minder... Veel succes verder hoop dat je een oplossing vindt
Ik heb nog nooit van klasse 1 of klasse 2 gehoord, maar wel een paar dagen hormoonzalf gesmeerd. Niet op zijn gezichtje overigens, maar op zijn borst en armen. Hij had het vooral op zijn borst, die krabde hij tot bloedens toe open. Zodra de vurigheid van het eczeem over was, kon ik stoppen met de hormoonzalf (sowieso nooit langer dan een week dagelijks gebruiken, 2e week kon het indien nodig wel om de dag en daarna stoppen). Dun smeren, maar net dik genoeg dat het wel werkt. Bij plooien heeeeeel dun smeren. Qua vette zalf vond ik vaseline-paraffine (apotheek) of vaseline pure petroleum jelly (drogist) het fijnst werken. Veel vetter dan die cetomacro... (raar woord) of lanette creme en prettiger smeerbaar. Liefst flink dik smeren voor het slapen (gemarineerde baby noemden wij dat) en dan een paar nachten achter elkaar hetzelfde rompertje met mouwen aan - de zalf trekt daar in en zo wordt de werking versterkt (voor de duidelijkheid: dit dus NIET met hormoonzalf doen!). Dan de gebruikelijke tips (weet je vast al): Gebruik niet verschillende soorten zalf; één soort is veel rustiger voor de huid. Niet te vaak in bad, niet te lang in bad, niet te warm in bad. Geen schuimbadje, maar eventueel extra vettende olie. Weinig wasmiddel gebruiken voor de kleertjes, eventueel extra spoelprogramma, eventueel wasmiddel zonder parfum. Géén wasverzachter.
wat fijn dat jullie allemaal meedenken! Hormoonzalf klasse 1 heb ik nog niet gekregen en dus ook niet gesmeerd. Dat van die wasmiddelen lijkt me niet van toepassing voor ons, hij heeft het alleen op zijn voorhoofd, slaap en hoofdhuid. Ik ben inmiddels bij een oseopaat geweest en volgens haar is het duidelijk dat het aan de laatste vaccinatie heeft gelegen. Het is ook inderdaad daarna begonnen. Daar zou een stofje inzitten waar veel kindjes niet tegen kunnen en dat zou zich uiten in eczeem Ze verwees me door naar een homeopaat en daar heb ik over anderhalve week een afspraak. Hoop dat hij iets vor het ventje kan doen...
Ik zelf heb ook exceem (voornamelijk op mijn handen en soms bij mijn ogen) en heb echt geen idee want voor klasse mijn hormoon zalf zit. Weet alleen dat ik mijn zalf niet te vaak mag gebruiken op mijn gezicht, omdat het te zwaar zou zijn.. Al die hormoon zalfjes zijn gewoon niks. Oke het wilt wel helpen maar je huid word er zo vreselijk dun van! Het verpest het gewoon.. Gebruik sinds paar maanden gewoon homeopatisch spul namelijk Cardiflor van VSM. Tot nu toe helpt het gelukkig nog wel
@lironi: helpt cardiflor ook tegen de jeuk bij jou? Ik smeer het al meer dan een maand bij mijn zoontje, maar merk weinig verbetering. Al heb ik wel het idee dat het de jeuk iets stilt als ik het er net opgesmeerd heb. Welke heb je? Ik heb gewoon de creme. Had eerst forte gehaald, maar die was iets te heftig voor hem, daar werd het erger van.
mijn dochter heeft het ook op haar gezicht links en rechts op de wangen naast haar oortjes. op haar voorhoofd en achter haar oortjes. heb hormoonzalf gekregen een hele lichte en die nog verdund. dat smeer ik alleen op de heftige kleine plekjes dus smeer haar er niet helemaal mee in. smeer voorderest met bepanthen om vet te houden. wel vervelend vooral als ze jeuk heeft mirell
Ik gebruik Cardiflor zalf (= vetter dan creme dacht ik...) De jeuk word bij mij veel minder alleen het duurt alleen wat langer dat de exceem plekje weg is in vergelijking met de hormoon zalf.
Ik heb zelf al jaren ernstig eczeem. Ik gebruik de sterkte klasse als onderhoudsdosis. Heb voor ik zwanger was immuunonderdrukkende medicijnen moeten slikken. Ik denk dat je voor kort durend, msschien 2/3 dagen ofzo, wel klasse 2 kan gebruiken als het echt heel erg is. Dan is de ergste jeuk wat weg. Langer zou ik het op het gezicht echt niet gebruiken, de huid word er dun van (al heb ik daar nooit echt last van gehad). Maar het blijven toch hormoonzalfen. Verder vooral heel goed vet houden met vaseline. Als je vaseline niet fijn vind smeren kun je het bijv. mengen met olijfolie (4 delen vaseline met 1 deel olijfolie). Stertke ermee...jeuk vind ik echt een van de ergste dingen die er zijn.