Vanwege mijn voorgeschiedenis van miskramen heb ik als proef meegedaan aan de hebanox studie in het LUMC. Ze hebben me toen voorgeschreven om zodra ik wist dat ik weer zwanger was te beginnen met het inspuiten met fraxiparine injecties. In principe zou ik dit blijven doen tot zes weken na de bevalling. Rond de 14e week kreeg ik reacties van de injecties (grote rode bulten die lang hard, uiteindelijk blauw en gevoelig bleven....). Ook bleek tijdens mijn gebruik de studie eigenlijk al afgerond te zijn. Hierdoor kreeg ik mede het advies om te stoppen. Na veel twijfel en na gesprekken met meerdere artsen, en ook nog eens de slotconclusie van het onderzoek gelezen te hebben, heb ik besloten om inderdaad te stoppen met de injecties. Ik ben nu al een maand gestopt en ben vandaag met 28 weken en 5 dagen op controle geweest bij de arts. Hieruit bleek mijn bloeddruk ineens te hoog (130/90). Gelukkig zijn er geen eitwitten in mijn urine gevonden en heb absoluut geen klachten. Maar ik moet wel accuut op rust. Hebben jullie hier ook ervaring mee? Of is er iemand die me meer kan vertellen over het stoppen met bloedverdunners tijdens de zwangerschap? Ik ben heel benieuwd! Groeten, Sappie
Fraxiparine heeft geen effect op de bloeddruk. En om eerlijk te zijn vind ik een bloeddruk van 130/90 niet echt hoog. 120/80 is het streven Ik bedoel het goed hoor begrijp me niet verkeerd.
je bloedstolling doet inderdaad niets met je bloeddruk. Mijn man heeft hemofilie en zijn bloed stolt onder de 1 % als hij geen med's gebruikt. Al hij ziek is gebruikt hij wel een een week geen med's maar blijft zijn bloeddruk normaal. Dus ik denk dat je dit volledig los moet koppelen van elkaar.Succes en hopenlijk gaat hij niet verder omhoog.
Heb inmiddels ook in het ziekenhuis een goede uitleg gekregen over het stoppen van fraxiparine en bloeddruk. Mijn bloeddruk is niet extreem hoog, maar voor mij doen is hij flink gestegen (zat altijd aan de lage kant). Ook is het meer een waarschuwing om nu rustig aan te doen en hiermee dus erger te voorkomen. Gelukkig nu iedere week controle....
Je bloeddruk is niet heel hoog,dus hopelijk zit je niet zelf te stressen dat-ie zo is gestegen.. Dat is pas slecht voor je bloeddruk! Ik zelf zit heel erg tegen zwangerschapsvergiftiging aan te hikken met een bloeddruk van nu momenteel 160/95, als je onderdruk boven de 90 komt moet je echt gaan oppassen en vanaf dat moment is je bloeddruk "officieel" te hoog. Maar inderdaad mijn bloeddruk was toen ik net zwanger was zo'n 120/70 en omdat-ie ook ineens zo hard omhoog is gegaan word ik ook enorm in de gaten gehouden, zolang ze je goed in de gaten houden is 't goed. Houd overigens inderdaad wel eventuele klachten in de gaten.. Als je ineens rare flitsen voor je ogen gaat zien, "zwevende" lichtpuntjes (sterretjes), gespannen gevoel in je bovenbuik en/of een drukkend gevoel rechts boven en ineens veel hoofdpijn krijgt meteen de verloskundige bellen. (Het kan ineens veel erger worden namelijk) Ook als je ineens ziet dat er schuim ligt op je urine als je hebt geplast zou ik de verloskundige meteen bellen. Veel sterkte, hopelijk daalt je bloeddruk weer!! xxxx Iris
Dames die de onderdruk niet hoog vinden, ik kreeg bij de tweede zwangerschap al bloeddrukverlagers bij een onderdruk van 75.. dit omdat ik bij de eerste dus Pre-eclampsi/HELLP had en mijn onderdruk is normaal rond de 60, een stijging van 15 is al veel. Inmiddels is bekend dat bij veel vrouwen die Pre-Eclamspie/HELLP hebben gehad blijkt dat ze een stollingsprobleem hebben. En dit stollingsprobleem dat zwangerschapsvergiftiging zich kan ontwikkelen (met alle symptomen erbij). Ze hebben ook het vermoeden dat veel oorzaken van miskramen dezelfde zijn als die van pre-eclampsie/HELLP. Hou jezelf in de gaten, en bij twijfel bellen. Een onderdruk van 90 hoeft niets te betekenen, maar een onderdruk van 85 kan al een teken van zwangerschapsvergiftiging zijn bij enkele dames.
Bedankt voor jullie reacties! @daphne78; Ik heb zelf geen stollingsafwijking, maar heb destijds wel fraxiparine gekregen omdat ik meerdere miskramen heb gehad. Ik geloof erin dat deze zwangerschap is "blijven zitten" dankzij de fraxiparine. Ik had er dan ook veel moeite mee om er weer mee te moeten stoppen. Mijn bloeddruk is altijd heel laag geweest (maximaal 110/60). Dus inderdaad een stijging naar 130/90 is fors. Ik snap ook goed dat dit getal op andere er niet schokkend uit ziet.... De verloskundige (en gyn.) geeft ook aan dat dit een waarschuwing is om het rustig aan te doen, en dat er bij een onderdruk van 95 actie wordt ondernomen. Ik kan gelukkig altijd terecht als ik me niet goed voel, of anders voel.....afgelopen weekend nog aan de ctg gelegen omdat ik mijn kleine meisje ineens niet meer voelde....Gelukkig bleek alles in orde en verliet ik het ziekenhuis met een flink trappend meisje. Ik heb van de verloskundige een symptomenlijstje meegekregen met veel punten erop die Iris89 ook al noemt. Zodra ik een van deze symptomen krijg moet ik ook gelijk bellen en/of langskomen. Daarbij krijg ik wekelijks een eiwitonderzoek.