Verstoorde reuk en smaak

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Nymeria, 1 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nymeria

Nymeria Bekend lid

5 okt 2017
    670
    656
    93
    Vrouw
    Hallo allemaal,

wij hebben eind maart/begin april het coronavirus gehad. Toen hadden we totaal geen reuk en smaak meer. Na zo’n 4/5 weken was dit wel weer hersteld.

Nu is het zo dat mijn man sinds een paar weken, en ik sinds zo’n 2 weken bepaalde dingen heel gek vinden ruiken en proeven. Voornamelijk zoute/hartige dingen. Zoals bijv vlees oid. Echt niet fijn.
    Ik ben benieuwd of mensen dit herkennen?
    En zou dit nog door corona kunnen komen?

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Het zou ook heel goed van je zwangerschap kunnen komen. Ik vond vlees ook niet meer te pruimen..

Wellesnietes vindt dit leuk.
  3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.080
    12.033
    113
    Bij haar wel, maar haar man heeft er ook last van...

Zou je het opnieuw opgelopen kunnen hebben?

4. Nymeria

Nymeria Bekend lid

5 okt 2017
    670
    656
    93
    Vrouw
    Ja dat dacht ik zelf eerst ook. Dat het daardoor kwam. Maar mijn man heeft het ook, al een tijd. En toen hadden we het er over en blijken het echt dezelfde dingen te zijn die we anders ruiken en proeven.

5. Nymeria

Nymeria Bekend lid

5 okt 2017
    670
    656
    93
    Vrouw
    Ik heb geen idee. Behalve af en toe een ruwe keel heb ik nergens last van.

ik ga de ggd denk ik eens bellen.

6. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Ik ben benieuwd wat hun zeiden, heb je al gebeld?

7. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Kan heel goed zijn dat jullie het weer hebben.

8. Nymeria

Nymeria Bekend lid

5 okt 2017
    670
    656
    93
    Vrouw
    Ja heb vanmiddag gebeld. Maarja wat ik wel verwacht had. Het is allemaal nog vrij nieuw en weinig over bekend. Ze doen wel onderzoeken. Bla bla bla. Diegene die ik sprak zei dat hij nog niet eerder gehoord had van mensen met deze klachten. Maar wel mensen die bijv weer druk op de borst hadden of waarvan de hoest bleef aanhouden. Dus ja het kan allemaal door corona komen.
    Ik zou dan evt mijn eigen huisarts kunnen raadplegen voor onderzoek. Kijken of medische dingen uitgesloten kunnen worden. Maar goed ik vind het typisch dat mijn man en ik het beide hebben.

of we opnieuw besmet zijn... geen idee. We hebben verder vrij weinig klachten. Heb af en toe beetje last van mn keel maar is dan een dagje en dan weer weg. Vind het niet de moeite daarvoor te laten testen zegmaar.
    Dus ja misschien dat ik de huisarts bel... geen idee. Ben nooit zo van het bellen haha. Helemaal als er niet iets ernstigs is. Het is vooral heel erg vervelend.

9. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Mijn moeder is sinds de corona haar reuk kwijt. (Begin april gehad)
    Maar sinds een paar weken ruikt ze heel sterk een sigaretten geur. Terwijl er niemand in de omgeving op dat moment rookt.

10. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.415
    30.757
    113
    Vrouw
    Man en ik zijn ook beiden de breuk kwijt geweest. Bij mij is het terug. Bij man niet. Heel af en toe ruikt hij ineens iets. Maar vaak klopt het dan niet bij de echte geur.

Man heeft gisteren de huisarts hierover gesproken. Die zei dat het soms lang kan duren voor de geur terug komt. Maar dat het wel nog steeds kan.

Tja... gevalletje afwachten dus.

Het zou wel kunnen dat je opnieuw besmet bent, maar heel licht klachten hebt omdat je het al eens hebt gehad?

11. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik zou me wel laten testen. Je komt toch ook met andere mensen in contact.
    Vind het echt onverantwoord dat je zo doorloopt.

Neuzeke en Evanesco vinden dit leuk.
  12. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.836
    3.595
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad. Het is even een paar seconden vervelend en dan is het klaar.

Neuzeke en Huismuisie vinden dit leuk.
  13. Nymeria

Nymeria Bekend lid

5 okt 2017
    670
    656
    93
    Vrouw
    Als ik echt klachten had gehad, had ik dat al lang gedaan. De GGD zei ook laten testen bij verhoging/koorts en andere klachten. Maar die heb ik niet.

14. Nymeria

Nymeria Bekend lid

5 okt 2017
    670
    656
    93
    Vrouw
    Ik vind het testen niet erg hoor. Ben in april ook getest. Zal maandag wel met de GGD overleggen nogmaals.

15. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Maar je hebt echt klachten.

Klachten? Maak een afspraak voor een coronatest
    Heeft u klachten zoals verkoudheid, hoesten, verhoging of plotseling verlies van smaak of reuk? Laat u dan zo snel mogelijk testen op het coronavirus. U kunt zich niet laten testen als u geen klachten heeft die passen bij corona.

Voor dag doeleinden zijn die testen er. Gewoon online aanmelden. Swappen en die avond of dag erop heb je de uitslag. En dan weet je ook of het iets is van de nasleep van de afgelopen infectie. Of dat je opnieuw besmet bent.

Neuzeke en Zuul vinden dit leuk.
  16. Nymeria

Nymeria Bekend lid

5 okt 2017
    670
    656
    93
    Vrouw
    Maar ik heb geen verlies van reuk en smaak. Alleen dat dingen anders proeven. Maar ik snap je punt. Ik zal voor de zekerheid laten testen.

Huismuisie vindt dit leuk.
  17. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Dan weet je het gewoon zeker. En ook wel waardevolle informatie als je het niet hebt dat ook op de langere termijn je reuk en smaak nog flink kan veranderen.

In elk geval hoop ik dat het snel weer beter met je gaat. Want lijkt me echt vreselijk als je reuk en smak zo negatief veranderd.

18. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Kan best zijn dat de signaalfunctie van reuk naar registratie nog een puinhoop is en dat dat tijd nodig heeft. Zelfde als iemand (eerder gemeld) sigarettenrook ruikt en er niemand rookt.

Ik vergelijk t maar met mn vader, zn hersenen hadden t goede woord maar wat er uit kwam was bijv. stoeptegel waar hij lantarenpaal bedoelde. Met training ging dat op veel punten beter.

Daar lag permanente schade op de achtergrond uiteraard, maar ik bedoel dus meer de puinhoop in de aansluiting wat gaandeweg weer zijn weg moet vinden om t weer goed te labelen zeg maar.

Lijkt me wel een irritante en rare gewaarwording. Als je zwanger bent, ben je er op berekend. Zo had ik een welldone black angus steak laatste etentje samen, de lucht die er af kwam leek voor mij op pedegree pal uit blik (hondenvoer).

In mindere mate had ik dat bij een beschadiging in mn hand. Kattenbeet veroorzaakte dat mn duim verdoofd aanvoelde, dat duurde maanden en ineens was t over. Duim was niet verdoofd, maar t signaal kwam niet goed door. Dus dat dit even zou kunnen duren lijkt me vanuit die achtergrond niet heel vreemd, wel erg lastig.

19. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik heb vermoedelijk covid gehad eind maart. Ik weet t niet zeker want toen werd er niet zomaar getest. Maar één van de symptomen was dat ik mijn reuk en smaak kwijt was voor een paar dagen. Deze is wel weer teruggekomen maar ik blijf bepaalde dingen anders ruiken en proeven dan dat ik weet dat ze horen te ruiken en proeven. Een voorbeeld is paprika, die proef ik dus anders dan dat ik weet dat het proefde. Ik noem t tegenwoordig maar m'n coronasmaakje of -geurtje als ik t weer proef.
    Ik heb ook t idee dat t soms met buien wat meer is. Dat ik dan een paar uur veelvan die coronasmaakjes proef.
    Ik vind het echt irritant worden met tijd en wijlen:rolleyes:, want het is een vies gekkig smaakje en geurtje.

Deel Deze Pagina