Knuffelen /afstand houden baby en volwassenen

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Bakfietsmoeder, 18 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bakfietsmoeder

Bakfietsmoeder Niet meer actief

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken /er mee omgaan.
    Kleinste man hier is nu ruim vier maanden. Schoonmoeder was dit weekend soort van beledigd omdat ik afstand houd , hem niet uit handen geef en geen geknuffel en gezoen wil (zowel met hem als met mezelf) Ik ga met het hele corona gedoe beetje om als met een flinke griep, probeer risico's in te schatten en onnodige dingen te vermijden. Schoonmoeder heeft iets van Tja kunnen niet bezig blijven mogen weer overal naartoe dus dit mag ook weer!

(Overal naartoe doen ze dus ook : verjaardag hier , viste daar ,vrijwilligerswerk, vlooienmarkt ,winkelen etc

Begrijpt ook niet dat hier op winkelcentrum verzocht word gewoon alleen nodige boodschappen te doen en kinderen thuis te laten. Wou gezellig met kleindochter gaan shoppen en vond het dus maar stom dat ik dat niet wou hebben)

Mensen die het ook serieus nemen ga ik ook wat losser mee om , zit gerust naast vriendin of schoonzus die ook voorzichtig zijn en buurman die uitkijkt meet ik met wat te drinken geven ook echt de 1.5 m niet uit maar dit voelt niet goed.
    Binnenkort weer een verjaardag dus weer de discussie.
    Hoe pakken jullie dit soort dingen aan?

2. Lm2

Lm2 Niet meer actief

Volgens de richtlijnen hoeven kinderen onder de 12 geen afstand te houden tot volwassenen. Ik snap dus wel dat je schoonmoeder vindt “dat het weer mag”.

Tussen de regels door lees ik eigenlijk vooral dat je het niet wil omdat je schoonmoeder het kennelijk niet zo nauw neemt met de rest van de richtlijnen. Als dat het punt is moet je dat gewoon met haar bespreken. Dan kan ze zelf kiezen of ze daar iets aan wil veranderen.

Syane en Bootcamp babe vinden dit leuk.
  3. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Wat hierboven staat. Mijn kinderen onder de zes knuffelen iedereen. Ik houd afstand tot alle volwassenen. Die verjaardag, daar zou ik dus niet heen gaan. Tenzij het in de open lucht is en de anderhalve meter gewaarborgd is.

4. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.908
    387
    83
    Hier mogen mijn ouders en schoonouders gewoon de kinderen knuffelen en de baby vasthouden. De kans lijkt me nihil zonder klachten en in de buitenlucht. Ze kussen haar nooit eigenlijk.

5. bijnamoeder

bijnamoeder Bekend lid

26 mei 2013
    735
    522
    93
    Mag je moeder de dingen die je schoonmoeder niet mag wel?

6. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.042
    14.723
    113
    Vrouw
    Kinderen tot 12 jaar hoeven geen afstand te houden tot volwassenen, dus die kunnen gewoon bij opa en oma op schoot, als beide partijen dat willen.
    Ik ben eerder bang dat mijn (schoon)moeder ziek wordt door ons dan andersom. Dus ben voorzichtig voor hun en niet specifiek voor mijzelf.
    Dus als mijn (schoon)moeder die knuffel wil geven, mag dat.

Begrijp ik uit jouw verhaal nu goed dat jij bij een aantal mensen de 1,5 meter niet meer houdt? Omdat zij wel voorzichtig zijn en je schoonmoeder niet?

Hoe is de band met je schoonmoeder? Gebruik je misschien (onbewust) corona om haar een beetje op afstand te houden?

Axia en Forumnaam vinden dit leuk.
  7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.080
    12.033
    113
    Gaat je kindje niet naar een kinderdagverblijf? Want daar knuffelen en spelen ze ook met hem en ik heb geen zicht op hoe zij prive handelen.

ik ben net als @Zxcvb vooral huiverig dat mijn ouders of schoonouders ziek worden van ons, terwijl ik ook alle richtlijnen volg.

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik vind dat je erg overdreven reageerd. Je mag dingen gewoon doen. Dus ook naar winkels, vrijwilligers werk enz. Zolang je maar afstand houd.
    Dus snap werkelijk niet dat je vind dat je schoonmoeder door deze dingen te doen, onvoorzichtig zou zijn/het niet series zou nemen...

Dat van winkelcentrum : dat mag elk winkelcentrum zelf bepalen. Dat een winkelcentrum bepaald dat je alleen zonder kinderen moet komen betekent NIET dat het gevaarlijk is om te gaan winkelen met kinderen .
    Zie absoluut geen reden om kinderen niet mee naar de winkel te nemen aangezien kinderen de ziekte niet of nauwelijks overbrengen en ze tot volwassenen geen afstand hoeven te houden.

Ik vind het best gek dat je wel bij anderen dichtbij komt. ...
    Dusssss..... Je gaat wel naast de buurman zitten maar je schoonmoeder mag haar kleinkind niet vast houden?? Heel gek.

En als je zo over dit alles denkt dan neem ik ook aan dat je dus niet naar die verjaardag gaat? Want dat zou ik met jouw gedachten gang dan zeker vermijden....

Dat je schoonmoeder tot jouw afstand moet houden is tot daar aan toe. Maar kleinkinderen op afstand houden is echt nergens voor nodig.

Leesteken vindt dit leuk.
  9. lindajl

lindajl Fanatiek lid

25 jan 2016
    1.916
    1.505
    113
    Vrouw
    Ik blijf het lastig vinden. Ik ben hoogzwanger, eind deze week wordt onze kleine man geboren.
    Mijn andere kinderen moeten nu nog afstand houden van iedereen, omdat het zo'n gedoe is als ze een simpel virusje op zouden pikken. Dan mag ik niet eens op controle bij de VK en is de opvang ook meteen lastig.
    Maar hoe het te doen als de kleine geboren is........ Ik wil de eerste weken iig afstand houden. Want zowel de kleine als ikzelf zijn toch vatbaarder.
    Maar hoelang dit vol te houden..... Dat weet ik nog niet. Is ook een gevoel denk ik.

Maar als jou gevoel zegt, dat je de afstand nog wil houden, hebben ze dat te respecteren. Ik zou er wel uitleg bij geven.

10. Bakfietsmoeder

Bakfietsmoeder Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties

Even voor alle duidelijkheid: ik heb absoluut geen slechte band met schoonmoeder.
    Zelfs beter dan met mn eigen moeder haha
    Ben degene die dr wekelijks op de koffie vraagt etc
    En nee de rest komt ook niet dichtbij
    Zitten gewoon op normale afstand zoals verwacht van volwassenen maar dat word dan ook geaccepteerd als afstand

Bedoelde meer dat het niet zo is dat er niemand in huis mag komen en dat ik met verlengd dienblad wat te drinken geef ofzo .
    Snap dat het zo over kan komen maar zo is het echt niet
    En ja bij iemand die overal netjes afstand houd en handen wast etc ben ik met de kinderen ook wat losser dat zal ik niet ontkennen.

Is alleen
    Er word gevraagd afstand te houden tot volwassenen en dat doet ze dus niet
    Vind alle maatregelen overdreven
    Houd met volwassenen geen 1.5 m maar is gewoon van zoenen en handen geven etc
    Geen handen wassen na hoesten , niezen aan neus zitten etc want zijn toch niet verkouden
    Gaan gewoon verder alsof er totaal geen corona bestaat

Is echt totaal plaatje van omgaan met hele corona gedoe

En ja heb de verteld dat dat het punt is maar dat vind ze onzin.

En echt nogmaals
    Ze is super lief
    Dat is echt het punt niet

Ben zelf thuis bij mn kindjes maar neem aan dat mensen die op kdv etc werken er toch wel rekening mee houden.

En wat betreft winkels : het word hier echt gevraagt
    En iedereen verplicht eigen kar ivm afstand
    Etc

Bloem2310 vindt dit leuk.
  11. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Ik hou afstand maar geef gerust mijn baby aan anderen (waarvan ik ook weet dat ze geen klachten hebben). Mijn oudste klimt ook gerust bij oma op schoot :)

Onder de 12 geen afstand tot volwassenen is t advies. Ze lopen t ook amper op gelukkig :) maaaaaar... als iemand schijt aan de richtlijnen heeft passeer ik hen ook. Sorry. Ik blijf dan liever 2 meter uit de buurt... en of ik baby zal overhandigen??? Pas nadat de handen zijn gewassen als t om oma gaat.

12. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.477
    6.089
    113
    Vrouw
    Hier hanteer ik de regel goed handen wassen en desinfecteren, maar ik geef ze nu nog niet hoor. Oma's wel, zoenen wil ik niet..

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  13. Willemijntje19

Willemijntje19 Fanatiek lid

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Ik begrijp denk ik wat je bedoelt.. het geeft je een onprettig gevoel, omdat je weet hoe ze tegenover de maatregelen staat en dat ze het dus allemaal niet zo nauw neemt. Dat zou mij ook geen prettig gevoel geven, maar ik ben geen goed vergelijk materiaal aangezien ik veel last heb van angsten.
    Mijn schoonmoeder wilde zelf onze baby eerst niet vasthouden, vond ze “eng”. Sinds dat hij 4 maand is pakt ze hem geregeld op schoot. Ze is verder niet zo van het “kusserige” type en ik weet dat ze serieus met alles omgaat, dus bij haar voelt het helemaal goed. Bij mensen waarvan ik weet dat ze de 1,5 meter maar onzin vinden en alles maar gewoon doen zoals vroeger geef ik mijn baby dan weer niet op schoot.

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik vind je kindje nog erg jong, ik zou hem ook niet uit handen geven om te laten knuffelen etc nu. Ik begrijp je heel goed en vind ook gewoon dat grootouders jouw wensen te respecteren hebben.

Syane, Neuzeke, zz Armadillo en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik snap je deels wel. Mijn ouders vinden het hele corona gebeuren ook maar overdreven. Houden geen afstand, gaan overal naar toe, ook met de kinderen van mijn broer.
    Toen Nederland in lockdown gingen hebben wij het oppassen tijdelijk stop gezet i.v.m. risico voor (schoon) ouders. Schoonouders en vader vallen in risicogroep i.v.m. leeftijd, hartkwaal en copd. Mijn moeder werkt in de zorg.
    Ik moest doorwerken (zorg) en mijn moeder vond het heel raar dat ik het oppassen stop zette.
    Zelf kwam ze bij kwetsbare mensen, mijn vader met COPD, ik wilde het niet op mijn geweten hebben dat ik het aan hen zou overbrengen of andersom.
    Dat maakte volgens mijn moeder niet uit want het viel wel mee met corona.

Nu past ze wel weer op. Bij binnenkomst is het wel handen wassen en ik wil niet dat ze met de kinderen naar drukke plekken gaat. Hier houd ze zich wel aan al snapt ze niet waarom. Want met de kinderen van mijn broer mag ze wel alles doen.
    Mijn ouders hebben de instelling van: "dood gaan we toch"

Niet de beste instelling om te hebben m.b.t. corona. :rolleyes:

Ik ben in ieder geval wel blij dat ze zich aan onze afspraken houden ook al snappen ze het niet.

16. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Zelfs zonder corona vind ik het niet meer dan normaal dat je even je handen wast voor je een klein kindje pakt. Tenminste, ik zou dat zelf wel altijd doen. Gewoon de basisregels omtrent hygiene.

Neuzeke, Mvm2018 en Willemijntje19 vinden dit leuk.
  17. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Dit.. en een pasgeboren baby kus ik al helemaaaaal niet..

Hoop dat ze bij ons ook gewoon straks de handen goed wassen en de baby niet kussen en geen vinger in de mond steken als ze huilt ofzo... maar denk dat ik dat van te voren erbij zeg.

18. Willemijntje19

Willemijntje19 Fanatiek lid

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Mooi verwoord!

zz Armadillo vindt dit leuk.
  19. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Als je schoonmoeder zo laks met de maatregelen omgaat, dan heb je groot gelijk.
    Ik zou er dan helemaal niet meer naar toegaan.

Zou me daar ook echt niet druk om maken en al helemaal geen discussie over aangaan.

Mijn zus vond het bijvoorbeeld niet leuk dat ik niet op de verjaardag van haar dochter kwam. Maar haar tuin zat zoals elk jaar vol met mensen waarvan ik niet weet wat ze doen.

Mijn andere zus heeft een dochter van 19 (uitwonend) en die zegt maling te hebben aan alle regels en doet wat ze zelf wil. Toen haar zoontje 5 werd heb ik gezegd: ik kom niet als zij er is. Nichtje heeft toen besloten een andere dag te gaan. Op de dag dat ik ging was ook alleen mijn vader en zijn vrouw er en die houden zich aan de maatregelen.

Nu is het echt niet zo dat we ons thuis opsluiten en niks ondernemen, maar we zijn wel voorzichtig. Ik spreek ook mensen aan die binnen die 1,5 meter achter mij staan in de wachtrij bij de winkel.
    Hoe anderen daar over denken, zitten wij eigenlijk niet zo mee.

We kunnen het gewoon niet hebben dat we allebei ziek zouden worden. Want hoe gaat dat dan met de zorg voor de kids? Daar maken wij ons dus wel zorgen over en proberen we de risico's zoveel mogelijk te vermijden.

Daarnaast vind ik dat we met zijn allen moeten proberen om zometeen opnieuw een overbelaste zorg te voorkomen. En ik denk dat veel mensen nog denken: ach, de klachten vallen mee, maar er is een grote groep mensen die nog steeds erg kwetsbaar is.

Nou, heel verhaal, maar hoe lief je schoonmoeder ook is, ik zou haar ook mijden nu.

Neuzeke en Willemijntje19 vinden dit leuk.
  20. Tulala

Tulala Lid

19 aug 2020
    47
    44
    18
    Vrouw
    Thuisblijfmama
    Nederland
    Ben ik weer.
    Heb mn account laten verwijderen en een nieuwe gemaakt want bedacht me dat ik toch wel veel verteld had hier waardoor ik herkent kan worden en iemand pijn doen of ruzie veroorzaken omdat ik graag wil weten wat anderen zouden doen is ook weer niet de bedoeling.

Kom later nog even reageren maar wou toch even laten weten dat ik niet opeens van het forum weggegaan ben

Willemijntje19 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina