Baby 10 maanden valt af

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door 1986sanne, 23 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1986sanne

1986sanne Lid

31 jul 2012
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi iedereen,
    Ik maak me zorgen om mijn kleine mannetje. Misschien heeft iemand hier ervaring mee en kan me advies geven.

Mijn zoontje nu 10 maanden heeft vanaf zijn geboorte verborgen reflux. Vanaf dat hij 10 dagen is krijgt hij nexium ( net sinds 2 weken gestopt ) en A.R. voeding. Dit ging goed. Hij bleef wel af en toe onrustig, maar het is en blijft een reflux baby. Vanaf 5 maanden vast voeding gaan proberen ( fruit/groente ). Dit ging absoluut niet. Hij ging kokhalzen en uiteindelijk kwam zijn hele maaginhoud mee. Uiteindelijk omdat hij in gewicht te weinig aankwam ( 10 gram in 1 maand ), zijn groeicurve daalde alleen maar, is hij onderbehandeling van een logopedie. Dit leert hem eten van een lepeltje. Het gaat erg moeizaam, maar nu met 10 maanden gaat er een half potje 4mnd fruit in, een half potje 4mnd groente en een beetje vla/danoontje. Dus al meer dan het ooit gewest is. En dan zijn flessen.

Alleen wil hij de laatste tijd slecht zijn flessen drinken. Hij heeft er vaak na 50 cc al genoeg van, met een beetje aandringen krijg ik er net 120 cc in. Maar ook niet altijd.
    Afgelopen donderdag toch even langs het consultatiebureau om te laten wegen ( mijn gevoel zij dat hij was afgevallen ) en hij bleek idd 405 gram te zijn afgevallen. Hij zit nu onder de grens van ondervoeding. Terwijl hij 4568 gram woog bij de geboorte.
    Ze zeggen dat babys vanaf 9 maanden vaak hun flessen niet meer willen, maar iets anders krijg ik er ook niet in. Nou heb ik nu 3 x geprobeerd om iets grover eten te geven, kruimeltje brood of hapje van potjes voor 6 mdn iom logopedie. Maar dit gaat echt niet goed. Hij gaat verschrikkelijk kokhalzen ( terwijl het echt een mini mini hapje is ) en uiteindelijk spuugt hij zijn hele maaginhoud eruit. Dus moeten we weer mee stoppen.

Dus iets anders dan wat hij nu al krijgt, krijg ik er niet in. Nu moet ik een week lang bijhouden wat hij precies eet en er echt zo veel mogelijk eten in te krijgen, zodat hij gaat aankomen. Ik moet donderdag weer terug om te wegen en anders moet hij doorgestuurd worden naar de kinderarts.

Daarbij komt nog bij... dat hij vanaf zijn geboorte een zeer sterk ruikende geur uit zijn mondje heeft en ook heeft hij movicolon voor het slechte poepen. Ondanks het stoppen van de nexium, wat verstoppend werkt, geen verbetering in zijn ontlastingspatroon.
    Hij loopt qua ontwikkeling erg achter. Hij tijgert wel, maar dat is het enige wat hij doet. Hij kan omrollen, maar doet het echt nooit. Hij kan niet zelf zitten, zich niet optrekken etc. Dus is nu kinderfysio ingeschakeld.
    Hij is al weken/maanden verkouden, komt hij niet overheen, maar hij gaat ook naar kdv en heeft oudere broer van 3.
    Hij hoest ook erg veel, maar longen zijn schoon. Gaspen is iets wat hij ook vaak doet, vooral na een voeding.

Het is een vrolijk mannetje, maar s'avond heel erg onrustig. Hij lijkt zich zelf in de weg te zitten. Kan dan gewoon niet in slaap komen. Hij is overdag ook vaak erg moe, maar dat komt hoogstwaarschijnlijk door te weinig voedingsstoffen, zegt het cb.

Kortom mijn gevoel zegt dat er iets niet goed is, met mijn mannetje.
    Maar wat???

Iemand ervaringen?

2. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Koemelkallergie is al eerder uitgesloten?

3. 1986sanne

1986sanne Lid

31 jul 2012
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Koemelkallergie is nooit getest... Kan dat het zijn?

4. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Het kokhalzen totdat alles eruit komt herken ik niet, maar ons zoontje had verborgen reflux, die verdween zodra hij kma-melk kreeg. Onrust kan ook met kma te naken hebben, net zoals flessen weigeren. Ging die van ons de keren dat we gingen provoceren ook na een aantal voedingen doen.
    Gewichtsverlies=ook symptoom kma.
    Net zoals slechte stoelgang.

Maar het zullen ook symptomen zijn van allerlei andere dingen, en dat extreme kokhalzen herken ik niet, dus tis niet dat ik zeg:eek:verduidelijk kma! ofzo. Maar wellicht zijn er twee problemen: kma en daarnaast problemen met vast voedsel. Is wellicht dus wel iets om na te gaan..

Maar van binnen zit wel alles goed? Zijn er bijv. weleens echo's gemaakt van zn maagje e.d.?

5. 1986sanne

1986sanne Lid

31 jul 2012
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee hij is verder nooit onderzocht.
    Omdat onrust bij een reflux baby hoort, zeggen ze steeds. Reflux baby's zijn vaak overprikkeld.

Hij kreeg ook 8 tandjes in een zeer korte tijd, dus daar kon de onrust ook vandaan komen, gaf het cb aan.

En zijn gewicht vonden ze niet echt verontrustend ( zowel huisarts als cb ) omdat hij heel groot was tijdens zijn geboorte, had hij veel reserves ( is hij nu ook doorheen ) maar ze zeiden steeds dat hij waarschijnlijk n aar zijn eigen groeilijn ging, alleen gaat hij nu nog meer dalen en nu gaan ze zich wel zorgen maken. Ook omdat hij erg achterloopt in zijn ontwikkeling en dan het niet eten van vast voeding.

Donderdag moet ik weer terug om te wegen en dan ga ik meteen naar mijn huisarts voor een verwijsbrief voor de kinderarts. En dan neem ik kma ook mee, want wie weet is het inderdaad een combi. Mijn gevoel zegt dat er iets niet goed is, en dat maakt mij ook onrustig.
    Dus ik wil nu gewoon een keer doorgestuurd worden naar een kinderarts. Hij is daar nooit geweest, omdat mijn huisarts steeds telefonisch contact had met de kinderarts, hoefde we niet langs te komen. Vond mijn huisarts niet nodig. ( nou is zij wel erg makkelijk met veel dingen ).

6. mamavanchayenne

mamavanchayenne Fanatiek lid

24 mrt 2011
    1.275
    0
    0
    horeca
    wijchen
    Mijn zoontje had ook berborgen reflux hier ging hij ook afvallen in aug woog hij 9500 gram nu 9650 hij heeft slikfoto gehad een maagdarm onderzoek en bleek vertraagde maagledeging ook was getest op kma en gluten. Kort om er lunnen kwamen wij achter veel redenen.zijn neem aan dat ka jullie goed zal helpen.
    Snap niet dat ze zo lakoniel doen cb en.ha hier een.babyet 4200 gram heboren emn begon met afbuigen dat was al reden om na ka te sturen daarna viel hij pas af.

Overigens een dip of eenmalig afvallen kan hier was hij al tweeaanden bijma miet aangekomen.

7. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    TS, als ik het goed begrijp is je zoontje ook al een aantal maanden niet aan aan het komen en inmiddels zelfs af aan het afvallen. Als hij nu ook de flessen aan het weigeren is, zou ik niet tot donderdag wachten, maar maandag de telefoon pakken en een doorverwijzing eisen. Dit lijken me genoeg problemen om het onder de supervisie van een ka te laten vallen. Zeker als je een nonchalante ha hebt.
    Als ik het zo lees, maak je je niet onterecht ongerust, dus zoek een arts die wel verder kijkt.
    Wat ik nog wilde vragen: wanneer is voor het laatst de dosering van zn medicijnen aangepast?

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou ook denken dat testen op koemelkallergie, ofwel via bloedtest, (beneden de 4 jaar wel vaak vals negatief) ofwel via eliminatie/provocatie, een handige optie is als hij nu afvalt. De reflux, het flessenweigeren, verstopping.... allemaal van die dingen die samen kunnen hangen met KMA.

9. 1986sanne

1986sanne Lid

31 jul 2012
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt iedereen voor hun reacties...

Mijn huisarts is voornamelijk erg makkelijk. Zij vindt, omdat hij 4569 gram woog bij de geboorte ( wat erg veel is, want ik en mijn man zijn beide helemaal niet groot of zwaar ), hij waarschijnlijk minder in gewicht toenam omdat hij gewoon naar zijn eigen groeicurve gaat. Dus dat hij van zichzelf gewoon niet zo groot is. Vanaf november zit hij op het zelfde gewicht als nu. ( hij is 10mnd ). Hij kwam wat bij, en 2 weken later ging het er weer af.
    Maar mijn huisarts vond het niet dusdanig erg, want hij zat nog boven die ondergrens.
    Maar nu zit hij er dus net onder, dus dat maakte mij een beetje boos, want willen ze nou echt pas wachten totdat hij echt ondervoed raakt.
    Hij is bv onwijs moe steeds, hij heeft vlgs cb te weinig voedingstoffen om er energie uit te halen. HIj loop ook nog eens achter in ontwikkeling... en ik heb het idee dat er iets niet goed is bij zijn slokdarm, omdat hij echt alleen maar echt vloeibare dignen naar binnen krijgt. Het hoeft maar iets grover te zijn ( krummelbrood ) dan komt zijn hele maaginhoud mee, begint te kokhalzen etc...

Ik ben nu zelf met man en macht aan het proberen om er zoveel mogelijk voeding in te krijgen, beetje dwingend. Maar lijkt mij eigenlijk ook niet goed.

Ik wordt er af en toe zo moedeloos van, zo ongehoord!!! Ik merk dat mijn mannetje niet lekker in zijn vel zit, maar ik kan niks voor hem doen.
    Dus inderdaad ik ga morgen gewoon bellen... en niet wachten tot donderdag. Het is genoeg zo.

Hij krijgt sinds 2 weken geen nexium meer, moesten we mee stoppen van de ha ( iom ka ) omdat hij ruim 10 maanden... Hij krijgt alleen nog movicolon 1 x daags voor de ontlasting.

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Op zich is de theorie van je huisarts niet zo gek, want dat hebben we hier ook gezien. Thirza was 4330 gram en 53 cm bij de geboorte, terwijl wij beiden zelf heel gemiddeld zijn qua lengte en gewicht.
    Tussen 9 en 11 maanden groeide ze maar 200 gram en was toen ook maar een halve cm gegroeid), en CB stuurde ons toen direct in paniek naar een dietist. De dietist gaf aan dat niet of weinig groeien gewoon mag, (zolang je kind wel gezond is/oogt). Maar afvallen mocht wat haar betreft beslist niet!

Thirza is uiteindelijk in die periode van lengte +1 en gewicht gemiddeld, naar lengte gemiddeld en gewicht -1 gegaan: dat was in lijn met onze eigen bouw, en diezelfde lijn pakt onze jongste dochter nu ook weer.

Dus zolang je kleintje een lijn pakt die past bij jullie eigen bouw, is dat prima, maar je geeft aan dat hij afvalt en dat is dus niet OK.
    Bovendien zeg je dat hij zijn flessen niet leegdrinkt, en aangezien jullie gestopt zijn met de nexium, denk ik dan: 1 en 1 is 2....
    Ik zou hem niet gaan dwingen om meer te drinken dan hij zelf aangeeft: daarmee ga je alleen maar meer in een vicieuze cirkel komen, denk ik.
    Ik zou je kinderarts bellen en de situatie voorleggen. Denk dat die dat iig beter kan beoordelen dan je huisarts.

Wat betreft het kokhalzen: dat hoeft niet aan z'n slokdarm te liggen. Sommige kids hebben moeite met het leren kauwen, (zijn z'n oortjes helemaal OK, vraag ik me dan ook af?), en dan wil dat wel in kokhalzen resulteren. 't Is alleen zo vervelend dat bij hem dan alles gelijk naar boven komt, dus mogelijk kan een logopedist ook nog een hoop goeds voor jullie betekenen.

Succes!

Deel Deze Pagina