Hypermobiliteit peuter, ervaringen gezocht

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Eikeboompje, 13 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eikeboompje

Eikeboompje Bekend lid

7 sep 2017
    829
    504
    93
    Vrouw
    Hoi allemaal,

Onze dochter van 2 heeft hypermobiliteit. Dit was ook de reden dat ze vrij laat liet, begin januari dit jaar. Ze draagt Sure Steps (spalkjes op enkelhoogte tot tenen) om haar steun en stabiliteit in haar enkels te geven.

Alleen schoenen (zomer) is echt dramatisch..... Ze heeft namelijk maat 22 waardoor er weinig keuze is. Door de Sure Steps is het extra lastig. Wie heeft een tip?

In de toekomst laten we ook onderzoeken om welke vorm van hypermobiliteit het gaat. Dit is nog niet bekend. Fysio hebben we nu gestopt, want met deze leeftijd kwamen we niet verder.... Alles is nee. Wel elek dag naar buiten en lekker actief zijn!

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    Die van ons draagt eigenlijk alleen sketchers, ook in de zomer. Brede voorvoet, hoge wreef. Hebben al zo veel geprobeerd met dr qua schoenen, wat een drama. Ook niet die van haren edities a 39,- maar dan echt de s-light modellen (en dr is deze zomer EINDELIJK een witte met eigenlijk hetzelfde model).

Zie voldoende leukere opties zeker voor een meid met een glittertik en in t zomerseizoen, maar sandaaltjes etc zijn of te smal in t voetbed of de bandjes te krap etc.

Zelf aangeleerde tenenloop heeft wat fysio training gekost maar is er grotendeels nu uit maar ook dat speelt nog altijd een rol mee. Ze moet een schoen hebben met voldoende steun anders gaat ze weer "apart" lopen.

Sinds een paar weken heeft ze eindelijk ook een slippertje die goed past, drama qua steun maar moet toch ook iets anders aan gaan leren zo langzamerhand en verder is t thuis echt een die-hard blote voeten kind.

Eikeboompje vindt dit leuk.
  3. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Ik ben zelf hypermobiel en mijn zoon ook. Ik ben wel benieuwd wie je deze schoenen heeft aangeraden? Op deze manier krijgt ze niet de kans haar enkelspieren sterker te maken. Dit is nodig omdat het bindweefsel niet goed is en de spieren moeten het als ware op vangen.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Als je maar hypermobiel genoeg bent, kun je zonder spalken niet/amper lopen (en als je het nog erger bent met ook niet...dat heb ik helaas van dichtbij meegemaakt)...ik neem wel aan dat het via een arts oid is gegaan en dat het dus echt nodig is? En op gezette tijden dan af om te oefenen oid...jammer dat de fysio dan niet spelenderwijs genoeg kan gaan of thuis ofzo...

Zou je niet bij een speciaalzaak goede schoenen kunnen vinden? Of als ook dat niet lukt op maat laten maken? Dat had mijn zusje ook.

5. Eikeboompje

Eikeboompje Bekend lid

7 sep 2017
    829
    504
    93
    Vrouw
    @Vero0504 heeft zij dan ook extra aanpassing zoals een spalkje/steunzool?

@Malbec is je vraag voor mij bedoeld of voor vero504?

@NiekeKris alles is in gang gezet via ziekenhuis. Dus helaas echt nodig. Fysio is bij deze leeftijd helaas erg lastig. We hebben wel tips gekregen en kunnen altijd contact opnemen. Verder staat ze onder controle in het ziekenhuis dus wordt ze ook goed in de gaten gehouden.

Hier in de buurt zit helaas geen speciaalzaak of schoenenmaker. Ik ga nog eens rondkijken.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    @Eikeboompje: Als het wel nodig is, is er dan niet iets via een revalidatiecentrum te regelen? Ik weet niet hoe dat met hypermobiliteit zit, maar kinderen met bv. cerebrale parese zitten daar ook al heel jong in behandelgroepen ed. Maar goed, misschien redt ze het met spalke ed en op latere leeftijd fysiotherapie ook prima, dat weten jullie beter! :)

Ik denk dat het het de moeite is om naar een speciaalzaak op zoek te gaan. Het ziekenhuis of de fysio zou ook wel adressen moeten hebben, lijkt me. Ik weet niet in welke regio je woont?

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn neefje loopt ook met spalken en schoenen worden speciaal aangemeten, daarvoor is hij doorverwezen door de orthopeed.

Hij heeft overigens al vanaf ongeveer 6 maanden fysiotherapie en is met 2 jaar (hij is nu 4) niet hoeven stoppen ofzo. Het is een kinderfysiotherapeut en alles is heel spelenderwijs. Is dat stoppen geadviseerd door de fysio zelf?

8. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Voor jou ;) maar ik lees net dat het in gang is gezet door het zh. Ik zie veelal. ( ook in mijn werkveld ) de fout gemaakt worden namelijk “ zo stevig mogelijke schoenen, dat helpt “ vandaar even mijn vraag omdat ouders vaak zelf dingen bedenken ( uiteraard goed bedoeld ) zonder te weten dat ze er meer kwaad dan goed mee doen. :) maar als je nog niet weet welke vorm het is, waarom is dit dan op deze manier en waarom is de fysio gestopt wanneer het in zulke mate ernstig is dat er spalkjes nodig zijn. Alles is nee is natuurlijk geen reden. Een goede kinderfysio heeft daar zoveel manieren voor.

9. Eikeboompje

Eikeboompje Bekend lid

7 sep 2017
    829
    504
    93
    Vrouw
    Reden van stoppen van kinderfysio is dat onze dochter behoorlijk pit heeft en de opdrachten gewoon niet uitvoert. Hoe je ook je best doet. Nee is nee bij haar. Het gad meer frustratie dan dat het helpend is. Wel willen we haar in september laten starten bij gym. Dit alles is in overleg gegaan met het team van het ziekenhuis. Wij zagen ook geen verbetering wat betreft fysio. Als ze geen actief kind was dan had het ziekenhuis de fysio ook niet willen stoppen. Gelukkig is ze de hele dag door in beweging.

Door deze spalkjes krijgen haar enkels de steun die ze nodig hebben. Daarnaast ook om haar knieën ondersteuning te bieden. De tenen liggen bewust vrij, zodat de spierkracht nog steeds getraind wordt. Deze spalkjes zijn aangemeten om haar de steun te geven om te kunnen lopen. Ze wilde wel lopen, maar dit lukt eerst niet. Doorzetter als het is, liep ze een paar stappen voordat de spalkjes er waren. Sinds de spalken loopt ze veel meer en dit is juist zo goed voor de spieren!
    Doel is wel dat deze steunen max 1 tot 1,5 jaar worden gedragen.

Athina, Malbec en Fuddey vinden dit leuk.
  10. Yesera

Yesera Fanatiek lid

18 jan 2012
    3.916
    2.293
    113
    Ik ken een meisje met een spalk die vaak adidas sneakers aan heeft.
    En een tip: kijk uit met de gym en leningheidsoefeningen. Daar zal ze goed in zijn, maar verergeren de situatie alleen maar op langere termijn (been there, done that).

11. Eikeboompje

Eikeboompje Bekend lid

7 sep 2017
    829
    504
    93
    Vrouw
    Vandaag eindelijk geslaagd voor schoenen! Niet helemaal mijn smaak, maar allang al blij dat het is gelukt.

12. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Mijn dochter is hypermobiel en hypotoon door een syndroom. Ze zit op een cluster 3 school, waar een dependance van het revalidatiecentrum bij in zit, dus ze krijgt fysiotherapie en ergotherapie tijdens schooltijd. In ieder geval had mijn dochter toen ze jonger was en bij een andere fysio liep (we wisten toen nog niet wat ze had) ook zo’n fase dat het niet echt ging. Wij zijn toen echter niet volledig gestopt, maar hadden een afspraak eens in de maand zodat de fysio haar vooruitgang in de gaten kon houden en tips kon geven over wat we konden oefenen enzo, misschien is zoiets nog een optie?

Mijn dochter heeft trouwens geen spalkjes, maar schoenen vinden, is wel lastig, want ze heeft erg smalle voeten, maar ik kan je daar dus geen tips voor geven, gelukkig heb je inmiddels wat gevonden.

Deel Deze Pagina