Zoals de titel al zegt, ik heb last van een verstopt melkkliertje. Ik heb geprobeerd te masseren, en warmte kompressen Mijn dochtertje wil niet goed aan de borst drinken waardoor ik eigenlijk fulltime kolf. Sinds haar geboorte ben ik al bezig om mijn productie op pijl te houden en haar überhaupt bv te kunnen geven hetzij via fles. Aanleggen heb ik dus nu ook geprobeerd maar zonder resultaat, het doet mij behoorlijk pijn en het kliertje zit nog verstopt. Ik kolf om de 2 à 3 uur nu maar mijn productie loopt nu terug en ik krijg het kliertje niet open. Heel graag advies, ik wil het niet opgeven, ik heb zo hard gewerkt de afgelopen 3 weken. Ik heb geen koorts, alleen doe het behoorlijk pijn. Moet ik door kolven als er geen melk meer komt? Hoeveel dagen mag dit duren?
Hoi, Heb je de borst goed door en door verwarmd: neem een wegwerpluier die je vult met lekker warm water en zeker een kwartier om de borst vouwt. Dit houdt de warmte goed lokaal vast. Ook kun je proberen het kliertje los te trillen met bijvoorbeeld het handvat van een elektrische tandenborstel: houd dit tegen de plek aan. Soms doet dat de truc. Succes, lukt het niet vandaag, schakel dan een lactatiekundige in je buurt in! Blijven aanleggen (andere kant lukt wel?) of eventueel met tepelhoedje zodat het niet pijnlijk is kan ook een idee zijn om dit even te overbruggen. Wanneer je het idee hebt altijd achter de feiten aan te lopen zou ik contact zoeken met een lactatiekundige: even goed op de rit komen geeft lang plezier!
Nee andere kant lukt ook niet echt. Ze hapt wel goed aan maar ze drinkt niet door, na soms wel 2 uur te voeden is ze nog niet tevreden en drinkt ze via fles nog ruim 60ml. Dus ik kolf fulltime en zo weet ik dat ze voldoende krijgt en bv. Ik leg haar wel dagelijks meerdere keren aan zodat ze het niet verleerd tot ze sterk genoeg is (ze is dysmatuur) en een erg slechte start gehad, apgar was 1-4-8. Inmiddels lijkt kliertje niet meer verstopt, het is alleen nog iets gezwollen en gevoelig, pijn is nu weg. Productie is ook weer omhoog.
Fijn te horen dat verstopping weg lijkt te gaan. Houd vol, je doet het hartstikke goed. Heb je iemand in de buurt die een keer kan meekijken als ze wat is aangesterkt?
Nee helaas niet. Ik heb wel het nummer van de vrijwilligers van lll. Nu de verstopping weg is merk ik wel dat de productie van links achter blijft bij rechts, 40 uit l en minimaal 60 uit r. Ik vind dit weinig, kan ik mijn productie in 1 borst verhogen?
Hoi, Inderdaad kan het een aantal dagen gevoelig blijven na een verstopping, ook kan productie iets achter blijven. Wanneer je kolft en je wilt extra stimuleren kun je tijdens 1 kofsessie een paar keer stoppen, kort masseren (30 sec is lang zat) en opnieuw kolven. Wat voor kolf heb je? Hoe gaat het aan de borst nu? Wat gebeurt er daadwerkelijk? Hapt ze aan en drinkt ze door of valt ze stil/in slaap?
Ik gebruik een avent kolf. Isabelle hapt goed aan, ze drinkt nu ook steeds langer achter elkaar door maar ze raakt niet voldaan. Ze valt vrij snel in slaap en zodra ik haar dan in bed leg heeft ze nog steeds honger. Ook als ik haar lang per voed als ze langer wakker is (soms wel 2 uur achter elkaar aan de borst met slaapmomenten) hetzelfde verhaal en drinkt daarna nog 60 to 80 uit de fles. Ik heb wel voldoende melk, als ik haar aanleg heb ik niet gekolfd en zit daar minimaal 3 uur tussen. Ik produceer nu gemiddeld 80 tot 100 per kolfbeurt. Is dat voldoende?
Je berekent makkelijk hoeveel je kindje ongeveer mag hebben per voeding: neem gewicht in kilo's, vermenigvuldig dat met 150. dit is hoeveel je kindje per 24 uur mag hebben. Dit deel je door het aantal voedingen wat je geeft. Dus heb je 8 voedingen dan deel je door 8, heb je meer of minder voedingen, dan neem je dat aantal. kg x 150 = .. : aantal voedingen = hoeveel voeding (bij benadering) per keer. Uit de borst drinken kindjes vaak effectiever dan wat je kolft. Wanneer je zegt dat een voeding tot 2 uur kan duren vind ik dat wel erg lang. Ik zou je willen aanraden een lactatiekundige in te schakelen die met jullie mee kan kijken en kan observeren waar bijsturing voor haar nodig is. Echt, het zal je helpen! Succes!