Hoi Ik wil graag borstvoeding gaan geven en krijg in week 39 een een kiezersnede. Nu las ik bij 1 van de andere vragen dat het goed is om alvast van te voren te gaan beginnen met kolven. Hoe lang van te voren raden jullie aan om te gaan beginnen hier mee? Ik wil ook zo graag dat het gaat lukken. Alvast bedankt. Gr Bianca
hoi Bianca voorkolven is een optie, dat kan vanaf 37 weken. Wat zeker belangrijk is om de baby zo snel mogelijk op je blote borst te krijgen en dan aan te leggen. Lukt dat niet binnen 2 uur na je keizersnede vraag dan om een kolf. Heel veel aanleggen de eerste paar dagen helpt om je melkproductie op gang te laten komen. Vraag daarbij om hulp van de verpleging. Zorg dat je goed bent voorbereid, het is niet gek dat je baby wel 10-14 keer per dag wil drinken! Drink zelf voldoende, neem je rust en geniet. Voorkolven kan helpen om de productie goed op gang te laten komen. Voor tips: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Kolven in de zwangerschap Mirjam
Hoi Mirjam Is het dan ook belangrijk om regelmatig te kolven? Ik doe het nu 1 of 2 keer per dag en dan komen er een paar druppeltjes uit. Dan stop ik omdat ik bang ben dat ik mn colostrum weg kolf. Kan dit of maak je aldoor weer nieuwe aan totdat dat niet meer nodig is? Bedankt alvast. Gr Bianca
hoi nee , je kunt colostrum niet wegkolven, er wordt gewoon nieuw aangemaakt! Je mag het opvangen en evt in een spuitje opzuigen en in de vriezer bewaren, dan heb je iets om te geven mocht je kindje bijvoeding nodig hebben. 2 keer per dag kolven is voldoende. Mirjam