Hoi Annemarie, Nog een andere vraag: We hebben met onze dochter een niet al te makkelijke start gehad. Vanwege een infectie hebben we twee weken met haar in het ziekenhuis gelegen (gelukkig rooming in!). Buiten de infectie (die op zich snel over was met wat antibiotica) dronk ze heel slecht aan de borst. In het begin heeft ze sondevoeding (afgekolfde melk) gekregen. Wat er nu gebeurd als ik haar aanleg is het volgende: Ze maait hard met armpjes en beentje, zet zich af, spant het hele lichaampje aan en huilt dan ook hard. Als ze de tepel eenmaal te pakken heeft is het meestal goed en kan ze ook wat ontspannen (echter blijft ze vuistjes maken). Het is de weg ernaar toe die het zo lastig maakt. Ik heb zelf erg het idee dat dit komt door de verpleegsters in het ziekenhuis. Althans, sommige van hen die wilden 'helpen' met aanleggen, pakten haar hoofdje/nekje vast en drukte dit dan echt in m'n borst, anderen knepen in haar voetjes om haar wakker te houden, etc. etc... Ik heb het idee dat onze dochter hierdoor een soort trauma ontwikkeld heeft (en zij niet alleen...) voor de borstvoeding. Het komt vrijwel nooit voor dat ze niet huilt als ze gevoed gaat worden. De laatste voeding lijkt het ook wel weer steeds erger te worden en huilt ze ook harder. Ze kan soms ook echt overstuur zijn, dan loopt ze helemaal rood aan en is ze even ontroostbaar. Ik heb vanalles geprobeerd, verschillende houdingen, haar laten huilen, haar sussen, pinkje in de mond en dan een 'wisseltruc' doen met de tepel, etc. Inmiddels ben ik eigenlijk ten einde raad want niets lijkt te helpen... De lactatiekundige van het ziekenhuis weet het eigenlijk ook niet. Ze adviseerde naar een osteopaat te gaan, dit hebben we gedaan maar zonder resultaat. Het vervelende is dat ik er zelf ook onrustig van begin te worden. Ik heb heel veel geduld gehad de laatste weken maar het veranderd gewoon niet. Ik vind het erg moeilijk om haar zo verdrietig te zien en het doet me pijn dat ze zich zo afzet. Daardoor zijn de voedingen voor mezelf ook niet leuk meer. De kinderarts waar we nog onder controle staan kan er ook weinig over zeggen. Voor haar tellen vooral de cijfers: ze komt aan dus ze drinkt goed. En ze krijgt ook wel genoeg binnen, maar ja, het moet toch ook op een ontspannen manier kunnen zou je denken??? Heb jij nog tips hiervoor? Ook bij het CB kunnen ze me weinig advies geven... Alvast bedankt! Groetjes Ago
Beste Ago, Ik denk dat je gelijk hebt en zij (en jij) een trauma hebben opgelopen. belangrijk dus om haar weer vertrouwen te geven: heel veel huid op huid (zonder dat er iets moet) zelf vanuit daar laten zoeken en relaxen. Tijd en rust! Fijn om ook steun te krijgen: dit kan je bijvoorbeeld vinden bij de vrijwilligers van VBN of LLL. En verder niet teveel proberen: kies een houding en een manier (waarschijnlijk vindt zij liggend nu het fijnst want dan minste bemoeienis) Hoe gaat fles? Als ze overstuur is ook de poging afronden en dan kolven en in de fles: zodat zij de borst met leuk gaat associëren en niet met stress. Dus vooral gaan genieten en rust geven buiten de voedingsmomenten: lekker samen in bad, bloot op bloot knuffelen/relaxen. En: het komt goed! Neem de tijd en zorg ondertussen wel dat ze de voeding die nodig is krijgt (zn met de fles) Sterkte!
Thanks voor je reactie. Fles gaan zsm mee starten. Krijg ze als het goed is morgen binnen (breastflow). In het zielenhuis hebben de verpleegkundigen eerder verschillende flessen geprobeerd maar daarbij liet ze hetzelfde gedrag zien... Hoop dus dat het met deze fles wel gaat lukken. Hoop echt dat het gaat verbeteren want zo is het echt niet leuk meer. Heb vrijwilliger VBN uit de regio gisteren voor het eerst gemaild, ben nog op een reactie aan het wachten. Bedankt voor je tips. Denk dat ik morgen gewoon de hele dag met haar in bed ga liggen.
Hoi Annemarie, Ik kwam er zojuist achter dat er ook speentjes bij het kolfapparaat zaten. Heb dus gekolfd en geprobeerd de fles te geven. Maar zonder resultaat dus... Ze laat opnieuw hetzelfde gedrag als aan de borst zien, alleen maar huilen... Als je voor nu nog andere tips hebt hoor ik het graag. Als het vannacht niet beter gaat wil ik morgenvroeg de kinderarts bellen want zo kan het niet door blijven gaan.
Hoi Annemarie, Ze is inmiddels wel weer beter gaan drinken. Heeft zich denk ik even niet lekker gevoeld of zo. Ben inmiddels ook begonnen met kolven en voeden met de fles (breastflow). Ze heeft daar inmiddels drie voedingen mee gehad. Eerste twee gingen goed, derde voeding liet ze hetzelfde gedrag zien als aan de borst dus erg onrustig, huilen, etc. Uiteindelijk drinkt ze de fles toch snel leeg. Het blijft typisch dat ze dit gedrag steeds laat zien. Herken jij het dat ze bij aversie aan de borst dit ook bij de fles doen? En heb je daarin nog tips? Verder zijn we veel aan het knuffelen! Groetjes Ago
Helaas heb ik geen tips meer Je ziet verder ook niet iets in haar mondje wat haar zou kunnen irriteren?
Hoi Annemarie, Jammer... Nee, in haar mondje is niets te zien. Dat is door de kinderarts, consultatiearts en mezelf al tig keer gecontroleerd. Het is zo raar dat het drinken zo moeizaam gaat, het is elke voeding weer stress en dat maakt het voor ons allebei niet echt leuk...
Hoi Annemarie, In het ziekenhuis heeft er al een logopediste meegekeken. Die kon verder ook niks geks ontdekken. We zijn vandaag ook weer bij de kinderarts geweest omdat ze slechter dronk, minder plaste, verhoging had en braakte. Waarschijnlijk komt dit door een virale infectie, konden we er nog wel bij hebben. Pfff. We hebben geen medicatie gekregen, het moet vanzelf overgaan. Verder met de kinderarts besproken dat de onrust bij het drinken een probleem blijft. Ze heeft ons nu verwezen naar een kinderfysiotherapeut. Daar hebben we volgende week een eerste afspraak. Ben erg benieuwd of dat deze ons verder kan helpen... Heb zelf meer het idee dat het een aversie is en niet iets lichamelijks. Maar proberen kunnen we het natuurlijk altijd! Groetjes Ago