Weet iemand dit toevallig? Als je een flinke overwaarde hebt (enkele tonnen) en je wilt 100.000 schenken aan je kind voor een woning te kopen via je overwaarde (ik weet dat dit kan), hoe gaat het dan in zijn werk? Wordt het als lening gedaan dat je dit maandelijks terug betaald of wordt er nadat je huis is verkocht 100.000 ingehouden?
Ik heb er geen ervaring mee, maar de logica zegt me dat je het als extra lening op je hypotheek neemt en dus maandelijks af moet lossen. Ik kan me niet voorstellen dat een bank dit zo even als voorschot geeft tot het moment dat je ooit je huis verkoopt...
Ik denk dat het zeker mogelijk is maar niet heel simpel is. Je moet namelijk de overwaarde opnemen/verzilveren en dan ook nog op zo'n manier dat je het vervolgens kunt schenken. De optie dat het wordt ingehouden na verkoop en verder niets lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Neem aan dat jullie in gesprek gaan met een financieel adviseur hierover? Dat zou in ieder geval mijn advies zijn .
Voor zover ik weet wordt het dan als vordering op de erfenis geschonken. Dus daar hoef je dan geen erfbelasting over te betalen. Moet wel via een akte bij de notaris. Nadat het eerste vrijstellingsbedrag is geschonken kan jaarlijks het maximale schenking bedrag via een onderhandse akte geschonken worden waarover de ouders rente moeten betalen, wat weer via zo'n akte gaat en daarmee schenk je al een groot deel van de erfenis bij leven, zodat de erfgenamen later minder belasting betalen. Maar hoe dan ook voor details bij de notaris langs. Let op: je krijgt het niet als geld nu maar als een vordering op je ouders erfenis. Dus je hebt er nu nog niet zoveel aan. Later bij overlijden wel.
Aanvulling: als je ouders hun overwaarde te gelden willen maken zullen ze ofwel het huis moeten verkopen of een extra hypotheek op de overwaarde nemen. Ik weet niet of je deze extra hypotheek wel gewoon mag schenken aan de kinderen in plaats van een verbouwing te financieren . Dat eerst maar bespreken met de hypotheek verstrekker.
Nee hoor het hoeft geen vordering op de erfenis te zijn. Je mag bij leven schenken en als het naar een eigen woning gaat is de belastingvrije voet inderdaad €100.000. Maar dat is pas de tweede hobbel... Voordat het geld beschikbaar is zal het eerst opgenomen/verzilverd moeten worden uit de overwaarde en daar heeft een notaris niks mee van doen. Daar gaan de bank en een financieel adviseur over.
Daar komen wij dus niet helemaal wijs uit allemaal. Dat de notaris via een akte alles kan vast leggen ed wisten wij maar via de hypotheekadviseur kregen wij te horen dat mijn schoonouders ook via een overwaarde de schenking al kan doen aangezien het gaat om een aankoop van een woning maar vanuit dan is het niet duidelijk. We gaan sowieso nog overal langs over hoe en wat maar was benieuwd of hier iemand er iets van weet. Vooral ook hoe het precies in zijn werk gaat. Via google is het ook niet helemaal duidelijk
Ik denk ook niet dat er in dit geval maar een weg naar Rome is. Zorg dat jullie goed geïnformeerd worden door een (onafhankelijke!) financieel adviseur zodat jullie en je schoonouders er het beste uit halen .
Mijn ouders hebben wel 80000 euro (ze hadden in het verleden al eens 20000 geschonken, dat moest eraf getrokken) geschonken aan zowel mij en mijn zus (andere kinderen hebben geen koophuis, dus die krijgen het later nog) voor aflossing van de hypotheek, maar dat was veel simpeler, want ze hadden dat geld gewoon op de bank, dus het moest alleen duidelijk op papier zijn dat het geld voor ons huis was. Maar ik denk dat je vraag meer gaat over hoe je schoonouders aan dat geld moeten komen, want zoals ik het begrijp moeten zij extra hypotheek gaan nemen hiervoor, ze willen dus geld schenken wat ze niet hebben? Misschien is dat belastingtechnisch geen gek idee hoor, maar ik vind het ergens wel vreemd.
Er zal dan sowieso een verhoging van de hypotheek plaatsvinden. Hoe de terugbetaling van deze extra lening eruit ziet, is afhankelijk van de afspraken die de schenkers maken met de hypotheekverstrekker. Let wel op hoe het zit met de aftrek van de hypotheekrente. Die is bij mijn weten alleen voor het aankopen of verbeteren van de eigen woning, en dus niet voor het schenken van de overwaarde. Dit zou dus inhouden dat dit deel van de hypotheek niet aftrekbaar is, en je daar dus geen belastingvoordeel over hebt. Ik weet dit alleen niet helemaal zeker. Wel goed om het hier te bespreken (zou het ook in directe omgeving doen, als dat kan). Allemaal mensen met andere kijk en aandachtspunten die je mee kan nemen
Word als lening gedaan. Toevallig zijn mijn ouders hier namelijk mee bezig geweest. Die hun huis is hypotheek vrij en wilden een deel van mijn broer zijn huis schenken als voorschot op zijn erfenis (klinkt lekker leguber). Maar voor dat deel moest dus een hypotheek worden afgesloten. De rente is nu zo laag dat het voor mijn ouders wel aantrekkelijk was het zo te doen ipv hun vermogen op de bank te gebruiken ivm het betalen van vermogensbelasting geloof ik.
Mijn ouders met ook.een flinke overwaarde hebben ons 35000 geschonken ivm onze restschuld. Hiervoor hebben zij een extra hypotheek moeten nemen. Ze hebben ons dus geholpen, maar betalen dus nu wel meer rente maandelijks.
Misschien ter verduidelijking: wat ik hierboven bedoelde te zeggen is dat het alleen maar een vordering op een erfenis kan zijn als de overwaarde niet ten gelde wordt gemaakt dmv verkoop of verhypothekering. Klinkt verder wel logisch TO dat de hypotheek verstrekker zegt dat de overwaarde geschonken kan worden, hypotheken verkopen is zijn werk Ik denk alleen dat het financieel niet gunstig is voor je schoonouders vanwege rente en geen belastingvoordeel.
@Juul75 volgens mij proberen we inderdaad allebei hetzelfde te zeggen . Ik had mijn tweede bericht ook al weer getypt voordat jouw tweede bericht er stond.
Ik denk dat je inderdaad onderscheid kan maken in twee situaties. De eerste situatie is dat je (schoon)ouders alvast willen schenken, om op die manier zoveel mogelijk de erfbelasting te verlagen. In dat geval hoeft er geen echt geld naar jullie over te gaan, maar krijg je een vordering op je (schoon)ouders, die bij overlijden pas wordt uitbetaald. Omdat deze op papier al eerder is geschonken, hoef je over dat gedeelte dan geen erfbelasting meer te betalen. Omdat voor de verhoogde vrijstelling van EUR 100.000 volgens mij de voorwaarde is dat deze moet worden gebruikt voor aankoop woning (of studie, of nog een aantal andere doeleinden), twijfel ik of dit een optie is. Omdat er eigenlijk geen geld wordt gebruikt voor de aankoop van jullie woning, maar dat het puur een transactie op papier is. Dit is alleen iets waar ik op het moment niet voldoende van weet (recent zijn nog wat regels veranderd, ben daar niet helemaal op ingelezen) De tweede situatie is dat jullie het geld echt nodig hebben voor het aankopen van de woning. In dat geval moet er dus echt geld van je (schoon)ouders naar jullie toe worden overgemaakt. Als de schoon(ouders) het geld niet zo op een bankrekening hebben staan, maar alleen een flinke overwaarde in hun huis, zullen ze een extra hypotheek op hun huis moeten nemen. In dat geval betalen ze dus ook rente over deze extra hypotheek en zullen ze via een hypotheekverstrekker alles moeten regelen. Kan je hier iets mee?
Lijkt me vrij zinloos toch, stel dat je schoonouders HRA aftrek krijgen in het gunstigste geval. Dan betalen zij de extra rente en aflossing die jullie dan minder betalen. Als je het geld niet hebt moet je ergens lenen en dan is het niet echt voordelig meer.