binnen hoeveel dagen moet je werkgever vrije dagen goedkeuren?

Discussion in 'De lounge' started by Yellowsun, Oct 13, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

Apr 23, 2009
    2,021
    287
    83
    Ik heb vorige week vrij gevraagd voor mijn vakantie in 2012.
    Nu is dat op zich al heel erg op tijd maar ik wil in 2012 op vakantie naar mijn vader die in thailand woont.
    Mijn man heeft alleen de bouwvak vrij en kan niet zomaar nog ergens 3 weken opnemen.
    nu is het zo dat ieder jaar op mijn werk iedereen de bouwvak vrij wil terwijl de zaak gewoon open blijft.Ik heb nu dus al 2 jaar geen vakantie samen gehad met mijn man samen omdat ik geen vakantie op kan nemen.
    als ik nu voor december boek schijnt het enorm veel geld te schelen op een vleigticket.(die toch al niet geodkoop zijn)
    Nu heb ik vorige week vrij gevraagd.In de eerst instantie zei hij dat het geen probleem moest zijn en dat hij even zou kijken.later kwam hij erop terug en vertelde dat hij in januari wel zou laten weten of ik wel vakantie krijg omdat iedereen dan vakantie wil hebben.
    Zo gaat het altijd bij hem.Je vraagt vrij en hij laat dan weken of soms maanden niks weten.JE meot er altijd achteraan en op het laatst krijg je te horen dat het meestal niet kan.
    Nu heb ik eens in de cao gekeken maar daar staat niks in over een tijdsbestek waarin vrije dagen goedgekeurd worden.
    Is daar een regel over of zo ??

2. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Denk dat hier een zogenaamde 'redelijke termijn' voor staat. Kan me niet voorstellen dat er een daadwerkelijke termijn voor staat. Maar wat redelijk is, kan erg verschillen. In dit geval zou het redelijk zijn als hij er voor december op terugkomt in verband met jouw vliegreis. Dat geeft hem ook meer dan een maand om er over na te denken, lijkt me meer dan redelijk.

Kun je hem dat niet gewoon zeggen? Zoiets van: ik heb graag uiterlijk 15 november een antwoord omdat ik dan nog mijn ticket kan boeken?

3. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

Apr 23, 2009
    2,021
    287
    83
    Ja dat heb ik hem gevraagd maar hij geeft dan gewoon geen antwoord.
    Het is gewoon een hork van een kerel.En ik weet vaak dan niet wat ik ermee moet.Ik heb het met collega`s over gehad en die vinden het ook altijd erg vervelend.Ik heb me al voor genomen om over 14 dagen nog eens te gaan vragen wat zijn beslissing is.Maar ik dacht als er iets van een regel over bestaat ik hem dat eens kan zeggen...

4. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Kheb dit antwoord voor je gevonden

Wanneer heb je toestemming voor je vakantie?:

De werknemer moet toestemming vragen voor de vakantie. Als je een schriftelijk verzoek doet aan je baas over een gewenste vakantieperiode, moet hij/zij binnen twee weken daarop reageren. Doet de werkgever dit niet, dan wordt er vanuit gegaan dat de werkgever daarmee zijn instemming heeft verleend.
    Mondelinge toezegging:
    Pas op met vrij vragen in de wandelgangen. Een antwoord als "ik denk dat het wel kan" van je baas is eigenlijk nog geen goedkeuring. Het is ook niet helemaal eerlijk naar je baas toe want die heeft de planning niet in zijn/haar hoorfd zitten. Doe je verzoek dan ook altijd (zo snel mogelijk erna) schriftelijk

5. senna999

senna999 Fanatiek lid

Apr 11, 2010
    2,815
    1
    0
    hier nog zo een baas.
    dan vraag je vrij voor de cv monteur over een maand en dan is het antwoord; euh dat weet ik een dag van tevoren of het kan.
    en als ik dan aandring dat ik het nu wil weten of wat eerder dan is het antwoord standaard nee.
    ik werk op een soort van call centre en het is ook moeilijk om in te schatten hoe druk het gaat worden maar het is hier bijna altijd nee.
    zeer irritant.

6. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female
    Bij mijn man op het werk is het binnen 14 dagen een akkoord of niet, gebeurt dit niet, dan na 14 dagen automatisch akkoord. Tegenwoordig is hij zelf de planner en hanteerd dezelfde regel, al is dat nog nooit voorgekomen want hij handeld het gelijk af en zet het in de agenda.

Bij mij voorheen op het werk werd de zelfde regel gehanteerd, stond ook in de cao. Ik heb zelfs mijn manager er toen een keer aangehouden nadat ik hem 3x per mail heb herinnerd.

7. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier wordt een datum gesteld waarvoor iedereen zijjn vrije dagen op moet geven. Hierna wordt bekeken wie er vrj krijgt en wie niet. Dus niet wie het eerst komt..... Zou ook wat zijn om zo zonder overleg met collega's je wensen aan te vragen en te krijgen omdat niemand zijn aanvraag gedaan geeft. Ik vind het nu nl erg vroeg en ik enk ook niet dat anderen er al zo mee bezig zijn.

Aan de hand van de aanvragen wordt bepaald wie vrij krijgt en wie niet. Had je vorig jaar pech, dan heb je nu voorrang en andersom. Lijkt mij ook een erg eerlijke manier

8. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    1,785
    0
    0
    purmerend
    Bij ons is het zo dat iedereen in jan. zijn aanvraag moet doen voor de zomervakantie en voor 1 febr. krijgen we dan te horen wie er wanneer vrij is. Veel te laat want ik wil ook in dec. al kunnen boeken.. maarja.. daar houdt de baas geen rekening mee. In mijn vak (kdv) is het ook nog zo dat ik met mijn naaste collega moet overleggen gezien er maar 1 van ons weg mag op een dag, er moet altijd een vaste leidster op de groep staan). Voor andere vakanties buiten de schoolvakanties om zou je binnen een week goedkeuring moeten krijgen geloof ik.

9. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

Aug 3, 2008
    2,165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Is dit van een website over wetgeving? Ik heb dit nl nog nooit eerder gehoord.

10. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

in de zorg is het zo voor 15 december aanvragen
    akkoord hoor je na 15 januari

11. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    het staat in de wet
    art 7:638 lid 2 Burgerlijk Wetboek

Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.

Share This Page