ik trek toch maar even aan de bel bij jullie want zit er redelijk doorheen. even kort wat er aan de hand is; mijn zoontje (17 maand) is 25 oktober geopereerd aan zijn hart, hij heeft een gaatje in zn hart en een vernauwde longslagader en tijdens deze operatie hebben ze wat voorbereidende dingen gedaan voordat ze, ergens volgend jaar, zijn hartafwijking hopelijk kunnen maken. allemaal erg rot maar daar gaat het nu even niet om. waar het wel om gaat: we zijn sinds 29 oktober weer thuis en sinds de 1e nacht is het drama. hij werd de eerste week steeds binnen 1 a 2 uur wakker en was vreselijk overstuur en had veel pijn (wat logisch is, zn ribbetjes deden erge pijn en lang plat liggen maakte het erger) we hebben hem de eerste paar dagen ook elke 6 uur pijnstillers gegeven. daarna hebben we dat langzaam afgebouwd en geven hem nu alleen nog voor het slapen gaan ibuprofen. nu word ie nog steeds elke nacht wakker, meestal rond 1 uur (als ik net een uurtje ongeveer slaap) en soms lukt het me door hem te wiegen hem weer in slaap te krijgen. als dit niet lukt of als hij snel daarna weer wakker wordt, neem ik hem mee in het logeerbed en zodra hij naast me ligt is hij stil. wel word ie daarna gemiddeld nog 5 keer wakker tot half 9 's ochtends maar dan streel ik hem wat over zn ruggetje en is ie weer in slaap. ook gaat ie veel later op bed dan voor de ziekenhuisopname, we krijgen hem niet eerder dan half 10/10 uur rustig als we hem rond 8 uur op bed brengen. (ook als we het verlaten, gaat ie niet uit zichzelf slapen maar zet ie het op een brullen wat door merg en been gaat en is ie ontroostbaar en geeft niet op) voorheen ging hij altijd zonder problemen rond half 8 op bed, stil en slapen en sliep in 1 ruk door tot 8 uur/half 9 de volgende ochtend. het in het logeerbed slapen begint een beetje een visueuze cirkel te worden, hij wordt wakker, krijg hem niet stil, dus bij mij in bed, dus volgende avond weer wakker om bij mij te slapen. we willen hem, door zn hartafwijking, niet al te overstuur laten raken als ie op bed moet want ben doodsbenauwd dat ie er letterlijk bij neervalt, maar dit kan ook niet langer zo doorgaan, ik ben kapot!! mijn vragen aan jullie zijn dus: -hoe kan ik hem minder overstuur in slaap laten vallen (heeft een nachtlampje en een muziekje en kussen in bed zodat ie geen pijn heeft) -hoe kan ik er voor zorgen dat hij niet steeds wakker wordt en bij mij in bed wil -hoe kunnen we de bedtijd weer terugbrengen naar half 8 en niet 2 uur gemiddeld met hem in de weer zijn? heb al veel dingen geprobeerd, zoals bij hem blijven maar geen oogcontact, hem in slaap wiegen en liedjes zingen maar niks helpt. alle (gouden) tips zijn welkom!!! ookal is het iets wat te gek voor worden klinkt, ik ben bereid om (bijna) alles te proberen om maar weer een beetje door te kunnen slapen 's nachts! oh ja, ik weet wel dat zijn reactie voortkomt uit trauma en dat het misschien tijd nodig heeft, maar het lijkt gewoon niet minder te worden en zelfs juist erger dan toen we net thuis waren! help!
Hoihoi, het is nog maar een paar weken geleden he? Je zoontje is nu duidelijk heel angstig. Een paar weken is maar heel kort om zich weer veilig te gaan voelen. Je hebt eigenlijk de keuze uit twee methodes: toch laten huilen en elke keer even gaan troosten, of bij hem blijven tot hij slaapt en dat gewoon even ee tijd volhouden. Ik heb zelf altijd gekozen voor het laatste (Thirza is veel ziek geweest) en onze ervaring is dat Thirza uiteindelijk toch echt zelf weer beter ging slapen als ze weer beter in haar vel zat. De stap naar echt doorslapen hebben we wel even moeten helpen door haar enkel door papa even te laten troosten, maar verder is onze ervaring dat een kind dat zich veilig voelt, echt wel weer goed gaat slapen.
idd gewoon even lekker bij blijven. Maar goed, dat moet je zelf ook wel op kunnen brengen natuurlijk. Kan je trouwens het hoofdeinde van zijn bedje niet omhoog doen zodat de druk op zijn borst dan minder word? Misschien een ander bedritueel uitvoeren? Licht van de gang aanlaten snachts? Een lichtjesprojector? eeuuhh probeer mee te denken meis. Maar feit is idd dat ie wel veel te verwerken heeft door de opnames en operaties. En wat is dan fijner dan bij mama te zijn? Hoe doet ie het overdag?
Daarnaast zou ik nog even navragen bij zijn arts of dit vaker voorkomt, misschien hebben zij nog tips?
overdag slaapt ie wel gewoon goed, hij slaapt nog 1x per dag rond de middag voor 2 uur en heb er al aan gedacht om hem de hele dag wakker te houden maar dat houdt hij gewoon nog niet vol. bij de artsen heb ik het inderdaad aangekaart maar het enige wat zij konden zeggen was: elk kind reageert weer anders en je moet doen wat je zelf denkt dat het beste is. had ik dus niet heel veel aan. volgende week komt er iemand van de huisartsenpraktijk langs om met ons te praten over zn eetgedrag (wat ook niet meer geweldig is en juist hij heeft nu zn vitamines en vetten zo hard nodig dus vandaar) en met haar wil ik het ook hebben over zn slapen. vannacht er ook weer uitgeweest om half 2 en 20 over 3 en weer bij mij in bed beland. ik doe de avond en nachtperikelen allemaal in mn eentje omdat mn vriend om 10 uur op bed gaat en er om half 6 uit moet om naar zn werk te gaan en is niet terug tot 20.00 uur dus hij kan gewoon letterlijk niet meehlepen en dat verwacht ik ook niet van hem. we zullen zien, hopelijk is het inderdaad een kwestie van tijd maar vind het vooral ook zo rot voor mn kleine mannetje dat ie zo in paniek is en zelf ook gewoon erg slecht slaapt, hij is overdag veel hangeriger dan voorheen..
Rottig voor je meid dat je er zo alleen voor staat. Want dan gaan de nachten je echt enorm opbreken. Misschien kan je met de huisarts er ook over hebben om iets homeopatisch te proberen? Nog misschien een tip : Snachts bij je zoontje een gedragen pyama van jouzelf leggen zodat ie je 'ruikt' zeg maar en zich dan misschien wel veilig voelt. Doen ze bij pasgeboren beebjes vaak als die niet willen slapen. Dikke knuff voor je!
Misschien nog een tip: een peuterbedje kopen, zodat jij daarbij naast hem kunt gaan liggen en weg kunt gaan als hij lekker slaapt. Zo hebben we dat hier een tijd bij Thirza gedaan nog