Een hoop mensen hebben nog steeds veel vragen over onderwaterbevallingen / badbevallingen. Ik ben benieuwd wat andere hebben ervaren tijdens hun bevalling in en rondom het bad. Of het nu goede of slechte ervaringen zijn geweest maakt niet uit, iedereen kan hier weer van die ervaringen leren lijkt mij. Graag alleen reageen als je wel degelijk een badbevalling hebt gedaan of hebt meegemaakt. Ik zelf heb samen met mijn vrouw een badbevalling gedaan bij onze tweede dochter en zijn dan ook vol lof over deze gweldige ervaring. Dit is niet om onze site te promoten, maar om uit jullie ervaringen wijze lessen te halen. mijn dank is groot Jurgen
Ik heb het nog niet ervaren, maar het lijkt mij wel prettig. Ik moet alleen in het ziekenhuis bevallen en weet niet of het uberhaubt mogelijk is daar.
lijkt me ook wel heel prettig. Schijnt het risico op scheur/knip te minimaliseren. Maar ik las ook dat je niet meer in bad mag als de vliezen gebroken zijn? en op een andere site lees je daar weer niks over...
Mij lijkt het niks. Maar ik begreep dat je als je in bad wilt bevallen dat je dan een speciaal bad moet huren. Daarbij zit een apparaat dat het water steeds zuivert. Dus dan kan je met gebroken vliezen wel in bad.
Je mag met gebroken vliezen in bad zodra de weeën goed op gang bent, oftwel als het zeker is dat je bevalling doorzet.
Hallo, Ik ben een enorme voorstander van een badbevalling en ik heb er dan ook een geweldige ervaring mee! In december 2006 ben ik in bad bevallen van mijn zoontje en ik weet nu al dat ik straks weer in bad ga bevallen. Wat een ontspanning is dat warme water, ik heb inderdaad mijn eigen bevallingsbad gekocht en ik ben daar echt heel erg blij mee. Onze verloskundigen stonden er ook heel positief tegenover en er waren er een aantal die hoopten onze bevalling te mogen doen... Ik kan bijna niet wachten op de volgende bevalling! Groet Irma.
Aaah dat had ik ook zo graag willen doen, maar hier mag je niet thuis bevallen.... Ik heb wel uuuuren onder de douche gezeten met de douchekop op mijn buik, de enige plek waar die weeen een te doen waren. Vond dat water echt heerlijk en die warmte! Maareh met een badbevalling mag toch pas de laatste paar cm in dat bad? Mocht er ooooit een volgende keer komen, dan ga ik zeker wel voor de badbevalling!
Het beste is inderdaad om ongeveer halverwege de ontsluiting in het water te gaan. Tot die tijd heb je nog de meeste profijt van de zwaartekracht en zijn de weeën over het algemeen nog wel te doen. Mocht je al eerder moeite hebben om de weeën op te vangen mag je er natuurlijk al eerder in. Groetjes, Linda
Dit topic houd ik even bij, wil zelf namelijk ook graag in bad bevallen. Gister was ik bij mijn nieuwe VK (vanwege verhuizing) en die stonden er gelukkig heel positief tegenover. Ik heb alleen een vraag: waar kan ik literatuur vinden over badbevallingen? Het gaat me dan ook een beetje om de medische kant van het verhaal; wanneer je wel en niet in bad mag. Ik heb een soort reader gelezen bij de vorige VK maarja die was niet om mee te nemen. Hoop dat iemand dit weet ! En ik ga ook een bad kopen ipv huren, kun je nog gebruiken als kinderbad later
Een zuiverings installatie zit er niet bij ,wel een thermostaat om het water op temperatuur te houden.
Graag hoor ik hier wat meer verhalen over de preciese ervaringen! (Tie, Linda Leane, Feitkiftim) Hoe ging dat precies bij jullie? Wanneer precies in het bad, hoe 'vies' wordt het water? Met of zonder partner erin? Toen je kindje werd geboren hoe lang duurde het voor je die eruit hebt gehaald? Kon je samen nog even lekker in het bad blijven etc etc. (ik ben nog helemaal blue) Lijkt me dus heerlijk. Maak me alleen zorgen of de vloer het houdt in ons oude huis en ik niet halverwege bij de onderbuurman beland... Die baden zijn best groot en er gaat veel water in (je wilt toch niet voor de helft in de kou zitten) Binnenkort verder uitzoeken, want ik kan het me helemaal voorstellen. Van water kan ik erg goed ontspannen en voor mn kindje lijkt het me ook een hele rustige overgang!
ik wilde dit heeeel graag bij mijn eerste... maar helaas had ik een placenta die met 20 weken nog over de bm mond heen lag, en dus moest afwachten tot 34 weken echo of ik uberhaupt wel natuurlijk mocht bevallen. Toen heb ik het bad afgezegd want moest er ander wel gewoon voor betalen als ik later had afgezegd. Uiteindelijk bleek alles goed te zijn en mocht ik normaal bevallen. Is ook binnen 2 uur gebeurd dus ik had geeneens tijd gehad om het bad te vullen
Je kunt ook een bad kopen, kijk op aqua-baby.nl. Het mama-en babybad. Ik ben van plan dat te doen. Helemaal niet duur en je hebt voor altijd een zwembadje voor in de tuin waar je een speciale herinnering aan hebt.
go4bayb, ik ben er iedere keer samen met mijn man in geweest. Niet tijdens de gewone weeën, dat wilde ik niet, maar wel tijdens de persweeën. Het water blijft in onze baden lekker warm door 2 verwarmingen. Je gaat het water in als je ongeveer halverwege bent, dus 4/5 centimer, of als je echt moeite moet gaan doen om de wee om te vangen. Het water wordt niet snel vies, meestal pas als de placenta loslaat en eruit komt. Zelf heb ik bij onze vierde ook de eerste borstvoeding in het water gegeven. Ongeveer 3 kwartier/1 uur na de bevalling ben ik eruit gegaan. De placenta is iedere keer buiten het bad geboren en mijn man is toen met de kleine blijven zitten. Zo speciaal om te zien hoe intens het contact tussen die twee is met papa zijn blote bovenlijf en die blote baby. Bij de onze tweede en derde ben ik er niet meer terug ingegaan na de placenta, bij de vierde wel, ivm de borstvoeding. Als je op de site kijkt die ik eerder noemde kan je bij bevallingsverhalen het verhaal van Veerle lezen met foto's. Dat is onze vierde frummeltje. Voor je vloer hoef je niet gauw bang te zijn. Ons bad heeft gevuld ruim 400 liter water inhoud, niet veel meer dan een paar mensen bij elkaar. Het zou niet goed zijn als je dan al problemen met de vloer zou krijgen. Mocht je meer zekerheid dan kan je het bad ook tegen een muur zetten, omdat daar nog meer draagkracht is. Voor het kindje is het inderdaad heerlijk. Onze veerle heeft bijvoorbeeld helemaal niet gehuild na de geboorte. Na de bevalling lag ze ons onder water heel alert aan te kijken en daar ging ze boven water mee verder. Heerlijk om te zien. Mocht je nog vragen hebben, dan stel ze gerust of kom een keertje langs op een van de bijeenkomsten in het land. Groetjes, Linda
Kijk even op deze site waterbabies.nl, ik heb daar opgeschreven hoe onze bevalling is verlopen. Dit was nog geen zes weken terug, dus nog vers. Als je op youtube.com een aantal willekeurige bevallingen aanklikt, zie je gelijk het verschil tussen een gewone en een water bevalling. Ik heb hier wat mooie links toegevoegd (geschikt voor iedereen, zonder natuurgeweld, lol). Dit is de geboorte van een tweeling in het water! http://www.youtube.com/watch?v=tdN4xdvIhGg Deze is ook heel mooi: http://www.youtube.com/watch?v=XbiSvdH5CLo
Wat betreft de koopbaden: ik wil graag weten wat de ervaringen zijn met deze baden (dus de opblaasbare). Ik denk dat een groot nadeel van dit soort baden is dat ze sneller kapot kunnen (je zou het maar hebben net voor de bevalling) en dat je je er niet echt tegen kunt afzetten...het blijft immers rubber. Maar als iemand hier ervaringen mee heeft hoor ik dat graag.
Allereerst, dank jullie wel voor jullie beschreven ervaringen. Dan zal ik zelf ook mijn ervaring beschrijven als man zijnde. De bevalling: Het moment van het breken van Miriams (MisslasVegas) vliezen is door haar zelf al uitgelicht en ik zal dit dan ook niet herhalen... Reden voor paniek was er niet, want op het moment dat zij het aangaf (toen de weeën ineens heel snel kwamen) ben ik het bad gaan vullen en zelfs bij deze vlotte bevalling was het bad ruim op tijd vol. Het moment dat we het bad in moesten was een hele mooie ervaring voor mij omdat dit voor mij mijn eerste bevalling was. Miriam zat er al in toen de verloskundige me vertelde dat ik me erbij kon voegen. Ik ben toen langzaam in het ruime bad gestapt om Miriam te steunen. Het warme water kwam bij mij al zittend (ik ben 1,92 lang ) tot net onder mijn schouders, wat heerlijk op 37 graden bleef door de verwarmings elmenten die in de badwanden zitten verwerkt.Ik ben achter haar gaan zitten en Miriam kwam vaak tussen mijn benen zitten en legde een hand in mijn nek om ondersteuning te vinden. Op sommige momenten heb ik haar gemasseerd om haar gerust te stellen (als ik het zo mag noemen) en op andere momenten mocht ik haar niet eens met een vinger aanraken. Ik ben toen maar op de rand van het bad gaan zitten (wat erg makkelijk gaat door de glasviber randen) of op het zitje wat in het bad verwerkt zit om haar de ruimte te geven en als ze aangaf dat ze me nodig had, ben ik weer tegen haar aangekropen. Op verzoek van de verloskundige heb ik Miriam's middel een paar keer even boven het water gelift zodat de verloskundige haar kon toucheren. Op sommige momenten veranderde Miriam van allerlei posities en op momenten dat ze aangaf dat ik haar moest ondersteunen heb ik dit ook gedaan. Masseren bleek vaak goed te werken. Op het moment dat onze kleine ter wereld kwam heeft (helaas) de verloskundige ons dochtertje op Miriam's borstkast gelegd met mij in haar rug. Samen hebben we de kleine gestreeld en geknuffeld. Huilen deed ze niet op het moment dat ze uit het water kwam. Kort daarna heeft ze een mutsje opgekregen tegen de kou boven het water. Op onze site zie je een foto van haar kort nadat ze ut het water is en je ziet dan ook dat ze tevreden tegen tegen mamma aan ligt terwijl pappa haar navelstrengetje mag doorknippen. Voordat ik het mocht doorknippen liet de verloskundige mij het navelstrengetje even voelen zodat ik het hartslagje kon voelen. Dit was een raar iets wat ik niet echt kan beschrijven. Ik ben blij dat we voor een badbevalling hebben gekozen, omdat ik nu erg bij de bevalling ben betrokken en niet aan de kant heb gezeten of alleen maar een hand onder haar hoofd heb gelegd of handje heb vast gehouden. Het is daarom ook dat wij zijn begonnen met het verhuren van baden om het zo voor meer mensen mogelijk te maken om thuis te bevallen in een bad wat degelijk en comfortabel is voor zowel ouders als kind. Groetjes Jürgen
Ik ben twee keer thuis in bad bevallen (Valahalla, ik woon ook in België, dus het mag hier ook gewoon hoor). Ik vond het super! Wij hadden een plastieke bad gekocht maar een met een opblaasbare bodem zodat ik lekker zacht zat. Ook is het een extra diep bad. Hier een foto zodat je kan zien hoe diep ik zit. µ Ik ben twee keer alleen in het bad gaan zitten. Niet dat Ben er niet bij kon, maar hij wou dit liever niet. Wat betreft viezigheid in het bad... Bij Liene zat er meer in als bij Tisse. Hoe dat komt weet ik niet. Maar we hebben het gewoon laten leeglopen, met behulp van een tuinslang. Nadien goed afgespoten buiten en het is weer proper. Bij Liene had ik 2 kleine schaafwondjes, bij Tisse niks, dus bij mij klopt het dat je minder snel scheurt. Ik vond het vooral opmerkelijk dat ik in het bad redelijk goed mijn weeën kon opvangen, maar moest ik uit het bad (toilet, onderzoek) werd ik echt bijna gek van de mijn. Bij mij werkte het water echt verdovend. Een tip... bij Liene ging ik direct in het bad zitten, maar toen moest het water constant bijgevuld worden omdat het afkoelde. Nu bij Tisse ben ik lang in het gewone ligbad blijven zitten en pas tegen het einde verhuist naar het bevallingsbad. Daardoor is het water niet vervangen moeten worden, wat voor Ben wel heel veel werk scheelde. Ik zal nog een paar foto's plaatsen van ons bevallingsbad...