Hoi dames, Ik was benieuwd of er al kindjes zijn waar er op school 5 gekijke dagen zijn, dus geen vrije woensdag/vrijdagmiddag meer. Bij ons gaan ze dit in 2013 invoeren, maar ik ben er geen voorstander van, mijn zoon heeft die vrije woensdagmiddag echt nodig om bij te tanken. Ze zijn ook nog van plan om de aanvangstijd te vervroegen tot 8:00, vind ik veel te vroeg eigenlijk. Is er iemand die ervaring heeft met het 5 gelijke dagen rooster? Dank alvast! Juliette
Hier krijgen ze t ook vanaf schooljaar 2013/2014. En ik vind t heerlijk hoor. Ze gaan dan van 8.30-14.00 school. Je geeft nu aan dat je kleine de woensdagmiddag nodig heeft om bij te komen, maar nu is t ook zo dat hij daar natuurlijk 2 lange dagen vooraf heeft. Hier moeten ze nu naar school van 8.45-12.15 en dan van 13.30 - 15.30. Maar als ze nu tot 14.oo gaan, hebben ze meer middagen om rustig aan te doen
Mijn oudste dochtertje is nu 4,5 en zit op een school met 5 gelijke dagen. Hier gaat het prima! Haar schooltijden zijn van 8,30 uur tot 14.15 uur. Het is juist zo lekker dat ze geen verschil in dagen heeft, elke dag verloopt hetzelfde. En je zegt dat hij de woensdagmiddag nodig heeft, maar dan is hij elke dag rond 14 uur klaar he? Eventueel kunnen ze ;s middags nog slapen of iets anders doen..... Hier zijn we er erg tevreden mee.
Ik zou er zo voor tekenen! Ik word nu al knetter van al dat op en neer rijden naar school. Jitte kan 's middags maar een kort slaapje doen omdat we weer naar school moeten. (hier ook van 13.30 tot 15.30 's middags) 's middags afspreken om te spelen gaat bijna niet omdat de tijd tot het eten zo kort is. Ok, ik zou iets meer kwijt zijn aan BSO kosten, omdat die dan langer worden, maar dat weegt in mijn ogen niet op tegen de rust die je ervoor terug krijgt.
Ik heb hier een tijdje geleden ook een topic over geopend, en heb er geen ervaringen mee gevonden. De school van onze zoon wilde dit ook gaan invoeren vanaf komend schooljaar, maar het is net afgestemd door de ouders. Voorlopig houden ze dus de vrije woensdagmiddag. Persoonlijk had ik geen sterke voorkeur voor het een of het ander, maar uiteindelijk hechten wij toch aan die vrije woensdagmiddag, omdat het de week echt breekt en je de gelegenheid hebt om de hele middag iets samen te doen. 8 uur beginnen vind ik wel erg vroeg, maar daar valt wel aan te wennen lijkt me. Hier begint de school om 8.30, je kunt ze vanaf 8.15 brengen. Ze hebben dan school tot 14.30 (continurooster, dat vind ik héél fijn) en op woensdag zijn ze om 12.30 al klaar.
Mja het lijkt mij ideaal.. behalve dat ik nu werk onder schooltijd dus als ze ineens elke dag anderhalf uur eerder uit is.. zou ik toch wel een practisch probleem hebben Overigens hier ook tot half 4 les en vaak is een uur wel lang zat voor de kleutertjes
Als ik de keuze had tussen een school die gelijke dagen had en een school die het niet aanbied, zou ik er zeker voor kiezen! Regelmaat voor de kindjes, en geen op en neer gejakker. Heerlijk toch? En als je kindje moe is ligt het om half 3 lekker in bed toch?
Dat op en neer 'jakkeren' heeft niks te maken met 5 gelijke dagen, maar met wel of geen continurooster. Je kunt een continurooster hebben met vrije woensdag, en in theorie zou andersom ook kunnen (5 gelijke dagen met vrij tussen de middag) alleen die variant komt in de praktijk niet voor. Ik ben een enorm voorstander van het continurooster, zowel voor mijn kind als voor mijzelf. Van de 5 gelijke dagen, versus de vrije middag op woensdag, daar ben ik niet van overtuigd. Ik denk dat beide voor- en nadelen hebben, en het hangt er ook van af in hoeverre de omgeving er op is afgestemd (m.b.t. verjaardagsfeestjes, clubjes, zwemlessen, BSO, et cetera). Gaan die er met de starttijden van uit dat je kind op woensdagmiddag vrij is vanaf een uur of 12, of gaan die er van uit dat hij/zij pas na tweeën vrij is.
Inderdaad, we hebben al een continue rooster hier - 3 dagen van 8:30 tot 15:00 en woe en vrijdag (alleen kleuters) om 12:00 uit. Dus geen middagpauzes en geen op- en neer rijden. Mijn zoon verheugd zich echt op de woensdagmiddag, eerst lekker even lunchen en uitrusten/spelen thuis, daarna z'n sportclubje, gaat nu allemaal heel relaxed. Straks moet dat dus allemaal in de middag vanaf 15:00 gepropt worden, wordt het een gesjees van school, naar sportclub, naar huis om te eten. Dus wat mij betreft blijft de woensdagmiddag zoals ie is.
van half 9 tot 3.. zijn ook best lange dagen... wij gaan naar school van half 9 tot half 4.. maar daar gaan ze tussen de middag een uur naar de speeltuin. even met zn allen uitrazen. kan me voorstellen dat je dat erg veel vind zijn ze dan niet ook eerder uit? bijv. van half 9 tot 2 zou minder zwaar zijn denk ik.. bovendien heb je dan gewoon tijd 's middags voor lekker rustig aan.