Ik werk normaliter 32 uur, 4 dagen in de week. Momenteel mag ik niet meer werken en zit ik 100% thuis. Mijn vraag: wanneer moet ik aan mijn werkgever doorgeven dat ik na mijn bevalling minder wil gaan werken, ik zit namelijk te denken aan 3 dagen in de week dus 24 uur. Heb ik daar nog de tijd voor, om dit door te geven etc.?
ik zou het wel zo snel mogelijk doorgeven zodat er eventueel vervanging geregeld kan worden, bij ons moet je dat ruim voor je verlof doorgeven, zodat de wg zich kan voorbereiden op de situatie erna. ik weet niet of er iemand aangenomen moet worden voor die ene dag in de week dat je minder gaat werken?
Nee, er hoeft niemand speciaal aangenomen te worden voor die ene dag. Ik zal eens informeren bij onze afdeling P&O. Niemand voor de rest ervaring?
als er verder geen vervanging geregeld hoeft te worden kan je volgens mij gewoon wachten tot je verlof hebt, maar bij iedere werkgever is dat anders, succes verder
Ik zou het wel voor je verlof regelen. Dan weet je namelijk ook of het wel kan. Er zijn (niet veel) uitzonderingen waardoor je baas mag weigeren om minder te gaan werken. En ik vond zelf dat ik een stuk relaxter mijn verlof in ging toen ik wist dat alles voor na het verlof geregeld was...
Ik ga van 36 naar 32 uur, en heb alles inmiddels al met mijn leidinggevende doorgenomen. Als je minder uren wilt gaan werken moet je dit zo vroeg mogelijk doorgeven ivm evt vervanging/extra mensen ter aanvulling. Hier is door de wg het verzoek gedaan om de vrijdag dan als "vrije" dag te nemen omdat dat naar verhouding een "rustige" dag is qua klantencontact etc. Het lijkt me dat er tijdens je ziekteperiode nu, toch van tijd tot tijd contact is met je werkgever? Dan kun je je werktijdaanpassing gewoon aankaarten.
Ik werk bij de overheid en daar moet je een verzoek tot vermindering van je uren indienen en dat kunnen ze eigenlijk weigeren (alleen als de dienst het niet toelaat zoiets is de omschrijving, ze moeten dus een hele goede reden hebben). Natuurlijk is het netjes als je dit op tijd aangeeft zodat er eventuele vervanging geregeld kan worden. Je kan, als dat bij je werkgever nog is, natuurlijk ook eerst ouderschapsverlof (eventueel onbetaald) opnemen (wordt volgens mij ook nog vanaf 1 januari meer dan dat het nu is) en daarna minder uren gaan werken.
Hallo allemaal, Op het moment werk ik 38 uur in de week bij een heel leuk bedrijf. Wel zit ik op een functie die niet verminderd kan worden in uren. Nu heb ik op het moment ook een jaarcontract die dus in mei 2009 afloopt. Ik ga er maar alvast van uit dat mijn contract niet verlengd wordt... Dus dan geen zwangerschapsverlof... En daarna weer opnieuw beginnen met solliciteren naar een baan voor drie dagen denk ik dan maar...
Je krijgt wel zwangerschaps- en bevallingsverlof hoor! Mocht je dan werkloos zijn, dan loopt het gewoon via UWV. Je hebt wettelijk gewoon recht op die 16 verlof (totaal)
Ik heb gebeld met mijn werkgever/leidinggevende, volgens hem is er geen haast bij en kan ik als ik 100% weet hoeveel uur ik wil werken het aan hem doorgeven. Ik vraag me af, of een werkgever kan weigeren om je minder uren te laten werken, dat kan toch niet?
Dat kan wel, maar dan moeten er echt zwaarwegende argumenten zijn. Bijv dat jij de enige bent in jou bedrijf wat die ene functie kan doen. Of als je bedrijf minder dan 10 werknemers heeft... Hier staat het uitgelegd... http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2123
Bedankt voor die link, maar kan niet echt iets speciaals vinden over 'werken na de bevalling'. Meer in het algemeen, minder werken snap je. Maar bestaat er nou een regel, hoeveel weken maanden je het moet aangeven aan je werkgever, dat je minder wilt gaan werken na je bevalling, of kan dat ook na je bevalling? Lijkt me dat dat, toch gewoon moet lukken na je bevalling.
Ik denk ook dat minder werken niet perse iets met je bevalling te maken heeft.... Dat is voor jou dan wel de reden waarom je minder gaat werken, maar voor je werkgever maakt het uiteindelijk niet uit *waarom* je minder gaat werken... Snap je wat ik bedoel? Ik ben een beetje warrig.. Wat betreft het aangeven bij je werkgever: (van de link in mijn vorige post) Als je het dus voor je verlof aanvraagt zit je al aan die 4 maanden....
Bedankt voor je reactie, je verhaal is helder hoor hihi. Ik heb dus nog tijd. Maar ik vraag me wel af, ik weet het zelf nog niet echt of ik echt 3 dagen of minder/meer ga werken, dus als ik er nog niet uit ben, dan lijkt het me toch dat een werkgever daar niet moeilijk over moet gaan doen.