Vertellen of toch niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door Dani2010, 10 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.990
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hoe moeilijk ook: ik zou me hier zelf niet aan wagen. Hiermee zou ik naar de baas stappen. Die mag dan uitzoeken of het grootspraak is of dat het echt is. Als het echt is, vind ik het terecht als C wordt ontslagen. Wat als er 's nachts iets met een cliënt gebeurd en hij heeft z'n broek op zijn knieën hangen??

Ik snap dat het vervelend voelt om de 'klikspaan' te spelen. Maar
    1) Is het in het belang van de bewoners. En zowel jij als collega A B en C zouden in mijn ogen hun belang voorop moeten stellen! Als dit verhaal waar is, mag duidelijk zijn dat C dat niet doet. Maar even heel gard gezegd: jullie maken je daar nu evengoed schuldig aan.
    2) Als C niet wilde dat iemand dit wist, had ie het om te beginnen niet moeten doen er er anders z'n mond over moeten houden. En voor collega's B en A geldt ook: als ze niet willen dat deze informatie verder gaat, hadden ze hun mond zelf ook dicht moeten laten.

Ik zou dit dus gewoon op de juiste plek neerleggen. Gewoon de feiten zoals die zijn: niet zeggen "C doet dit" want je weet niet of dit waar is. Sterker nog: je weet niet eens of hij dit gezegd heeft. Maar je kunt wel zeggen "Op de werkvloer gaat het gerucht dat..." En vervolgens heeft jouw baas de vervelende taak om te bedenken of hij dit verder wil uitzoeken en hoe.
    (Misschien heeft hij van andere mensen ook al signalen gekregen waar jij niks vanaf weet. Nog meer reden om dit op de juiste plek weg te leggen.)

2. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Ben je niet gewoon verplicht om dit te melden? Dit kan en mag niet gebeuren. Het hoort ook bij je professionaliteit om dit juist te melden. Als het voor je houdt, loop je ook met een schuldgevoel. Denk dat melden op lange termijn beter voor je zal voelen.

3. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    precies!
    Als je iemand een geheim toevertrouwt met de nadruk het niet door te vertellen dan kun je er eigenlijk al vanuit gaan dat dat wel gebeurt. Alleen al omdat degene die het geheim is toevertrouwd hier mee belast wordt en het kwijt moet, al kan hij of zij nog zo goed een geheim bewaren.
    Zelf bewijsmateriaal gaan lopen zoeken is misschien niet handig, want in hoeverre is het dan nog rechtsgeldig als je iemand ertoe lokt om je bewijs te krijgen?

Ik zou het idd doen zoals Tupp zegt, het verhaal als een gerucht bij de baas neerleggen zonder namen van betrokkenen te noemen.(collega A en B)
    maar wel met de klemtoon dat je je vanwege het gerucht zorgen maakt om de veiligheid en het welzijn van de clienten.
    De baas moet dan uiteindelijk beslissen hoe hij het verder aanpakt, zeker als collega C verder zijn werk wel goed doet en de clienten met rust laat. Wellicht is een flinke waarschuwing of tijdelijk schorsing voldoende.

4. Dani2010

Dani2010 Actief lid

18 mrt 2013
    316
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vanmorgen collega B gebeld en verteld dat ik het niet trek en dit ook niet bij me wil houden. Mijn baan is voor mij belangrijker dan hun 'vriendschap', dan daarbij als A en B zo goed bevriend zijn, komen ze dit ook wel te boven..

Maargoed, B belde me vanmiddag terug en is bij de directie geweest. Ik ben benieuwd maandag, al dit soort zaken gaan namelijk toch via mij!

5. Floortje27

Floortje27 Fanatiek lid

26 dec 2012
    1.029
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou met de collega die jou vertrouwen heeft genomen in gesprek gaan en zeggen dat jij je medeplichtig voelt. Of hij gaat naar je baas of jij doet het zelf. Dit gaat echt te ver en is niet professioneel. Je kunt dan samen met je baas strategie bepalen hoe dit aan te pakken zodat jij en collega evt uit beeld blijven. Succes

6. Floortje27

Floortje27 Fanatiek lid

26 dec 2012
    1.029
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goed van je!!

7. Lappie

Lappie VIP lid

27 aug 2012
    5.599
    1
    0
    En, hoe is het afgelopen??

8. Mimime

Mimime Niet meer actief

Ik ben ook wel benieuwd! Vind wel dat je goed hebt gehandeld!

Deel Deze Pagina