Beste allemaal, In februari ben ik uitgerekend van ons eerste kindje. Wij zijn ons nu aan het oriënteren op de kinderopvang. Wij willen niet dat de opa's en oma's verplicht moeten oppassen dus kiezen wij voor een kinderdagverblijf. Ik heb een eigen bedrijf dus kan gelukkig zelf (enigszins) bepalen wat ik het beste vind voor ons kind. Omdat het de eerste is ben ik nog nergens bekend mee en we twijfelen dan ook over 2 hele dagen naar het kinderdagverblijf of 3 ochtenden. Ik lees net wel dat het vaak niet uitkomt met het slaapritme van kinderen als je ze weer komt halen tussen de middag. Wat is jullie ervaring? En hoe zit dit met baby's?
Ik zou volledige dagen doen. Lijkt me handiger dat de opvang alle tijd heeft om een kindje in een normaal dagschema in te passen. En je kindje kan beter wennen. En jij hebt meer tijd vrij om dingen af te werken, want op een volledige dag doe je nu eenmaal veel meer dan op twee halve dagen.
Wij nemen 2 halve dagen af (8-13 zeg maar): vind ik hier ideaal. Vooral ook omdat ik een hele dag echt te lang zou vinden. Maar ik kan mij wel indenken dat het met een baby'tje misschien net iets makkelijk is hele dagen. Al zie ik hier genoeg baby'tjes die een halve dag gaan (zowel in de ochtend als in de middag): gaat eigenlijk altijd prima.
Mijn zoontje gaat sinds 3 maanden 2 halve dagen naar de opvang. In het begin is het wel eens voorgekomen dat hij sliep als we hem op kwamen halen, maar de opvang is hier om de hoek dus dan belden ze ons zodra hij wakker was. Aan de ene kant vind ik het fijn dat hij alleen maar halve dagen gaat. Hij heeft daarna altijd wel extra behoefte aan rust. Aan de andere kant is hij wel een jongetje dat steeds even moet wennen. Dus wat dat betreft zou het makkelijker zijn als hij er langer is. Al met al denk ik niet dat het veel uitmaakt... ik zou kijken wat voor jezelf makkelijk is. En wel zou ik er dan voor kiezen om een dag vrij te zijn tussen de opvangdagen.
Ik zou hele dagen doen. Het klopt inderdaad dat het niet lekker ging qua slaapjes bij ons zoontje als ik hem 's middags had moeten ophalen. Daarnaast ging hij zo mee in het ritme van de dag. Daarnaast kan je kindje beter wennen én ik denk dat het lekkerder is voor jezelf: meer rust.
Ik denk zelf ook aan 3 halve dagen. Ik vind een hele dag zo lang (voor ons maar ook voor de baby). En mijn man, die thuis werkt, kan de ochtenden dan voor zijn bedrijf gebruiken. 'S middags moet hij dan nog even paar uurtjes oppassen tot ik weer thuis ben (maar eigenlijk dan hopelijk slaaptijd van de baby). En soms kunnen mijn oudes of schoonouders helpen.
Ik neem wisselende tijden af kvm onregelmatig werk. Nu ik in m'n verlof zit gaat hij halve dagen en dan vaker. Mijn zoon is 2, maar zo'n halve dag komt rot uit met z'n slaap. Hij slaapt nog 1x na de lunch. Als hij de middag gaat, mag hij vanaf 13u. Eigenlijk moet hij dan gelijk slapen. Maar aangezien de kinderen die de hele dag gaan om 12u/half 1 naar bed gaan moet hij vaak wakker blijven tot half 3-3uur tot de andere kinderen uit bed komen. Dat is eigenlijk te lang voor hem. Tegenwoordig mag hij gelijk bij binnenkomst naar bed, want hij huilt niet als hij moet slapen. En hij begrijpt ook dat hij stil moet zijn voor de andere kinderen. Maar hele dagen zijn voor hem leuker en fijner 😊 Hij gaat al vanaf dat hij 13 weken was en heeft het ontzettend naar z'n zin daar