Vertellen van zwangerschap bij sollicitatie ?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door fitty, 12 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Aangezien ze dat soort dingen niet mogen vragen tijdens een sollicitatie komt het over het algemeen niet ter sprake. Het niet vertellen is dus niet 'niet eerlijk'. Je vertelt toch zo veel dingen niet op een sollicitatiegesprek?

2. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb het verteld nadat ik te horen kreeg dat ze me graag wilden hebben. Voordat we aan de arbeidsvoorwaarden begonnen heb ik verteld dat ik zwanger was. Uiteindelijk was dat helemaal geen probleem en ben ik aangenomen. Nu moet ik binnenkort gaan vertellen dat ik er weer een paar maanden tussenuit ga en dat vind ik 10x enger dan de vorige keer, ondanks een vast contract!!

Wij hebben een klein bedrijf met 12 mensen, vorig jaar 2 dames bevallen en dit jaar worden 3 mannelijke collega's voor het eerst vader. Daar kom ik dan straks weer met baby nr 4 voor dit jaar. Ook de mannen zijn regelmatig afwezig vanwege afspraken in het zkh, kunnen niet lang naar het buitenland in de periode dat hun vrouw is uitgerekend etc. Best lastig!

Nu moet ik beslissen over het aannemen van een ex-collega (V) van me waarvan ik weet dat ze helemaal klaar zijn voor kinderen. Dat is zo verschrikkelijk moeilijk...

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Eigenlijk is het heel eenvoudig, want je mag het niet mee laten wegen...

4. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    En als ik nu bij jullie kom solliciteren.. jij kent mij niet ; ik ben ook klaar voor kinderen. Sterker nog ik ben al zwanger... maar dat weet jij niet.. Dus omdat jij jouw ex collega kent en weet dat ze klaar is voor kinderen zou geen reden moeten zijn om haar niet aan te nemen. En je kent het prive leven van je andere sollicitanten ook niet ;) Stel je voor je neemt je ex collega niet aan omdat ze klaar is voor kinderen, maar een andere vrouw (of man) wel en die zijn al zwanger of worden binnenkort zwanger. Dat weet je toch nooit van te voren ?

5. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik laat het natuurlijk niet meewegen, ik wil alleen maar aangeven dat ik beide kanten ken en dat het als klein bedrijf gewoon niet gemakkelijk is. Je moet, in ons geval, met 12 mensen het werk doen, vervanging kan niet want wij verkopen specifiek de kennis van onze mensen. Als er dus iemand bij ons een tijdje uit ligt betekent dat dus gewoon een terugval in omzet. Overigens zijn er geen andere kandidaten dan mijn ex-collega, sterker nog, bij ons in de sector is het juist erg moeilijk om de juiste mensen te vinden. Zij voldoet gedeeltelijk aan wat we eigenlijk zoeken maar niet volledig.

Overigens werken er bij ons voornamelijk mannen maar dat is dan weer een ander verhaal...

6. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Ik heb het wel verteld en ook aangenomen

7. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    ja dat is heel anders denk ik. Waar ik heb gesolliciteerd is een groot bedrijf met meerdere vestigingen. En voor de vestiging waar ik heb gesolliciteerd; nieuwe vestiging worden alleen al voor het gedeelte waar ik misschien kom te werken ; 20 nieuwe mensen aangenomen en dan is dat alleen 1 gedeelte van deze vestiging van dit bedrijf. Het is echt een miljarden bedrijf (wereldwijd) en het is niet zo dat mijn werk niet door iemand anders kan worden gedaan. Dus dat is niet echt iets waar ik me schuldig over zal voelen. Het is meer dat ik liever gewoon eerlijk ben tijdens de sollicitatie maar dan is ook de kans groter dat ik niet word aangenomen. Dus ik wil in ieder geval wachten of ze me willen aannemen en dan kan ik het evt nog tijdens het arbeidsovereenkomst gesprek vertellen maar ook dat weet ik nog niet zeker. Misschien vertel ik het gewoon een paar weken later pas. Want eigenlijk ben ik niet verplicht om het te vertellen. Ik zit dus nog in dubio :)

8. Happy2013

Happy2013 Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.162
    0
    0
    NULL
    NULL
    Officieel moet je het geloof ik een maand voor je verlof vertellen aan je werkgever, dus wat dat betreft ben je nog ruim op tijd ;)

Maar het is heel lastig. Helemaal in deze tijd van solliciteren.

9. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Bij 12 weken zou ik het zeggen. Officieel hoeft het niet nee, maar netjes is het ook niet. Ik zou er als werkgever erg van balen dat je me niet in vertrouwen hebt genomen, en dat lijkt me de werksfeer niet ten goede komen.

10. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    Ik denk dat ik ook erg zou balen als ik het wel vertel en daarom niet word aangenomen ;)

11. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Nou, dan vertel je het toch niet. Makkelijk zat. Succes!

12. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    Ik was er al uit dat ik het niet ging vertellen tijdens eerste gesprek. Misschien daarna bij arbeidsvoorwaarden gesprek maar dat weet ik nog niet zeker

13. PinkButterfly

PinkButterfly Actief lid

9 sep 2012
    441
    0
    16
    Dat is 't m nou juist...... Je werkgever heeft hier GEEN stem in.. 0,0! Dat is het risico van 't vak.

14. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Waar die werknemer wel een stem in heeft, is het al of niet verlengen van je contract. En als je werkgever zich erin geluisd voelt als je niets hebt gezegd, dan wordt de kans op verleninging niet per se groter.

Dus wat Juul ook al wil zeggen: op korte termijn levert zwijgen mogelijk een contract op, maar op de lange termijn een vertrouwensbreuk. Iets om te overwegen bij deze zwangerschapstermijn.

15. Isolabella

21 jan 2015
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    In aanvulling op mijn eerdere post, ik he vorige week vrijdag bij een sollicitatiegesprek verteld dat ik zwanger was. Was compleet geen issue. Ze belde me vandaag om te zeggen dat ze me super graag willen hebben en even gaan kijken op wel project ze me zsm kunnen inplannen.

Ik blijf bij erbij dat in mijn geval, eerlijk vertellen het beste werkt! Zoals hierboven genoemd, is het ook een kwestie van wederzijds vertrouwen. Lijkt mij beste basis voor een nieuwe baan! Maar goed, ik weet dat andere mensen hun baan vaak gewoon als "baan" zien, en als soort noodzakelijk kwaad. Zo voel ik me gelukkig nooit. Ik zie mijn werkgevers als mensen die gelijk aan mij staan, en word zelf gelukkig ook zo geacht. Daar hoort openheid bij :)

Maar ik ben ook een beetje gek....;)

16. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    Ligt er ook aan hoe hard je de baan nodig hebt en of je het risico kan lopen om niet aangenomen te worden vanwege zwangerschap.

17. Kimberly 33

Kimberly 33 Fanatiek lid

19 mrt 2014
    2.080
    0
    36
    Ik zeg het niet, juist omdat ik de baan hard nodig heb op dit moment, en of ze daarna nou het contract wel of niet verlengt dat interesseert me niet zoveel, ik leef op dit moment gewoon per dag, banen zijn er niet voor het oprapen, als je dan ook nog eens aangeeft goh en ik ben ook nog zwanger, nou 9 van de 10 keer rennen ze dan hard weg hoor!

Wel duidelijk erbij zeggen dat ik helaas niet hoog ben opgeleid en mijn baantjes overal zo weg zijn ;)

18. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Hoe is het gegaan?

19. Patriezz

Patriezz Lid

27 mrt 2012
    77
    0
    6
    NULL
    NULL
    Je loopt bij niet vertellen wel het risico dat ze zonder opgaaf v reden in de proeftijd het contract beëindigen. Als je nu een vaste baan hebt zou ik dat risico niet nemen.

20. kuikentjepiep

kuikentjepiep Bekend lid

30 aug 2014
    575
    2
    16
    Ik zou gewoon eerlijk zijn en het wel vertellen. Ik zou mezelf echt niet recht in de spiegel aan kunnen kijken als ik dat zou verzwijgen.
    Ik denk dat ze je het niet in dank afnemen en dat ze die 'zet' altijd zullen onthouden.
    Als je eerlijk bent, dan geef je een deel van je persoonlijkheid bloot en dat zal je alleen maar sieren. Als je een waardevolle aanvulling bent voor het bedrijf en je kwaliteiten hebt die ze kunnen gebruiken dan nemen ze je wel aan. Zo niet, dan ben je in ieder geval eerlijk geweest en vind ik dat je je hoofd hoog kunt houden.

Iemand op mijn werk heeft precies in dezelfde situatie gezeten en het niet gezegd. Ik weet nog hoe lang collega's daarover gepraat hebben en de baas was er ook echt niet blij mee.
    Ze kreeg niet eens een felicitatie tijdens het vertellen van haar zwangerschap.

Maar goed de keuze is aan jou. Ik denk dat het gewoon bij je persoonlijkheid hoort of je het wel of niet zegt, en dat dat per persoon verschillend is.

Deel Deze Pagina