Vertellen van zwangerschap bij sollicitatie ?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door fitty, 12 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patriezz

    Patriezz Lid

    27 mrt 2012
    77
    0
    6
    NULL
    NULL
    Tja ik schat in dat ze erin de proeftijd wel achterkomen. Rond 20 weken bij de meeste een duidelijk buikje. Dan zal het afwachten zijn. Door het niet vertellen is er in mijn ogen geen goede afloop mogelijk omdat de werkgever zich genaaid zal voelen.
     
  2. fitty

    fitty Bekend lid

    9 jun 2014
    913
    0
    0
    Met twintig weken zit mijn proeftijd er net op ..
     
  3. fitty

    fitty Bekend lid

    9 jun 2014
    913
    0
    0
    Ik ben er uit..
    Klinkt een beetje raar maar ik ga het gesprek opnemen.
    Ik ga het contract tekenen gesprek in en ga daar nog een paar algemene vragen stellen bijv over de uren, loon, reiskosten ect. Zodat duidelijk is dat ze me echt willen hebben.
    Dan net voor het tekenen van het contract vertel ik dat ik wel even wil vertellen ; eerlijk wil zijn dat ik zwanger ben en dat ik hoop dat dit niks veranderd ivm het tekenen van contract.
    Als ze dan op laatste moment besluiten om niet te tekenen zijn zij fout (en heb ik het op tape) en als ze toch willen tekenen kunnen ze het achteraf niet tegen me houden.
     
  4. Dya

    Dya Lid

    27 okt 2014
    18
    0
    1
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Goeie om het gesprek op te nemen, ben benieuwd. Heb de discussie wat gelezen en zelf heb ik toen ik een paar jaar geleden zwanger was (3 maanden) gesolliciteerd via een uitzendbureau bij een opdrachtgever. Ik heb het verzwegen bij beide partijen. Toen ik gekozen werd uit de uitzendkrachten en aan het werk ging bij de opdrachtgever heb ik het na een ruime week verteld. Zowel het uitzendbureau als de opdrachtgever hebben eerlijk toegegeven (toen ik het op de man af vroeg) dat ze me niet hadden uitgezonden/aangenomen als ze het hadden geweten van te voren. Ben geen dag ziek geweest. Ik zou het zo weer verzwijgen aangezien je er wettelijk recht op hebt om het de eerste maanden te verzwijgen. Ik begrijp niet waarom het dan een kwestie van 'vertrouwensbreuk' o.i.d. is. Een werkgever/opdrachtgever maakt toch ook mooi gebruik van een proefperiode omdat ze daar juridisch gezien recht op hebben? En dat is dan niet een kwestie van vertrouwensbreuk?
     
  5. Maria999

    Maria999 Fanatiek lid

    5 jan 2012
    4.525
    1
    36
    Als je het wel even zegt, en ze laten je tekenen, wat ik aanneem, dan kunnen ze je alsnog in je proeftijd vaarwel zeggen om een of andere reden. Bewijs maar eens dat het dan niet om je zwangerschap gaat. Mijns inziens ben je gewoon te laat.
     
  6. Maria999

    Maria999 Fanatiek lid

    5 jan 2012
    4.525
    1
    36
    Het is een vertrouwensbreuk omdat het nogal onfatsoenlijk is om tijdens de sollicitatieprocedure te verzwijgen dat je al meer dan drie maanden zwanger bent. Wettelijk gezien is het correct, dat is zeker waar. Maar netjes is het niet.

    Een werkgever neemt, zeker in deze tijd, alleen iemand aan die hij keihard nodig heeft. Dus niet iemand voor even, die je na een inwerkperiode na een paar maanden weer kan gaan vervangen voor een maand of vier. Dat is gewoon ontzettend vervelend. Bovendien moet je diegene na het verlof weer opnieuw gaan inwerken, daar komt het in veel gevallen toch wel op neer.

    Voor TS is de situatie ook vervelend, omdat je niet altijd wat te zeggen hebt over de timing van een zwangerschap/nieuwe baan, maar het zou mij verbazen als ze na deze gang van zaken nog een eerlijke kans krijgt bij het bedrijf. Ik hoop voor TS dat ik ongelijk heb.
     
  7. Dya

    Dya Lid

    27 okt 2014
    18
    0
    1
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik snap je punt, de werkgever heeft belangen en de zwangere werknemer heeft belangen en in crisistijden wegen die belangen extra zwaar. Ik kan dus beide standpunten begrijpen. Maar ik zou als werkgever begrijpen waarom een zwangere het zou hebben verzwegen, omdat ik zelf een werkzoekende zwangere ben geweest die desperate geld nodig had :)
     
  8. Maria999

    Maria999 Fanatiek lid

    5 jan 2012
    4.525
    1
    36
    Ik zou het ook begrijpen, als werkgever, maar niet waarderen. Ik zou me geflest voelen.
     
  9. fitty

    fitty Bekend lid

    9 jun 2014
    913
    0
    0
    #69 fitty, 22 feb 2015
    Laatst bewerkt: 22 feb 2015
    Zolang ik het vertel voor het tekenen van het contract ben ik niet te laat.. en misschien weet ik net dat ik zwanger ben.. dat weten zij niet..
    Zij weten ook niet dat ik het gesprek opneem dus als ze me niet aannemen om de reden dat ik zwanger ben zullen ze dit wel direct vertellen en niet na een maand. Ik geef ze de gelegenheid ertoe.
    Na jouw inzien ben ik te laat.. maar de meesten anderen op dit forum hebben het ook niet tijdens het eerste gesprek verteld. Wel tijdens hun tweede gesprek voor het tekenen van contract en zijn toch aangenomen.

    Maar bedankt voor je vriendelijkheid en optimisme !
     
  10. fitty

    fitty Bekend lid

    9 jun 2014
    913
    0
    0
    #70 fitty, 22 feb 2015
    Laatst bewerkt: 22 feb 2015
    Gang van zaken ?? Omdat ik niet gelijk tijdens een kennismaking gesprek vertel dat ik zwanger ben ?? Ik ben blij dat ik niet voor jou werk :$ Bovendien was ik toen ik solliciteerde niet meer als 3 maanden zwanger. Jij ziet alles alleen uit punt van de werkgever maar niet uit oogpunt van de werknemer. Ik heb ook al een paar keer geschreven dat het werk niet moeilijk is en ik niet echt ingewerkt hoef te worden
     
  11. Maria999

    Maria999 Fanatiek lid

    5 jan 2012
    4.525
    1
    36
    Als je het vijf minuten voordat je gaat tekenen vertelt, vind ik dat héél wat anders dan in een tweede gesprek. Maar kennelijk heb je dit topic toch vooral geopend om bevestigd te worden in de beslissing die je al genomen had. Evengoed wens ik je oprecht succes en hoop ik dat jouw toekomstige werkgever het niet erg vindt dat je hier pas in dit stadium mee komt.

    Overigens is een gesprek dat je opneemt zonder medeweten van de tegenpartij niet rechtsgeldig, maar het doet er niet toe. De werkgever weet dat hij je niet niét mag aannemen om deze reden, of mag ontslaan. Dat zal officieel dan ook niet gebeuren.
     
  12. Maria999

    Maria999 Fanatiek lid

    5 jan 2012
    4.525
    1
    36
    Nee, hoor. Omdat je het pas in het allerlaatste stadium vertelt op een moment dat de werkgever niet meer terug kan. Dat is niet kies. Vanuit het oogpunt van de werkgever vind ik dat niet netjes (zwak uitgedrukt) maar ook als werknemer zou ik er niet over piekeren om het zo te doen. Dat jij dat niet wil horen, snap ik wel. Maar open dan zo'n topic niet, want daarop reageren zowel mede- als tegenstanders. Dat is het idee.
     
  13. fitty

    fitty Bekend lid

    9 jun 2014
    913
    0
    0

    Dat is niet waar... als je mijn vorige reacties had gelezen had je dit geweten.. Ik twijfelde eerst heel erg of ik het wel of niet zou vertellen. Heb het vervolgens niet verteld tijdens het eerste gesprek. Daarna dacht ik dat ik het niet wou vertellen tijdens het 2e gesprek en was dit niet van plan. Tot ik een aantal positieve reacties las van mensen hier op het forum die het voor het tekenen van het contract (nadat ze wel wisten dat ze de baan kregen) het toch hadden verteld en dit positief is afgelopen. Vandaar dat ik het nu toch wil gaan vertellen (mede door raad/advies van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt op dit forum dus) tijdens het 2e gesprek. En ik neem het op om voormezelf wat sterker te voelen; steuntje in mijn rug omdat ik het nogal eng vind om te vertellen.
     
  14. fitty

    fitty Bekend lid

    9 jun 2014
    913
    0
    0
    Ik vertel het tijdens het 2e gesprek. Ik wil het niet gelijk bij binnenkomst vertellen maar eerst horen wat mijn werkgever te vertellen heeft. (bijv waarom de keuze op mij is gevallen) Vervolgens wil ik wat algemene dingen vragen ; over loon/ reiskosten ect en ook de vakantie dagen bespreken, als we het daarover hebben wil ik de zwangerschap ter sprake brengen omdat het dan ook toepasselijk is om het erover te hebben. En evt opties aanbieden om mijn zwangerschap verlof zo makkelijk voor beide in te vullen. En vervolgens (als mijn werkgever het dan nog steeds wil; contract tekenen) Ik zie niet in waarom dit niet netjes is.

    En betreft openen topic ; ik vind het fijn om te lezen wat iedereen heeft meegemaakt; de voor en tegenstanders, mede daarop heb ik mijn beslissing gemaakt om het toch tijdens het 2e gesprek te gaan vertellen. Wat ik niet fijn vind is om de vele keren van jou te lezen waarom een werkgever een zwangere niet aan zal nemen en dat ik in jouw ogen geen eerlijke kans krijg in het bedrijf omdat ik zwanger ben en dit niet gelijk tijdens het eerste gesprek heb verteld. Dat is niet bepaald motiverend..
     
  15. Maria999

    Maria999 Fanatiek lid

    5 jan 2012
    4.525
    1
    36
    #75 Maria999, 22 feb 2015
    Laatst bewerkt: 22 feb 2015
    Ik heb kennelijk niet goed gelezen, want ik had de indruk dat het tweede gesprek al achter de rug was. (Waarschijnlijk omdat in het bedrijf waar ik werk de keuze echt niet al na een eerste gesprek op iemand zal vallen.) Goed dat je het in het tweede gesprek ter sprake brengt. Verder zal ik mijn niet-motiverende bijdrage staken. Succes!
     
  16. fitty

    fitty Bekend lid

    9 jun 2014
    913
    0
    0
    Sorry dat ik een beetje hard over kom dat was niet de bedoeling ik ben gewoon erg nerveus om het te gaan vertellen en probeer positief te blijven over het gesprek vandaar
     
  17. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    Zwangerschap zou geen issue moeten zijn, dus dat "terug kunnen" zou helemaal niet van toepassing moeten zijn.
    Is het wel 'kies' dat iemand vertelt dat ie zwanger is en vervolgens bang moet zijn dat ie daarom niet wordt aangenomen? Want dat is de reden dat mensen er zo moeilijk over doen... vergeet dat niet. Vrouwen twijfelen of ze het moeten zeggen omdat er een realistische kans is dat ze daarom niet worden aangenomen!
     
  18. fitty

    fitty Bekend lid

    9 jun 2014
    913
    0
    0
    Ik was vandaag bij mijn werkcoach en die zei bijna hetzelfde als Rosao .. zij raadde dus ook af om het te vertellen. Nu zit ik helemaal in dubio..
     
  19. Lizzie0110

    Lizzie0110 Actief lid

    21 mei 2013
    121
    2
    18
    NULL
    NULL
    De werkcoach zou je zoiets inderdaad afraden, daar hij/zij er is om jou naar een nieuwe baan te begeleiden en jij je kansen door het te vertellen alleen maar kleiner maakt...

    Zakelijk gezien is het niet slim, maar het geeft je misschien wel meer rust als je voor het tekenen van het contract eerlijk tegen de werkgever bent. Immers, er komt hoe dan ook een moment dat je het toch moet vertellen.

    Sterkte met het maken van je keuze.
     
  20. username

    username Fanatiek lid

    7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Tja. Ik begrijp werkgevers in deze goed. Daarmee zeg ik niet dat ik het goed keur. Maar ik snap het wel. Zeker als blijkt dat je iemand hebt aangenomen die na een paar maanden alweer een hele tijd afwezig is en vervangen moet worden.
    Dat is als alles goed gaat, want met pech zit iemand al vroeg in de zwangerschap thuis. Dan heb je als werkgever echt niet veel aan diegene die je kort daarvoor hebt aangenomen. Ik snap het wel ;)
     

Deel Deze Pagina