Verticale bevalhouding ervaringen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Dwaallichtje, 24 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dwaallichtje

Dwaallichtje Fanatiek lid

7 okt 2018
    1.099
    1.211
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hoi

Ik ben inmiddels 39+1 weken zwanger van mijn 3e zoontje.

Mijn vorige 2 bevallingen ben ik min of meer aan het bed gekluisterd geweest deels door het zorgpersoneel in het ziekenhuis. Met name bij de 2e heb ik dit als heel vervelend ervaren. De eerste bevalling is ook geëindigd met eerst een mislukte vacuümverlossing en uiteindelijk een spoedkeizersnede. Mijn 2e eindigde met een vacuümpomp (die wederom niet op het hoofd van mijn baby bleef) en flinke knip. Maar telkens ben ik dus gevraagd de uitdrijving op mijn rug te doen, wat in mijn ogen heeft bijgedragen aan de extra ingrepen.

Nu heb ik dus heel sterk het idee dat ik niet op mijn rug op bed wil bevallen. Maar naast gewoon mijn eigen gevoel te volgen, hoor ik graag wat jullie ervaringen zijn (geweest) met verticale bevalhoudingen (baarkruk, knieën, staand etc).

2. WWJD

WWJD Niet meer actief

Ja ik heb ervaring. Ik beval snel en makkelijk. Bij de 3e ben ik staand bevallen. Niet bewust. Ik lag op bed met (dacht ik) beginnende weeën.
    Ik ben gaan staan om te gaan douchen voor verlichting. Die verticale houding zorgde echt voor een versnelling. Binnen een kwartier is onze dochter toen onder de douche geboren.
    Ik had 2 persweeën daar die ik deels liet gaan en deels tegenhield (was bijna niet te doen). Toen voelde ik het hoofdje al. Ik heb niets gemerkt van het staan van het hoofdje en ik hoefde ook niet te persen om haar geboren te laten worden. Ze gleed er echt letterlijk uit toen ik ontspannen mijn man ving haar op.
    Ik herstelde supergoed. Had geen scheurtje of iets.

lorreke vindt dit leuk.
  3. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.009
    4.986
    113
    Vrouw
    #3 zegenwens, 24 jul 2023
    Laatst bewerkt: 24 jul 2023
    Ik ben in bad bevallen, gehurkt/op mijn knieën en deels op de rand steunend. Zo kon ik zelf ook makkelijk met één hand voelen hoe het van onderen ging en daardoor een klein beetje bijsturen (eerste kindje met vier keer persen geboren, anders was het 3x persen geweest denk ik :oops:..). Was een heel natuurlijke houding. Had vooraf wel bedacht dat ik verticaal wilde bevallen, maar ik zou onbewust ook zo zijn gaan zitten hoor. Alle weeën ook verticaal opgevangen. Zittend (fitness bal, douchekruk), diep gehurkt op de grond, maar vooral op handen en knieën op de grond en in bad. Hoe mensen dat horizontaal doen is mij een raadsel! Ik had verder trouwens 1 hechting aan de binnenkant en twee kleine scheurtjes in beide schaamlippen, maar die zijn niet eens gehecht.

4. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    #4 GroeneBomen, 24 jul 2023
    Laatst bewerkt: 24 jul 2023
    Ik moest op bed bevallen en lag op mijn zij. Ik wou dat ik dat dat bij nr 1 en 2 ook wist. Bij nr 3 zei ik gewoon 'ik kan niet anders liggen!' Oke prima. 1 been in de beensteun. Dus ook op bed kan het zeker anders.

(Hoewel ik ook 2 keer vlot op mijn rug kon persen,maar de weeen opvangen op mijn rug was erger dan zij)

zegenwens vindt dit leuk.
  5. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.675
    1.787
    113
    Ik heb het grootste deel op de baarkruk gedaan, daarna moest ik naar bed omdat het te snel ging. Baarkruk vond ik het fijnste. Maar ook op bed was de enige manier die ik aankon op mn zij met 1 been naar achteren zegmaar. Het is mij altijd een raadsel hoe mensen horizontaal op hun rug kunnen bevallen. Mij was dat ook niet gelukt denk ik, of het had mij in elk geval verschrikkelijk ellendig geleken.

6. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.009
    4.986
    113
    Vrouw
    Inderdaad! Zo geef je in ieder geval je heiligbeen en stuitje de ruimte omdat ze niet in beweging beperkt worden door het bed.

7. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ik zei wel 'je moet mij wel helpen' want de ruggenprik was flink bijgespoten direct voor t persen aan :roflmao: die benen gingen nergens heen :roflmao: die waren compleet toos werkeloos :roflmao: dat vond ik heel vreemd, dat je been zo hop de lucht ingaat en je niets daarvan voelt

8. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.009
    4.986
    113
    Vrouw
    Dat moet idd een rare gewaarwording zijn :roflmao:

9. Baloetje

Baloetje Lid

20 mrt 2022
    30
    32
    18
    Vrouw
    Ik ben ook verticaal bevallen. Begonnen op de fitness bal, daarna op de knieën eerst op de bank en daarna op bed (steunend op bankleuning/hoofdbord bed). Uiteindelijk gaan staan. Vriend zat op de rand van het bed en ik had zijn bovenbenen vast. Toen 'sqattend' bevallen. Verloskundige wilde mij nog op de barkruk zetten omdat ik op de momenten dat ik perse al zo laag zat dat ik praktisch al in zithouding zat. Echter ik vond dit (neerwaartse beweging vanuit stand) de prettigste manier. Zittend had ik het idee dat de weeën veel erger waren en ik ze niet goed kon opvangen.

Schouder van zoontje bleek ook niet helemaal goed te liggen en had ik een andere houding gehad, had ze moeten knippen vertelde de verloskundige, dit was nu niet nodig.

Vond het zelf heel fijn dit en zal er zelf niet aan moeten denken om liggend te bevallen maar goed, iedereen is anders ;)

10. WWJD

WWJD Niet meer actief

Helemaal mee eens. Toch ben ik bij de 5e liggend bevallen. Maar dat was vooral omdat ik net als bij de 3e onwijs snel ging met amper weeën. Voor mij was het meer om de bevalling wat te vertragen (was alsnog binnen 1 uur geboren). Bij de 3e heb ik een mentale klap gehad door de snelheid van de bevalling. Op de 5e kijk ik heel goed terug omdat ik mentaal de tijd had om de bevalling bij te benen.

11. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.366
    113
    Ik vond bij de eerste al dat verticaal bevallen zoveel logischer was dan horizontaal.
    Dus zou het de baarkruk worden. Maar ik beviel in het zkh en toen ik zei dat ik op de baarkruk wilde zeiden ze dat ze daar geen ervaring mee hadden dus helaas :rolleyes: Werd een vacuumverlossing na ruim 1,5 persen.
    Bij de 2e wilde ik weer de baarkruk maar mocht niet van de vk omdat ze bang was dat ik totaal uit zou scheuren omdat het zo snel ging.
    Bij de derde zou ik in bad bevallen, gewoon thuis in het ligbad, maar persen daarin ging niet, dus door op bed. Toen heb ik op dat moment niet meer gedacht aan verticaal bevallen.
    Bij de vierde heb ik gewoon gezegd dat ik écht op de baarkruk wilde persen en idd, ze vloog er gewoon uit. Vk in opleiding kon dochter nog net bij een been pakken anders was ze zo op de grond beland :eek::roflmao: Wel wat meer gescheurd door de snelheid maar het voelde zoveel natuurlijker. Dus ik ben er zeker voorstander van!

zegenwens vindt dit leuk.
  12. Lousanne

Lousanne Niet meer actief

Ik ben 4x liggend bevallen. Maar wel alle weeën zittend opgevangen, vond ik veel fijner. Wilde opzich ook wel zittend persen. Maar mijn bevallingen gingen zo snel dat ik liggend moest persen om de snelheid wat te remmen, omdat anders de kans op scheuren veel groter is. Liggend was ook prima voor mij, ging alsnog snel en weinig schade.

WWJD vindt dit leuk.
  13. Milena92

Milena92 Fanatiek lid

13 nov 2019
    3.482
    3.110
    113
    Vrouw
    Ik ben op handen en voeten bevallen op bed (all fours noemen ze dat), ik wilde alles behalve op mn rug omdat dat anatomisch de minst gunstige positie is. Toen het moment daar was, voelde op mn rug ook vreselijk omdat de weeën dan nog minder uit te houden waren. En persen in die houding voelde heel natuurlijk:) het persen duurde maar een halfuur met alleen wat oppervlakkige scheurtjes. Dus dat zou ik zo wel over doen op die manier.
    Maar je ziet op dat moment denk ik vanzelf of het fijn voor je voelt!

14. Wes88

Wes88 Bekend lid

1 nov 2022
    842
    1.234
    93
    Vrouw
    Ik wilde bij de 2e ook niet op mijn rug persen, maar ik plofte op bed, kreeg 2 gigantische persweeen, en daar was hij. Toch op m’n rug dus, niks meer aan te houden :roflmao:

Milena92 vindt dit leuk.
  15. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik ben 2 keer op de baarkruk bevallen.
    De eerste keer in het ziekenhuis (was medisch geworden omdat dochter in het vruchtwater had gepoept, bij 4 cm braken de vliezen thuis).

Ik begon ook op bed te persen. Kon eerst mijn houding helemaal niet vinden en ik vond het verschrikkelijk om op bed mijn benen naar me toe te moeten trekken. Mijn eigen verloskundige heeft gezorgd dat ik toen op de baarkruk kwam. Wat een verademing! Voelde gelijk veel beter waar ik naartoe moest persen en dochter zakte ook gelijk een stuk.
    De verloskundige zei later ook: als jij op bed was blijven liggen hadden ze waarschijnlijk ingeknipt en misschien nog wel de vacuümpomp gepakt.
    Toen 3 hechtingen gehad, helemaal niet gek bij een eerste.

Bij de 2e thuis bevallen. Baarkruk stond op mijn verzoek al klaar. Toen de verloskundige zei: "Doe je benen maar open" wilde ik naar de baarkruk. Daar na 10 minuutjes bevallen. Zoon bleek een sterrenkijker toen hij eruit kwam maar nu geen enkele hechting nodig.

Ik ben groot voorstander verschillende houdingen aannemen bij de bevalling, zowel bij het opvangen van de weeën als bij het persen. Ik zie ook soms bevallingen op tv en dan denk ik: het persen vlot niet, waarom laat je die vrouw op haar rug liggen. Zet haar overeind en kijk wat er gebeurt. Snap dat het niet altijd mogelijk is maar ik denk dat vele knippen daarmee voorkomen kunnen worden.

16. WWJD

WWJD Niet meer actief

Ik kijk graag op YouTube naar doula p.leunie t.eunis. Die heeft ook echt een sterke mening op dit gebied precies zoals jij @Emma86 beschrijft.

Emma86 en ciprilla vinden dit leuk.
  17. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    819
    436
    63
    Hier de eerste liggend met vacuüm. Tweede liggend met een niet werkende ruggenprik.
    De derde helemaal staand en hangend aan de wasbak de weeën opgevangen en de persweeën op de baarkruk onder de douche.
    Ik zou het echt aanraden, dit voelde 100x beter en natuurlijker dan liggend.

zegenwens en Chanan82 vinden dit leuk.
  18. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.995
    113
    Hoofdzakelijk op mn zij de tweede keer. Ik was even te druk met wat scheldwoorden weg te moffelen en nieuwe te introduceren.

Die ukkels moesten bij mij ook elke keer met een weeënstorm komen, op M na dan maar dat lag anders.

Dan kom je al snel op all fours /foetus uit want dan blijf je echt niet meer zitten of staan.

Of er moeten nog andere variaties zijn dan buik, rug, been én een schoppende koter dat t wel kan. Maar die varianten ken ik weer niet.

Weeën op je rug...met genoeg sedatie allicht dat is namelijk eigenlijk gewoon geen doen.

WWJD vindt dit leuk.
  19. WWJD

WWJD Niet meer actief

Ik heb dat bij de eerste dus wel gehad. Rug, been en buikweeen en op de rug bevallen. Wel zonder pijnstilling.
    Het was heftig maar te doen doordat het heel snel ging.

20. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.995
    113
    Bij G was t geen doen, daar kwam geen einde aan. Was al zooo moe na 20 weken slaapgebrek en na 3 uur weeënstorm die geen bal opleverde had ik t echt niet meer en een eigen VK die vertikte over te dragen. Die aanrennende brigade met witte jassen waren mn cavalerie <3. Ziekenhuis nam t over, goddank. Dat natuurgeweld heeft toen nog 2 uur geduurd, maar toen was inmiddels iedereen mn mattie en had ik lol voor 10. :p

Bij R wilden we ruim op tijd zijn voor de pijnbestrijding dus we ging "veels te vroeg op ons gemakje" richting ziekenhuis. Maar vanaf oprijden van parkeerterrein naar kind in handen zat 45 minuten. CTG duurde ook 30 min, dus die ging aanzienlijk vlotter. Ging niet helemaal zoals gehoopt maar pethydine durfde ze niet aan vanwege de wegvallende harttonen en terwijl ze optie 2 uitlegde kwamen de persweeën dus die ging ook niet meer door.

"Nouja nu zijn we er tenminste al bijna, max uurtje is te overzien. " (heerlijk als je een max indicatie hebt)

8 minuten later: hallo R! :roflmao::roflmao::roflmao:

WWJD vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina