Hi, onze vlucht van TUI was door ‘operationele redenen’ meer dan 4 uur vertraagd. nu weet ik dat je dan recht hebt op een geldbedrag afhankelijk van de aantal km. ik kan alleen maar berichten vinden van mensen die geen geld terug hebben gekregen. Ik vraag me dus af of er ook positieve ervaringen zijn of dat zelf een claim indienen bij voorbaat kansloos is. Om het via zo’n externe partij te laten lopen betaal je de hoofdprijs.
Weet je iets meer dan “operationele redenen”? Wat was er precies aan de hand? Daar zal namelijk vanaf hangen of je claim al dan niet succesvol is.
Het ligt er helemaal aan wat die operationele redenen zijn. Als er overmacht is vanuit de maatschappij, heb je geen recht op een claim. Dus eerst moet je weten wat de reden van de vertraging is. Als je wel recht hebt op een claim kun je dit zelf indienen. Er staan voorbeeldbrieven op internet. Je kunt het ook via een claimbedrijf doen, zij zullen er alles aan doen om te slagen maar vragen een deel van de claim als dienst.
Nee, dat is niet verder aangegeven. Nouja deels, ons vliegtuig vloog niet door operationele redenen, maar dat hoorde we de dag daarvoor al, we zouden met een partnermaatschappij vliegen. Dat vliegtuig kon niet op tijd komen omdat het moest worden ingevlogen. Dus dan lijkt het me wel dat t binnen de claimvoorwaarden valt?
We willen het eerst zelf proberen omdat die bedrijven erg veel geld vragen (30% + 30 euro per ticket). Daarom m’n vraag ook of mensen het lukt zonder zo’n bedrijf in te schakelen ☺️
nee, daar kan je niet vanuit gaan. Is het uitval vanwege (regulier) onderhoud dan zal het waarschijnlijk eronder vallen. Zijn het operationele redenen vanwege overmacht (ander toestel geraakt door bliksem, daardoor anders moeten plannen), heb je pech. Helaas is het wel zo dat de claimbedrijven de wegen kennen om deze informatie te krijgen. Een particulier zal lopen tegen een muur van bureaucratie, onwil en ook zal lang mogelijk rekken.
Wat stom hè. Want als consument weet je idd de reden niet, ze kunnen me wel van alles vertellen. Tui heeft wel een formulier waar je een claim mee kunt indienen. Denk dat ik dat probeer en anders alsnog via zo’n bedrijf. Ben meestal de moeilijkste niet maar met twee jonge kinderen was die vertraging erg vervelend en heeft ook wel een deel in het water laten lopen (dag 1 was volledig kwijt en dag 2 had ik twee oververmoeide kinderen). Ook geen eten gehad op een busje pringles na.
Zoek dan eerst even uit of je wel twee keer voor dezelfde situatie een claim in kan dienen. Anders loop je het risico dat ze bij de tweede gewoon verwijzen naar de eerste.
https://www.ilent.nl/onderwerpen/passagiersrechten/luchtvaart Kijk ook eens op de website van de ILT. Misschien vind je hier nog informatie.
Je kunt wel op voorhand bij een claimbureau (via hun site) checken of het kans van slagen heeft. Je moet dan een vluchtnummer en vliegdatum invoeren en dan kun je zien of je kans maakt. Zelf heb ik een keer geclaimd en 3 x €600 gekregen bij Corendon. Allemaal zelf geregeld en het kan dus wel zelf. Het ligt maar net aan de reden van de vertraging.
Je kunt inderdaad via de website een digitaal formulier invullen voor vluchtvertraging. Als je rechtstreeks een nee krijgt zou dit via een andere partij ook zo zijn. Dit zijn wettelijke bepaling waar de maatschappij zich aan dient te houden. Uiteraard zullen ze, indien mogelijk, een eventuele vertraging proberen in te lopen als dit mogelijk is om mogelijke claims voor te zijn. Maar als jouw vlucht aan de voorwaarden van een claim voldoet krijg je gewoon je geld. Als, zoals hierboven genoemd, het echt om overmacht of iets dergelijks gaat blijft het vervelend, maar heb je geen recht op een vergoeding. Dat je dag 1 nu volledig kwijt bent is sneu, maar had natuurlijk ook vanaf het begin zo kunnen zijn met ‘slechtere’ vluchttijden. Die vluchttijden worden niet door TUI, of welke maatschappij dan ook, gekozen, maar worden toegewezen door de luchthavens. Conclusie: formulier invullen en even wachten op een reactie. Succes!
Via deze link (te vinden op de website van TUI) kan je je claim indienen. https://fd5.formdesk.com/tuinederland/VluchtvertragingenTUIfly Alle vertraagde vluchten worden ook gerapporteerd. Mits het geen overmacht is dan zal TUI netjes vergoeden. Een bureau inschakelen is dus echt niet nodig. Zonde van je geld. Ik werk zelf in de reisbranche en TUI is absoluut betrouwbaar is mijn ervaring. Gewoon zelf indienen dus.
Hier jaren geleden succesvol claim ingediend. Vlucht werd last minute meer dan 4u verplaatst en route werd gewijzigd. Geld heel snel binnen toen. Ging om ruim 600pp.
Ik heb 2x een claim ingediend en beide keren gekregen. Ene keer heb ik het door mijn rechtsbijstand laten indienen. Ging om een Duitse luchtvaart maatschappij en mijn Duits is niet zo fantastisch. Vorig jaar zelf ingediend bij KLM, gewoon gekregen geen enkel probleem.
Nog even een update: zelf claim ingediend en we krijgen 400e pp terug. Heel netjes en snel geregeld door TUI! We kunnen nu letterlijk gratis nog een keer op vakantie deze zomer, een heerlijke meevaller