Traktaties

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Eden28, 1 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Het valt mij echt op dat mijn oudste zoon (groep 1) van allerlei snoep mee krijgt op school van traktaties. Net ook weer chips en 3 zakjes snoep. Wat is er gebeurd met gewoon leuke groente of fruit? Ik had gister worst, komkommer etc op een stokje geregen met kaas. 1 moeder gaf me helemaal een compliment en zei dit nooit te zien.

Ik ben echt niet zo'n Heath freak, in tegendeel maar ik vind al die snoep niet kunnen. Of zeur ik nu?

2. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.807
    866
    113
    Noord Holland
    hier ook te pas en te onpas snoepgoed wat er uit gedeeld wordt.

Vorig jaar hebben we van een banaan een hondje gemaakt met aan zn "nek" een stuiterbal en wat was de juf blij dat er eens iemand was met fruit ipv snoep.

Vandaag heeft de jongste uitgedeeld en dat was op de psz en daar had ik bellenblaas voor gekocht met een leuk gekleurd stuiterballetje eraan

Voor mn dochter die donderdag gaat trakteren gaan we een vlinder maken met in zn ene vleugel chippies en in zn andere vleugel druifjes of kersen als tegenhanger van t ongezonde.

ik ben ook zeker geen healthfreak en ongezond moet kunnen op zn tijd maar maar wel met mate en daarom heb ik gekozen om naast iets lekkers ook fruit uit te laten delen per kind in de klas;)

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    O ik word hier juist gek van die goedkope troep speeltjes die getrakeerd worden...

4. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0

Ja wat moet je ermee. Doe niet aan cadeautjes

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik vind snoep als tractatie geen punt, maar ik verbaas mij wel over de hoeveelheden. Krijgen ze op school live iets te snoepen en dan ook nog een pakket mee naar huis. Dat vind ik nogal overdreven. Of hele snoeppakketten...
    Thirza heeft vorig jaar getrakteerd op zelfgemaakte minidonuts met glazuur en dit jaar een bekertje met een zakje snoepjes, (drie van die katja-koppen), een ballon en een klein speeltje. Dat doe ik dan liever en dan doe ik al meer dan ik eigenlijk zelf zou willen, maar enkel om te voorkomen dat zij ertussenuit valt met haar traktaties...

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Ik vind iets te snoepen best kunnen, maar hele zakken snoep of en-en-en vind ik overdreven.

Zolang ik kan kiezen, kies ik liefst iets gezonds (bv. kaas, worst, fruit, ...). Mijn oudste dochter heeft de afgelopen twee jaar cakejes getrakteerd. Dat wilde ze zelf graag en het is tenslotte haar verjaardag. (Ze wilde eigenlijk zakjes snoep ed, omdat ze dat bij andere kinderen ziet. Maar dat heb ik afgehouden.)

7. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    Inderdaad! En dat begint helaas al op de psz. Ik vraag me echt af waarom? Jongste dochter trakteert vrijdag op cupcakes met een leuke zelfgemaakte prikker van Bobbi beer (van de boekjes). En daar blijft het bij. Ik vind het prima.

8. pety01

pety01 Actief lid

3 mrt 2011
    434
    219
    43
    NULL
    NULL
    Ik wil je absoluut niet afvallen hoor, maar dit lijkt mij precies het probleem.
    Één ouder begint omdat hun kind dit zo graag wil ;) en de volgende ouders gaan hier heerlijk in mee, want anders vallen ze buiten de boot. Ik heb niks tegen af en toe een snoepje, maar ik wil daar toch liever zelf baas over blijven.
    Hier op de crèche het beleid alleen gezonde traktaties en dit wordt zo vaak niet nageleefd. Ook van die discussies dat af en toe een snoepje moet kunnen. Maar wat is dan af en toe?

9. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Oh inderdaad die cadeautjes die erbij gegeven worden. Ik word er gek van. Mijn zoontje zit op het kinderdagverblijf. Je wil niet weten hoeveel klap handjes we al hebben van kindjes die weg gaan. Bellenblazen, ik heb onderhand een kast vol. En stuiterballen laat ik verdwijnen, want die vind ik helemaal niks in huis.
    Inderdaad 1 snoepje of fruit wat ze samen op eten lijkt mij toch genoeg. Er hoeven toch geen zakken snoep mee naar huis?
    Toen hij 1 werd heeft hij een banaantje uitgedeeld. Bij 2 een doosje rozijnen en nu moet ik weer wat verzinnen :)

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier ook. Op de psz was het verboden en mocht je 1 dingetje trakteren wat direct werd opgegeten. Wel zo handig. Nu zit mijn oudste net een paar weken in groep 1 en ik heb al meerdere keren een zakje vol snoep en kadootjes meegekregen. Ik vind het echt overdreven, maar ja, mijn dochter begint nu al 'als ik jarig ben mag ik ook zakjes uitdelen he?' dus ja de toon wordt zo wel gezet. Ik weet het echt nog niet. Heb nog even om erover na te denken. Nadeel is dat bij ons de traktaties niet in de klas worden opgegeten maar mee naar huis gaan dus het moet wel iets zijn want mee naar huis kan, met een spiesje ofzo is dat niet zo handig.

11. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik snap nooit waarom het nou zoveel moeite is om een gezonde traktatie te maken. Ik vind het echt dikke vette onzin om snoep te trakteren, maar ongetwijfeld houd je het in een klas niet tegen. "Gelukkig" heeft mijn dochter als ze straks naar school gaat maar zo'n 10 à 12 klasgenootjes...

Op het kdc van mijn dochter is er trouwens door een meisje ook wel eens een hele puntzak snoep uitgedeeld ;). Gelukkig mogen ze daar alleen gezonde traktaties gelijk opeten.

12. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik heb voor beide kinderen appelmoesmuffins gemaakt als traktatie. Valt bij de kinderen echt super in de smaak, heel makkelijk te maken en zonder suiker.

Appelmoesmuffins met rozijnen | Yummy in my Tummy!

13. Eameltsje

Eameltsje Actief lid

11 mrt 2014
    146
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik hou dan weer niet zo van die zwetende worst en kaas waar ik weet niet wie allemaal met de handen heeft aangezeten... Ieder z'n ding toch? Snoep doe ik echter ook niet. M'n dochter heeft net op bijtjes getrakteert (haar groep heet de bijtjes), gemaakt van een geel geschilderde knijper met zwarte streepjes, plakoogjes erop en twee voelsprieten. De vleugels waren gemaakt een plastic zakje met popcorn er in.

Vorig jaar op de psz heeft ze op sprookjesboomcupcakejes getrakteert (paddestoeltjes). En het jaar daarvoor op bumba-cakejes. (die zijn voorverpakt, strikje erom met een ballon eraan en klaar).

14. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    1 cakje lijkt me ook echt geen probleem. Het gaat meer om de hoeveelheden. 1 snoepje wat ze in de klas opeten zou ik ook geen probleem vinden. Maar een puntzak snoep (en dan al op het kdv!) :(. Nee daar word ik niet blij van.

15. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Ik ben ook geen fan van (veel) snoep. Mijn dochter heeft maandag stoepkrijt met een doosje rozijnen getrakteerd op de creche. Ik wilde eerst voetbalpoppetjes maken met kaas, worst, druiven en komkommer op een prikker. Mijn man wilde dat niet. Hij zei: je kunt niet garanderen dat ze het koel bewaren tot ze het opeten, en ik wil het niet op mijn geweten hebben dat er dan kinderen ziek door worden. Hij wilde absoluut geen bederfelijke etenswaren erbij. Bovendien krijgt onze dochter geen worst, we vinden het te zout en vet. Ik heb dan liever dat ze een snoepje als traktatie zou krijgen, bijvoorbeeld een katja-dierenkop.

16. Eameltsje

Eameltsje Actief lid

11 mrt 2014
    146
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons kinderdagverblijf zijn ze daar ook wel streng in. Laatst wilde iemand op zo'n spekjestaart van de action (je tanden knappen al als je het ziet) trakteren. Deze is meteen weer aan de moeder meegegeven met de boodschap dat dit niet binnen het voedingsbeleid past en hier dus niet op getrakteert mag worden. Verpakte traktaties worden vaak in de tas mee naar huis gegeven, zodat ouders zelf kunnen beslissen dit wel of niet aan hun kind(eren) te geven.

17. Eameltsje

Eameltsje Actief lid

11 mrt 2014
    146
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wat nogal veel stof heeft doen opwaaien op school is dat laatst het zoontje van een snackbareigenaar op patat heeft getrakteert. En als je bedenkt dat ze altijd in de fruitpauze (dus om 10uur 's ochtends!!!) trakteren kan ik me voorstellen dat veel ouders daar niet zo van gecharmeerd waren. Gelukkig zat mijn dochter in een andere klas.

18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113

Hier een dochter vaneen snackbar eigenaar in de klas waar mijn zoontje zat. Die trakteerde 's middags op sluchpuppie's (of zoiets) en dan van die heerlijke blauwe (mijn kind gaat echt stuiteren van blauwe kleurstof).

Op zich kan ik me er niet druk om maken dat ze snoep of zoiets getrakteerd krijgen maar we houden er wel rekening mee . Dus hebben ze bv een zakje chips getrakteerd gekregen dan zorgen wij ervoor dat er die dag niet nog iets in die categorie naar binnen gaat

Volgend schooljaar heeft onze dochter een kindje met glutenallergie en een kindje met een appel allergie in de klas zitten. Natuurlijk heeft ze de wildste traktatie plannen maar als we er haar dan op wijzen dat ... dat niet mag hebben wil ze het ook niet meer trakteren. Nu zijn we uitgekomen op fruitspiesjes (zonder appel ;))

19. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Ik zie op de psz gelukkig geen extreme dingen voorbij komen, en ze krijgen het mee naar huis aan het einde. Vaak een potlood, stoepkrijt, klein snoepje, cakeje, koekje. Maar ik heb ondertussen met kdv erbij al heel wat hema potloden met gum, haha.

20. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.626
    113
    Wat mij betreft wordt er (voornamelijk hier) vaak wel een beetje overdreven gedaan over het 'ongezond' trakteren. Ik heb zelf geen snoepjes in huis, voor mijn zoontje is dat echt iets wat bij feestjes of bijzondere gelegenheden hoort, en juist daarom heb ik er nooit zo'n bezwaar tegen. Ik vind een snoepje trakteren niet zo'n probleem, als het maar wel een beetje beschaafde hoeveelheden blijven. Op de psz alle peuters een zak snoep meegeven vind ik not done, maar laatst had iemand zakjes gummiebeertjes met een ballon getrakteerd, en een ander kleine chocoladekoekjes, dat vind ik best kunnen. Fruit eten ze sowieso standaard rond 10 uur met elkaar, en ik ga er vanuit thuis ook, dus fruit trakteren is toch wat minder bijzonder of feestelijk. Dat eten ze iedere dag al. Zorg er gewoon voor dat je je kind zelf niet volpropt met rommel, en dan moeten die paar traktaties per jaar kunnen.

Traktaties mee naar huis geven vind ik echt niet leuk, het gaat er toch juist om dat ze leuk met elkaar vieren dat een kindje jarig is/weg gaat/enzv. Dus met elkaar genieten van iets leuks/lekkers. Beetje jammer van de tijd en aandacht die vaak in de traktaties zijn gestoken als alles gelijk in een tas verdwijnt.

Deel Deze Pagina