Kamer delen kleuter en baby

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door babbel1983, 15 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Helaas hebben wij maar 2 slaapkamers en een verhuizing staat voorlopig ook niet op de planning. Toen ik zwanger werd van mijn zoontje was dus al gelijk duidelijk dat mijn dochter van nu 4 jaar uiteindelijk de kamer met haar broertje (nu 7 weken) moet gaan delen. Prima, er zijn genoeg kinderen die hun kamer moeten delen.
    Op dit moment ligt mijn zoontje nog in een wiegje op onze kamer. Ik slaap zelf wat lastiger omdat ik van zijn geluidjes, wat hij veel maakt, vaak wakker wordt. Maar op dit moment heeft hij ook nog 2 nachtvoedingen, dus voor nu is dit gewoon de beste oplossing.
    Maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van andere waar dit ool het geval is geweest. Vanaf wanneer kunnen ze bij elkaar op een kamer, hoe hebben andere ouders dit aangepakt? Gaan ze leren om door elkaars geroep/gehuil door te slapen (dochter wordt vaak ook nog wel 1 of 2x wakker per nacht en roept mij dan).
    2 weken geleden zijn we een weekje weggeweest en toen lagen ze ook samen op een kamer. Dat ging eigenlijk heel goed, maar toen lag ik er zelf ook bij en kon dus snel reageren als de een wakker werd. Thuis zal dat iets langer duren, omdat ik dan natuurlijk van een andere kamer moet komen.
    Benieuwd naar ervaringen :)

2. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Mijn oudste zoon van 7 en jongste zoon van (bijna) 5 maanden gaan tezijnertijd ook bij elkaar op de kamer. Maar wel pas als de jongste echt goed doorslaapt. Nu voed ik hem rond 23.00 uur nog een keer en dan komt hij meestal ergens tussen 06.00 en 07.00 uur. Voor nu slaapt hij nog in de wieg naast mij en vind ik het helemaal nog niet handig om hem al bij zijn broer op de kamer te leggen. Dus pas als hij geen late avondvoeding meer krijgt zal hij gaan verhuizen.

babbel1983 vindt dit leuk.
  3. meisjemeisje85

meisjemeisje85 Bekend lid

29 apr 2016
    529
    226
    43
    Geen idee wat de meeste doen, maar hier als er straks een tweede mag komen dezelfde situatie. Ik heb nu voor ogen dat zodra de nachtvoedingen klaar zijn ze dan bij elkaar op de kamer gaan slapen. Mijn dochtertje sliep vanaf het begin snachts door mocht een toekomstige baby dat ook doen dan hou ik denk ik 3 a 4 mnd aan en dan daarna bij elkaar.

4. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Hier zijn ze wat ouder, 3j4m en 1j7m en slapen nu een maand bij elkaar op de kamer en dat gaat fantastisch. Ze worden niet wakker van elkaar en gaan het beste slapen als ze tegelijk naar bed gaan. De jongste wordt echt nog regelmatig wakker vanwege tandjes of whatever en de oudste slaapt daar gewoon doorheen.

5. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Onze zoons zijn wel ouder maar ik ben altijd verbaasd hoe goed ze door elkaars nachtelijke onrust heen slapen. We hebben toevallig vannacht een heel ondergespuugd bed verschoond inclusief huilend kind, licht aan en met zn drieeen door de kamer aan het lopen... terwijl de andere zoon dus gewoon doorgeslapen heeft en vanmorgen van niks wist. Bijzonder...

Maar goed, dit gaat dus niet om een baby en denk dat het ook afhangt van hoe diep je kinderen slapen (bij een vriendin worden ze al van elkaar wakker als ze op andere kamers liggen, laat staan op 1 kamer)

owly en babbel1983 vinden dit leuk.
  6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn zoontjes hebben tot mijn jongste 2,5 was in 1 kamer geslapen.
    Het eerste half jaar sliep jongste in de wieg naast me. Daarna is hij naar het ledikantje bij zn broer verhuisd. Ze zijn altijd gek opelkaar geweest en ze vonden het beiden geweldig om samen te slapen. De babyfoon stond meteen naast het ledikantje, zodat ik snel kon reageren als de baby ging huilen. Oudste werd er zelden wakker van.
    In het begin was het inslapen wel lastig, ik bracht ze allebei naar boven en deed dan nog een avondvoeding in de stoel op hun kamer, terwijl ik oudste voorlas. In het begin bleef ik dan ook wel daar zitten tot ze allebei sliepen.
    In het weekend mocht de oudste langer opblijven en kon de baby eerst alleen in slaap vallen, maar vaak ging hij dan toch liggen wachten op zn broer. ‘Sochtends gingen ze al snel elkaar bezig houden, gingen ze samen kletsen of zingen of mijn oudste hield een poppenspel met zn knuffels voor jongste :)
    Ik zie echt alleen maar voordelen eigenlijk, achteraf gezien ;)

Met 2,5 zijn we naar een groter huis verhuisd en kregen ze allebei een eigen kamer. Dat was wennen voor allebei! Jongste ging ineens niet meer doorslapen en kroop alle nachten bij ons in bed. Nog steeds roepen ze afentoe dat ze samen willen slapen weer.

7. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Bedankt voor jullie ervaringen! Goed te lezen dat het vaak wel heel goed samen gaat op één kamer. Maar idd het moment waarop is ge
    Hier ga ik idd ook afwachten tot de nachtvoeding eraf gaat, voordat hij overgaat. Denk dat ik hem tzt eerst binnen onze kamer ga verhuizen naar het eind van ons bed, wellicht dat dat ook al scheelt qua geluidjes.
    Ik denk dat zijn grote zus het ook fijn gaat vinden om niet meer alleen te liggen, dat ze daar beter van gaat slapen. Ben benieuwd als het eenmaal zover is.

8. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Ah super schattig! Hoop dat het hier ook uiteindelijk zo gaat zijn.

Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat wij gaan verhuizen en dat ze beide een eigen kamer krijgen, maar dat is nu nog ff niet aan de orde.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  9. Flynnie11

Flynnie11 Bekend lid

8 aug 2013
    939
    81
    28
    Vrouw
    Hier ook het geval geweest, we zijn inmiddels verhuist.
    Oudste was 4 en jongste een maand of 9 toen ze samen gingen slapen, ging prima eigenlijk. De oudste sliep wel door als er wat met de baby was maar andersom niet altijd. Hier hebben ze daardoor wel geleerd om weer snel in slaap te komen als ze wakker zijn geweest. Dat gaat nog steeds probleemloos.
    Wat ik wel zou doen is de eerste maanden een slaapplek voor een kind op je eigen slaapkamer behouden. Wij hadden er standaard een logeerbedje staan voor het geval er één ziek was oid. Ook heb ik toen een camerababyfoon aangeschaft om zeker te weten dat de oudste geen grote knuffels op zijn broertje zou gooien

10. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Dit is idd wel een dingetje waar ik ook aan heb zitten denken. Hoe lief ze ook voor haar broertje is, zo hardhandig kan ze ook zijn en de gevaren kan ze nog niet ervan inschatten. Dus had idd wel al bedacht dat ik ze wel allebei aan de andere kant van de kamer moet laten slapen, zodat er niet per ongeluk een kussen of deken in de ledikant kan vallen. Mijn dochter heeft een halfhoogslaper met een ietwat krakende trap, dus ik hoor het gelukkig wel als ze haar bed uit gaat. En zoals ik het lees zal het nog wel een aantal maanden duren voordat ze samen kunnen en dan is dochter ook weer wat ouder, dus zal ze hopelijk wat meer gevaren kunnen in zien.

De tip van het campingbedje is idd ook een goede, bedankt!

Flynnie11 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina