Keuze VO

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Amarens, 8 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Het is nog niet zover maar over een paar jaar moeten wij een keuze gaan maken voor een vo school. Hoe doe je dat, op gevoel, op interesses van het kid op afstand? Tips en trucs zijn welkom. Of komt het op neer dat wij tzt gewoon info dagen moeten gaan bezoeken en dan maar een keuze maken. Ik heb werkelijk geen idee hoe je zoiets aanpakt. Daarbij past een aantal scholen hier een loting toe, maakt het ook niet makkelijker vind ik.

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.582
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hoe oud is je kind/ welke groep?
    Onze oudste zit nu in 2 Havo en wij hebben in groep 8 een aantal scholen bezocht, je hebt dan al een voorlopig advies en je kunt gerichter kijken.
    Ook gaan ze hier vanuit de basisschool zgn lesjesmiddagen bezoeken op verschillende scholen, je kunt je kind daar voor opgeven.
    Uiteindelijk zal het kind zelf de keuze maken, hier ging het uiteindelijk om 2 scholen die gewoonweg allebei goed zijn ( alle scholen zijn ook gewoon goed/prima), ik heb onze zoon toen de praktische kanten laten zien, school A is dichterbij en je begint pas om 8.30 en school B is net iets verder weg (saaie route met altijd tegenwind) en je moet al om 8 uur starten en slechte busverbinding mocht die een keer met de bus willen.
    Het is school A geworden en voor hem ook de beste keuze, kleinschalige school waar ze de leerlingen bij naam kennen en waar hij niet verzuipt in de menigte.

Middelste zit nu in groep 8 en heeft een VWO advies en met haar heb ik in groep 7 al 2 scholen bezocht, erg enthousiast en morgen gaat ze een lesjesmiddag volgen bij de Dalton , zal mij benieuwen, is ook een school die middels loting werkt en ben ik zelf geen voorstander van want je moet altijd een school achter de hand hebben en je moet een minimale eindcito score hebben van ik dacht 544, mij een beetje te ingewikkeld maar ze wil gaan kijken dus prima lijkt mij.
    Onze en haar voorkeur gaat naat het technasium maar we zullen het gaan zien.
    Je krijgt ook veel voorlichting op de basisschool begin groep 8, groep 7 is vroeg genoeg om je te gaan verdiepen wanneer je een beetje weet welk niveau je kind zal gaan doen.
    Let er ook op dat er scholen zijn met meerdere locaties, stel je kind doet mavo op locatie 1 en hij scoort niet goed dan stromen ze af naar kader en moeten ze naar een andere locatie, is wel iets om mee te nemen in jullie keuze tzt.
    Zoon doet nu Havo en mocht die afstromen dan kan die wel op dezelde locatie blijven.

Amarens vindt dit leuk.
  3. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Dit!
    Wij zien dat idd ook, niet alleen nivo lager maar ook hoger, dus hier iemand die vmbo tl doet en inmiddels 2 dagen naar de havo gaat (en waarschijnlijk opstroomt naar de Havo 2)
    Verder in gr 7 al even kennismaken met VO scholen, want dat maakt de keuze om de scholen in gr 8 te bezoeken makkelijker en gerichter.
    Verder hangt het af van welke school wat doet en waar hij zit.

Amarens vindt dit leuk.
  4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Hier moeten we volgend jaar een keuze maken, al hebben ze nu al wel aangegeven wat waarschijnlijk het uitstroomniveau wordt (havo/vwo), omdat ze tegen verschillende dingen aanloopt die invloed op hebben en het allemaal wat ingewikkelder maken.
    Ik ben me al wel aan het oriënteren op middelbare scholen en aan het uitpluizen hoe zij met die specifieke punten omgaan. Misschien ga ik nu ook al naar open dagen.
    Naast infodagen bezoeken die altijd wel een erg rooskleurig beeld van scholen geven, ga ik bij 2 of 3 echte kanshebbers een gesprek aanvragen.
    Scheelt ook dat er al wat vriendinnen of broers en zussen van vriendinnen en buren al op deze scholen zitten, dan vraag ik de ouders en kinderen ook hoe het in de praktijk op die scholen gaat.

Amarens vindt dit leuk.
  5. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Dank, dames, voor de uitleg. Mijn kind zit nog maar in groep 5, wij hebben dus nog een paar jaar te gaan. Ik denk dat wij inderdaad vanaf groep 7 serieus gaan kijken, nu probeer ik een beeld te krijgen hoe het allemaal werkt. Ik vind het ook wel wat om keuzes te moeten maken. Vooral dat loten vind ik toch niet fijn en dat is nou precies de school waar men hier in de omgeving positief over is. Er is ook nog een goede kleinere school maar die ligt best ver weg. Na ja het is nu al ingewikkeld genoeg ;)

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Mijn dochter zit nu ook in groep 5, haar broer in groep 8.
    Haar broer gaat naar speciaal onderwijs en we waren er vorig jaar al (school en wij) over eens dat VSO (voortgezet speciaal onderwijs) voor hem het beste is. Gelukkig heeft de school waar hij nu op zit ook een VSO afdeling met een Havo niveau dus kan hij lekker daar blijven als alles goed gaat.

Voor mijn dochter zullen we dan ook pas gaan kijken wat er hier in de stad voor haar is. Er is 1 hele grote scholengemeenschap, maar die mij persoonlijk door zijn grote al tegen staat.
    Dan hebben we nog een school maar die is erg gelovig en het lijkt me niet dat onze dochter zich daar fijn gaat voelen.
    Blijven er 2 over waarvan er 1 in een naastgelegen stad.

Maar goed als ze in groep 7 zit gaan we gewoon eens langs de open dagen en dan zien we wel weer verder

7. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.851
    4.104
    113
    Volgens mij is hrt gebruikelijk om in gr 7 al wat infodagen te bezoeken en in gr 8 echt te oriënteren.
    Neem aan dat school daar tzt wel meer uitleg over geeft.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Hier hebben de kinderen uit groep 7 deze week hun voorlopig advies gehad. Nav daarvan kun je dan in het voorjaar al open dagen gaan bezoeken en vast een eerste selectie maken. In groep 8 kun je dan, ook met het definitief advies (al weet ik niet 100% zeker wanneer ze dat krijgen), weer open dagen bezoeken (nogmaals of van andere scholen). En je hoort via via natuurlijk ook veel. Mijn oudste dochter zit in groep 6, ik heb mijn oren dus open als ik mensen hoor praten over de scholen hier in de buurt. ;) Ook best wat vriendjes en vriendinnetjes met oudere broers of zussen, dus daar ga ik tzt ook eens informeren hoe de scholen waar zij op zitten bevallen. :)

9. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    Dochter zit nu in groep 6, scoort goed op school en 'hopen' dat ze vwo/gymnasium kan gaan doen (ze wilt dokter worden en heb je dat niveau voor nodig)
    Een collega van mij zit op een gymnasium school, dat vind ze zelf erg fijn en als dochter dat advies krijg zal ze denk ik ook daarheen gaan.

Volgend jaar gaan we een rondje scholen doen, kijken wat dochter (en ons) het meest aanspreekt.

10. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.384
    113
    Hier op school geven ze dus nog geen advies in groep 7. Mijn dochter zit nu in groep 7 en wij willen dit jaar ook graag alvast op open dagen gaan kijken voor de eerste orientatie. En willen die nu ook liever niet een soort van in het wilde weg doen. Ik heb dus al in het begin van het jaar aan de juf gevraagd of ze een voorlopig advies krijgen, wat niet het geval is. Wel hebben we het er laatst tijdens het 10-minuten gesprek over gehad. Ze heeft toen wel aangegeven waar we ongeveer aan moeten denken als we naar de cito’s kijken. “Probleem” is nu alleen een beetje dat ze de laatste cito van groep 6 echt heel goed gedaan heeft, echt een niveau vooruitgang op (bijna) alle onderdelen. Geen echt probleem natuurlijk want fantastisch gedaan, maar de vraag is wel of ze dit gaat vasthouden. Dat zou heel goed kunnen, de juf gaf aan dat er soms ineens een klik is en ze dingen beter weten toe te passen en dus cito’s beter gaan maken. Maar het kan ook een eenmalige uitschieter zijn. En daar kunnen we pas iets meer over zeggen na de volgende cito in februari en nog meer na die aan het eind van het schooljaar. Maar de open dagen zijn al in januari.

Aan haar inzet en werhouding zal het niet liggen want die is goed en de methodetoetsen doet ze ook erg goed. Dus dat is sowieso in haar voordeel bij een twijfelgeval tussen twee niveau’s straks, gelukkig kan dat tegenwoordig meegenomen worden omdat het advies tegenwoordig van de leerkrachten uit gaat.

Wat ik overigens wel raar blijf vinden is dat ze steeds echt mooie rapportcijfers heeft. Dit gaat dan over de methodetoetsen. Maar citotoetsen kwamen vaak uit op toch meer richting mavo, de prachtige laatste cito zou juist wel duidelijk havo zijn. En ik blijf het dus raar vinden dat ze met die constante mooie cijfers dan mogelijk uit zou komen op mavo. Niets ten nadele van mavo hoor, als dat haar niveau is dan is daar niks mis mee. En ik weet ook dat methodetoetsen meer toetsen wat je geleerd hebt in de klas en bij cito gaat het erom dat je al het geleerde toe kunt passen. Maar ik blijf het wel krom vinden.

Poro vindt dit leuk.
  11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    #11 NiekeKris, 9 nov 2017
    Laatst bewerkt: 9 nov 2017
    Misschien nu dan gaan kijken bij scholen die zowel mavo als havo aanbieden? Of misschien wel een gemengd eerste jaar (of eerste twee jaar) hebben? En dan volgend jaar afhankelijk van haar advies bij scholen met een meer specifiek aanbod?

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Op de school van mijn kinderen zijn ze gestopt met die cito enteetoets in groep 7. Verder krijgen ze wel cito's hoor, ook advies eind groep 7 en ze doen ook mee aan de eindcito in groep 8, maar ze vonden het weinig toevoegen om hun advies daarop te baseren, wat toch nog best veel gebeurt.
    Mijn dochter heeft een leerstoornis, hoog iq en concentratieproblemen. Daardoor zijn de resultaten met cito bij haar ook uitersten, van I tot V.
    Dus ja, vwo, havo of havo/vwo, we zullen het zien. Gelukkig heeft ze nog een jaartje, want ze heeft nog genoeg om aan te werken.

Overigens zitten er tussen die combi/kans/keuzeklassen hier ook verschillen tussen de scholen hier. Bij de ene school krijg je op havo/vwo voornamelijk les op havo-niveau en een beetje vwo, bij de andere is het andersom, dus voornamelijk vwo-niveau. En ook de doorstroom naar vwo ligt daar uiteindelijk hoger. Bij de een heb je verschillende lokaties, bij de ander een lokatie. Ze liggen niet ver uit elkaar, maar ik ben zelf vroeger ook gewisseld en vond het wel leuk om mijn oud klasgenoten in pauzes te zien enzo.
    Oh ja, ook een aparte brugklaslokatie, dat is wel weer een voordeel. Veel keuzes en afwegingen. Kind zelf moet het ook aanspreken.

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Wat is van vrienden (met oudere kinderen) voornamelijk hoor is dat het makkelijker is voor een kind om terug te stromen dus bv van vwo naar havo. van havo naar mavo etc dan wanneer blijkt dat je kind meer kan en dus omhoog wil stromen . Schijnt dat veel scholen daar toch wat moeite mee hebben. Zeer zeker dus iets waar ik in ieder geval van een school meer info over wil hebben.

14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.276
    25.746
    113
    Wij hebben gekeken naar niveau en reistijd. Daar zijn een aantal scholen uit naar voren gekomen. Dan met kind de scholen bezoeken. Open lesavond, open dag en ze gaan hier ook altijd vanuit de basisschool bij een aantal scholen op bezoek. En daarbij naar wat andere aspecten van de scholen gekeken.

Mijn oudste kinderen zitten allebei op een andere school. De ene school is klein (meerder kleine locaties) en heeft t/m het derde jaar mavo, (pre-)havo en vwo op één locatie. Ze zat eerst op pre-havo. Dat was toch te moeilijk voor haar en sinds dit jaar doet ze 3 mavo en gaat het geweldig. Ze kon dus op dezelfde locatie blijven en moest alleen naar een andere klas. Mavo is t/m het eindexamen op deze locatie. Het kleinschalige en de niveaus pasten beter bij deze dochter.

Mijn andere dochter zit nu in de brugklas van een havo/vwo school, een hele grote school. Ze is een zeer ambitieuze en serieuze werker. En dit past beter bij haar.

We hebben onze kinderen zelf de uiteindelijke keuze voor hun school laten maken. Zij moeten er tenslotte 4 tot 6 (of langer) vertoeven. Ik vind het heel belangrijk dat behalve wat randvoorwaarden, ze zich er thuis voelen en het ook zelf zien zitten. Nadeel is nu wel dat ik 3 kinderen op 3 scholen heb en de ouderavonden lijken nu oneindig haha.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Voor ons is het al zo goed als duidelijk, de school zit in een vrij nieuw gebouw op nog geen 5 minuten fietsen van ons huis, ik ken veel mensen met kinderen die op die school zitten op verschillende niveau's (van mavo tot tto) en die zijn allemaal erg tevreden. Ken ook een leerkracht die op die school les geeft. Oudste (groep 6, ik denk dat vwo wel haalbaar gaat zijn en anders havo) heeft het er ook al over dat ze naar die school wil. Dus moet gek lopen als het niet die school wordt ;)

16. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.384
    113
    Dat gaan we ook doen ja. De school in onze woonplaats heeft beide (vmbo tot vwo). Deze staat bij mijn weten ook goed aangeschreven, dus de kans is wel vrij groot dat die het uiteindelijk gaat worden. Is ook echt heel dichtbij voor ons (nou ja, voor haar dan). Maar ik wil ook nog wel bij wat scholen in naburige plaatsen gaan kijken, want ik vind dat we wel wat meer moet zien om een gedegen keuze te kunnen maken. De school hier heeft twee gebouwen overigens niet ver van elkaar vandaan. Voorheen zat onderbouw op de ene locatie, bovenbouw (als je dat nog zo noemt althans) op de andere. Sinds dit jaar is dat veranderd, vmbo zit op de locatie waar de onderbouw eerst zat en havo en vwo op de andere locatie. Moeten we dus wel op twee locaties gaan kijken. Het is natuurlijk ook maar om een eerste idee te kijken. Na het advies in groep 8 ga je gericht kijken.

17. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.867
    113
    Hier in de regio bieden scholen open dagen, proeflessen voor de kids met rondleiding en uitleg voor ouders en extra ouderavonden aan. Daar kan je/het kind allemaal naar toe om een keuze te maken.

18. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik heb inmiddels 2 kinderen op het vo en 1 zoon in groep 8.
    Mijn advies is: ga vast, met je kind, in groep 7 naar open dagen.
    Jullie kunnen dan alvast de sfeer op een school proeven, zonder dat je meteen moet kiezen.
    De open dagen zijn vaak in januari en in maart moet je kind al ingeschreven staan, dus als je pas in groep 8 gaat kijken, moet je al heel snel beslissen.
    In groep 7 heb je vaak al wel een idee van het niveau van je kind en welke scholen daarvoor in aanmerking komen.
    Onze oudste zoons zitten op het VWO. Er zijn maar 2 scholengemeenschappen bij ons in de buurt die VWO hebben en 1 gymnasium.
    Het gymnasium sprak hen geen van beide aan, dus die school viel af. De ene scholengemeenschap heeft alleen de onderbouw van het VWO op een locatie dichtbij. Vanaf de vierde zouden ze dan veel verder moeten reizen, dus die viel ook af.

19. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Heel erg bedankt voor alle reacties. Wij gaan zeker in groep 7 beginnen met rondkijken. Zoals het nu naar uit ziet zal het keuze tussen 3 scholen worden waarvan 1 10 kilometer verderop, 1 met loting en 1 dichtbij maar erg klassikaal.

20. veense

veense Niet meer actief

Hier in groep 7 gaan kijken op de school waar ze graag heen wilde.
    In groep 8 zijn ze klassikaal naar alle 4 de scholen in ons dorp geweest. Wij zijn in groep 8 als ouders tijdens een gemeenschappelijke informatieavond naar de inforonden van 3 scholen geweest (1 viel sowieso af, heeft alleen maar VMBO en niet relevant voor ons, zoveel was al wel duidelijk nadat ze groep 6 had overgeslagen ;) ). En samen met onze dochter nogmaals naar de open dag geweest, naar de andere scholen wilde ze niet.

De keuze was hier snel gemaakt. Dochter had daar trouwens ook echt niet het laatste woord in, als zij een andere keuze had gemaakt dan wij, had ze wel van hele sterke huize moeten komen om ons te overtuigen. Een 9-jarige kijkt toch heel anders naar dingen dan een volwassene en kan echt nog niet alles overzien.
    Uiteindelijk was de keuze snel gemaakt:
    School A heeft alleen VMBO
    School B is erg reformatorisch en dochter vond het net een gevangenis. Bovendien pas Latijn vanaf de tweede.
    School C is openbaar en erg arrogant in hun manier van communiceren, beviel ons echt niet, en het leek dochter ook helemaal niets.
    School D is christelijk, op 700 meter fietsen van ons huis, heeft een apart gymnasium vanaf de brugklas, organiseeert jaarlijks een musical, heeft aparte talentrichtingen, oa kunst en cultuur. prettig. Is een school die veel aandacht aan hoogbegaafdheid en bijkomende problemen besteedt. Dochter mocht in groep 8 ook al 6x een ochtend komen op hun hoogebgaafdenochtenden die ze ieder jaar organiseren. Daardoor voelde ze zich tijdens de open dag al helemaal thuis!

Inmiddels is ze in de zomer 11 geworden, zit ze nu 2,5 maand op school D, doet gymnasium, voelt zich als een vis in het water in haar klas van 42 leerlingen, is ze als enige brugklasser unaniem geselecteerd voor de musical, en is de school echt al haar veilige haven geworden. Ze voelt zich er al vele malen meer thuis dan op alle drie de basisscholen waarop ze gezeten heeft bij elkaar. Ze is ook al zoveel zelfverzekerder geworden dan toen ze nog op de basisschool zat. Alleen het vele huiswerk en het bestaan van onvoldoendes is wat wennen ;)

Deel Deze Pagina