Hoi moeders met refluxkindjes, Ik zou graag jullie advies willen vragen. Mijn zoon is nu 9,5 week oud. Al vanaf dat hij 2 weken oud is kriijgt hij medicijnen voor verborgen reflux. Ik zag dat hij gorgelde, veel slikte, veel hik, zuur ruiken, moeilijk boeren, huilen bij boertjes, bellen blazen.. Na googlen het vermoeden van reflux dus naar huisarts gegaan en die heeft telefonisch overleg gehad met de ka en Zantac voorgeschreven. Hij heeft nooit echt heel veel gehuild, maar de symptonen leker er wel op en we wilden ook niet wachten tot hij zo'n last had van slokdarm en dan wel heel veel ging huilen.. Na Zantac leek het even beter te gaan. 3 weken later weer meer dezelfde klachten dus dosering iets verhoogd, leek weer even beter en toen weer slechter te gaan. Vorige week iov met huisarts (die weer gebeld heeft met de ka) Nexium 7,5 ml 1 x daags voorgeschreven. En nu merk ik dat ik hem overdag wel beter eventjes neer kan leggen zonder dat ie huilt en hij ruikt ook niet zuur meer. Maar... nu heeft ie diarree, krampjes, veel windjes en lijkt hij toch ook nog wel weer last te hebben van z'n buikje (grotere golven teruggeven, overstrekken, belletjes blazen, meer huilen een uurtje na de voeding).. Hij lijkt er ook niet echt gelukkiger op geworden.. Nu weet ik niet meer wat ik moet doen. Ik ga ook wel de huisarts bellen om te overleggen. Moet ik die medicijnen misschien wat langer de kans geven, zodat hij er aan kan wennen? Of andere medicijnen vragen? Of misschien zelfs wel even helemaal stoppen met medicijnen. Ik geef borstvoeding en ben nu ook even koemelkvrij aan het eten en de ontlasting is wel een stuk geler dan voorheen, toen toch wel iets donkerder en groeniger.. dus misschien is het wel koemelkallergie en heeft hij die medicijnen niet nodig en plaag ik hem juist door die medicijnen (ik, mijn moeder en broertje drinken allemaal geen koemelk.. nooit bewezen allergie maar het staat ons enorm tegen. En moeder en ik hebben astma) Maar ja, hij had wel duidelijk de symptonen van reflux en ik wil hem ook geen pijn geven door te stoppen met medicijnen die hij wel nodig heeft.. Hebben jullie ervaring/tips/adviezen??
ons manneke heeft ook reflux en is ondertussen 6 maanden. bij ons begon het pas echt op te spelen bij de 7 weken!! Toen ziekenhuis opnamen en daar kreeg hij ranitidine (zantac) die werkte 3 dagen en toen werd het langzaam aan weer slechter. Toen bij 9 weken weer opgenomen geweest voor 3 weken. Hierbij zijn ze met medicijnen begonnen ook nexium plus andere voeding Nutramigen. Langzaam aan werd ons manneke weer rustiger en ging het goed. Tot hij 4 maanden was en toen is de nexium weer opgehoogd. Hij krijgt dus 2x per dag 7.5 ml toegediend. Het kan dus ook bij jullie aan de voeding liggen. Vaak wordt reflux veroorzaakt door koemelkallergie. In iedere geval zou ik dat ook proberen, want daar krijgen kindjes ook flinke krampen van. In ieder geval wij gebruiken nexium smorgens 7.5 ml en sávonds 7.5 ml plus nutramigen. Of ons manneke uiteindelijk kma heeft weten we dus niet omdat de ka nog niet wil provoceren omdat hij zoveel te voorduren heeft gehad en nu gaat het goed met hem en dat willen we graag zo houden. Nutramigen is heel licht verteerbaar en minst kans op reacties!! wat helpt bij reflux. het is in ieder geval killing om je kindje zo onrustig en pijn te zien lijden!!
sorry zie dat je borstvoeding geeft!! tja dus natuurlijk super maar inderdaad jezelf effe op dieet zetten om te proberen!!!
Kolf af en verdik je melk met nutriton. Of overstap naar flesvoeding (1 flesje misschien?) en geef friso comfort. Ons meid had hetzelfde ook vanaf week 2: maar we wilden medecijnen juist niet. Na 2 weken frisocomfort en moedermelk met nutriton ging het stukje beter Na osteopaat ging het nog beter Na fulltime friso comfort alle symptomen nu weg! Ze spugt nu kleine hoeveelheid buiten keertje per paar dagen wat juist goed is. Ik merkte wel dat nutriton niet echt weekte met moedermelk pas toen we volledig friso comforr gaven verdween reflux volledig. Ik heb nog normale voeding die ik verdik met nutriton en geef keertje per week (zonde weggooeien) en merk gelijk dat ze last van verborgen reflux krijgt na voeding.
Kma: bij ons werd het ook gedacht maar ik wilde eerst tijd geven comfort voeding en osteopaat. Echter er was geen echt aanwijzing voor kma: poep ok, geen uitslag
Het kan zijn dat de dosering juist te laag is, en het kan helpen om de dosering in twee keer te geven. Dus bv 10 mg per dag, en die geef je dan twee keer 5. Dat deed bij ons echt wonderen.
Ze zeggen we dat je Nexium wat langer de kans moet geven om te werken. Hoewel het hier vrij snel en goed werkte. Zou je anders niet een keer met je kindje naar de ka toe kunnen? Dan kan hij/zij ook eens zelf kijken. KMA kan inderdaad reflux veroorzaken, misschien kun je dat bespreken. Ik heb, toen we reflux vermoedden, ook contact gehad met ene lactatiekundige en zij was geen voorstander van het indikken van voeding.
Mijn dochter had ook verborgen reflux en was daarbij ook ontzettend onrustig, vanwege die combinatie dacht de ka aan kma; dat bleek juist. Toen ik eenmaal op dieet was (echt geen koemelkproductn, dus ook geen koekjes met koemelk, geen normaal brood etc, heel belangrijk!), ging het al snel beter. Ze heeft nooit eczeem ofzo gehad en haar ontlasting was ook prima, haar kma uitte zich dus puur door die reflux + onrust.
Onze dochter heeft ook reflux. Wij hebben ranitidine voorgeschreven gekregen. Dit is alcoholvrij. Hier werkt het super. Ze drinkt normaal, geen last meer, gaat lekker slapen en huilt niet meer
Andrea85 hebben jullie ook provocatietest al gedaan? Het kan ook zijn dat het geen kma is en klachten gewoon waren weg dat het samenviel met test kan je het pas zeker weken. Voor kma heb je meer nodig dan alleen reflux anders zouden alle 90% van babys kma zouden hebben zou he denken omdat reflux is echt wat bijna elke baby heeft. Onze kinderarts in juliana zh zei dat kma, reflux, keaampjes hebben vaak getzelfde symptomen dat wel maar kma uit zich in allergie het us allergie uiteindelijk moet er iets zijn van allergie: uitslag of andere kleur ontslasting of obsipatie etc.
Ts: voeding verdikken is echt wat helpt tegen reflux. Medicijnen vaker slaan niet aan of je moet steeds het verhogen. Als je dikke voeding niet kan geven dan medicijnen de uitkomst maar overleg dan met jr huisarts dat je verwijzing naar zh krijgt
Bedankt voor jullie reacties!!! @ rensje. Tsjee wat heftig al die opnames.. en ook 3 weken.. pff dat zal echt zwaar zijn geweest!! Fijn dat het nu beter gaat!! Kan me voorstellen dat jullie het nu even zo laten als het nu goed gaat.. provoceren kan altijd nog toch.. En idd.. killing!! Waarom hebben die kleintjes dat toch he.. Zou het liever zelf hebben! Ik word er ook zo onzeker van! Of nou ja.. onzeker zal ik natuurlijk al zijn van mezelf maar hierover kan ik dan onzeker worden omdat ik het graag goed wil doen en dan weet ik niet of ik iets anders of meer voor hem kan/moet doen.. Hoop dat hij het goed blijft doen en je lekker kan genieten! @ piccolina. Ja ostheopaat zijn we geweest maar die kon voor z'n reflux niets betekenen (wel voor voorkeurshouding). En idd met jbpm heb ik ook gedaan.. ook door vooraf paar lepeltjes te geven maar had juist het idee dat het erger werd.. En wat je zegt... mengt niet goed met bv.. zei lacatiekundige zei ook al.. Ik ben blij dat het voor jou geholpen heeft om naar comfort over te stappen maar ik zou echt heel graag nog bv willen blijven geven dus ga eerst nog koemelkvrij proberen.. overstappen kan altijd nog.. teruggaan is moeilijker. @ Maria.. dat zouden we nog kunnen proberen idd.. al denk ik wel dat de dosering wel goed is.. hij ruikt niet meer zo zuur iig.. maar misschien is het wel zachter voor z'n maagje om het in 2 x te nemen.. misschien wel twee keer krampjes maar krampjes zijn natuurlijk altijd nog minder erg dan maagzuur.. @sportysteenbok.. ja misschien moet ik het ook langer de tijd geven om te laten wennen.. misschien dat darmpjes er ook wel aan gaan wennen.. @ Andrea.. ja moet er nog ff goed induiken.. ik was in de veronderstelling dat ik al koemelkvrij at.. maar eet gewoon normaal brood en keek net even naar paprikachips (gehaald omdat ik mezelf zo zielig vond omdat ik kaas, koekjes en chocoladetaart uit Belgie mocht...haha)en zelfs daar zit melk in!! Belachelijk.. Volgens cb moet ik 6 weken koemelkvrij eten.. Op deze manier ben ik zo mijn zwangerschapskilo's weer kwijt En doe het natuurlijk graag voor m'n mannetje.. want idd hij is zo onrustig.. hij maait zo veel met armpjes en strekt beentje constant..Hopelijk werkt het hier ook zo goed!!
Ohh waren al weer meer reacties.. was al de hele middag bezig om deze reactie te schrijven dus had het niet gezien (op telefoon en bezig met kleine).. Tsja andere symptonen.. hij heeft geen uitslag.. wel af en toe groenige ontlasting.. Maar misschien zijn de symptonen niet zo heftig omdat ik al geen melkdrinker ben.. Eigenlijk alleen door kaas en verwerkt in producten.. misschien als ik pak melk ga drinken dat het duidelijker is.. maar wil het toch wel even kans geven. In ergste geval heb ik 6 weken voor niets kaas en koekjes laten staan.. nou ja, dan was het goed voor de lijn
Klopt niet helemaal. Het is nl zo dat heel veel kindjes in meer of mindere mate reflux hebben. Echter heeft maar 4 tot 6% van alle kindjes een kea. Wel is het heel vaak zo dat een baby met een (onbehandelde) kea reflux heeft. Maar reflux betekend niet standaard kea. Ik ben het wel met je eens dat het verstandig is uit te sluiten of het evt kea is, want ik herken de verhalen van ts wel. @TS koemelk vrij eten is zeker de moeite waard te proberen, maar het is wel wat lastig. Mocht je het makkelijker vinden; via het voedingscentrum (op internet site) kun je een boekje kopen waarin alle productnamen die koemelkvrij zijn. Dan staan dus de meeste soorten brood etc erin vermeld. Niet alles, het is afhankelijk van de fabrikant. (Denk ook aan sap etc, wei is een melkproduct, in broodverbeteraar zit koemelk) Misschien ook even verdiepen in ei en soya, daar schijnen kindjes ook op te reageren naar wat ik heb gelezen van andere bv mamma's met kea-kindjes. Wat betreft de periode voor koemelkvrij en nexium, je moet het minimaal 2 weken de tijd geven. Dan zou je verschil moeten merken. Kea en eczeem is 6 weken. Er word gezegd dat de meeste kindjes 2 van de 3 symptomen hebben; huidklachten, luchtwegklachten en/of maag/darmklachten. Echter in sommige gevallen is het maar 1 van de 3. Mijn zoontje gaat ook juist spugen van johannesbroodpitmeel (ook de nutriton) en heb begrepen dat er meer kindjes zijn die dit doen.
Goede tip! Ga meteen even kijken bij voedingscentrum. Ik dacht zelf idd ook al dat ik ook ei en soja moest laten staan maar volgens cb was het logischer om alleen koemelk eruit te laten omdat ik zelf niet reageer op ei en soja.. Maar ik had het dus idd ook al her en der gelezen.. En nexium dus toch wel even wat langer de tijd geven.. Is nu pas een week.. En streng dieet. Dan hopen dat een van de twee helpt..
Nexium heeft als mogelijke bijwerking verstopping. Onze jongste gebruikt ook nexium en heeft daardoor ook forlax nodig om te kunnen blijven poepen. Zonder de forlax zagen wij precies wat jij beschrijft, en verstopping verergert de refluxklachten weer, dus dan krijg je weer zo'n vicieuze circel Zantac kon hier niet vanwege haar hartritmestoornis, dus we moesten wel op nexium blijven. Omdat eenmaal daags niet goed werkte na een tijdje, zijn we naar 2 keer per dag een half zakje gegaan en dat krijgt ze nu nog.
Ik zou niet direct al koemelkvrij gaan trouwens. Eerst even kijken of de nexium gaat doen wat ie doen moet EN even zien of de verstopping verholpen kan worden. Zoals al gezegd: slechts zo'n 5% van de baby;s heeft KMA en reflux heeft als allereerste oorzaak gewoon een niet goed sluitend maagklepje. Het KAN wel veroorzaakt worden door KMA, maar is bepaald niet de eerste reflux-oorzaak waar je aan moet denken, als -voor je met nexium startte- darmkrampen niet voorkwamen zoals nu met de nexium. Een eventuele 3e mogelijkheid oorzaak voor reflux is trouwens klemzittende nekwerveltjes. Onze oudste had kiss-syndroom met reflux en bij haar verdween de reflux als sneeuw voor de zon toen de osteopaat het kiss-syndroom behandelde. Edit: zie nu dat je daar al geweest bent
Klopt niet. Indikken van voeding geeft zeer wisselende resultaten: voor het ene kind helpt het enorm, voor het andere kind weer helemaal niet. Het is wel de eerste 'behandel'mogelijkheid die geadviseerd wordt, omdat het een van de minst ingrijpende is. Over medicatie worden ook verschillende dingen geroepen vanuit verschillende onderzoeken. Ene onderzoek stelt dat medicatie zinloos is bij reflux, andere dat het wel helpt. Feit is dat de reflux zelf niet verdwijnt door medicatie: er is geen enkel medicijn dat kan voorkomen dat voeding terugstroomt. Medicatie als zantac, nexium en losec zijn allemaal maagzuurremmers, die er dus enkel voor zorgen dat het maagzuur dat mee omhoog komt, niet zo kan branden, waardoor een kind gewoon minder last heeft van de reflux. Verwijzing naar een kinderarts is niet nodig bij reflux. Een huisarts kan de medicatie ook voorschrijven. Niet elke huisarts heeft er evenveel ervaring mee, dus soms zal je huisarts wel doorverwijzen, maar dat hoeft dus echt niet perse!
Hoi, mijn zoontje heeft het ook, en ben ook aan t zoeken vanaf week twee. (Nu 3 maanden).Zantac werkte niet bij hem, deed niets, en kreeg hij er water dunne gele poep van. Dat liep echt door alles heen. Wel kreeg ik meteen nutramigen voorschreven voor een vermoeden van KMA , en dat iets , maar niet genoeg. Daarna kreeg hij de maagzuurremmer omeprazol, in een suspensie, zodat het beter smaakt. Door dit medicijn is hij echt heel erg opgeknapt. Drie weken was het een blije baby, die sliep, at,en vrolijk was. Na drie weken gestopt met de medicijnen. Dat ging 5dagen goed, en daarna weer drama. Nu dus weer terug naar de ka. Vraag hier eens naar. misschien als de Nexium niet werkt? Succes!
Hmm ja.. daar zeg je wat id.. Voor nexium had hij helemaal geen krampjes.. en ondanks dat ik nu door de paprikachips en brood nog niet helemaal koemelkvrij ben, ben ik wel al tijden aan het minderen met koemelk en klachten zijn niet weg.. En verstopping is het niet. Hij heeft vandaag al 5 waterdunne luiers gehad.. waarbij de laatste net toch weer groenig... en heb geen groene groente op... En KISS.. hij gaat al naar ostheopaat ivm voorkeurshouding.. had hij behoorlijk last van. Na 2 keer zei hij dat ie klaar was.. daarna merkte ik weer last van zijn nek dus weer geweest en voelde hij idd last van nek.. maar na behandeling zei hij weer dat ie klaar was.. maar paar dagen geleden gaf cb advies om toch weer te gaan omdat ie in komma lag en niet naar links wilde kijken als hij op rug lag.. doet ie normaal trouwens wel.. maar hij doet wel raar met z'n hoofd... trekt ie naar één kant, trekt rug helemaal hol en gaat snel ademhalen.. misschien eens naar andere ostheopaat gaan.. misschien mist deze wel wat