Vervangend werk ivm zwangerschap. Hoe zit dit?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Papallona, 3 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Papallona

Papallona Fanatiek lid

9 apr 2016
    1.029
    247
    63
    Vrouw
    Ik werk in de gehandicaptenzorg. Nou is het zo dat ik over een tijdje niet meer met alle cliënten kan werken (agressie en zwaar lichamelijk werk). Maar hoe zit dit dan? Moer mijn werkgever dan vervangend werk zoeken?
    Ik vroeg dit vandaag en toen zei iemand van p&o dat ik anders voor die uren de ziektewet in moet. Maar ik ben niet ziek dus dit ben ik niet van plan? Als alles goed blijft gaan wil ik ook gewoon graag 4 weken van te voren met verlof en als ik in de ziektewet zit dan moet je verplicht 6 weken van te voren.
    Kan iemand me helpen?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je werkgever is inderdaad verplicht je vervangende werkzaamheden aan te bieden, maar in bepaalde situaties is het niet mogelijk om vervangend werk te doen, bijvoorbeeld omdat er geen vervangende werkzaamheden beschikbaar zijn. In dat laatste geval wordt je toch écht in de ZW geschoven en dat is je werkgevers goed recht in dat geval.
    klinkt wel heel raar zoals ik het nu zeg, maar je wordt in dit geval gewoon "in bescherming genomen" door de wetgeving en wordt het zelfs voorgeschreven. Je bent dan namelijk dóór je zwangerschap niet in staat je normale werkzaamheden uit te voeren.

3. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Inderdaad. Het is ook niet om een normale ziekte, maar omdat je door je zwangerschap niet in staat bent om je werk te doen. Dat klopt gewoon wel, hoe je het ook bekijkt...

Die 2 weken eerder verlof vind je nu misschien jammer, aan de andere kant hoef je ook gedurende een hele tijd geen vakantiedagen op te nemen. Die extra opgebouwde dagen kun je misschien wel achter je verlof plakken?

Ik heb ook meegewerkt aan het mij al in een vrij vroeg stadium definitief "schuiven" in de ziektewet. Al voor ik er eigenlijk al aan toe was om voor mezelf toe te geven dat ik zou gaan uitvallen. Maar daarmee kreeg de werkgever ook budget beschikbaar om een structurele vervanger in te huren. En dat is ook in belang van de werkgever, de patiënten, én mijn collega's. Ik heb dat een beetje over me heen laten komen, en achteraf bleek het ook te kloppen en mocht ik inderdaad niet meer terugkeren op de werkplek vanwege verplichte bedrust.

4. Papallona

Papallona Fanatiek lid

9 apr 2016
    1.029
    247
    63
    Vrouw
    Maar ik blijf dit toch raar vinden. Op de website van Rijksoverheid staat:
    Kan mijn werk worden aangepast tijdens mijn zwangerschap of na mijn bevalling?
    Uw werkgever moet ervoor zorgen dat u veilig en gezond kunt werken tijdens uw zwangerschap en de periode dat u borstvoeding geeft. U blijft zo veel mogelijk uw eigen werk doen. Als dit niet mogelijk is, kunnen uw werkzaamheden of werktijden worden aangepast.

Aanpassing werk bij zwangerschap
    Als de werkgever de mogelijke gevaren niet of onvoldoende kan wegnemen, kan uw werk worden aangepast. In het uiterste geval krijgt u tijdelijk ander werk aangeboden of hoeft u tijdelijk niet te werken.

Aanpassing werktijden bij zwangerschap
    Ook kunnen de werktijden en rusttijden worden aangepast. Op de volgende zaken heeft u recht, maar overleg wel altijd met uw werkgever:

regelmatige werktijden en rusttijden;
    extra pauzes (maximaal 1/8 deel van uw werktijd);
    een geschikte, afsluitbare ruimte om te rusten (met bed of rustbank);
    geen onregelmatig werk, overwerk en nachtdiensten;
    noodzakelijk zwangerschapsonderzoek als dat onder werktijd plaats moet vinden. Uw loon wordt doorbetaald voor de duur van het zwangerschapsonderzoek en de reistijd.
    U heeft hier tot 6 maanden na de bevalling recht op (met uitzondering van de onderzoeken).

5. Papallona

Papallona Fanatiek lid

9 apr 2016
    1.029
    247
    63
    Vrouw
    Hierin staat niks over in de ziektewet komen. De organisatie is erg laks in vervangend werk zoeken en schuift je liever de ziektewet in zodat ze geld van de uwv krijgen. En dan willen ze het liefst dat je dan wel komt therapeutisch werken.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Het VET gedrukte betekent Ziektewet voor het UWV

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ook bij vervangende werkzaamheden wordt je voor een deel ziekgemeld... je kunt immers vanwege je zwangerschap niet meer je eigen werkzaamheden uitvoeren.
    maar je bent wel verplicht om indien mogelijk vervangend werk te doen, dan wel therapeutisch te werken.

dus hoe je het wendt of keert... je gaat helaas geheel of gedeeltelijk in de ziektewet, voor je eigen veiligheid.

8. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Ik begrijp eigenlijk niet waarom dit zo problematisch is?
    Als zij geen vervangend werk voor je hebben dan ga je op kosten van de uwv een extra lang verlof in. Tegen gewoon je normale salaris.
    Het is aan de werkgever hoe deze zijn bedrijfsvoering regelt. Niet aan jou. En het kan altijd gebeuren dat je eerder uitvalt dan de 36 weken die je nu in je hoofd hebt, dan moet je daar ook een plannetje voor maken met je werkgever. Het lijkt mij zaak om hierover constructief met elkaar in gesprek te blijven.

9. Papallona

Papallona Fanatiek lid

9 apr 2016
    1.029
    247
    63
    Vrouw
    Dat snap ik wel. Maar dan heb je minder lang verlof na de bevalling. En dat vind ik dus jammer!

10. Dobbertje26

Dobbertje26 Actief lid

7 dec 2016
    104
    24
    18
    Vrouw
    Is niet helemaal waar. Ik ben met 6 weken voor de datum met verlof gegaan. Uiteindelijk beviel ik met 41+2 weken omdat je na de bevalling recht hebt op minimaal 10 weken verlof hebben ze er bij dus nog een week bij aan geplakt. Dus ik had uiteindelijk 17 weken verlof. Voor mij was het dus voordelig om er met 6 weken al uit te gaan.

11. Daisy120

Daisy120 Bekend lid

2 sep 2014
    626
    43
    28
    NULL
    NULL
    Je kan altijd een maand onbetaald verlof eraan plakken.

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Verlenging van het verlof gebeurt altijd wanneer je later dan de uitgerekende datum bevalt, ook wanneer je pas vier weken van te voren met verlof zou zijn gegaan.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ja dat is ook jammer, maar je staat voor een voldongen feit helaas. De wetgeving neemt jou en je ongeboren kind hierbij in bescherming. Wat al door anderen is aangegeven, je kunt eventueel nog vakantie opnemen aansluitend aan je verlof of bijv een deel van je ouderschapsverlof aansluitend opnemen. Mogelijkheden genoeg om je verlof te verlengen.

14. jadie

jadie Bekend lid

18 aug 2016
    767
    209
    43
    blijft toch lastig ik werk als ambulance verpleegkundige en ga met 25 weken zwangerschap al van de auto af vervangend werk is er niet dus ik zit dan echt thuis. ben helemaal geen type om zo lang thuis te zijn maar ik ga me wel vermaken met leuke dingen en elke week koffie leuten op het werk om toch een beetje op de werkvloer aanwezig te zijn. ik vind het zelf echt heel erg jammer want ik vind mijn werk echt het leukste werk ter wereld maar het is voor mij, mijn kindje, mijn collega's maar ook de patienten/ slachtoffers echt beter om op tijd te stoppen.

15. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Ik werk in de ouderenzorg en kon bepaalde bewoners ook niet helpen. Door agressie.
    Toen heb ik met collega's afgesproken dat ik 2 bewoners van hum woning deed en hun 2 (agressieve) bewoners bij mij deed.
    Is dat ook niet mogelijk?

16. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Tsjaa en als je met 36 weken was gegaan had je langer tijd gehad met je kindje thuis...

Deel Deze Pagina