vervangend werk werken in forensische ggz en ORT.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Jeleda, 15 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jeleda

Jeleda Lid

7 sep 2013
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi,

ik heb een aantal vragen.
    Ik werk in de forensische GZZ en ga als ik 14 weken ben uit het patienten contact. Dit vanwege de veiligheid ik werk op een zeer intesieve zorg afdeling.
    Nu zegt mijn werkgever dat zij mij ziek kunnen melden voor 50% of 100% omdat ik niet meer mijn huidige werkzaamheden kan uitoefenen.

Dit begrijp ik uiteraard, ook zal er vervanging moeten komen om mijn diensten op te vullen.
    Klopt het dat het UWV dit dan vergoed doordat ik ziek gemeld ben?
    Nu zal deze vergoeding op de grote stapel van mijn werkgever komen en niet bij het potje van de afdeling. Daardoor zal er misschien geen vervanging komen en moeten interne collega's dit oplossen, mijn 2e vraag mag dat? want er komt toch immers geld daarvoor vrij?

De bedrijfsarts zegt daarbij dat ik gewoon de volle 24 uur kan werken ondanks dat ze mij voor 50 of 100% kunnen gaan ziekmelden.
    Toen ik vertelde dat dit niet mag omdat ik net iemand van het UWV aan de lijn had, vertelde de arts, dat het UWV dingen nogal zwart wit ziet. vraag 3: klopt het dat als ik wordt ziekgemeld ik toch nog voor 24 uur aan het werk moet?

vraag 4: kunnen ze mij verplichten om tijdens deze vervangende werkzaamheden dagdiensten te gaan werken?
    zoja wat gebeurt er dan met mijn ORT?

vraag 5: als dan mijn verlof begint, over welke periode berekend UWV dan mijn salaris?, nog steeds de laaste 4 weken ondanks dat ik dan in de zieketewet zit? en misschien verplicht ben om dagdiensten te draaien of werd er gekeken naar de maand waarin ik niet in de ziektewet zat en gewoon onregelmatig werkte? Ook dit ivm met mijn ORT berekening.

Ik hoor graag van u terug.

met vriendelijk groet,

jeleda

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Jeleda,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.

Je kan door je zwangerschap je eigen functie niet meer uitoefenen en hebt een aantal vragen hierover.

Wanneer je jouw eigen functie niet meer kunt uitoefenen kun je ziek gemeld worden. Omdat het verband houdt met je zwangerschap, kan je werkgever je bij UWV ziek melden. UWV zal dan het ziekengeld vergoeden.

Tijdens je ziekte moet wel gekeken worden naar de mogelijkheden voor passend werk in een andere functie. Wanneer die mogelijkheid er is moet je dat werk doen.

Zijn de werktijden totaal anders dan in je contract afgesproken? Dan kan het zijn dat je het werk niet hoeft te accepteren. Hoe dit precies zit, kan ik je namens UWV Webcare niet vertellen omdat het om iets juridisch gaat. Hiervoor raad ik je aan juridisch advies in te winnen bij bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket (0900-8020). Dit geldt ook voor de vraag wat er met je ORT gebeurt.

Ook op de vraag of je werkgever jouw functie mag opvullen met interne collega’s, heb ik geen antwoord. Dit is niet iets waarvan UWV de regels bepaalt. Ook dit zou je kunnen navragen bij een jurist.

De hoogte van je zwangerschapsuitkering is een gemiddelde van het salaris dat je ontving in de twaalf kalendermaanden voor ingang van je verlof. De voorafgaande maand of vier weken (ligt er aan of je werkgever per maand of vier weken betaalt) voor ingang van je verlof tellen hierbij niet mee. Het uitkeringspercentage is 100%.

Actuele informatie over de berekening van je zwangerschapsuitkering vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Jeleda

Jeleda Lid

7 sep 2013
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oké bedankt voor het uitgebreide en snelle antwoord!

Deel Deze Pagina