zez uitkering wanneer?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by anoniempje2014, Jun 19, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. anoniempje2014

anoniempje2014 Actief lid

Feb 10, 2014
    214
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemiddag,

Ik ben zelfstandig ondernemer en heb een vraag vanaf wanneer je een zez uitkering krijgt. Ik heb gelezen dat je minimaal het jaar van te voren 1225 uur hebt moeten werken.

Nu heb ik altijd voor een baas en ben vorig jaar 2013 onslagen. Ondertussen ben ik wel al jaren aangemeld bij de kvk omdat ik niet zwart wilde werken. In het jaar 2013 ben ik begonnen met het volledig opbouwen van mijn salon. Nu in 2014 kom ik gemakkelijk aan deze 1225 uur maar in 2013 heb ik dit nog niet behaald.

Ik heb uitgerekend als je 1125 uur per jaar moet werken dat je gemiddeld rond de 23 uur per week moet zitten... en dat zit ik zeker. Maar heb ik dus wel recht hierop aangezien ik dit pas in 2014 heb behaald. En ik ga in september met zwangerschapsverlof dus het hele jaar 2014 werk ik niet volledig.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Anoniempje,

Je vraagt je af of je in aanmerking komt voor een ZEZ-uitkering omdat je vorig jaar minder dan 1225 uren hebt gewerkt.

Je kunt in aanmerking komen voor een ZEZ-uitkering als je werkt als zelfstandige. Hoeveel uur je werkt als zelfstandige maakt hierbij niet uit. Heb je in het jaar vóór het jaar waarin je met verlof gaat minder dan 1225 uur gewerkt? Dan berekent UWV de hoogte van de uitkering aan de hand van de winst die je in dat jaar maakte.

Ben je in de loop van dat jaar gestart als zelfstandige, dan wordt de berekening hier op aangepast.

Actuele informatie over het recht op en de berekening van een ZEZ-uitkering vind je hier

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page