klopt het dat als je 40 uur werkt je 20 uur op mag nemen over 6 maanden? dat is maar 2,5 dag is dat niet weinig?
U heeft recht op ouderschapsverlof van dertien maal uw wekelijkse arbeidsduur. Standaard geldt dat u een half jaar lang voor de helft van uw werkweek gaat werken. Als u bijvoorbeeld 32 uur per week werkt, gaat u voor een half jaar zestien uur per week werken en heeft u zestien uur per week ouderschapsverlof. Bron:http://www.postbus51.nl/index.cfm?vid=6934A7BE-C295-519D-18D1234FA6155403&WT.srch=1&WT.mc_id=PBAdwords&WT.srch=1&WT.mc_id=PBAdwords
Je urencontract blijft wel ongewijzigd, dus na je ouderschapsverlof kun je weer voor de volledige uren aan het werk. Je sociale lasten worden ook gewoon afgedragen door je werkgever en je pensioen loopt dus ook gewoon door voor de volledige arbeidsuren. In overleg met je werkgever kun je er ook voor kiezen een langere periode dan een half jaar dit verlof op te nemen. Zo hoopt mijn man dat zijn werkgever instemd met alleen de vrijdagochtend, maar dan langer dan een half jaar. Dit zou betekenen dat hij dan de hele vrijdag vrij is voor ong. 2 jaar!
Je uren verspreid opnemen mag. het maximale is die 520 uur in een keer daar kan je baas bezaar tegen maken als hij kan aantonen dat het bedrijf in gevaar komt...met minder uren verspreid over een langere tijd is dit minder het geval en kan je er langer gan genieten Ik ga van 40 uur naar 24 uur en eerste periode 20 uur tot me ouderschaps verlof op is
Je mag in overleg met je bedrijf zelf weten hoe je je verlof opneemt zolang het voor het bedrijf geen schade oplevert. Bij ons is het nl zo dat ze me niet voor bijv 20 uur per week bij een klant kunnen plaatsen...dus het is niet toegestaan om halve weken te gaan werken Wel had ik bijv kunnen kiezen om de dag die ik minder ga werken vanaf januari eerst als ouderschapsverlof op te nemen. Maar ik heb er uiteindelijk voor gekozen 3 maanden fulltime ouderschapsverlof op te nemen Helaas wel onbetaald ja
Ouderschapsverlof is echt heel flexibel, 1 dag per week, de helft van je werktijd, volledig verlof. Wat jij het prettigst vindt, maar idd, zolang je werkgever er niet echt door in de problemen komt. En je werkgever zal waarschijnlijk wel vragen om regelmaat (dus niet de ene week twee dagen en de andere week drie, zoals het jou het best uitkomt). Ik heb ervoor gekozen de 13 weken in een keer aan te laten sluiten op mijn zwangerschapsverlof. Ondanks dat we onderbezet zijn op mijn afdeling kon het gewoon. Vrij tot 2 januari!
Lekker gevoel is dat he Puck Ik heb ook tot 2 januari gewoon alle tijd om met mijn meisje door te brengen
Ja, heerlijk! \/ Ik wilde eigenlijk 1 dag per week opnemen, maar bij personeelszaken adviseerden ze om het in één keer te doen. Dat was de dames daar zelf heel erg goed bevallen. Ik had er eigenlijk niet goed over nagedacht, maar toen ben ik dat dus wel gaan doen, en het lijkt me veel fijner ons meisje pas naar een kdv te laten gaan als ze ietsje groter is. Ook fijner met borstvoeding. En lekker rustig genieten van ons nieuwe leventje!
Bij mij is het allemaal iets ingewikkelder met ouderschapsverlof. Ik werk onregelmatig, dus de ene week iets meer dan de andere. Nou heb ik het dus zo berekend dat ik een dienst in de week ga draaien en niet meer dan 1 keer per maand in het weekend werk. Want dat wil ik namelijk zo min mogelijk. Ik wilde ook volledig opnemen maar mijn vriend was niet echt ondersteunend en bovendien hebben wij net een huis gekocht. Dat betekent maandelijks meer vaste lasten terwijl ik een lager inkomen heb omdat ik minder uren ga werken. Dus helaas ik moet roeien met de riemen die ik heb. Maar mijn kind gaat niet naar een KDV. Gelukkig kan ik oma inschakelen. Ik werk 's avonds en dan is er maar een paar uurtjes oppas nodig totdat mijn vriend thuis komt van zijn werk.
als het goed is zijn ze in onderhandeling om ouderschapsverlof ipv 13 keer je week uren naar 26 keer je weekuren te verhogen in september met prinsjesdag moet dat beslist worden en dan zal het wel in 2009 ingaan als het doorgaat.
Hoi, klopt dat je 13 keer je weekuren krijgt. Dat mag je aaneengesloten opnemen, maar ook zoals jij het wilt, mits je daar vaste afspraken over maakt, (dus niet per week beslissen hoe je het die week opneemt). En je baas hoeft hooguit een half jaar dat ouderschapsverlof toe te kennen, alles wat je dan niet verbruikt hebt, ben je kwijt. Ik krijg de helft doorbetaald, (da's dan wel weer het voordeel van in de zorg werken), en neem na mijn verlof 8 uur per week op, waarmee ik dus 4 uur doorbetaald krijg. Dat krijg ik dan dus een half jaar. Je mag het ook opsparen voor een ander moment, je moet het alleen opgemaakt hebben voordat je kind 8 wordt. Je zou dus ook nu niks op kunnen nemen en als nummer twee er is juist het dubbele pakken, (dat mag dus, dan krijg je twee keer ouderschapsverlof toegekend, of mag je twee keer een half jaar opnemen). Heb ik even over nagedacht, maar als ik binnen een half jaar na het aflopen van het ouderschapsverlof wegga, moet ik het terugbetalen. Gezien ik na een tweede kind mogelijk stop en echt m'n eigen praktijk ga starten, wilde ik dat risico maar niet lopen en was het veel handiger om nu in ieder geval voor dit kleintje m'n verlof op te nemen... Straks kan ik beter overzien hoe het dan is en kan ik altijd alsnog besluiten om nog een periode bij m'n werkgever te blijven en alsnog dat tweede ouderschapsverlof op te nemen... Maar goed, in het kort; 13 keer je weekuren mag je opnemen mag 3 maanden aansluitend, maar ook in kleine stukjes, mits vaste afspraken per week baas hoeft max half jaar toe te kennen, (mag natuurlijk langer, maar is wettelijk verplicht tot half jaar).
Ik ga nu een jaar lang 18 uur werken. Dat is 2 uur ouderschapsverlof per week, want ik wil 20 uur gaan werken. Ik heb dan nog zat uren over. Financieel gingen wij het dus niet redden om meer verlofuren op te nemen maar zoals mijn leidinggevende eigenlijk zei: altijd makkelijk op het moment dat je kindje ziek is. Wie weet ga ik nog lekker een keer op reis met haar en mijn vriend voordat ze straks op school zit. Maarja das nog heel ver vooruit!
Hoi Ik werk nu 32 uur en daarvan ga ik een jaar lang ouderschapsverlof opnemen. 13x32 is 416/8 is 52 dagen. Ben ambtenaar en mag 1 jaar lang 1 dag per week opnemen. Ik heb 2 kinderen dus ik ga waarschijnlijk dit 2 jaar doen. Gelukkig krijgen we iets doorbetaald en wat terug van de belasting, scheelt alweer.