Hallo door hevige bekkeninstabiliteit en de aard van mijn werk moest ik helaas volledig in de ziektewet. ik kreeg een mail van mijn werkgever dat zij mij weer beter gemeld heeft omdat mijn verlof van totaal 13 weken nu in gaat. maar krijg hier vervolgens geen duidelijkheid over terwijl ik hier wel om vraag... mijn vragen : kan ik beter gemeld worden terwijl ik nog steeds ziek ben? ik bergrijp dat dit te maken kan hebben met de uitkering welke ik krijg, maar goed ik ben nog steeds niet hersteld.. en vind het erg raar dat ik beter gemeld ben.. en mijn verlof zou toch 16 weken moeten zijn? met minimaal 10 weken na mijn bevalling? alvast bedankt!
Beste mamiek, Rot voor je dat je niet kunt werken door je bekkeninstabiliteit. Je geeft aan dat de werkgever je hersteld heeft gemeld omdat het verlof in gaat. Dat klopt, je Ziektewet-uitkering gaat op dat moment over in de Zwangerschapsuitkering. Je hebt gelijk: de duur van het zwangerschapsverlof is inderdaad minimaal 16 weken. Uitzondering hierop is: je zwangerschapsverlof gaat minder dan 6 weken voor de dag na de uitgerekende datum in. De periode tussen 6 en 4 weken voor de dag na de uitgerekende datum heet flexibiliseringsperiode. Ben je in deze periode ziek? Dan trekt UWV het aantal dagen dat je ziek bent in deze flexibiliseringsperiode af van je verlofperiode na de bevalling. Deze periode duurt maximaal 2 weken. Ik raad je aan bij de werkgever na te vragen hoe deze aan 13 weken komt, het verlof ligt altijd tussen 14 en 16 weken. Actuele informatie over ziek tijdens de flexibiliseringsperiode vind je hier: Ik ben zwanger en heb een werkgever (WAZO) - UWV - Voor Particulieren. Alvast een fijn verlof gewenst. Met vriendelijke groet, Yvonne [FONT="]UWV Webcare Team[/FONT]