Overmorgen gaan mijn vriend en ik met onze kleine man voor 3 weken naar Amerika. Ik heb daar een hele bubs familie en die willen natuurlijk ook eens kennismaken met het nieuwste gezinslid Nu die dag met rasse schreden nadert, begin ik toch wel een beetje nerveus te worden Op de heenweg (vlucht van 9 uur overigens) hebben we helaas geen wiegje aan boord kunnen reserveren (terugreis gelukkig wel), dus hij gaat op schoot. We zitten wel in een rij van 3, dus hopelijk blijft er een stoel vrij zodat hij dan daarop in de maxi cosi kan. En dan hoop ik dus dat hij een beetje kan slapen Wie heeft er tips voor in het vliegtuig, en op Schiphol? Aanbevelingen, ervaringen, alles is welkom
Onze dochter was 6 maanden. Schiphol is prima. Genoeg voorzieningen: voeden, verschonen. Maxi cosi meegenomen tot de gate, bij het uitstappen en rondlopen op het vliegveld een draagzak/doek gebruikt. Draagzak echt een aanrader!! (maxi cosi mocht in principe niet mee het vliegtuig in, alleen als je voor een stoel betaalde-Turkish airlines. We hadden het geluk bij onze binnenlandse vlucht dat er wel plek over was en dat we toen wel de maxi cosi 'gratis' mochten gebruiken)
Draagdoek neem ik idd mee, als ik tenminste uitgevogeld krijg hoe ik hem er liggend in krijg Ik begreep bij onze vlucht dat je een maxi cosi mee aan boord mag nemen, maar ga nu eigenlijk twijfelen. Mag iig mee tot de slurf. Als de vlucht niet volgeboekt is, wordt de stoel naast ons vrijgehouden en dan mag hij sowieso idd gratis gebruik maken van een stoel met maxi cosi. Hoe deden jullie dat met flesjes aan boord (als je tenminste fv gaf)? Deze vliegtuigmaatschappij geeft op de website aan dat ze geen flesjes opwarmen. Je kunt dan wel om heet water vragen. Ik neem aan dat dat water gewoon van prima drinkkwaliteit is? Scheelt weer veel tijd tov au bain marie En qua oortjes? Zal vast per kind verschillen, neem ik aan. Flesje melk/water bij opstijgen en dalen, speentje e.d. Of zijn daar nog meer tips voor? Veel neusspray ook, want z'n verkoudheid is helaas nog niet helemaal over.
Spannend Daantje! Onze zoontjes zijn exact even oud (grappig!). Ik heb ook familie in het buitenland en zit vaak te dubben of ik een lange vlucht aan zou durven met de kleine. In mijn geval zou dat naar Australië zijn, dus minstens het dubbele van wat jullie doen. Een vlucht van 9 uur komt vast goed. In ieder geval voeden tijdens het stijgen en landen ivm de druk op de oortjes. Veel plezier (en ben benieuwd hoe het is gegaan straks!)
Hier staan heel veel tips, o.a. over de oortjes en flesjes maken: Alles over vliegen met kleine kinderen De draagdoek zou ik zeker meenemen, maar absoluut niet liggend gebruiken. Een liggende houding is heel gevaarlijk, doordat de kin op de borst komt kan de ademhaling belemmerd worden. Altijd rechtop dragen dus, buik tegen buik. Goede vlucht en fijne vakantie alvast!
Mijn tip: Denk er aan om ook voor jezelf een setje schone kleren mee te nemen. Ik heb in al die jaren al meerdere ondergespuugde moeders aan boord gehad. Zó niet fijn als je dan nog 6 uur moet vliegen..
@Nieko: wat grappig! Mooie datum hè, 30 november ik zal zeker even laten weten hoe het gegaan is! Australië is idd wel even een tikkeltje zwaarder dan de VS... maar lijkt me wel mega leuk! @Jessi76: Dank je wel voor de link! Heb me suf gegoogled, maar ben deze nog niet tegengekomen. Heel handig! En dat van die draagdoek wist ik ook niet (heb er sowieso weinig ervaring mee; zoontje was er niet zo'n fan van), dus dit is goed om te weten. @Zoe123, dat is idd ook een goeie, haha. Het zal niet de eerste keer zijn dat mijn zoon zijn maaginhoud met mij deelt
Tot Dirk 2,5 was vloog ik regelmatig grote afstanden met hem (ZO Azie, Australie). Is goed te doen hoor! Een goede draagdoek is een life saver. Als je er nog niet goed mee uit de voeten kunt, is het misschien handig om nu alvast een draagconsult te doen bij een draagconsulent. Dan leer je meteen verschillende manieren van knopen, wat ook op vakantie gemakkelijk is. Bij het opstijgen en landen legde ik altijd aan in de kangoeroegordel. Als je niet zelf voedt, dan helpt een fopspeen of een fles met wat water vaak ook wel. Zorg voor onderweg dat je voldoende dingen bij je hebt om je kind bezig te houden, speeltje, iPad, en neem flink veel luiers en verschoningen mee, zoals Zoe al zegt, ook voor jezelf. (Is so wie so handig om setje en tandenborstel enzo voor jezelf in handbagage te hebben. Komt toch regelmatig voor dat je bagage niet op hetzelfde moment als jij zelf aankomt). Mijn ervaring is wel dat de service op transatlantische vluchten minder goed is als op vluchten richting Singapore, KL en Australie (daar krijg je vaak nog wel een verzorgtasje van de maatschappij), maar goed, de vlucht duurt natuurlijk ook een stuk korter.
Heet water kan je idd in het vliegtuig krijgen. Koud water kan je zelf meenemen incl. Poedermelk. Speentje is fijn bij het opstijgen & dalen. Wat speeltjes mee en schone kleren voor jou en je kindje. Genoeg luiers, eten en melk om evt vertragingen te kunnen overbruggen. Ik weet niet met welke maatschappij je vliegt? Met klm naar middenamerika mocht de maxi cosi idd mee aan boord. Er was geen plek, maar hij kon in een bagagevak boven je hoofd worden geplaatst.
Ik vond het ook erg handig om een drager bij me te hebben. Met opstijgen gaven we vlak van te voren een neusspraytje en voor de zekerheid en gaf ik een flesje. Halverwege de vlucht had ik hem in slaap gewiegd in de bondolino en daar zat ie tijdens het dalen nog steeds (kinderveiligheidsriem ertussen gepulkt). Na het ophalen van de koffers werd hij pas wakker. Makkelijk! Zorg dat je dingen bij je hebt die je kindje gewend is bij zich te hebben bij het slapen. Speentje, slaapzakje, knuffel, doekje oid. We deden ook een miniritueeltje voor het slapen gaan. Handbagage in een trolley doen is ook makkelijk. Dan hoef je niet veel te sjouwen als je je baby draagt. En als ze bij je slaapt zonder de draagdoek/draagzak, dan kan dat toch gewoon op schoot? Desnoods een vest onder je steunende arm gepropt zodat je geen lamme arm krijgt en relaxen maar. Ook zou ik gewoon zo voeden of dat nou met de borst of fles is. Hoeft niet per se in de drager. We vlogen binnen europa, dus ik kan je niet adviseren over wat je mee mag nemen naar Amerika. Binnen europa mag bijna alles als het te maken heeft met je baby. Zo had ik een thermosfles met heet water bij me, een flesje koud water en poedermelk in poedertorentjes. Ook potjes eten. Mocht allemaal, heb ook nergens een slokje hoeven nemen. Maar wellicht is dat ri Amerika strenger.
Bedankt allemaal voor de tips! Heb ik zeker wat aan gehad inmiddels zijn we veilig en wel aangekomen. Mijn mannetje heeft het in een woord geweldig gedaan. Bijna niet gehuild, en geen last van de oortjes. Hoop dat zijn 'jetlag' meevalt . Bij het inchecken werd gezegd dat de vlucht zat volgeboekt, maar toen we eenmaal in de lucht zaten en er toch plek bleek, hadden de stewardessen op eigen initiatief degene naast ons verplaatst zodat ons zoontje een stoel kon gebruiken. Hij heeft dus lekker tussen ons in kunnen liggen. En nu maar gaan genieten!