vrij ivm operatie kind

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Miesie86, Mar 31, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Miesie86

Miesie86 Actief lid

Mar 21, 2014
    153
    0
    16
    NULL
    NULL
    Onze dochter heeft een hartafwijking waarbij er een vernauwing in haar hartboog zit. Deze is na de geboorte met een openhart operatie verwijderd. Onze dochter is nu bijna 4 maanden oud.
    nou waren we vanmiddag in het ziekenhuis en nu blijkt er weer een vernauwing te zitten. Deze zal opnieuw verwijderd moeten worden. Gelukkig met een minder ernstige ingreep namelijk via katerisatie. Echter t blijft een operatie en er zit nog steeds risico aan vast.

Ik ben nu geneigd om haar per direct uit de kinderopvang te halen tot nadat ze hersteld is van de operatie. Ze zal over ong een maand geopereerd worden, 3 dagen in het ziekenhuis moeten blijven en daarna 6 weken herstellen. dus 2 1/2 maand onder de pannen.

de reden dat ik haar thuis wil houden is omdat ze nog niet ingeent is en ik niet wil dat ze ziek wordt voor de operatie. En omdat ik gewoon deze tijd zoveel mogelijk bij mijn kleine wil zijn.

Echter ze is niet 'ziek' dat ze echt ergens last van heeft.

Nu vraag ik me af wat mijn rechten zijn. Helemaal omdat ik het per direct wil.

Ik werk zelf 3 dagen in de week smiddags en savonds. Op woensdagmiddag past mijn moeder op. Ze gaat 2 middagen naar de KDV en savonds past mijn vriend op.

Tot slot merk ik dat ik t met alles bij elkaar zelf ook last begin te krijgen van vermoeidheid en stress. Bij geboorte hadden we natuurlijk al de ziekenhuis periode, daarna hebben we een huis gekocht en zijn we verhuisd, op mijn werk loopt de boel op de klippen doordat in een team van 5 er 4 geen vast contract krijgen in de aankomende maanden (waaronder ik) en het management niet op tijd voor vervanging zorgt waardoor wij extra taken op ons moeten nemen. En dan nu weer de aankomende operatie van onze kleine meid.

Het liefst neem ik gewoon voor de helft van mijn uren zwangerschapsverlof of ziekteverlof op maar ik weet niet of dit kan. Daar zitten nogal wat regeltjes aan verbonden.

kunnen jullie mij miss adviseren waar ik recht op heb?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Miesie 86,

Wat rot dat je dochtertje weer opnieuw geopereerd moet worden. Ik kan me voorstellen dat het een grote zorg voor je is.

Je wilt weten wat je rechten zijn. Ik ga ervan uit dat je hiermee bedoelt of er mogelijkheden zijn om thuis te blijven van je werk om bij je kindje te zijn.
    Je zou in aanmerking kunnen komen voor langdurend zorgverlof. Dit verlof is geregeld door de Rijksoverheid en gaat altijd in overleg met de werkgever.
    Langdurend zorgverlof vraag je schriftelijk aan en dit moet minstens 2 weken voordat het verlof in gaat.

Je geeft aan dat je eventueel gedeeltelijk ziekteverlof op zou willen nemen (zwangerschapsverlof is alleen mogelijk voor en na de bevalling).
    Als je niet in staat bent te werken kan je een ziekmelding doen bij de werkgever. Deze zal beoordelen of je inderdaad ziek bent en voor hoeveel uur je eventueel wel zou kunnen werken.

Veel sterkte met de operatie en het herstel van je dochter.

Actuele informatie over langdurend zorgverlof vind je op de site van de Rijksoverheid.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

3. Miesie86

Miesie86 Actief lid

Mar 21, 2014
    153
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dank voor je reactie.

Ik bedoelde ouderschapsverlof ipv zwangerschapsverlof. Maar begrijp dat je dat ook min 2 maanden van te voren aan moet vragen? Zou je dat evt ook in een dergelijke situatie direct kunnen doen?

Ik ga het overleggen met mijn teamleider. Ik hoop dat de organisatie zich in kan leven in mijn situatie.

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Miessie86,

Ook ouderschapsverlof regel je met je werkgever. Ouderschapsverlof en zorgverlof zijn regelingen die niet door UWV worden uitgevoerd.

Ik kan je er daarom niet verder mee helpen. In ons eerder antwoord staat een link naar de website van de Rijksoverheid. Daar vind je meer informatie over beide regelingen.

Ik wens je veel sterkte met deze spannende situatie.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

Share This Page