Een EEG bij peuter ervaring?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door kleintje88, 22 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    De kinderarts wil een EEG laten maken bij onze dochter van net 3.
    Maar wat ik ervan weet (vroeger ook een aantal gehad) is dat je daar rustig bij moet blijven liggen. Maar een kind van 3 kan toch niet rustig blijven liggen lijkt me?
    Heeft iemand er ervaring mee hoe ze dat dan doen? Met een roesje?

2. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ja heb er wel ervaring mee maar is denk ik toch anders omdat onze zoon ( net 3 jaar ) autisme heeft en verstandelijk beperkt.

Maar goed, de eerste keer was ie nog geen 3 jaar.
    Hij mocht in de buggy blijven zitten en eten en drinken en spelen. Maar dit was eigenlijk uitzondering omdat we hem niet wijs kunnen maken dat ie moet gaan liggen enzo.
    Ze zei dat normaal gesproken dat je samen met je kindje op het bed mocht liggen en dat je dan een verhaaltje mocht voorlezen enzo. Om je kindje lekker rustig te laten en blijven liggen.

Tweede keer ( is een maand geleden ongeveer ) gingen ze EEG doen met roesje.
    Nu word onze zoon er totaal niet rustig van. Eerder paniekerig maar dat komt door zn beperking.
    Dit was dus een grote strijd en was echt vreselijk!!
    Maar goed, weer gaat het ( normaal gesproken bij kindjes ) dat ze vantevoren een zetpilletje krijgen om lekker slaperig van te worden. Je moet je kindje dan wel smorgens om 5 uur wakker houden en voor de eeg ook geeen slaapje laten doen.
    En dan gaan ze naar de EEG ruimte en word alles erop geplakt en vaak zijn de kindjes dan al lang in slaap.

Maar goed, ze kiezen vaak als eerste voor de gewone EEG. Of je kindje moet alleen snachts aanvallen hebben.

Ik weet dus niet hoe je kindje is. Begrijpt ze dingen? Kan je dr laten liggen als je dat vraagt? Houd ze ervan als je dr voorleest?

Een EEG duurt ongeveer 1 uur.
    Het beste is als ze dan stil liggen en helemaal als ze even wegdommelen. Dus lekker de oogjes dicht enzo.
    Maar als ze dat echt niet wil dan mag ze ook zitten en rustig spelen. Maar rondlopen enzo mag dus niet ;)

Succes!

3. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ze is best wel wijs en je kan haar dingen ook wel goed uitleggen.. Alleen ze is ook erg druk en kan bijna niet stil zitten.. Dat lijkt me er zo lastig aan..

4. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ons zoontje van 2 heeft er net een maand geleden een gehad. We gingen allebei mee. Hij moest inderdaad op een bed liggen wat hij niet wilde maar we hebben hem maar vastgehouden, ook toen ze de badmuts met gaatjes op zijn hoofd ging doen en dan gel in die gaatjes spoot voor het contact met de monitor etc. Toen dat gedaan was (veel gehuil hier) hebben we hem getroost en rustig gekregen door het liggend voorlezen van boekjes en we hadden ook de i-pad meegenomen. Toen duurde het iets van 20 minuten verder en was het eigenlijk binnen een uur gepiept. Daarna thuis lekker geslapen een paar uur....

Veel succes er mee. Ik weet niet of ze ook roesjes doen. Hier moesten we rond de lunch komen omdat kleintjes dan wat vermoeider zijn en dus rustiger maar die van jou is 1 jaar ouder zie ik.

Groetjes, Charlie

5. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Ons zoontje heeft 2 keer een EEG gehad. Tijdens de 1e was hij ziek, dus toen was hij al stil. Heeft toen bij mij op schoot gezeten en is zelfs in slaap gevallen.

De 2e keer moest hij zelfs slapen tijdens de EEG. We hebben de EEG toen zo gepland op een tijdstip waar hij erg moe zou zijn. Middagslaapje over slaan en dan ongeveer een uur nadat hij normaal zijn middagslaapje zou doen, de EEG gepland.

Het duurde natuurlijk eventjes voordat hij sliep. Ik bleef gewoon naast hem zitten en ze starte pas toen hij helemaal rustig was. Ze namen zich er de tijd voor.

6. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze dochter heeft t twee keer gehad, laatste keer met roesje, welke niet genoeg werkte.. Was een heel gevecht, uiteindelijk een ballon en een ijsje beloofd en toen bleef ze liggen.. Ze was toen net twee jaar...

Deel Deze Pagina