Hoi meiden, Ik zit met een dilemma.. Mijn schoonouders willen een vakantiehuisje kopen,ze hebben nu een huurhuis die ze dan weg doen omdat het anders te duur word. Nu willen ze zich inschrijven op ons adres(koophuis). (Ze hebben onze toestemming gevraagd, ik twijfel nog, hij vind het goed.) Man heeft gister de belastingdienst gebeld, en volgens hun zou het niets uitmaken kwa belastingteruggave en kinderopvangtoeslag. Prima zou je denken, maar ik wil alle risico's uitsluiten zodat ik later niet voor verassingen kom te staan. Nu heb ik gegoogled maar kom geen antwoorden op mijn vragen tegen, zoals: -wat als een van de twee komt te overlijden? -wat als een van ons onze baan kwijtraakt (geen recht op uitkering? etc) en wat als een van hun de baan kwijtraken? en het niet meer kunnen betalen? - Wat als wij willen verhuizen en een nieuwe hypotheek nemen, heeft dat gevolgen? -Wat als ze hun hypotheek van dat vakantiehuis niet meer betalen, komen ze het dan bij ons halen? Is er hier iemand die hier antwoord op heeft? Ik hoop het zo!
Omdat ze niet op dat park ingeschreven mogen staan. Je mag er niet permanent wonen (wat ze dus wel willen)
Hoe het precies zit, kan ik je niet vertellen (ik wil je geen onjuiste dingen vertellen). Maar ik weet vanuit mijn vroegere werk op het deurwaarderskantoor wel dat het je een hoop gedoe op kan leveren als ze schulden maken/krijgen. Ik zou dit zeker wel even heel goed nagaan.
Lastige situatie omdat het je schoonouders zijn, maar ik zou het nooit doen. Waarom niet? Als een van jullie je baan kwijtraakt kun je dus nergens aanspraak op maken zelfs niet als jullie met zijn twee onder sociale minimum zitten want met zijn vieren zitten jullie daar wel boven. Het klopt in principe dat het voor de belastingdienst niks uitmaakt want jij en je man zijn elkaars toeslagen- cq fiscale partners, dat verandert niet. Ik weet niet zeker of er iets aan jullie gemeentelijke cq waterschapsbelastingen verandert omdat jullie straks, volgens het gba, met zijn vijven daar wonen. Ligt eraan hoe jullie nu wat dat betreft worden belast. Als je schoonouders schulden maken komen ze bij jullie uit. Wat dus in kan houden dat ze bij jou de inboedel leeg trekken om schuld te voldoen. Niet dat je van zoiets moet uitgaan, maar toch!
Als ik heeel eerlijk ben zie ik het niet zo zitten, ondanks dat het mijn schoonouders zijn. Er is wel een verleden kwa schulden etc dus het is nog maar de vraag of ze uberhaupt de lening/hypotheek krijgen (zelf zeggen ze van wel maar er is nog niets officieel berekend/bekeken alleen gepraat met een adviseur, die kan wel vanalles zeggen...), maar ik wil daarom goede redenen hebben om nee te zeggen. Ze zijn nogal van het ompraten en ik ben nogal makkelijk om te praten. Kan niet zo goed nee zeggen. Aan deze info heb ik wat! Thnx
Wij moesten altijd gemeente belasting en schoonwater heffing betalen 1x per jaar en dat werd berekend aan de hand van uit hoeveel personen er op het adres staan ingeschreven.
Niet doen zou ik zeggen voor belasting maakt het niet uit maar voor andere instanties wel inderdaad gwe enz De ex schoonouders van mijn zus stonden ingeschreven bij hun. Koopflat maar waren mede eigenaar van de flat. Verder betaalde ze alle extra kosten die erbij kwamen kijken. De situatie was al zo toen mijn zus haar ex-man leerde kennen dus is nadien Zo gebleven
Maar het wordt hun echte adres waar alles op binnenkomt etc. omdat ze "illegaal" permanent in een vakantiehuis gaan wonen. Dat mag niet dus willen ze zich inschrijven bij ts, althans zo lees ik het. Dus ze doen net of ze bij TS wonen... Vraag me trouwens wel heel erg af of er bij de gemeente geen belletje gaat rinkelen als er ineens 5 man staan ingeschreven en 2 daarvan een vakantiehuis bezitten, maar dat hangt wel af van de koppeling van gegevens!
Ik zou het ook niet doen. Alleen al omdat ik dan mee doe aan iets waarvan ik weet dat het niet mag . Wat zijn eigenlijk de gevolgen als er iemand achter komt dat ze wel permanent in dat vakantiehuis wonen? Die regels zijn er ook niet voor niks lijkt me.
Bij mijn weten heeft het zeker financieel gevolgen voor jullie voor de rioolheffing, afvalheffing en andere belastingen. Voor de belastingdienst weet ik het niet maar wel als je een uitkering krijgt.
Krijg een beetje de kriebels als ik dit lees. Wat nou als ze zich bij jullie hebben ingeschreven en het huisje gaat niet door maar ze hebben wel hun eigen huis opgezegd? Dan komen ze bij jullie wonen want dat recht hebben ze en daar kan je niks tegen doen dan. Ik zou gewoon zeggen dat het veel consequenties voor jullie heeft en vragen of ze niet zich bij een ander kunneb inschrijven. En zelf er ff achteraan gaan of ze idd geen postbus kunnen nemen en als.dat wel kan op papier zetten en aan ze voorleggen.
Alleen een postbus is niet voldoende helaas. Maar als hoofdeigennaar van de woning mag je ze zeker uit laten schrijven gelukkig Hier kwamen we er na een ruime 6 weken achter dat de vorige bewoners van ons huis zich niet hadden uitgeschreven. en als hoofdeigennaar hebben we dat dus voor hun gedaan op het gemeente huis . Ze kregen er alleen bericht van via de gemeente en waar zij zich verder weer laten inschrijven of eventuele boetes was hun probleem zei de gemeente.
Hier moet je wel even goed over nadenken. Het heeft gevolgen voor: - gemeentelijke zaken als afvalstoffenheffing ed. Die kijken vaak naar het aantal personen - als je zorg nodig hebt of als je wellicht bijstand nodig hebt. Dan wordt ook gekeken naar eventuele huisgenoten. Bovendien, ik weet niet hoe oud je schoonouders zijn, maar als de recreatiewoning in een andere gemeente is dan waar jullie wonen, hebben ze ook geen recht op zorg thuis (wmo). -voor de belasting heeft het nu nog niet zo veel gevolgen. Maar het kabinet is al een tijd bezig met een huishoudtoeslag. Dan kijken ze voor de hoogte van de toeslagen naar het inkomen per huishouden. Vooralsnog kwamen ze er niet uit en is dit uitgesteld, maar het zo zou maar volgend jaar wel door kunnen gaan en dan heb je een probleem. ( los van dat het sowieso illegaal is natuurlijk