Sinds afgelopen vrijdag weet ik dat ik zwanger ben. het is mijn 1e zwangerschap. Ik heb ook al jaren een te traag werkende schildklier waarvoor ik thyrax slik 3 tabletjes van 0,025. Mijn huisarts heeft mij nu geadviseerd om onder controle te gaan bij de gynaecoloog omdat ik dus een te traag werkende schildklier heb. Worden zwangeren met ene traag werkende schildklier altijd doorverwezen naar een gynaecoloog of kan dat ook bij een verloskundige want daar zou wel mijn voorkeur naar uit gaan. Tevens geeft ze aan dat het goed zou zijn om naar een gynaecoloog te gaan omdat ik een traumatisch verleden heb (en ook medicijnen heb geslikt daarvoor) maar mijn idee is juist dat het bij een verloskundige juist allemaal persoonlijker is en zij ook meer tijd hebben dan bij een gynaecoloog. Daar zou ik me dan uiteindelijk toch vertrouwder bij voelen. Wat zou u mij adviseren? Groetjes Monique
Hallo. Je mag je aanmelden bij een verloskundige dan kan zij/hij naar de eerste afsprak beslissen waar je het beste onder controle kan. Mbt de schildklier moet de medicatie goed ingesteld worden en veranderd vaak in de zwangerschap dit moet de huisarts doen of de internist, dat is maar net waar je voor onder controle bent met de traag werkende schildklier, want dat doet de verloskundige of gynaecoloog niet. Ook word er extra bloed afgenomen om je schildklier waardes te beoordelen dit word ook door de huisarts of internist gedaan. Voor een te traag werkende schildklier mag je bij een verloskundige onder controle deze zal ook extra bloedcontrole doen om te zien of je geen TSH receptor antistoffen hebt heb je deze wel moet je onder controle van de gynaecoloog. Groetjes Ineke
Dank je wel voor je snelle reactie. Ik heb pas op 8 november mijn 1e echo bij Geertgen waar ik ook mijn IUI heb gehad. Kan ik tot die tijd gewoon wachten want ik heb net op een ander forum op deze site gezien dat je je meteen moet laten controleren? Wat betreft mijn traumatsiche verleden. Is dat vaak een reden om iemand door te verwijzen naar een gynaecoloog?
hoi voor je bloedwaarden is het misschien beter om dat al eerder te laten onderzoeken. Dat kan ook via de huisarts. Een traumatisch verleden is geen reden om naar de gynaecoloog te gaan. Alleen als je momenteel antidepressiva slikt in een bepaalde hoeveelheid , dan zal je bij de gynaecoloog onder controle gaan. In een kleine hoeveelheid mag je bij de verloskundige. Mirjam
Dank je voor je antwoord. Dan ga ik maandag toch maar even de huisarts bellen voor ene bloedonderzoek vanwege mijn schildklier. Ik heb gelukkig geen medicijnen meer (voor mijn psychische gesteldheid) want ben dara juist mee gestopt zo'n 3 maanden geleden toen ik met de IUI behandelingen zou gaan beginnen. Dus echt fijn dat dat dus gewoon bij ene verloskundige kan. Geeft me toch een veel prettiger gevoel om naar ene verloskundige te gaan. Ik ga het in ieder geval 8 november even bespreken bij Geertgen als ik mijn 1e echo krijg en daarna dus daar niet meer naartoe hoef. Dank je wel