Hallo dames, ik zit met een vraag. Ik heb vandaag te horen gekregen wie mij per 1 januari (ziektewet) en per 1 maart (zw. verlof) gaat vervangen en 12 uren van mij gaan naar een stagiare. Deze wordt niet uitbetaald volgens de normale CAO, maar krijgt een speciale LIO-vergoeding. Normaalgesproken krijgt een LIO-er een stagebegeleider en die krijgt de lesuren die een LIO-er doet uitbetaald voor de begeleiding. Per 01-01-07 ben ik dat dus en per 01-03-07 moet de LIO-er het zelfstandig kunnen doen. Ik vind dit niet eerlijk, niet tegenover mij en niet tegenover mijn collega's. Ik heb recht op die begeledings uren, maar ipv een vervanger in te zetten, kiezen ze voor een LIO-er die ik dan gebeleid. Zo hoef ik die uren geen les te geven en kan de school aan de eis van de ARBO 2x2 uur voldoen en aan de andere kant hoeven ze geen extra geld uit te geven aan de vervanging van die uren. Nu is het zo dat ik natuurlijk aan alle oplossingen van mijn werkgever mee moet werken als het gaat om het oplossen en beperken van mijn ziekte verzuim, dus een andere taak, namelijk stagebegeleider ipv zelf voor de klas staan is een andere taak, maar moet ik hier nu zomaar mee akkoord gaan. Ik vind het heel erg moeilijk. Over het inzetten van een stagiare voor mijn zwangerschapsverlof vind ik het eigenlijk helemaal niet kunnen, want dan moet een collega de begeleiding gaan doen en daar de uren ook voor krijgen vind ik. Snappen jullie dit nog? Ik snap het zelf al bijna niet meer. Moet ik hier iets mee doen, of is dit een geoorloofde manier om mijn verlof in te vullen.
Hee meis, Wat een gedoe heb jij op je werk he? Het is zeker niet netjes van ze dat ze een stagiaire inzetten en al helemaal niet zonder begeleider. Maar dat ze raar bezig zijn daar, wist je al.... Ik zou me dan ook niet te druk maken om haar lot. (heel gemeen hoor) Zou me lekker zorgen maken om mezelf en mn kindje. Als er collega's zijn die er problemen mee hebben, lossen ze het zelf maar op toch? Net als de stagiare, het is haar toekomst, niet die van jou. Weet dat dit heel hard is hoor, maar gezien wat je me verteld hebt en het feit dat het met jou ook niet helemaal lekker gaat zou ik mn energie niet hier aan gaan verspillen. Sterkte ermee..
Dank je Mo, ja ze zijn niet echt slim bezig daar. Maar goed, ik wacht het af en heb ook geen zin om me er echt druk om te maken, maar een oud stagiare van me had echt gehoopt mijn uren te mogen vervangen en er zijn dus ook uren genoeg, maar de school wil het creatief oplossen.
Ik vind het vooral voor de LIO-er niet netjes. Zij zit een tijd zonder begeleiding. En ze heeft niet de eindverantwoording voor de groep... dat heb jij, maar dat kan niet als je thuis zit. En school krijgt toch gewoon geld voor jouw vervanging? Waar gaat dat heen dan?
ik zou wel heel duidelijk op papier zetten dat jij geen verantwoordelijkheid neemt voor de LIO als jij haar niet aan het werk kunt zien, zodat jij niet bij eventuele problemen verantwoordelijk gesteld wordt, omdat je officieel haar begeleider bent.... Karin
Dat zal vast de reden niet zijn, daar jouw werkgever zoiezo geen kosten heeft aan jouw verzuim (met als oorzaak zwangerschap), dat wordt namelijk voor je werkgever betaald!
Jemig, wat flauw zeg! Vindt de opleiding het wel goed als die stagair zo lang zonder begeleiding zit? Het zou ook heel jammer zijn als je achteraf puin moet ruimen van de stagair die nog niet geheel professioneel kan werken. Ik zit zelf ook in het onderwijs en ik zie overal het gedoe en gesjoemel. Soms is er zo weinig aan te doen. Ik wil je in ieder geval veel sterkte wensen. Laat het in ieder geval lekker los als je weg bent, want de verantwoordelijkheid voor vervanging ligt NIET bij jou. De school zou er allang op voorbereid moeten zijn en de overheid vergoed het. Groetjes, Dominique