Zoals het onderwerp al zegt: heeft er iemand ervaring met revalidatie van een herseninfarct? Mijn moeder is in 9 dagen tijd 2 keer getroffen. De eerste keer was alles nog goed. Ze kon nog praten, schrijven,lezen. Na 9 dagen heeft ze een tweede gehad, maar nu is het een stuk erger. Ze kan niet meer praten, kan haar rechterhand nauwelijks nog bewegen. Ze kan gelukkig wel weer lopen. Wel heeft ze logopedie, ergotherapie, fysiotherapie. Wij zien weinig verbetering. Het is zo erg. Ze zit gevangen in haar eigen lichaam en ze is pas 53. Ze is al 2 jaar een echte oma voor Lynn, maar nu kan ze niks meer. Lynn praat beter. Ze wil ook niet bij oma zitten. Iemand ervaring met het revalidatieproces? En zo ja, hoelang gaat zoiets duren? De eerste keer hebben we geboft en misschien willen we te snel en te veel.
het is een heel lang proces, de 1 komt er vrij goed vanaf, de ander niet.. mijn oom heeft het ook een aantal keer gehad.. aan het begin kon hij nog bijna alles, na de 2e weer wat minder.. nu heeftie er nog meer gehad en nu is hij volledig afhankelijk van zorg en woont in een verpleeghuis.. het ligt er maar net aan hoe of wat..
Goh, wat erg voor je moeder en jullie.....ik heb eigenlijk geen advies, maar wil je wel sterkte wensen.
helaas is mijn moeder verleden jaar ook getroffen door een herseninfarct ze is nooit meer de oude geworden. ze werd verlamd en wist niet meer dat ze nog kinderen of kleinkinderen had. dit heeft een jaar geduurd en dat jaar zat ze ook in een verzorgingstehuis, tot ruim 2 maanden geleden ze de moed heeft opgegeven. het ligt er echt aan in welke mate ze het heeft gehad, er zijn mensen die echt er ook bijna helemaal van kunnen genezen.. ik hoop dat het voor jou moeder ook dat geval zal zijn!
het is idd een proces. bij de een is het snel weer over maar dan is het vaak een tia geweest bij de ander duurt hel lang of komen er bepaald dingen niet terug of minder goed. ik heb zelf alleen ervaring met oudere mensen die een herseninfarct hebben gehad en daar is het ook verschillend bij. lynn zal weer aan oma moeten wennen en zal straks wel bij oma gaan zitten nu is het natuurlijk vreemd en eng. ik wil jullie veel sterkte wensen en geduldt.
een vriend van ons heeft het ook gehad, de artsen zeiden dat na een herseninfarct het meeste herstel het 1e half jaar is, daarna gaat het langzamer. hij zit helaas nu in een bejaardentehuis op de gesloten verpleegafdeling, hij kan nog niet eens zelf eten. ik hoop met heel mijn hart dat je moeder hier goed uitkomt, ik hoor ook veel goede verhalen.
ik wou dat ik je antwoord kan geven maar helaas ik durf je geen valse hoop te geven. ik heb alleen de ervaring van mijn moeder en die is niet goed. ik heb altijd gezegd dat er voor mijn gevoel mijn moeder al een beetje was overleden lichamelijk was ze nog mijn moeder maar geestelijk niet meer. misschien toch een second opinion vragen of misschien info vragen op een forum voor dit onderwerp, misschien dat je wat possitievere antwoorden krijg dan dat ik jou kan geven. maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen en geniet vooralvan je moeder.......hoe ze hier ook uit komt!
Mijn moeder heeft het niet overleefd helaas Maar ik weet dat dit het beste was voor haar. Wil je veel sterkte wensen, en ik hoop dat je moeder er bovenop komt
Wat verschrikkelijk voor jullie allemaal Juudje. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil jullie allemaal heel veel sterkte wensen en ik hoop op een goede afloop!
hey juudje het is bij ieder mens weer anders de een knapt binnen een half jaar er weer wat boven op terwijl het bij een ander heel lang kan duren of vrijwel weinig tot geen veranderingen en dan is jou moeder nog zo jong en dan ook nog 2 keer in korte tijd dat is dan een flinke klap ik wil jou en je familie heel veel sterkte wensen
Hoi Juudje bah wat erg! Helaas heb ik er wel ervaring mee. Mijn vader heeft twee en half jaar geleden een herseninfarct gehad tijdens zijn laatste vakantie in italie. ( sport man, niet roken en drinken! bleek een virus te zijn) Ik ben stel op sprong in het vliegtuig gestapt en naar mijn ouders gegaan. MIjn vader kon niet meer praten en de motoriek aan de rechterkant was voor enige dagen weg. Het bewegen aan de rechter kant is goed gekomen en na twee weken kreeg hij weer geluid uit zijn mond, geen worden maar geluid. Hij was helemaal de kluts kwijt, wat hij wilde zeggen of aanwijzen zat goed in zijn hoofd maar hij kreeg het er niet uit ( snap je het een beetje?) en als hij wat aan wilde wijzen was het iedere keer het verkeerde, heel erg frustrerend voor hem ( en voor de andere mensen die een hersen infarct hebben gehad) Zowel in italie als in nederland vertelden de neurologen ons dat het binnen een half jaar moet verbeteren, na een half jaar is er vaak geen verbetering meer te zien of te vernemen. Ik moet eerlijk zeggen dat hij nu weer kan lezen, schrijven en praten maar het gaat heel moeizaam. praten gaat nog het slechtst, als de groep niet te groot is en hij op zijn gemak is gaat het redelijk, dan is een gesprek mogelijk maar als de groep te groot is ofhij is moe dan houd hij tegenwoordig liever zijn mond. soms schieten bij ons nog de tranen in onze ogen als het hem niet lukt om iets te zeggen, hij is dan zo enorm gefrustreerd dat hij alleen nog maar kan vloeken en gek maar waar... vloeken gaat super goed. Hij is daar niet trots op maar hij moet ook zijn emoties kwijt ! aan de andere kant mogen wij blij zijn dat hij alleen maar een spraakgebrek heeft en dat hij iets is veranderd dit houden wij hem ook vaak voor als hij weer verdrietig is .. Ik wens je heel veel sterkte toe!
Mijn vader was 38 jaar toen hij getroffen is door verschillende infarcten eerst heeft hij een aantal weken in het ziekenhuis gelegen. Hij kon helemaal niks meer niet praten niet eten enz. Hij is daarna naar utrecht gegaan voor revalidatie daar heeft hij denk een week of 10 doorgebracht maar wel de weekends thuis (mijn moeder is verpleegkundige en die kon voor hem zorgen) Mijn vader is nog rechtszijdig geheel verlamd maar kan gelukkig wel weer praten al zijn sommige woorden erg lastig en moeten we ook erg lachen. Wat ik wel weet is er heel veel kracht en positief gedrag nodig is van degene die getroffen is en van de familie. Maar ik heb wel de geweldigste vader van heel de wereld en zou hem nooit willen missen! Ik wens jou en heel je familie heel veel sterkte in deze tijd.
Heel erg rot voor jullie, ik wens je moeder veel beterschap! Ik ken twee mensen die het hebben gehad. De ene is helemaal hersteld (zelfs na de 3e). De andere is lichamelijk helemaal hersteld maar haar persoonlijkheid is wel iets anders geworden.
hey meid, ja ik heb hier ervaring mee, mijn vader reavalideerd( voor de tweede keer) nog, hij heeft drie hersenletsels en twee hersenbloedingen gehad, die kreeg hij na een prop in zijn hoofd (infarct dus) hoe iemand hersteld en hoelang duurd is erg verschillend het is een heel lang verhaal en als er behoefte aan hebt het te horen mag je me pb'en. Mijn vader heeft het vooral met spreken en zijn rechter arm en been. Ik wens je heel veel sterkte!
Mijn schoonmoeder heeft pas ook een herseninfarct gehad en ik was er echt verbaasd over hoe snel ze weer de oude was, maar een vriend van mijn vader heeft het ook gehad en daar duurde het weer erg lang voor hij hersteld was. Ik denk dus echt dat het gewoon per persoon veel te veel verschilt om te kunnen zeggen hoe lang het gaat duren.
Meegemaakt bij een zwager.Hij is weer de oude geworden,althans bijna,kwa karakter/persoonlijk is ie wel ruiger/groffer geworden.
Een collega van mij was na een half jaar weer de oude. Iets emotioneler, maar dat was in haar geval een vooruitgang. Zij was 26 toen ze hem kreeg. In ieder geval veel sterkte!