Vervelende opmerkingen over flesvoeding ipv borstvoeding

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door annie44, 3 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    @WEN... AMEN!

2. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Het is echt ongelofelijk dat het iedere keer weer uitloopt op bijna oorlog als het gaat om borst- en kunstvoeding. Doe lekker wat je zelf wil. Of borstvoeding nou beter of slechter is dan kunstvoeding, het gaat er ook om dat je het met liefde geeft aan je kindje. Ik kan dan al wel ruim acht maanden de tiet geven aan mijn dochter, als ik het met tegenzin doe dan heeft het ook zijn effect op haar en dat is natuurlijk niet goed.

Oh ja, ik zal nooit zeggen dat borstvoeding zoveel beter is voor de binding tussen moeder en kind. Dat vind ik namelijk klinkklare onzin. Mijn broer, zus en ik zijn zelf grootgebracht met kunstvoeding en er is geen betere band mogelijk tussen ons en onze moeder. En heel rot, mijn neefje heeft drie jaar de borst gekregen, maar nu met zijn negende jaar heeft zijn moeder hem aardig in de steek gelaten omdat haar nieuwe liefde belangrijker voor haar is. Misschien een beetje kort door de bocht, maar zo zie ik het.

3. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Ik vind een slot (nog) niet nodig.

Dit topic staat in het sub-forum over flesvoeding
    Ik kan me goed voorstellen dat flessenmama's al genoeg moeten uitleggen/verdedigen over hun keuze, dan zou ik het erg op prijs stellen dat er ontopic gereageerd wordt.

Vriendelijke groet,
    Kiki,
    Moderator

4. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Helemaal mee eens!

Begonnen met borstvoeding... na 4 maanden over op flesvoeding.. :D

5. Tink

Tink Niet meer actief

Ehm, Nemo, er zijn nog andere redenen te bedenken waarom een moeder geen bv kan geven. Ik was er zo eentje: ik moest zelf medicijnen gaan slikken die niet samengaan met bv. Heb er een week over lopen janken, werkelijk, ik vond het zo erg dat ik moest stoppen.
    Ik weet heus dat mijn kleine meisje ook groot wordt met flesvoeding, maar ik wilde haar zo graag het beste van het beste geven (want dat bv dat is, daar ben ik wel van overtuigd).
    Helaas was die medicijnen niet slikken geen optie, want dan was het met mijzelf al heel snel niet goed gegaan, en mijn baby heeft denk ik meer aan een gezonde moeder die fv geeft dan aan een doodzieke (of erger).

Er zijn heel veel redenen om geen bv te geven en wat mij betreft zijn ze allemaal legitiem! Dat even voorop voordat ik ook als maffialid word gezien :). Heus ik ben er voor mezelf heel fanatiek in, maar wat een ander doet moet ze echt helemaal zelf weten, ik kijk niemand scheef aan die om wat voor reden dan ook geen bv kan/wil/mag geven.
    Je kunt de reden aan iemands neus immers niet zien...

Dat cijfer van die 2% die lichamelijk gezien werkelijk geen bv kan geven klopt volgens mij inderdaad wel. Dat is wel na te googlen.
    Of je dat dan in zo'n draad als deze moet zetten is natuurlijk vraag 2. Maar aan de andere kant: waarom niet? Het is een gegeven. Daar hoeft niemand zich door in een hoek gedrukt te voelen, vind ik. Je weet toch voor jezelf waarom je geen bv (meer) geeft? Die reden is legitiem, hoe dan ook, want het is JOUW reden.

Oh en dan nog even over vitamine K: Vivi in bv zit wel degelijk vitamine K! Ik zal even een stukje kopiëren en plakken wat een lactatiekundige van LLL daarover schreef:

"Vit. K ligt best ingewikkeld :) Vit. K heeft invloed op de bloedstolling. Als je er te weinig van hebt, stolt je bloed niet of nauwelijks en dat is natuurlijk niet best. Vit. K neem je maar voor een klein gedeelte op uit voeding (ook als volwassene dus). De rest maakt je lichaam zelf aan, dat regelt een bacterie in je darmen die daar hele interessante dingen doet. Het gehalte aan vit. K in moedermelk is laag en omdat men er altijd van uit gegaan is dat de darmen van een baby steriel zijn (en dus die zelf-aanmakende-bacterie mist) is er jarenlang standaard vit. K gesuppleerd. Inmiddels is men in het stadium van fine-tuning. Inderdaad, het gehalte aan vit. K in moedermelk is laag. Als echter een baby zo vaak, zo lang en zo veel aan de borst gaat als hij zelf wil krijgt baby wel het maximale binnen wat er voor hem beschikbaar is. Bovendien worden baby-darmen in no-time gekoloniseerd met bacterien. Sterker nog: een baby neemt de darmflora over van zijn moeder. Dat gebeurt voor een groot gedeelte al bij de bevalling, waarbij de baby in contact komt met uitscheiding van de darmen van de moeder. (Een baby die met een keizersnede wordt geboren heeft darmflora-technisch dan ook een achterstand). De rest laat zich raden: als de moeder een gezonde darmflora heeft, die dus goed. vit. K aan kan maken, heeft de baby die in no-time ook. Is de darmflora van de moeder verstoord (door antibiotica-gebruik in de zwangerschap bijvoorbeeld), dan loopt de baby een risico. Idem met de keizersnede-baby. Idem met een baby die "iets" mankeert en waar dus meteen na de geboorte antibiotica wordt gegeven.
    En volgens goed NL gebruik wordt vit. K (just to make sure) dan maar meteen aan alle baby's voorgeschreven."

Over ijzer in bv gaan ook dergelijke verhalen. Bv bevat inderdaad minder ijzer dan fv, maar daar staat tegenover dat het ijzer uit bv veel beter en makkelijker wordt opgenomen dan ijzer uit fv.

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tink, mooi geschreven meid! Snap dat het voor jou erg gevoelig ligt. Maar wel fijn dat je het zo kan uitleggen. En tuurlijk liever een moeder, een gezonde moeder, dan geen. En als daar kunstvoeding aan mee kan werken, zeker doen! Super!

Tja, tuurlijk is het juist voor die die zich voor honderd procent ingezet hebben voor de bv of bij wie het door medicijn gebruik echt niet verstandig is/was moeilijk om te lezen. Maar moet er daarom met zulk soort berichten gekomen worden? Alles om maar te zeggen dat borstvoeding slecht zou zijn? Zelfs dat borstvoeding onnatuurlijk zou zijn? Nee dat hoeft toch niet? Borstvoeding is goed, en als er om wat voor omstandigheden er ook kunstvoeding gegeven moeten worden, dan is dat ook gewoon prima!

We mogen hier met zn allen blij zijn dat we daarin een keuze hebben!

En tja als het moeiljk is voor moeders bij wie het niet gelukt is, tja hoe zit dat dan met het hele forum? Hoe zit het dan met moeders bij wie het krijgen van een kindje niet zo van zelfsprekend is? Die lezen hier heeeeel vaak dat mensen zomaar zwanger zijn, na 1/2 rondes zwanger zijn, ongewenst zwanger zijn, door de anticonceptie zwanger zijn.......... Das al daar niet nog pijnlijker denk ik zo.... Dus er mag nergens meer over gepraat worden omdat dat voor een ander misschien pijnlijk is? TJa...

Nouja ik doe mee met off-topic zijn, sorry!
    Ts, doe gewoon lekker wat jij wil en laat de rest maar stikken! Jouw keuze, jouw kindje, jouw verantwoording om goed voor je kindje te zorgen en of je dat nu met borstvoeding of kunstvoeding doet, dat maakt niks, als het voor jous maar goed voelt!

Liefs!

7. Tink

Tink Niet meer actief

Juist. Heel goed voorbeeld ook, veel mensen hebben een heleboel moeite gehad met zwanger worden, ik ook (al zou je dat nu niet meer zeggen, haha), maar voor een ander kan onverwacht of ongewenst zwanger zijn een even groot (of groter!) probleem vormen als het niet-zwangerworden voor mij was...

Tuurlijk ligt het hele bv/fv gebeuren voor mij ook gevoelig. Heb het inmiddels ook heus wel van me af gezet hoor, en die 12 weken bv heeft mijn dochter dan toch maar mooi gehad. Maar een teer puntje zal het altijd wel blijven denk ik, mijn ideaal was zo heel anders dan de realiteit. Ik had graag door willen gaan met bv totdat ze het zelf genoeg vond.

Maar ik ga dus niet elke opmerking op mezelf betrekken, en wat mij betreft hoeft er ook door niemand gezwegen te worden over dingen die gewoon wáár zijn (zoals een nuchter cijfer over bv, objectieve dingen die gewoon te googelen zijn).
    Dat is gewoon informatie, iets waar een ander haar voordeel mee kan doen. Goede info over bv trekt misschien een ander over de streep om er toch aan te beginnen, en dat vind ik belangrijk. Bv is nou eenmaal het best voor een baby, hoe je het ook wendt of keert. De mensheid overleeft er niet voor niks al duizenden jaren op :). Wat mij betreft gaat er niks boven wat de natuur verzonnen heeft.

Maar nogmaals: ieder haar keuze en wat mij betreft altijd de goede hoor, het is JOUW keuze en JOUW kind.

En wie het zei weet ik niet meer, maar laten we inderdaad maar blij zijn dat we hier de keuze hébben. En ook voldoende schoon drinkwater om fv klaar te maken (in ontwikkelingslanden is dat wel even een ander verhaal, daar gaan zomaar kindjes dood omdat ze geen bv krijgen). Wat een luxe.

8. Tink

Tink Niet meer actief

Oja en nu ga ik slapen ;)

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ok, topic ging dus feitelijk over vervelende opmerkingen... wat ik me dan altijd afvraag: wat bezielt die mensen om recht in je gezicht te beweren dat je een slechte moeder bent om jouw keuze voor voeding? Wat je mening ook is over fv of bv je voelt toch op je klompen aan dat dat een hele stomme vervelende opmerking is?

Het is gelukkig nog nooit tegen mij gezegd, maar ik zou echt met mijn mond vol tanden staan. Hopelijk zou ik de tegenwoordigheid van geest hebben om te vragen waarom ze zoiets nou zeggen!

En een beetje ot, maar soms lijkt het wel alsof bij het hele opvoeden van je kind er steeds twee of meer kampen zijn: wel of geen bv, wel of niet vroeg beginnen met bijvoeden, wel of geen suiker, wel of niet laten huilen, wel of niet naar de creche, wel of niet werken, wel of niet straffen etc. Ok als je zelf een keuze maakt, maar om nou meteen maar te beweren dat iedereen die niet dezelfde keuze maakt fout bezig is.... Er zijn toch meerdere wegen om naar Rome (of volwassenheid :) ) te komen...?

10. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Wat ben ik inderdaad blíj dat er KV bestaat en dat ik hier in het luxe Europa woon! Als dat niet zo was geweest, weet ik niet of mijn kindje het had gered...Ik had nl. echt géén voeding voor mijn kindje. Door de stress misschien van het feit dat mijn kindje opgenomen was vanwege een infectie...wie zal het zeggen. Feit blijft dat ik mijn kindje niet kon voeden en dat ik ontzettend blij was dat er KV is, en dat hij het meteen zo goed dronk. Hij doet het er goed op en ik ben na 8 dagen gestopt met proberen er wat uit te persen.

En inderdaad, het doet altijd een beetje zeer als ik hoor hoe andere kindjes bij hun mama's aan de borst drinken. Maarja, er zijn wel ergere dingen. Inderdaad zijn er genoeg vrouwen en mannen die dolgraag ook zo'n prachtig wondertje zouden willen krijgen. Of wat te denken van de kindjes die ziek zijn....

Laten we toch ophouden elkaar te veroordelen om welke reden dan ook dat vrouwen kiezen voor KV of BV!

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier ben ik het helemaal mee eens. Van de week sprak ik een collegaatje terwijl ik mijn kolf aan het afspoelen was, ze vond het knap dat ik nog bv gaf. Dat vind ik dus niet, dus ik zeg ook, ik vind het nu alleen maar makkelijk. Ik vroeg of ze ook borstvoeding gaf, maar ze was na 6 weken gestopt omdat het niet lekker liep. Ik heb toen meteen gezegd dat ieder dat voor zichzelf moet beslissen, bij ons liep het de eerste maanden ook niet echt lekker, maar ik was nogal vastberaden om bv te geven. Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat ze belangrijk vindt. Dat ik me niet kan voorstellen dat iemand ermee stopt (ik zou een lactatiekundige raadplegen als het niet meer gaat, heb zo vaak op het punt gestaan dat te doen), doet er dan niet toe.
    Bij mijn nichtje is het juist weer anders, zij geeft haar kindjes altijd bv en snapt niet zo goed als iemand de fles gaat geven (dat zal ze diegene niet laten merken, maar ze liet het wel doorschemeren aan mij). Maar met een jaar wil ze de kindjes wel van de borst, want ze wil geen peuter aan de borst (zijn haar woorden). Tja, voel ik me dan ook wel lullig bij, want nu doe ik het in haar ogen goed, maar zodra Eva 1 jaar is en ik geef nog bv (en dat is wel de planning), is het in haar ogen niet echt goed meer.... (ik hecht nogal veel waarde aan de mening van mijn nichtje ;)).

Ik denk dat het een beetje zo is, dat je van vrienden/familie graag wil dat de kinderen het beste krijgen en dat je de opvoeding die je zelf geeft het beste vindt. En dat je daarom misschien commentaar hebt op de opvoeding. Mijn nichtje en ik doen het nu zo, we vragen regelmatig hoe de ander het met de kinderen van de ander zou doen, om het eens van de andere kant te bekijken. En dan kan je alles wat je wil kwijt, zonder de ander ermee te kwetsen, want daar gaat het gesprek dan juist om, dat je eerlijk zegt wat je vindt.

12. Tink

Tink Niet meer actief

Snoopy, gewoon doen hoor, waarom niet. Een kindje van 1 jaar is nog maar zó klein... en als de bv goed loopt vind ik het persoonlijk jammer om er dan mee te stoppen vanwege een niet bestaande leeftijdsgrens ;)
    Zelf heb ik 2 van mijn kinderen kunnen voeden tot ze ongeveer 2 jaar waren, toen hielden ze er vanzelf mee op.
    En het wordt ook vanzelf steeds minder he, hoe meer een kind met de pot mee eet. Op het laatst kwamen ze alleen nog een slokje halen na het ontbijt of na de boterham. Je zit dan echt niet meer 5x per dag met een drinkend kind op schoot :)

Tuurlijk ben je niet fout bezig als je een andere keus maakt dan een ander. Ik denk dat het wel belangrijk is dat je voor je eigen keuze stáát, vaak is het niet eens verkeerd bedoeld zo'n opmerking, maar weten mensen stomweg niet dat het ook anders kan.
    Mijn eigen moeder heeft geen van haar kinderen langer dan 6 weken bv kunnen geven, had ze toen een lactatiekundige gehad dan was het waarschijnlijk heel anders gelopen. Maar ik denk dat ze dus (als ze nog geleefd had) heel gek zou hebben gekeken naar haar dochter die na 2 jaar nog aan het voeden was. En had daar wellicht ook opmerkingen over gemaakt. En zo'n opmerking kan, ook al is ie niet eens vervelend bedoeld, heel hard aankomen, zeker in het begin als je nog staat te stuiteren van de hormonen...

13. Tink

Tink Niet meer actief

Sjonge ik zit weer op mijn stokpaard zeg, als jullie mijn lange verhalen beu worden roep je wel he :):):)

14. Kikkert

Kikkert VIP lid

25 mrt 2007
    9.319
    1
    38
    flesvoeding of borstvoeding wat maakt het toch uit? je kindje hoeft er maar groot van te worden.

mijn doet het persoonlijk best pijn als ik dit lees want ik had graag bv willen geven maar ben noodgedwongen op fv moeten overstappen. er kunnen zoveel factoren zijn waardoor bv niet lukt, dus waarom steeds weer deze zinloze discussies?

waarom kunnen "we" niet gewoon elkaars keuzes respecteren.....?

ps ik ben niet trots op iemand die flesvoeding geeft of iemand die borstvoeding geeft, maar eerder op die kleine wondertjes die wat door beide (soorten)voedingen groot worden!

15. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Misschien is het woord maffia idd niet op zijn plaats maar dat er bv moeders zijn die opdringerig zijn is hier wel weer bewezen helaas. Dus TS, het is niet zo vreemd hoor dat mensen je vlakaf zeggen dat ze niet begrijpen dat je FV geeft. Gebeurt hier namelijk ook. Steeds opnieuw wachten BV moeders op topics als deze om zich er dan massaal op te storten om alle " misverstanden" omtrent BV uit de wereld te helpen. Ongevraagd en soms ongewenst maar daar hebben ze geen oren naar.

Het goede van BV moet nu eenmaal verkondigd worden. Nooit eens gewoon hun handen van het toetsenbord houden en denken van ; laat hun maar fijn FV geven, ik ben blij met mijn BV. Ik bemoei me er eens niet mee.

TS je hebt nog even te gaan voor je bevallen moet . Leer je in die tijd gewoon aan om doof te zijn voor dat soort zinloze opmerkingen. Jij wilt FV geven en dat is een prima keuze. Daar sta jij namelijk achter en dat is wat telt. Laat je geen schuldgevoel aanpraten door mensen. En ja, mensen kunnen mensen een schuldgevoel aanpraten, ook al staat iemand achter zijn beslissing.

16. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Vind je stukje heel prima hoor Snoopy en ben blij voor je dat het je gelukt is maar je brengt het alsof iedereen die vastberaden genoeg is het ook lukt en zo werkt het niet.
    Ik heb dus wel een lactatiedeskundige geraadpleegt omdat ik ook vastberaden was om bv te geven. Maar zelfs die wist het na talloze contacten niet meer en ik ben dus na een week of 4 elke dag een keer of 6 een half uur kolven gestopt omdat ik er hooguit nog 20 cc per keer uit haalde.
    Dus ook al wil je nog zo graag, het lukt toch niet altijd.

17. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Snoopy heeft gelijk, als iemand het niet wil doorzetten is haar keus, doet er idd niet toe wat iemand anders er van vindt.
    Dus Sann, al lukte het wel en had je er gewoon geen zin meer in was het nog jouw keuze en dus prima!

18. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Mooi verwoord!
    Wat mij trouwens opvalt is dat ik op de borstvoedingspijler geen "opdringerige" FV-moeders tegenkom en het daar veel gemoedelijker aan toe gaat omdat niemand zich bemoeit met hun keuze. Waarkom kan het hier niet dan, vraag ik mij af?
    Dus ik zou zeggen: dames die het nodig vinden om te verkondigen dat BV het beste is wat natuur ooit heeft bedacht en flesvoeding minder goed is; wacht op een topic waar om jullie mening hierover wordt gevraagd, daar kun je helemaal los gaan en hier niet.

19. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    wat ik van dat hele bv/fv gebeuren jammer vindt is dat zij de bv ers het geoorloofd vinden om bij elk topic in te breken om hun mening te verkondigen en hun mening te geven en zo nodig niet bestaande misverstanden uit te weg te ruimen terwijl ze zelf een heel mooi topic hebben waar ze hun gal kunnen spuwen, en dat ook doen. ik vraag me dan af waarom blijven jullie niet in je eigen topic bv en trots? nee ip daarvan vinden jullie het nodig om ook hier je mening te verkondigen, hier op een iets nettere manier dan in jullie eigen topic want als ik het daar zo lees is er maar bitter weinig respect voor andere fv gevende moeders, en kunnen jullie je maar slecht in andere inleven die geen bv geven terwijl fv gevende moeders dat veel beter kunnen. jammer hoor.

ik mag graag verschillende topics lezen, van lounge tot voeding enzo en ja ook topic gedeelte van borstvoeding lees ik wel eens mee reageren doe ik er vrij weinig maar als ik vanaf blz 341 ga lezen sorry hoor, dan worden bepaalde moeders gewoon voor gek versleten. misschien zou het zo vriendelijk zijn om zoals jullie je hier verwoorden (ook niet altijd netjes en tactvol) dat op zijn minst ook daar te doen?
    laat elkaar toch eens wat meer in zijn of haar waarde zeg en vooral wat al gezegd is blijf eens een keer op de vingers zitten in plaats van je mening te geven die vaak niet gewaardeerd wordt.

20. valhalla

valhalla Niet meer actief

Inderdaad, leven en laten leven is aan sommigen helaas niet besteed waardoor men elkaar weer in de haren vliegt, althans op dit deel van het forum.

Borstvoeding is echt iets moois, maar je kindje groter en steeds wijzer zien worden op flesvoeding ook ;) En dat laatste is toch waar het uiteindelijk om gaat lijkt me.

Deel Deze Pagina