Vervelende opmerkingen over flesvoeding ipv borstvoeding

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door annie44, 3 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik lees tussen de regels door... dat is in jouw geval echt niet over het hoofd te zien :). Ook ken ik eerdere topics van jou, dus ik weet een beetje hoe je tegenover bv vs fv staat.

Het fanatieke dat de zogeheten borstvoedingsmaffia wordt verweten zie ik hier ook duidelijk terug. Maar van mij mag je, je doet het niet om een zwangere die er nog ambivalent instaat te overtuigen om maar vooral niet voor bv te kiezen.

Maar ik voel me geenzins aangevallen of wilde ik een aanval inzetten. Ik zag alleen die opsomming van 'feiten' over bv die kant noch wal raakten en toen schoten mijn handen ineens vanonder mijn benen vandaan om even te reageren. En dat is mijn mening en dat mag ook.

Overigens ben ik niet anti-fv hoor. Ik heb de eerste dagen ook met Nutrolin moeten bijvoeden omdat de bv traag op gang kwam en mijn zoontje teveel afviel. Dus ik ben echt blij dat het bestaat.

2. Sembo

Sembo Actief lid

28 dec 2007
    403
    0
    0
    Ik had een heel bericht getypt maar dat ging niet helemaal goed :evil: :oops: . Ik probeer het opnieuw in het kort. Melissa waar het op neer kwam is dat ik het een beetje vreemd vond met de argumenten waarmee jij naar voren kwam. Ik ben het absoluut met je eens dat iedereen voor zich moet weten of je BV of FL geeft, maar kom ajb niet met die argumenten aanzetten om geen BV te geven. Geven wij iedere keer onze mening om geen FL te geven. Ik heb het idee dat wij ons iedere x ineens moeten verdedigen om BV te geven. Waar ging het mis?????
    Het is net als FEm zei: ieder voorzich of je BV geeft of FL...........................
    Ik had me ook echt voorgenomen om niet weer te reageren op bepaalde stellingen en argumenten (soms lijkt het wel alsof dat WEL van me verwacht wordt) maar nu kon ik het echt even iet laten sorry.

3. Sembo

Sembo Actief lid

28 dec 2007
    403
    0
    0
    Ohja voor de goeie orde: ik ben helemaal niet tegen FL maar ben er wel van overtuigd dat BV beter is en het spijt me oprecht voor de mensen die graag BV hadden willen geven maar wat niet gelukt is.....

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb even mijn commentaar vetgedrukt aan de quote toegevoegd.

Waarom de bv zo afkraken? Het is nog altijd natuurlijker dan fv, dat kan niemand ontkennen. Ook niet met bovenstaande argumenten die nergens op slaan. Maar het doet er ook helemaal niet toe. Wat is je punt om al deze argumenten op te noemen? Dat bv helemaal niet zoveel beter is dan kv? Waarom moet je iemand daarvan overtuigen?

Het is zo typisch, de bv moeders kraken niemand af, zeggen soms alleen eerlijk dat ze niet kunnen voorstellen dat iemand meteen kv geeft, maar ook meteen dat iedereen haar eigen keuze maakt. Maar de kv moeders proberen maar zoveel mogelijk de bv af te kraken.

Ik vind dat iedereen moet doen waar ze achter staat. Maar ik vind het niet leuk dat de bv, die ik met veel liefde aan mijn kindje geef, zo wordt afgekraakt. Als je flesvoeding geeft is het toch ook niet leuk dat dat helemaal afgekraakt wordt? Daar ging dit topic namelijk in eerste instantie over....

5. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    :) :) :) :) :)

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

@melissa: er is al uitgebreid op jouw gereageerd. Maar om op jouw tandemverhaal terug te komen. In elk geval een kangaroo doet aan tandemvoeden. En wat dan nog al zou geen ander zoogdier het doen, is er dan wat mis mee ?
    Ik bedoel welk ander zoogdier geeft nu melk van een ander dier ? En dan ook nog uit een fles ? Die ken ik zeker weten niet.

7. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Volgens mij wordt er helaas echt over en weer afgekraakt. Wat jij aan geeft gebeurd, maar dat een mama die haar kindje fv geeft zoals ik zich moet gaan verantwoorden gebeurd ook. Ik had mijn meisje ook met alle liefde bv willen geven maar het is helaas na weken modderen mislukt dus geven we de fles. Niks mis mee, maar toch jammer dat er mensen zijn dan die dit pas ook goed vinden als ze horen dat ik alles geprobeerd heb.
    Denk zoals zovelen al gezegd hebben dat iedereen zich eens wat minder met een ander moet bemoeien en we iedereen in hun waarde moeten laten of je nou voor fv of bv kiest.
    De hele discussie is eigenlijk volslagen onzinnig. Als iemand nou niet goed voor haar kind zorgt is dat reden voor kritiek, maar niet of je bv of fv geeft. Beide is prima en als iemand er voor kiest om na een half jaar door te gaan met de bv is dat ook prima. Ieder zn keuze hoor.
    Over die moeder en kindbinding trouwens nog, ik denk dat het niet zozeer ligt aan welke voeding maar meer hoe het gegeven wordt. als ik Ivy altijd in de wipstoel zou leggen en ondertussen al tv kijkend afwezig die fles zou geven dan hecht ze zich niet nee, maar als ik haar gewoon lekker tegen me aan hou en tegen haar praat ondertussen en zo dan hecht ze zich volgens mij net zo goed.

8. Gezond

Gezond Niet meer actief

Ik vind gewoon dat er van 2 kanten geen extremen moeten ontstaan!

Verschil van mening zal blijven.. Gelukkig maar.. En gelukkig hebben we hier in Nederland de keus!
    Vind ik heeeel belangrijk!

Maak ieder je eigen keus.... Ik ben van mening dat allebei goed is voor je kind... mits de kwaliteit het toelaat!

Laat iedereen in zijn eigen waarde en respecteer elkaars keuze... wat de grondslag ook van die keus mag zijn!

En alsjeblieft... ga als ervaringsdeskundige of na een paar websites en folders te hebben doorgespit niet de arts uithangen! Om arts te zijn heb je speciale opleidingen die je moet volgen...

Nogmaals.. geen extremiteiten... maar lekker ieders eigen keus laten! En wat je ook kiest of om welke reden dan ook: Je bent GEEN slechte moeder!

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Sann, wat ik bedoelde, ik geef met veel liefde bv en vind het niet leuk als dat afgekraakt wordt. Net zo min als jij het niet leuk vindt dat de kv die je met veel liefde geeft, afgekraakt wordt. Het is voor iemand bij wie de bv mislukt is misschien wel wrang om zo te lezen (met liefde bv geven), ik zou het er ook erg moeilijk mee gehad hebben als de bv zou zijn mislukt.
    Maar in dit topic is er volgens mij niets negatiefs over kv geschreven, maar wordt er wel helemaal uitgewijd over dat bv helemaal niet zo natuurlijk zou zijn. Dat zat me een beetje dwars. Als het nou nog goede argumtenten zijn... maar dat zijn het niet. Net zoals er geen goede argumenten zijn om te zeggen dat kv helemaal niet zo goed zou zijn.

10. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hierboven staat iets over respect hebben voor een ander.
    Steeds weer door dezelfde personen Bv versus Fv! Steeds weer erbij zeggen ik zeg niet dat Bv / Fv beter is, maar tussen de regels door staat dat er steeds weer.
    Steeds weer proberen uit te leggen waarom Bv / Fv toch net iets beter zou zijn of juist niet.

Met andere woorden...respecteer een ander z'n mening. En blijf ontopic!

Kwebbel Moderator

11. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Hier wil ik toch echt even op reageren. Uit een onderzoek van ongeveer 10 jaar geleden bleek dat toen in Finland 99% van de vrouwen bv gaf. Dat betekent dus dat 99% van ALLE vrouwen LICHAMELIJK in staat is om bv te geven. Dus als er echt geen kunstvoeding was, zouden we vrijwel allemaal bv geven. Bij vrijwel alle vrouwen zou dat dan uiteindelijk lukken.
    Daarmee bedoel ik absoluut niet dat je dat dan ook perse moet doen want er zijn meer dingen die meespelen dan enkel of je melk genoeg hebt of niet.

Hoe het kan dat het veel vrouwen tegenstaat? Dat is grotendeels een modetrend. Net als wat er aantrekkelijk wordt gevonden. Vroeger werden bleke, mollige vrouwen als superaantrekkelijk beschouwd, omdat dat een teken was van welvaart. Nu zijn juist de gebruinde graatmagere vrouwen aantrekkelijk (als je de modeindustrie moet geloven, het is niet mijn mening hoor).
    Alle meningen die je hebt, worden deels ook vervormd door je referentiekader.

En nou weer ontopic: Mijn ene schoonzus moet volgende week bevallen en zegt nu al: Ik KAN lichamelijk geen bv geven. Dat geloof ik dan dus niet. Zij kan dat helemaal niet weten, want ze heeft het nooit geprobeerd en ze heeft geen lichamelijke aandoening ofzo. Toch zegt ze dit, net alsof ze zichzelf een reden aan wil praten om geen bv te hoeven geven. Dat vindt ik dan wel irritant, want je kunt ook gewoon zeggen dat je geen bv gaat geven zonder dat je daar een reden bij verzint. Als je het niet wilt, is dat toch reden genoeg?

12. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik heb borstvoeding gegeven en ben daar ook de enige in geweest rondom mijn vrienden en familiekring en sommige stonden er echt van te kijken alsof het iets nieuws is. bij mijn kwam de borstvoeding goed opgang en dus ja waarom dan niet is bij mijn de vraag.

mij zus heeft de 1e meteen de fles gegeven en nu is ze weer zwanger en gaat weer meteen over op de fles. ik ga hier niets van zeggen want het is haar kind en haar keus. ik kan dan wel blijven proberen het aan te dringen maar iemand die 100% voor de fles gaat kan je toch niet ompraten. ik vind dus dat je het recht niet hebt om iemand haast een schuldgevoel aan te praten van dit moet je doen want dat is beter etc. nee dit is helemaal de beslissing van de ouder. ik zij als ik ooit nog een kind mag krijgen ga ik meteen over op de fles maar nu we echt gaan voor een 2e weet ik zeker dat ik het toch ga proberen. het is z'n mooi intiem gevoel en je krijgt echt meteen een band met je kindje. alleen om deze reden doe ik het. Ik ben dus de enige die borstvoeding geeft in mijn omgeving en het is hier normaal om meteen over te gaan op de fles. ik vind borstvoeding de meest logische keuze

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Oke, om maar eens even de begin erbij te nemen, meid, wat ik niet begrijp, je hebt zelf besloten om je kindje kunstvoeding te geven. Jouw bewuste keuze begrijp ik, en persoonlijk zul je er je redenen voor hebben. Dat is aan jou persoonlijk, en niet aan mij. De reden(en) maken mij ook helemaal niks maar dan ook niks uit. Maar je bent nu 27 weken zwanger, hoe weten die 'haast onbekende vrouwen' nu al dat jij voor kunstvoeding hebt gekozen? Zo onbekend lijken ze me niet, anders ga je als 27 weken zwangere vrouw niet aan ze vertellen dat je voor kunstvoeding kiest toch? Tenminste dat kan ik me niet indenken. Waarschijnlijk alleen familie en misschien wat vrienden ofzo die je het verteld hebt?

Verder dat schuldgevoel, als het jouw keuze is, en jij vind dat je het goede/beste doet voor je kindje door hem/haar kunstvoeding te geven. Dan kan je daar toch geen schuldgevoel over aangepraat krijgen? Als het jouw keuze is, jouw wel over wogen keuze, dan is het onmogelijk om schuldgevoel te krijgen. Schuldgevoel kan je alleen krijgen als je blijkbaar niet achter je keuze staat/stond. Toch het idee hebt dat wanneer je borstvoeding had gaan geven dat dan toch beter zou zijn.

Dus meid, als het jouw keuze is, dan is het jouw keuze! Kunnen hoog of laag springen, jouw keuze is prima! Gewoon omdat het jouw keuze is!

Wel jammer trouwens dat je na je eerste bericht niet meer terug geweest bent, of in ieder geval niet meer gereageerd hebt.

En natuurlijk jammer van je woordkeuze, maar das jouw keuze. Ga ik geen woorden aan vuil maken verder! Das al gedaan door een ander 'maffia-lid'.

Fijne zwangerschap nog!
    Liefs, Hanneke!

14. joma

joma VIP lid

24 jan 2007
    28.689
    0
    0
    Veldhausen-Germany
    ff reageren.

Ik zie meerdere keren staan dat sommige zeggen! met BV had ik gelijk een goede band met mijn kindje" Ik geef zelf FV maar had met het eerste flesje ( eigenlijk het 2e flesje) want ik kon het eerste jammer genoeg niet geven ivm dat ik op de IC lag.maar had Ook gelijk een band dus ik vindt dat als je het nog nooit FV heb gegeven niet over kan oordelen en andersom ook niet.

laat ieder bij zijn keuze!Bv zal vast mooi zijn, en FV heel bijzonder! en moeten blij zijn dat de FV bestaat!

15. vivi

vivi VIP lid

3 mrt 2007
    10.569
    0
    0
    mij zul je niet horen zeggen dat fv beter is maar bij bv moet je idd je baby extra vitamines toedienen in bv zit namelijk geen vitamine k en das toch echt belangrijk maar meiden laat toch iedereen in zijn waarde de keus ligt bij de moeder en niet bij iemand anders

16. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    vitamine K is alleen maar de eerste drie maanden en de fabriek heeft het voor het gemak er bij kv al ingestopt... maar waar slaat dat op? Is bv daardoor slechter?

17. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Dat zegt ze toch helemaal niet? :( Ze zegt alleen maar dat er geen vitamine K in bv zit, dat is alles.

Ik wil even voor mezelf spreken hoe het voor mij overkomt als mama die fv geeft. Ik voel me regelmatig gekwetst door sommige opmerkingen.
    Bijvoorbeeld dat iedereen weet dat bv natuurlijker is. Of dat fv op de 4e plek komt of zelfs op de 7e, want dat je nog beter bv kan geven met wat alcohol erdoor dan fv (heb ik gelezen in andere topic bij bv). Of dat bv zo goed is voor de moeder-kind hechting. Dat zijn voor mij persoonlijk allemaal zeer kwetsende opmerkingen en door dat soort opmerkingen vind ik het logisch dat er van een bv-maffia wordt gepraat. Er wordt namelijk wel steeds aan het eind van een betoog door een bv mama gezegd 'je bent geen slechte moeder als je fv geeft', maar als je dit soort opmerkingen leest en tussen de regels door leest komt het wel degelijk zo over. En het is ook niet zo dat je als je fv geeft je van alles moet verzinnen om bv af te kraken om het voor jezelf recht te breien dat je fv geeft, wat dus eigenlijk 4e keus is :( Dat zijn gewoon kwetsende opmerkingen, heel simpel.
    Toch kan ik me ook goed voorstellen dat je als je bv geeft je heel trots bent dat je het geeft en dat het heel kwetsend kan zijn om te lezen dat het bijvoorbeeld slecht is om je kind bv te geven. Omdat er bijvoorbeeld gif in zou zitten of weet ik veel waarom, als je met veel liefde bv geeft doet dat pijn, dat snap ik echt heel erg goed.
    Maar ik kan alleen maar voor mezelf praten omdat ik geen bv geef. Ik geef fv (en ik noem het zelf liever Flesvoeding ipv Kunstvoeding omdat ik bij kv het gevoel krijg dat het nep is en daardoor minderwaardig, het is net zo goed melk/babyvoeding dus ik geef de voorkeur aan fv..)
    Het is niet nodig om elkaar te overtuigen wat beter is. Vind je bv beter? Prima. Toch liever fv, ook prima. Maar ga nou niet minderwaardig over de ander lopen doen. Er is namelijk geen voeding minderwaardig aan de ander.

18. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    Het is mij echt om het even wat je kiest, als je er maar achter staat.

Het argument van de extra vitamines doe ik persoonlijk niet aan, heb gevarieerd gegeten, veel buiten en persoonlijk denk ik dat het dan onnodig is. Zelf had ik een vk die zei ik moet het iedereen aanraden maar volgens dat en die onderzoeken is het niet nodig. Ik heb ze dan ook eigenlijk bijna nooit gegeven.

19. vivi

vivi VIP lid

3 mrt 2007
    10.569
    0
    0
    appelsientje ik zeg dus absoluut niet dat bv slecht is omdat er geen vitamine k inzit, maar wel dat het aangeraden word om het te gebruiken.
    Ik ben zelf leerling kraamverzorgende en wij moeten de moeder het advies geven om vit.k bij te geven de keuze ligt verder bij moeder en dat respecteren we ook.
    Bovendien zou ik de laatste zijn die tegen bv zou zijn ik vind en daar blijf ik het op houden dat ieder het zijn moet kiezen en gewoon doen waar je het prettigst bij voelt.
    Vind deze discussie ook verschrikkelijk laat iedereen in zijn waarde.
    Ik kom zowel bv-moeders als fv-moeders tegen en ik ben zelf een fv-moeder en ik zal nooit iemand zeggen dat dat beter is en respecteer altijd keuze van de ander
    dat zouden er hier ook eens wat meer moeten doen want deze discussie kun je nooit uitkomen

20. Mystery

Mystery VIP lid

21 jul 2007
    10.361
    0
    0
    denken jullie er ook wel eens over na , hoe moeilijk te lezen dit topic is voor moeders die dolgraag bv willen geven maar het niet kunnen of mogen /?

echt erg dat hierover een discussie is zeg , jemig ....

sluit dit topic toch , het is en blijft toch een vete .,....

Deel Deze Pagina