ja mystery je hebt ook gelijk vandaar ook mijn vorig stukje snap de discussie absoluut niet en ik weet hoe moeilijk sommige moeders het vinden als het niet lukt vandaar ook dat ik dit een verschrikelijke discussie vind kan me er ook echt kwaad om maken ik blijf van mening dat mensen gewoon respect voor elkaar moeten hebben want daar gaat het hier om
Dat kv een 4e keus is, is geen mening van een bvmoeder. Dat is het advies van de WHO. En idd er zijn moeders die geen bv kunnen geven. Ken je alleen de cijfers ? Dat is n.m. 2 % van de moeders die het écht niet kan, dus ik denk dat dat meevalt.
nou nemo je hoeft hier niet met cijfers te gaan gooien , ik heb een week kunnen geven daarna niet meer , kom op zeg , hoe misselijk kun je het maken hier , bah bah ,echt zielig !
Nou das waar mysterie! Ik kan dus ook geen bv geven... ondanks dat ik het heeeel graag zou willen... maar er wordt hier dus glashard gezegd dat het helemaal niet kan en dat ik dus onzin loop te verkopen hier! Dat doet dus pijn! Al die extreme voorstanders van bv zijn dokter denken ze... ! Pfff... My God... Tis idd een eindeloze discussie en het blijft maar doorgaan... Een uitkomst zal er wel niet komen... Dus wat mij betreft ook maar een slotje erop! En Nemo.. omdat het maar 2% zou zijn die het echt niet kunnen hoef je er dus geen rekening mee te houden?!? En wie zegt dat die 2% klopt?!?! Ik heb een hekel aan cijfers want cijfers zijn vaak heel globaal... Praktijk wijst vaak heel anders uit.. Maar zoals ik al zei en Mysterie ook al... doe er maar een slotje op...
@Mystery: ik ken jouw verhaal niet en dat hoeft ook niet. Maar kan toch zijn dat jij onder die 2% valt ? Heeft toch niets met misselijkheid te maken ? Lijkt mij dan meer realititeit. @Wishgirl: o.a. het voedingscentrum kijk maar op hun site, en met hun nog vele andere instaties.
nemo jij denkt dat door al die ow zo geweldige cijfers van je , je een betere positie hebt ! nou meid bedenk maar eens om die cijfers heen , denk maar eens , goh , hoe zou een moeder die geen bv geven kan zich voelen ,wat vervelend dat die dit moment missen , maar wel fijn dat er een andere optie is .... maar neee cijfers cijfers cijfers , daar draait de wereld toch om !
@nemo - zoals ik al zei... ik heb niets met cijfers! Maakt me ook niet uit... Ik ken mijn eigen situatie en had em graag anders gezien en ook die cijfers zijn bij mij misselijkmakend! Ik wil ook niet verdedigen... maar het feit ook dat hier gewoon keihard gezegd wordt dat de reden die ik heb opgegeven dat ik geen bv kan geven niet waar kan zijn... dat is zoooo kwetsend...! Zulke mensen die zoiets zeggen weten niet waar ze mee bezig zijn en wat ze een ander kunnen pijnigen met zulke domme opmerkingen...
@Mysterie - geen woord aan toe te voegen! Helemaal mee eens! Alles bestaat uit cijfers... zelfs mensen zijn nummers tegenwoordig..
Heb net ff alles gelzen.. en ik zou zeggen Fijn voor iedereen die voor bv kiest en dat het ook lukt, jammer voor de meiden die voor bv kiezen waarbij het niet lukt fijn voor de meiden die keizen voor kv om wat voor reden dan ook lekker belangrijk wat anderen ervan vinden..
En het gaat maar door! Hebben jullie mijn bericht niet gelezen? Lijkt me toch duidelijk....., maar weer dezelfde personen. Ik zeg nu dus een laatste waarschuwing en anders "KLOINK". Jammer dat het niet anders kan. Kwebbel
Ik wil even tegen Maja zeggen (en de anderen die zich aangesproken voelen) dat ik niet beter wist dat bv beter was voor de moeder-kind hechting. Het is me zo geleerd op de cursus. Het spijt me als ik daar mensen mee heb gekwetst. Verder vind ik trouwens dat het topic wel dicht kan. Het begint nu een heen en weer gekat te worden, meningen verschillen en dat zal (gelukkig) altijd zo blijven. Mensen maken een bepaalde keuze omdat ze erachter staan en het beste willen voor hun kindje (toch?). Ieder zijn/haar keuze en je mag er best anders over denken, geen problemen mee maar laten we netjes blijven. Als iemand cijfers wil geven mag dat toch? Is niks mis mee lijkt me, net zoals zeggen dat bv gif is. Tuurlijk lokt dat reacties uit maar dat mag. Laten we elkaar niet voor van alles uitmaken maar gewoon door blijven gaan met goed voor onze kindjes zorgen. Ooh ennuh, ik geef bv, mocht dat nog niet duidelijk zijn geworden eerder
Ok Dees, als je het idd zo geleerd is.. Ik kan me ook nog wel voorstellen dat dat soort dingen gezegd worden op zo'n cursus, maar het is voor iemand die geen bv dus behoorlijk kwetsend. Het zou namelijk suggeren dat je een mindere kind-mama hechting hebt als je geen bv geeft. En zo zijn er meer 'argumenten' voor bv. En idd, wat als je geen bv kan geven? Bij mij lukte het ook niet om verschillende redenen en ik ben blij dat er goede fv is. En dan lees ik op een forum dat fv eigenlijk minderwaardig is aan bv. Zo voelt het voor mij niet, ik denk dat mijn kind net zo goed groot, gezond en sterk kan worden op fv. En het allerbelangrijkste, gelukkig! En daar gaat het om, daarom vind het nogal 'lullig' dat er zo negatief wordt gedaan over welke voeding je geeft. (nou heb ik het niet meer specifiek tegen jou hoor Dees ) Kwebbel, wat mij betreft mag hier ook een slotje op.
Ja, sluiten die hap. Zeker omdat de topicstarter ook geen bijdrages meer heeft gedaan na haar openingspost. Ik denk dat alles al gezegd is.
Idd, sluiten die handel. Maar eerst even dit. Nemo, ik ben er met anderen eens, jij en je cijfers toch. Het valt me op dat je alles beter weet dan anderen, tenminste dat denk je. Je denkt zelfs beter te weten dan ik waarom ik niet tegen de moedermelk kon als baby. Dat gaat echt te ver. Daar zijn artsen voor en niet jij. Zo, ik ben nu uitgepraat
Dames dames dames... Ik ben een bv en fv mama...Eerste kindje ben ik na 2 x voeden overgestapt op de fles.. door intense kloven was het gewoonweg niet te doen.. heeft niets met doorzettingsvermogen te maken. .het ging gewoon niet.. Bij de tweede wilde ik koste wat het kost toch bv proberen..met veel superhulp van de kraamzorg en veel pijn en moeite heb ik het zowaar 3 weken volgehouden.. daarna was de koek op.. ik was op, gespannen, gestressed en alleen maar met voeden bezig.. ik was er klaar mee...de fles erin en groeien maar... Nu bij de derde.. ben ik weer gestart met bv.. toen na dag 1 marijn al meer dan 10% van zijn geb.gewicht was verloren moest ik meteen flink gaan kolven en gaan bijvoeden.. hij had duidelijk niet genoeg VOEDING. (dat kan dus wel degelijk..te weinig voeding in de vloeistof hebben).. De kolfstress van de 2e zat er nog goed in dus ik ging voor de bijvoeding. door de stuwing heb ik uiteindelijk nog 4 wken een combi gegeven van bv en fv.. Ik kan alleen maar zeggen.. binding tussen mama en kind heeft NIETS met de Tiet of de Speen te maken..Dat zit in je HART! Beste Voeding is BV.. ONZIN.(kan me niet schelen waat welke cijfertjes ook zeggen..zijn toch vaak mannen die zo'n onderzoek doen.. duhuh....Misschien als je het puur over de voeding hebt (maar dan nog ben ik daar niet van overtuigd) maar alle stress die het kan veroorzaken en het gedoe eromheen en de tijd en pijn die het kost.. pfffff.. dat is niet altijd het beste hoor..(bij mij niet tenminste).. Ook fv heeft zo zijn nadelen.. sneller krampjes.. geklooi met allergieen (kan hoeft niet natuurlijk).. Dus voor beide methodes.. en ik spreek dus uit ervaring.. De kids worden groot.. Als je het wilt en t lukt dan is bv geweldig.. tis mooi en intiem...maar dit kan ook met fv.. Als je het wilt, maar t lukt niet.. dan kan dit erg frustrerend zijn en ook een flinke tik in je gezicht.. je kan je falend voelen als vrouw.. (iets dat ik niet vind overigens hoor...maar je hoort t wel) als je dannog kritiek krijgt ook dan wordt dit gevoel alleen maar versterkt.. niet erg prettig voor je mama-zelfvertrouwen.. Als je het niet wilt, maar er is geen geld.. Lang leve BV...toch handig dan... Als je het niet wilt omdat je daar zo je eigen reden voor hebt.. GEWELDIG DIE POEDERFABRIEK...Geniet ervan.. en vooral van je kindje... Ik snap werkelijk niet waarom men elkaar zo ongelooflijk aanvalt.. ik heb me trouwens als fv moeder nog nooit aangevallen gevoeld...ook toen ik bv gaf waar visite ofzo bij zat niet...nooit 1 rare opmerking.. IK HEB GEWOON SUPERMENSEN OM ME HEEN! whahahaha... RESPECT LADIES.....en ipv nu allemaal hier gal te spuwen naar elkaar. .laten we elkaar nu heerlijk omarmen omdat we gezegend zijn met mooie zwangerschappen (soms ook zwaar en moeilijk) en prachtkindjes.... En hier laat ik het dan ook bij.....
Ik snap echt niets van dit soort discussies... Het is toch heerlijk dat we in veel gevallen de keuze hebben om te doen waar we ons prettig bij voelen? Op die manier is iedereen gelukkig... en gelukkige mama's zijn altijd nog het beste voor kindjes... Dat is nou eenmaal het voordeel van deze tijd en de plek op de wereld waar wij nu leven... En voor sommige vrouwen is het trouwens helemaal geen keuze... en voor die mama's en baby's is flesvoeding zelfs een noodzaak, zonder deze melk zouden vele beebjes namelijk geen kans hebben op overleven... toch vreselijk? Dus ik zeg hoera voor het bestaat van flesvoeding & borstvoeding... er is voldoende voeding om de mondjes van onze kindjes te voeden, denk daar eens over na tijdens het nutteloos benoemen waarom het een misschien beter is als het andere... voeding is lang niet overal zo vanzelfsprekend als bij ons...