wat heeft coeliaki voor invloed?

Discussion in 'Gezondheid' started by Saaya, May 14, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Saaya

Saaya Niet meer actief

Aangezien ik zelf al sinds.. eh.. eigenlijk altijd :rolleyes: coeliaki heb gehad, vraag ik me af wat voor invloed dat heeft op een kind tijdens en in de eerste jaartjes na de zwangerschap?

Denk aan gevoeligheid, langere borstvoeding en dingen tijdens de zwangerschap(ik weet dat ik als kind slecht groeide bijvoorbeeld, geldt dat dan ook voor de foetus als mams coeliaki heeft?).

Weet iemand hier meer van?

2. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

dit vond ik op het allergieplein:

Als jij goed oplet wat je eet, heb je net zoveel kans op een gezonde baby als ieder ander! Dus als je ervoor zorgt dat je glutenvrij brood eet, voldoende groente, fruit, noten etc. krijg je genoeg voedingsstoffen binnen. Ben je al lang op dieet? Want dan zijn je darmen bezig om zich te herstellen. Voordat ontdekt werd dat je coeliakie had, was de kans op een miskraam vrij groot. Maar nu je weet dat je coeliakie hebt, moeten je darmen eerst weer goed worden, de darmvlokken moeten aangroeien, dan kunnen ze weer voedingsstoffen opnemen. Dat duurt wel een paar maanden tot een jaar (soms zelfs langer).

Als jij je gezond en fit voelt, is er helemaal niets op tegen om weer zwanger te worden. Je weet zelf het beste of je weer "de oude"" bent en een zwangerschap aankunt. En als je twijfelt, vraag dan een dietiste of ze met je mee wil denken. Dan kun je vragen of je extra foliumzuur moet nemen bv., want dat is wel belangrijk. En je kunt laten onderzoeken of je genoeg ijzer en kalk opgenomen hebt.

Als de baby geboren is, kunnen de artsen een beetje bloed van de navelstreng laten onderzoeken. Dan kun je zien of je kind de erfelijke aanleg heeft om coeliakie te ontwikkelen. Maar het ene kind zal het wel krijgen, en het andere kind niet. Al met al heeft je kind 10% kans op coeliakie. Jouw ouders hebben dat ook, je broers en zussen ook. Bij andere mensen is de kans op coeliakie 0,5 %.

Als je kind de erfelijke aanleg heeft om coeliakie te ontwikkelen, is er de eerste 9 maanden nog niets aan de hand. Want dan krijgt je kind nog geen gluten binnen. Pas als je begint met brood en koek en pasta moet je goed opletten of je kind huilerig wordt, verstopt raakt of diarree krijgt en niet meer goed groeit. Maar het ziekenhuis zal je wel adviseren wat verstandig is met de voeding, wanneer je kunt proberen om dingen met gluten te geven.

3. Saaya

Saaya Niet meer actief

Dank je wel!
    Ik ben de enigste in de familie die het heeft, en bij mij is het ook ontdekt toen ik brood ging eten ;) Dus het is niet nieuw, maar de kinderwens is natuurlijk wel een stuk nieuwer. Vandaar dus de vraag ook, ik hoop dat er meer mensen reageren met ervaringen bijvoorbeeld :) dat is toch wel fijn om te horen ook, want dat kan een arts natuurlijk niet vertellen.

4. Mama007

Mama007 Niet meer actief

Mijn moeder en tante hebben ook coeliaki en volgens mij heeft het verder niet veel invloeden. De Coeliakie vereniging zei tegen mij dat ik tot 6 mnd geen brood mocht geven maar daarna maakte het niet meer uit.

Share This Page